|
| Så blev bremserne lige testet her til morg~ Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 29-05-06 10:53 |
|
Hejsa
Kommer kørende mellem Them og Ry på en mindre hovedvej, med en del sving. På
et længere lige stykke ser jeg en gravko, med kø efter sig, kørende imod
mig. Der er ingen tegn til overhaling, fra dem bag ved gravkoen, så jeg
fortsætter med 80-90km/t, indtil ca 300m fra gravkoen, hvor en stor klam fed
pølsetysker(BMW 5 serie på tyske plader), mener at nu har han ligger der
længe nok, så han trækker ud, og begynder at overhale 2 biler + gravkoen.
Jeg giver ham lige blinket for at fortælle at han godt kan pisse ind i hans
bane igen, men det mener han sagtens han kan nå. Det kunne han også, men kun
pga at jeg bremser alt hvad der er muligt, til jeg er nede på ca 20-30km/t
hvorefter jeg vælge rabatten istedet for et frontalt møde med en 110km/t ny
5 serie. Jeg vil tror jeg var ca 1 m fra ham, da jeg trækker ud, men min
rygrad sagde at jeg skulle blive så langt tid jeg kunne på vejen, for at få
farten ned, før jeg tager marken til brug.
Idioten kører bare videre, og de andre trafikanter kører faktisk også bare
videre, jeg kom dog ikke så langt ud på marken, at der var fare på fære, men
bilen blev dog sølet godt til. Jeg havde håbet at gravkoen lige havde
stoppet op, så jeg kunne have nået at komme tilbage på vejen, og efter ham,
men det kunne jeg ikke.
Jeg fortsatte så videre på arbejde, dog lige med en smutter ind på en tank
for at vaske bilen, og det ser ikke ud til at der er sket noget.
Pyyha, det kan lige sætte adrenalinen i vejret sådan en omgang, men for
fanden da, hvad tænker folk på ind i mellem ?
Mvh
Jacob (BMW E46 der tager mudderbad)
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-06 11:03 |
| | |
Kim Frederiksen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Kim Frederiksen |
Dato : 29-05-06 11:14 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:447AC6EB.9B082C0@du.kan.finde.den...
>
> En hvad ?
>
.... gravko
mvh.
Kim Frederiksen
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-06 11:17 |
| | |
Kim Frederiksen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Kim Frederiksen |
Dato : 29-05-06 11:25 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:447ACA35.548AEFF0@du.kan.finde.den...
>
> Sådan en findes ikke. Det hedder en gravemaskine, en gummiged, eller en
> rendegraver.
>
De findes ... bestanden er bare ikke så stor som før og de fleste har
trukket sig tilbage til et liv i den landlige idyl, men det sker at de
dukker op ... i hvert fald her på Falster. Her er gravkøerne stadig
almindelige
mvh.
Kim Frederiksen
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-05-06 11:24 |
| | |
Møller (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 30-05-06 22:02 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:447ACBC1.74C6AF3D@du.kan.finde.den...
> Kim Frederiksen skriver:
> >
> > De findes ... bestanden er bare ikke så stor som før og de fleste har
> > trukket sig tilbage til et liv i den landlige idyl, men det sker at de
> > dukker op ... i hvert fald her på Falster. Her er gravkøerne stadig
> > almindelige
>
> Okay, ved siden af dytbilerne og futtogene ?
Og din gummiged.
Vi har lige fået lagt kabler til lysledere ned i fortovet, her brugte
entreprenøren en gravkalv
Der var ikke plads til andet.
og check så lige ordbogen hr. klogesen:
gravko [ZgrHwYkoO] subst. -en, -er (el. gravkøer), -erne (el. gravkøerne)
1. = GRAVEMASKINE
Møller
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-05-06 22:15 |
|
"Møller" skriver:
>
> Og din gummiged.
Baaaah
> Vi har lige fået lagt kabler til lysledere ned i fortovet, her brugte
> entreprenøren en gravkalv
> Der var ikke plads til andet.
ROFL...
