|
| Små glæder ved Mondeo Fra : Ukendt |
Dato : 28-05-06 23:02 |
|
Hej
Tja ud over den rene elendighed ved ormene som langsomt æder blikket, så har
man da også små glæder ved sin mondeo.
Skiftede bremseklodser for 3 dage siden. Det er første gang det bliver gjort
og bilen har 314.000 Km på tælleren, det er da ret pænt gået. Skiverne holdt
ca. 200.000 Km og bakker/tromler blev skiftet ved 240.000 Km.
Selvfølgelig kan det også være det bare er mig som har tillagt mig en
morfarkørsel eller også kører for mange lange ture, men det har i hvert fald
ikke været bremserne der har har kostet på bilen. Jeg købte faktisk
klodserne for 6 år siden men det var ikke nødvendig at skifte dem før nu.
Ak ja, ford de ka' bare
--
Tom
| |
JD (8600) (29-05-2006)
| Kommentar Fra : JD (8600) |
Dato : 29-05-06 07:34 |
|
Hej Tom.
Kan ikke helt følge med på bremserne - sidste sæt skiver og klodser
holdt ca. 170.000km - tromlerne blev skiftet ved 350.000, så jeg
klager ikke.
Katalysator blev skiftet ved 375.000 og drivaksler og led ved 360.000 -
det bliver sku slidt, og man kan jo nok ikke lave reklamation på det
Men hva - bilen har kostet mig < 20.000kr for de sidste 160.000 km jeg
har kørt, og der står 390.000 på klokken - den har vist gjort det
godt. Nu er der kun lige lidt rust ved bagdørene og benzindækslet som
der nok snart skal tages hånd om.
96" Mondeo 1.8 Delta.
Jan D
Tom (snabela) skrev:
> Hej
>
> Tja ud over den rene elendighed ved ormene som langsomt æder blikket, så har
> man da også små glæder ved sin mondeo.
>
> Skiftede bremseklodser for 3 dage siden. Det er første gang det bliver gjort
> og bilen har 314.000 Km på tælleren, det er da ret pænt gået. Skiverne holdt
> ca. 200.000 Km og bakker/tromler blev skiftet ved 240.000 Km.
>
> Selvfølgelig kan det også være det bare er mig som har tillagt mig en
> morfarkørsel eller også kører for mange lange ture, men det har i hvert fald
> ikke været bremserne der har har kostet på bilen. Jeg købte faktisk
> klodserne for 6 år siden men det var ikke nødvendig at skifte dem før nu.
>
> Ak ja, ford de ka' bare
>
> --
> Tom
| |
Per Henneberg Kriste~ (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-05-06 07:57 |
|
Tom wrote:
> Skiftede bremseklodser for 3 dage siden. Det er første gang det
> bliver gjort og bilen har 314.000 Km på tælleren, det er da ret pænt
> gået. Skiverne holdt ca. 200.000 Km og bakker/tromler blev skiftet
> ved 240.000 Km.
Lige som på VW´erne skal man huske at skifte brændstoffilter, da man ellers
risikerer at skulle skifte en noget dyrere brændstofpumpe. Min bror nåede
næsten til 3. udskiftning af pumpen, men han nåede at skifte filteret inden
og reddede situationen.
Jeg anbefaler 120.000 km - VW anbefaler ingenting. Jeg ved ikke med Ford,
men den i min den gamle brændte pumpen af ved 195.000 km.
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-06 08:21 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Lige som på VW´erne skal man huske at skifte brændstoffilter, da man
> ellers risikerer at skulle skifte en noget dyrere brændstofpumpe.
Jeg ved ikke hvilken VW, men på min Octi og tilsv. Gålf, sidder filteret
EFTER pumpen :(. Ved ikke om det er tilsv. på Deo. Så det spare ikke på
pumpen at udskifte filteret, det eneste man kan gøre, er at lade være med at
køre tanken for lang "ned", > 1/4 fuld.