> og check så lige ordbogen hr. klogesen:
> gravko [ZgrHwYkoO] subst. -en, -er (el. gravkøer), -erne (el. gravkøerne)
> 1. = GRAVEMASKINE
http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1714
Gravko blev dannet 1927 af den danske civilingeniør K. Hindhede, ud fra
ordene grave og kompagni og som alle ved betegner ordet en gravemaskine.
Gravko må være et firmanavn i følge første linje af ovenstående - Se
længere nede.
Gravko bliver brugt i slæng til alle hovedsageligt gulfarvede maskiner
der har en skovl. De færreste møder en gravemaskine på sin vej, da de
fleste af dem er på larvefødder og kun enkelte på gummihjul. Ellers er
det rendegravere eller gummigede der findes på landevejen.
Så gravko er noget sludder på linje med en dytbil eller et futtog.
Se her, google med gravko, det første man møder er en rendegraver
http://www.pegebogen.dk/ting/a_gravko.asp
http://www.gravko.com/gravkoparade.html
5 ud af 9 rigtige
http://www.dkfritidbil.dk/spas/en_gravko.htm
0 ud af 0 rigtige
http://dalager.com/weblog/archives/000775.html
Gravkoen har sit navn fra det entreprenørfirma, der først købte en i
københavn, nemlig "Københavns Grav & Co".
Står der også futtog i ordbogen - eller dytbil ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
jan@stevns.net (30-05-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 30-05-06 22:36 |
| | |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 06:37 |
| | |
jan@stevns.net (31-05-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 31-05-06 06:47 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :
>Det link smed jeg 20 minutter før dig
Det er sgu' da min gravko ;)
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
| |
Uffe Ravn (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 29-05-06 13:14 |
|
Kim Frederiksen wrote:
> De findes ... bestanden er bare ikke så stor som før og de fleste har
> trukket sig tilbage til et liv i den landlige idyl, men det sker at de
> dukker op ... i hvert fald her på Falster. Her er gravkøerne stadig
> almindelige
De ses indimellem stående ud markerne, med benene på jorden, og det store
runde yver hængende lige over jorden.
Halen svinger lystigt som for at holde fluer væk, og store mængder jord
bliver flyttet med.
Ofte ses hovedet, der dog er lidt kantet, anbragt helt ned ved jorden, som
skulle den græsse.
Efter et stykke tid på samme sted, flytter den på bagbene og bevæger sig
fremad for at afgræsse et nyt stykke.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Ukendt (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-06 17:22 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:447ae599$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kim Frederiksen wrote:
>
>> De findes ... bestanden er bare ikke så stor som før og de fleste har
>> trukket sig tilbage til et liv i den landlige idyl, men det sker at de
>> dukker op ... i hvert fald her på Falster. Her er gravkøerne stadig
>> almindelige
>
> De ses indimellem stående ud markerne, med benene på jorden, og det store
> runde yver hængende lige over jorden.
okay, jeg troede lige en overgang at det var minister of justice du talte om
--
Tom
| |
Finn Guldmann (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-06-06 00:45 |
|
Tom skrev:
>>> De findes ... bestanden er bare ikke så stor som før og de fleste har
>>> trukket sig tilbage til et liv i den landlige idyl, men det sker at de
>>> dukker op ... i hvert fald her på Falster. Her er gravkøerne stadig
>>> almindelige
>> De ses indimellem stående ud markerne, med benene på jorden, og det store
>> runde yver hængende lige over jorden.
> okay, jeg troede lige en overgang at det var minister of justice du talte om
>
>
Hun har da ikke benene på jorden? (Resten passer vist godt nok)
--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.
| |
JBB (29-05-2006)
| Kommentar Fra : JBB |
Dato : 29-05-06 11:34 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:447ACA35.548AEFF0@du.kan.finde.den...
> Kim Frederiksen skriver:
>>
>> ... gravko
>
> Sådan en findes ikke. Det hedder en gravemaskine, en gummiged, eller en
> rendegraver.
Men med 79 år på bagen, så er ordet vist lige så accepteret som email,
weblog osv..
http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1714
MVH
Jesper
| |
Armand (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-05-06 22:22 |
|
JBB skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> news:447ACA35.548AEFF0@du.kan.finde.den...
>> Kim Frederiksen skriver:
>>> ... gravko
>> Sådan en findes ikke. Det hedder en gravemaskine, en gummiged, eller en
>> rendegraver.
>
> Men med 79 år på bagen, så er ordet vist lige så accepteret som email,
> weblog osv..
>
> http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1714
>
Min opfattelse er at "gravko" dækker den gamle type gravemaskine á
slagsen med to arme i et X, hvor "køretøjet" sidder fast nederst på
X'ets ene ben og skovlen sidder fast nederst på X'ets andet ben - Og
arbejder v.h.a. wirer der løfter hver af de to ben hhv. skovlens
bundudløsning!
Hvis beskrivelsen ikke er forståelig, så kig på:
< http://www.imperial.cc.ca.us/Pioneers/DIGGER.JPG>
Tidsmæssigt hænger dén type også godt sammen med netprofessorens kronologi!
Efter hydraulikkens gennembrud i starten i 60'erne udvilkede
to-arms+wirer -systemet sig til hvad man ser idag:
< http://www.tintagelweb.co.uk/images/Boscastle%20Photos/Floods/26August/Digger.jpg>
Kigger man lidt på'ed, er der ikke meget forskel på mekanikken i armene
og eneste mekaniske forskel er at skovlen er vendt.
Derfor hænger dén type sammen med min opfattelse af gravko!
En væsentlig detalje ved gravkoen er bæltedrevet, som medfører at man
meget sjældent vil opleve en gravko i trafikken, andet end på en
blokvogn, og jég antager derfor gravkoen i Jacobs rædselsberetning for
at have været en såkaldt gummiged eller rendegraver (á traktor-typen) :-/
--
Armand.
| |
Jacob Rungwald (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 29-05-06 11:46 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:447ac495$0$47017$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa
For clearification purposes, så kom tyskerfjolset imod mig, i tilfælde af at
det stod lidt uklart.
Mvh
Jacob
| |
Per Henneberg Kriste~ (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-05-06 11:46 |
|
Jacob Rungwald wrote:
> Hejsa
> Idioten kører bare videre, og de andre trafikanter kører faktisk også
> bare videre, jeg kom dog ikke så langt ud på marken, at der var fare
> på fære, men bilen blev dog sølet godt til. Jeg havde håbet at
> gravkoen lige havde stoppet op, så jeg kunne have nået at komme
> tilbage på vejen, og efter ham, men det kunne jeg ikke.
Min bror var ude i samme situation for nogle år siden mellem Viborg og
Vejle. Han kastede bilen ud til siden og heldigvis var der ingen grøft.
Fjolset kørte meget stærkt og meget usikkert og brormand havde ingen telefon
med. Han kørte direkte ind på politistation i Ikast, som dog ikke gjorde
noget ved det fordi vedkommende boede i Fredericia og hvem vidste hvor han
var på vej hen - han kørte nordpå. Han var tydeligvis beruset.
En skam du ikke kunne få øsen vendt i den rigtige retning.
--
Per, Esbjerg
| |
Mureren (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 29-05-06 13:36 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:447ac495$0$47017$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Kommer kørende mellem Them og Ry på en mindre hovedvej, med en del sving.
> På
> et længere lige stykke ser jeg en gravko, med kø efter sig, kørende imod
> mig. Der er ingen tegn til overhaling, fra dem bag ved gravkoen, så jeg
> fortsætter med 80-90km/t, indtil ca 300m fra gravkoen, hvor en stor klam
> fed
> pølsetysker(BMW 5 serie på tyske plader), mener at nu har han ligger der
> længe nok, så han trækker ud, og begynder at overhale 2 biler + gravkoen.
>
> Jeg giver ham lige blinket for at fortælle at han godt kan pisse ind i
> hans
> bane igen, men det mener han sagtens han kan nå. Det kunne han også, men
> kun
> pga at jeg bremser alt hvad der er muligt, til jeg er nede på ca 20-30km/t
> hvorefter jeg vælge rabatten istedet for et frontalt møde med en 110km/t
> ny
> 5 serie. Jeg vil tror jeg var ca 1 m fra ham, da jeg trækker ud, men min
> rygrad sagde at jeg skulle blive så langt tid jeg kunne på vejen, for at
> få
> farten ned, før jeg tager marken til brug.