>
> Jeg anbefaler 120.000 km - VW anbefaler ingenting. Jeg ved ikke med Ford,
> men den i min den gamle brændte pumpen af ved 195.000 km.
>
> --
> Per, Esbjerg
>
| |
Per Henneberg Kriste~ (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-05-06 13:35 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse
>> Lige som på VW´erne skal man huske at skifte brændstoffilter, da man
>> ellers risikerer at skulle skifte en noget dyrere brændstofpumpe.
> Jeg ved ikke hvilken VW, men på min Octi og tilsv. Gålf, sidder
> filteret EFTER pumpen :(. Ved ikke om det er tilsv. på Deo. Så det
> spare ikke på pumpen at udskifte filteret, det eneste man kan gøre,
> er at lade være med at køre tanken for lang "ned", > 1/4 fuld.
Det sidste er nok en af de ting min bror er god til - altså til ikke at køre
den tør. Dér er jeg meget værre :)
Det er en Golf III 90 HK.
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-06 16:26 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:447a9f22$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Lige som på VW´erne skal man huske at skifte brændstoffilter, da man
>> ellers risikerer at skulle skifte en noget dyrere brændstofpumpe.
>
> Jeg ved ikke hvilken VW, men på min Octi og tilsv. Gålf, sidder filteret
> EFTER pumpen :(. Ved ikke om det er tilsv. på Deo. Så det spare ikke på
> pumpen at udskifte filteret, det eneste man kan gøre, er at lade være med
> at køre tanken for lang "ned", > 1/4 fuld.
Er intet problem ved mondeo, selv om jeg har skiftet filteret ved ca.
200.000 Km.
Filteret sidder efter pumpen under bilen og skulle det usansynlige ske at
pumpen brænder af, ja så har jeg en i reserve
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132266.jpg
--
Tom
| |
Hr. Jensen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 29-05-06 08:01 |
|
Den Mon, 29 May 2006 00:01:37 +0200 sendte "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> følgende røgsignaler:
>Hej
>Ak ja, ford de ka' bare
Hvem ka'? Ford Ka.
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage.
| |
Per Henneberg Kriste~ (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-05-06 13:36 |
|
Hr. Jensen wrote:
> Den Mon, 29 May 2006 00:01:37 +0200 sendte "Tom"
> <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> følgende røgsignaler:
>> Hej
>> Ak ja, ford de ka' bare
> Hvem ka'? Ford Ka.
Jaja - hvis man vil se en tidskørsel udført i slowmotion skal man bare køre
til ford-klubbens årlige træf i Kolding :)
--
Per, Esbjerg
| |
A Andersen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : A Andersen |
Dato : 29-05-06 19:30 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447a1dbb$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Tja ud over den rene elendighed ved ormene som langsomt æder blikket, så
> har man da også små glæder ved sin mondeo.
>
> Skiftede bremseklodser for 3 dage siden. Det er første gang det bliver
> gjort og bilen har 314.000 Km på tælleren, det er da ret pænt gået.
> Skiverne holdt ca. 200.000 Km og bakker/tromler blev skiftet ved 240.000
> Km.
>
> Selvfølgelig kan det også være det bare er mig som har tillagt mig en
> morfarkørsel eller også kører for mange lange ture, men det har i hvert
> fald ikke været bremserne der har har kostet på bilen. Jeg købte faktisk
> klodserne for 6 år siden men det var ikke nødvendig at skifte dem før nu.
>
> Ak ja, ford de ka' bare
>
> --
> Tom
>
Hej
Ja de kører bare godt og er billige i drift udgifter. Jeg havde selv en 1.8
zetec. Købte den da den havde rullet 38kkm, og solgte den med 190kkm på
klokken.
Eneste udgift jeg havde på bilen var olieskift. Så er der noget ved
det.
Andersen
| |
Fam. Olsen (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 29-05-06 20:14 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447a1dbb$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Skiftede bremseklodser for 3 dage siden. Det er første gang det bliver
> gjort og bilen har 314.000 Km på tælleren, det er da ret pænt gået.
> Skiverne holdt ca. 200.000 Km og bakker/tromler blev skiftet ved 240.000
> Km.
Hmmm. fik den ikke nye klodser sammen med skiverne? Det er ellers normal
praksis.
Men alligevel er det sgu flot klaret. Især når calibrene ikke er blevet
skiftet fordi de var groet fast.
MVH Niels
| |
Ukendt (29-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-06 21:12 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:447b4834$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:447a1dbb$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Skiftede bremseklodser for 3 dage siden. Det er første gang det bliver
>> gjort og bilen har 314.000 Km på tælleren, det er da ret pænt gået.
>> Skiverne holdt ca. 200.000 Km og bakker/tromler blev skiftet ved 240.000
>> Km.
>
> Hmmm. fik den ikke nye klodser sammen med skiverne? Det er ellers normal
> praksis.
Nej der var så meget tilbage på klodserne at jeg ikke ville skifte dem.
> Men alligevel er det sgu flot klaret. Især når calibrene ikke er blevet
> skiftet fordi de var groet fast.
Sålænge at gummibælgen ikke har revner så trænger der heller ikke fugt ind.
De var meget lette at skubbe tilbage
--
Tom
| |
Fam. Olsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 30-05-06 19:57 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447b557c$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hmmm. fik den ikke nye klodser sammen med skiverne? Det er ellers normal
>> praksis.
>
> Nej der var så meget tilbage på klodserne at jeg ikke ville skifte dem.
Ja ja ingen regler uden undtagelse. Man skifter klodserne samtidig for at
undgå risikoen for svage bremser grundet klodserne kunne være skæve i
forhold til skiven og dermed have en mindre bremseflade.
>> Men alligevel er det sgu flot klaret. Især når calibrene ikke er blevet
>> skiftet fordi de var groet fast.
>
> Sålænge at gummibælgen ikke har revner så trænger der heller ikke fugt
> ind.
Jo da, igennem bremsevæsken. Jeg har skiftet mange calipre hvor stemplerne
var groet fast selv om manchetten var hel. Desuden kan den også stå fast i
gliderne sideverts.
MVH Niels
| |
MK (30-05-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 30-05-06 20:03 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:447c9575$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja ja ingen regler uden undtagelse. Man skifter klodserne samtidig for at
> undgå risikoen for svage bremser grundet klodserne kunne være skæve i
> forhold til skiven og dermed have en mindre bremseflade.
Jep, helt normal praksis. Jeg har efter 100.000 km netop fået nye
skiver (og klodser) på min BMW, og "Jarl" (også racerkører) sag-
de med det samme, at så skulle klodserne veksles.
Iøvrigt er 100.000 km okay, som jeg ser det. Jeg kører udelukkende
motorvej og med høj hastighed -> det "bider" :)
| |
Brian (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 30-05-06 20:09 |
|
MK wrote:
> Iøvrigt er 100.000 km okay, som jeg ser det. Jeg kører udelukkende
> motorvej og med høj hastighed -> det "bider" :)
Hvorfor bider det - du ligger vel ikke og bremser konstant på motorvejen
/Brian
| |
MK (30-05-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 30-05-06 20:13 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:447c9825$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorfor bider det
Fordi der er himmelvid forskel på at bremse ned fra Tom's
morfarhastighed på 80 km/t (Als sogneveje) og så +150...
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 20:40 |
|
"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:EO0fg.2900$E02.684@newsb.telia.net...
>
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
> news:447c9825$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Hvorfor bider det
>
> Fordi der er himmelvid forskel på at bremse ned fra Tom's
> morfarhastighed på 80 km/t (Als sogneveje) og så +150...
Vi har ellers fået en fé motortrafikvej som indbyder til 120+
--
Tom
| |
MK (30-05-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 30-05-06 20:42 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447c9f93$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Vi har ellers fået en fé motortrafikvej som indbyder til 120+
Indbyder, men du gør det næppe...