>
> Idioten kører bare videre, og de andre trafikanter kører faktisk også bare
> videre, jeg kom dog ikke så langt ud på marken, at der var fare på fære,
> men
> bilen blev dog sølet godt til. Jeg havde håbet at gravkoen lige havde
> stoppet op, så jeg kunne have nået at komme tilbage på vejen, og efter
> ham,
> men det kunne jeg ikke.
>
> Jeg fortsatte så videre på arbejde, dog lige med en smutter ind på en tank
> for at vaske bilen, og det ser ikke ud til at der er sket noget.
>
> Pyyha, det kan lige sætte adrenalinen i vejret sådan en omgang, men for
> fanden da, hvad tænker folk på ind i mellem ?
Grim historie...men tænk engang hvis nu.............du havde været på mc!
Mvh.
Mureren
(der har oplevet samme fænomen på mc flere gange, og bliver lige skræmt hver
gang!)
| |
Ukendt (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-06 14:05 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
hvor en stor klam fed
> pølsetysker(BMW 5 serie på tyske plader), mener at nu har han ligger der
> længe nok, så han trækker ud, og begynder at overhale 2 biler + gravkoen.
>
---SNIP---
men min
> rygrad sagde at jeg skulle blive så langt tid jeg kunne på vejen, for at
> få
> farten ned, før jeg tager marken til brug.
>
> Idioten kører bare videre,
>
----SNIP----
> Mvh
> Jacob (BMW E46 der tager mudderbad)
>
Sådan er de BMW-ejere, de har jord i hovedet- på den ene el. den anden måde
;))).
| |
Jacob Rungwald (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 29-05-06 14:11 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:447aefc4$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Jacob (BMW E46 der tager mudderbad)
> >
> Sådan er de BMW-ejere, de har jord i hovedet- på den ene el. den anden
måde
hehe :)
Mvh
Jacob
| |
Henning (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 29-05-06 15:57 |
|
>stoppet op, så jeg kunne have nået at komme tilbage på vejen, og efter ham,
>men det kunne jeg ikke.
Efter ham? Og hvad så? Opføre dig som en idiot på samme måde? Hvad
ville du få ud af din lille vendetta ud over problemer og ballade med
politiet?
| |
Hr. Jensen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 29-05-06 16:00 |
|
Den Mon, 29 May 2006 11:53:24 +0200 sendte "Jacob Rungwald"
<jacob*hest*@rungwald.dk> følgende røgsignaler:
>Hejsa
>
>Kommer kørende mellem Them og Ry på en mindre hovedvej, med en del sving. På
>et længere lige stykke ser jeg en gravko, med kø efter sig, kørende imod
>mig. Der er ingen tegn til overhaling, fra dem bag ved gravkoen, så jeg
>fortsætter med 80-90km/t, indtil ca 300m fra gravkoen, hvor en stor klam fed
>pølsetysker(BMW 5 serie på tyske plader), mener at nu har han ligger der
>længe nok, så han trækker ud, og begynder at overhale 2 biler + gravkoen.
Endnu en grund til at køre en Hummer H1, der bremser man kun for rødt
lys.
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage.
| |
Fam. Olsen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 29-05-06 20:33 |
|
"Hr. Jensen" <dslfjern83452dette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:i23m72t6u71nfo5ti7eirgs6b600he517h@4ax.com...
> Endnu en grund til at køre en Hummer H1, der bremser man kun for rødt
> lys.
Njaaa, jeg bremsede også i rundkørslen da jeg trillede en tur i sådan en i
dag.
MVH Niels
| |
Hr. Jensen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 30-05-06 07:38 |
|
Den Mon, 29 May 2006 21:33:12 +0200 sendte "Fam. Olsen"
<dono@newmail.dk> følgende røgsignaler:
>
>"Hr. Jensen" <dslfjern83452dette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>news:i23m72t6u71nfo5ti7eirgs6b600he517h@4ax.com...
>
>> Endnu en grund til at køre en Hummer H1, der bremser man kun for rødt
>> lys.
>
>Njaaa, jeg bremsede også i rundkørslen da jeg trillede en tur i sådan en i
>dag.
Kører man ikke bare lige over i sådan én?
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage.
| |
Fam. Olsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 30-05-06 20:12 |
|
"Hr. Jensen" <dslfjern83452dette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:12qn72ls4o43f8abibi96ih66vtganlqad@4ax.com...
> Kører man ikke bare lige over i sådan én?
Det kan man da godt, men jeg er en tøsedreng ;o/ Polisen kunne jo ligge på
lur inde på midten....
MVH Niels
| |
Brian (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-05-06 16:40 |
|
Jacob Rungwald wrote:
> Pyyha, det kan lige sætte adrenalinen i vejret sådan en omgang, men
> for fanden da, hvad tænker folk på ind i mellem ?
Ja, det er ikke godt at vide. Jeg har engang prøvet en lign. situation
med en tosse der skulle overhale en række biler + en lastbil.
Da han var nået om på den anden side af lastbilen, fik han baghjulet ud
i rabatten, og bilen gled over i min vejbane og frontalt ind i mig.
Siden den oplevelse har jeg været ekstrem opmærksom på den
slags overhalinger, og det er dælme ofte at det er lige ved og
næsten - det vil du nok også lægge ekstra meget mærke til de næste par uger
/Brian
| |
Aksel (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Aksel |
Dato : 29-05-06 17:13 |
|
..
>
> Pyyha, det kan lige sætte adrenalinen i vejret sådan en omgang, men for
> fanden da, hvad tænker folk på ind i mellem ?
>
> Mvh
> Jacob (BMW E46 der tager mudderbad)
>
Skulle du ikke lige hjem og have rene bukser på?
Hilsen Aksel
| |
Jacob Rungwald (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 29-05-06 18:38 |
|
"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote in message
news:447b1d89$0$38632$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> .
>>
>> Pyyha, det kan lige sætte adrenalinen i vejret sådan en omgang, men for
>> fanden da, hvad tænker folk på ind i mellem ?
>>
>> Mvh
>> Jacob (BMW E46 der tager mudderbad)
>>
>
> Skulle du ikke lige hjem og have rene bukser på?
Det var lige før :)
--
Mvh
Jacob (BMW E46)
| |
Fam. Olsen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 29-05-06 20:27 |
|
"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
news:447b1d89$0$38632$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Skulle du ikke lige hjem og have rene bukser på?
Nej han skrev jo at han var et smut på tanken og vaske
MVH Niels
| |
Anders Majland (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 30-05-06 20:48 |
|
> Skulle du ikke lige hjem og have rene bukser på?
Det var tæt på for mig imorges - på det lige stykke ved dæmningen for enden
af lammefjorden var der også lige en klapodder der trak ud til overhaling
selv om jeg kom den anden vej på mc - til en start fik han det lange lys da
han trak ud og da han alligeve fortsatte mod en overhaling kastede jeg
ankeret, men heldigvis var vejen breden nok til at vi alle 3 kunne være der
side om side ... Det er i sådan en situation hvor man overvejer at sparke
hans sidespejl af eller lign. selvtægt - men som sædvanligt lod jeg det
blive ved tanken og fortsatte på arbejde ....
Der er fandens fin oversigt så han kan vel knapt påstå at have overset mig
eller tro det var en knallert - Høj "gyngehest" med sidetasker og en alm H4
pærer i en stor parabol .... Og nej jeg lå ikke og kørte ræs. Det lægger
sådan en maskine ikke op til. Hastighedsgrænsen der er 80 og jeg kørte
højest 10% for meget ...
/A
Gyngehest = Yamaha XT600Z Ténéré
| |
Ebbe Kristensen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 30-05-06 14:36 |
|
Hr. Jensen wrote:
> >Njaaa, jeg bremsede også i rundkørslen da jeg trillede en tur i sådan en i
> >dag.
>
> Kører man ikke bare lige over i sådan én?
Det kommmer nok lidt an på hvordan rundkørslen er "udsmykket". F.eks.
er der i Ljungby i Småland en rundkørsel hvor et lokalt firma har
parkeret en gaffeltruck inde på midten af den...
Ebbe
| |
Armand (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-05-06 21:19 |
|
Jacob Rungwald skrev:
> Hejsa
>
> Kommer kørende mellem Them og Ry på en mindre hovedvej,
Them -Ry er 445'eren!
Hvordan kan du bilde dig selv ind at en trecifret sekundærrute er en
hovedvej??
> med en del sving.
Ja, nemlig ja!
Hovedvejene (á de to-ciffrede primærruter) er udlagt til at afvikle
trafikken mellem landsdelene og er derfor rettet næsten helt ud og går
efterhånden kun sjældent gennem byer :-|
> På et længere lige stykke ser jeg en gravko, med kø efter sig, kørende imod
> mig. Der er ingen tegn til overhaling, fra dem bag ved gravkoen, så jeg
> fortsætter med 80-90km/t, indtil ca 300m fra gravkoen, hvor en stor klam fed
> pølsetysker(BMW 5 serie på tyske plader), mener at nu har han ligger der
> længe nok, så han trækker ud, og begynder at overhale 2 biler + gravkoen.
>
Godt der ikke skete noget med dig eller E46'eren!
Og ikke for at give germaneren ret; men situationen giver mig lige
lejlighed til at lufte en af mine store aversioner:
Hvis man ikke har røv i bukserne til at lave en overhaling, hvorfor så
blive hængende oppe bag den forrestkørende og derved gøre
"forhindringen" dobbelt så lang/svær at komme forbi for den næste
bagfrakommende???
Problemet dobler sig op for hver bil der tilslutter sig den tætte kø bag
forrestkørende, og ender uværgeligt med en desperat handling fra én i
rækken - Og når dét sker er der med sikkerhed ingen forståelse for "at
trække til højre og lade sig overhale" blandt dem der passeres: De
ligger fortsat på rad og række og udgør en samlet masse som man kun kan
komme forbi i ét hug =
--
Armand.
(der som (altid sikker) overhalende i sådanne situationer fryder sig
over den magtdemonstration det er at overhale en forhindring der er
flere gange længere end den som #2 ikke magter at overhale
men mon vedkommende overhovedet fatter dét :-/ )
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-05-06 21:40 |
|
Armand skriver:
>
> Hovedvejene (á de to-ciffrede primærruter) er udlagt til at afvikle
> trafikken mellem landsdelene og er derfor rettet næsten helt ud og går
> efterhånden kun sjældent gennem byer :-|
HOST !
Jeg kan regne ud at du sjældent kommer på 26'eren (Århus - Viborg),
16'eren (Grenå - Randers - Viborg - Hostebro - Ringkøbing, eller 15'eren
(Århus - Silkeborg - Herning - Ringkøbing.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Armand (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-05-06 23:06 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Hovedvejene (á de to-ciffrede primærruter) er udlagt til at afvikle
>> trafikken mellem landsdelene og er derfor rettet næsten helt ud og går
>> efterhånden kun sjældent gennem byer :-|
>
> HOST !
>
> Jeg kan regne ud at du sjældent kommer på 26'eren (Århus - Viborg),
> 16'eren (Grenå - Randers - Viborg - Hostebro - Ringkøbing, eller 15'eren
> (Århus - Silkeborg - Herning - Ringkøbing.
>
Jup!
Men har du været på 445'eren á "en mindre hovedvej" fornyligt?
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 06:38 |
| | |
Finn Guldmann (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-06-06 00:53 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> Hovedvejene (á de to-ciffrede primærruter) er udlagt til at afvikle
>> trafikken mellem landsdelene og er derfor rettet næsten helt ud og går
>> efterhånden kun sjældent gennem byer :-|
> HOST !
> Jeg kan regne ud at du sjældent kommer på 26'eren (Århus - Viborg),
> 16'eren (Grenå - Randers - Viborg - Hostebro - Ringkøbing, eller 15'eren
> (Århus - Silkeborg - Herning - Ringkøbing.
>
Og en hel masse andre primærruter rundt i landet.
--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.
| |
Finn Guldmann (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-06-06 00:52 |
|
Armand skrev:
> Og ikke for at give germaneren ret; men situationen giver mig lige
> lejlighed til at lufte en af mine store aversioner:
> Hvis man ikke har røv i bukserne til at lave en overhaling, hvorfor så
> blive hængende oppe bag den forrestkørende og derved gøre
> "forhindringen" dobbelt så lang/svær at komme forbi for den næste
> bagfrakommende???
> Problemet dobler sig op for hver bil der tilslutter sig den tætte kø bag
> forrestkørende, og ender uværgeligt med en desperat handling fra én i
> rækken - Og når dét sker er der med sikkerhed ingen forståelse for "at
> trække til højre og lade sig overhale" blandt dem der passeres: De
> ligger fortsat på rad og række og udgør en samlet masse som man kun kan
> komme forbi i ét hug =
>
Og for lige at give den en anden retning også, så er det ikke
ensbetydende med en "overhalingspligt" hvis man på et relativt lige
stykke vej kommer opbag en langsom kørende lastbil. Det kunne nemt være
ham der ligger lige efter traktoren og afventer plads nok til at komme
forbi. Og så er det sur show hvis germanere og andre stressere absolut
skal ødelægge muligheden ved at presse sig foran.
--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.
| |
Armand (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-06-06 12:56 |
|
Finn Guldmann skrev:
> Armand skrev:
>> Og ikke for at give germaneren ret; men situationen giver mig lige
>> lejlighed til at lufte en af mine store aversioner:
>> Hvis man ikke har røv i bukserne til at lave en overhaling, hvorfor så
>> blive hængende oppe bag den forrestkørende og derved gøre
>> "forhindringen" dobbelt så lang/svær at komme forbi for den næste
>> bagfrakommende???
>> Problemet dobler sig op for hver bil der tilslutter sig den tætte kø
>> bag forrestkørende, og ender uværgeligt med en desperat handling fra
>> én i rækken - O
>>
> Og for lige at give den en anden retning også, så er det ikke
> ensbetydende med en "overhalingspligt" hvis man på et relativt lige
> stykke vej kommer opbag en langsom kørende lastbil.
Overhalingspligt? Nej ikke nødvendigvis; men man kan da erkende at der
findes biler/førere med større overhalings-potentiale end én selv og
falde tilbage til mindst den lovpligtige afstand til forankørende, samt
i tilfælde af overhaling give plads - Også hvis vedkommendes forehavende
ikke lykkes i første gang og derfor bliver nødt til at trække ind i
rummet foran en :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-06 13:11 |
|
On Sat, 03 Jun 2006 13:56:23 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Finn Guldmann skrev:
>> Armand skrev:
>>> Og ikke for at give germaneren ret; men situationen giver mig lige
>>> lejlighed til at lufte en af mine store aversioner:
>>> Hvis man ikke har røv i bukserne til at lave en overhaling, hvorfor så
>>> blive hængende oppe bag den forrestkørende og derved gøre
>>> "forhindringen" dobbelt så lang/svær at komme forbi for den næste
>>> bagfrakommende???
>>> Problemet dobler sig op for hver bil der tilslutter sig den tætte kø
>>> bag forrestkørende, og ender uværgeligt med en desperat handling fra
>>> én i rækken - O
>>>
>> Og for lige at give den en anden retning også, så er det ikke
>> ensbetydende med en "overhalingspligt" hvis man på et relativt lige
>> stykke vej kommer opbag en langsom kørende lastbil.
>
>Overhalingspligt? Nej ikke nødvendigvis; men man kan da erkende at der
>findes biler/førere med større overhalings-potentiale end én selv og
>falde tilbage til mindst den lovpligtige afstand til forankørende, samt
>i tilfælde af overhaling give plads - Også hvis vedkommendes forehavende
>ikke lykkes i første gang og derfor bliver nødt til at trække ind i
>rummet foran en :-|
Fy - ud af bilgruppen Du piller ved trafikanternes hævdvundne ret
til at genere mest muligt, gør du
Hvis vi taler om en traktor bør dem bagved altså holde sig i skindet,
selv om forreste mand ikke er hurtig i aftrækket. Alt andet skaber
farlige situationer - nogle gange må man finde sig i at blive sinket
lidt, selv om man har fartressourcerne og endelig lovligt har mulighed
for at bruge dem. Forreste mand er ikke tilbøjelig til at kigge i
spejlene (har set det for tit) og det skaber altså meget farlige
situationer, hvis der er en hastighedsforskel på 40-50 km/t og ingen
plads.
Men jeg vil da give dig ret i, at det er rimeligt at sørge for, at
andre kan komme forbi, hvis man ikke selv vil. Det er desværre bare
alt for langt fra den danske trafikkultur til at det er realistisk.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
kun hunden er chippet
| |
Anders Majland (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 03-06-06 20:59 |
|
> Forreste mand er ikke tilbøjelig til at kigge i
> spejlene (har set det for tit) og det skaber altså meget farlige
> situationer, hvis der er en hastighedsforskel på 40-50 km/t og ingen
> plads
Helt enig - se bare mit indlæg om campingvogne fra igår ... (omend
hastighedsforskellen var noget mindre)
Men der var nu ikke en lang kø - men derimod kun 2 der lå meget tæt - så det
de sidst 3-5 km inden episoden ikke havde været muligt at overhale dem
enkeltvis...
Det er iøvrigt sjovt som "mange" altid acc nedad bakken der så snart der
kommer det ekstra spor at overhale. Idag havde jeg ligget bag en svensk
stopfuld stationcar. Vi var begge kommet ud på A13 ved kraftvarmeværket i
viborg og han kørte nodpå med ca 90km/t. Men nedad bakken hvor der kommer
det ekstra spor acc. han til mere end 104km/t (der fulgte jeg ham ikke
længere - men gætter på at hans hastighed nåede tæt på 120km/t i bunden)
mens køren af "de hurtige" blev afviklet. Opad bakke igen fortsatte jeg på
fartpiloten under klippegrænsen og nåede også pænt forbi ham. På toppen var
hans hastighed faldet til 90 (eller derunder) igen.
Det er bare noget jeg oplever så tit der. Man kan ligge længe bag et "drys"
der kun kører de 80 man må - men overhale skal man squ ikke, så når der
kommer et ekstra sport øges farten meget for derefter at falde tilbage igen
når det ikke længere er muligt at overhale. Der for så mange til at sætte
deres kørekort i fare for alligevel at få overhalet på den relativt korte
strækning.
Jeg troede at det var et lokalt dansk fænomen, men svenskeren idag viste at
det åbenbart er noget mere alment psykologisk ....
| |
Finn Guldmann (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-06-06 15:53 |
|
Armand skrev:
>> Og for lige at give den en anden retning også, så er det ikke
>> ensbetydende med en "overhalingspligt" hvis man på et relativt lige
>> stykke vej kommer opbag en langsom kørende lastbil.
> Overhalingspligt? Nej ikke nødvendigvis; men man kan da erkende at der
> findes biler/førere med større overhalings-potentiale end én selv og
> falde tilbage til mindst den lovpligtige afstand til forankørende, samt
> i tilfælde af overhaling give plads - Også hvis vedkommendes forehavende
> ikke lykkes i første gang og derfor bliver nødt til at trække ind i
> rummet foran en :-|
>
Jamen jeg har da heller ikke problemer med at der ligger en "Bimmer"
nede bagved der kan nå at overhale både mig og traktor på mindre plads
end jeg skal have til at få mine 40 tons forbi.
Og er det det der er situationen får han da pladsen. Men ofte kan
"Bimmeren" ikke afvente at jeg får overhalet og kører efter at når der
er plads til at jeg kan overhale er det bedre at han gør det i stedet.
Og så forsøger at tvinge mig til at blive bag traktoren.
--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.
| |
|
|