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 20:53 |
|
"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:me1fg.2903$E02.498@newsb.telia.net...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:447c9f93$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Vi har ellers fået en fé motortrafikvej som indbyder til 120+
>
> Indbyder, men du gør det næppe...
Nej, det er de andre der kører så hurtigt på den 2x2 sporede vej
--
Tom
| |
Fam. Olsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 30-05-06 20:29 |
|
"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:hF0fg.2897$E02.698@newsb.telia.net...
> Jep, helt normal praksis. Jeg har efter 100.000 km netop fået nye
> skiver (og klodser) på min BMW, og "Jarl" (også racerkører) sag-
> de med det samme, at så skulle klodserne veksles.
Hvad mener du med veksles? Det har jeg aldrig hørt om.
> Iøvrigt er 100.000 km okay, som jeg ser det. Jeg kører udelukkende
> motorvej og med høj hastighed -> det "bider" :)
Det syntes jeg lyder pænt. Det er jo svært at sige sådan generelt hvor langt
man kan køre på et sæt klodser. Det afhænger jo meget af kørestil og hvor
man kører (by/landevej/motorvej). Svjh. regnede vi det for normalt med
40-50.000 km på et sæt klodser, dengang jeg stod i lære. Om klodserne så er
blevet bedre med tiden skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke arbejder med
civile biler mere. På forsvarets køretøjer skifter vi stort set kun klodser
i forbindelse med skift af rustne/skæve skiver og fastgroede calipre.
MVH Niels
| |
MK (30-05-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 30-05-06 20:35 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:447c9d22$0$38650$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad mener du med veksles? Det har jeg aldrig hørt om.
Udskiftes
> Det syntes jeg lyder pænt. Det er jo svært at sige sådan generelt hvor
> langt man kan køre på et sæt klodser.
Jeg fik nye skiver - og ikke kun klodser...
| |
Fam. Olsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 30-05-06 20:52 |
|
"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:r71fg.2902$E02.718@newsb.telia.net...
>> Hvad mener du med veksles? Det har jeg aldrig hørt om.
>
> Udskiftes
Nå ja selvfølgelig.
MVH Niels
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 20:49 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:447c9d22$0$38650$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det syntes jeg lyder pænt. Det er jo svært at sige sådan generelt hvor
> langt man kan køre på et sæt klodser. Det afhænger jo meget af kørestil og
> hvor man kører (by/landevej/motorvej). Svjh. regnede vi det for normalt
> med 40-50.000 km på et sæt klodser, dengang jeg stod i lære.
Samme kørte jeg på klodserne i min Fiesta 79'. Men på mondeo er de omtrent 3
gange så store og sikkert også bedre kølet....plus Ford har sikkert fundet
bedre materialer også
--
Tom
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 20:46 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:447c9575$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:447b557c$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Hmmm. fik den ikke nye klodser sammen med skiverne? Det er ellers normal
>>> praksis.
>>
>> Nej der var så meget tilbage på klodserne at jeg ikke ville skifte dem.
>
> Ja ja ingen regler uden undtagelse. Man skifter klodserne samtidig for at
> undgå risikoen for svage bremser grundet klodserne kunne være skæve i
> forhold til skiven og dermed have en mindre bremseflade.
De blev målt til at være lige, med mit skydelære.....jeg skifter ikke
klodserne bare fordi .....
(Ellers var bilen heller ikke blevet synet 2 gange, hvis klodserne havde
været skæve)
>>> Men alligevel er det sgu flot klaret. Især når calibrene ikke er blevet
>>> skiftet fordi de var groet fast.
>>
>> Sålænge at gummibælgen ikke har revner så trænger der heller ikke fugt
>> ind.
>
> Jo da, igennem bremsevæsken. Jeg har skiftet mange calipre hvor stemplerne
> var groet fast selv om manchetten var hel. Desuden kan den også stå fast i
> gliderne sideverts.
Jeg skifter bremsevæske hvert 2. år. Og til forskel fra værkstederne så
SKIFTER jeg det rent faktisk og krydser det ikke bare af i et skema. Har en
rigtig udlufter så det er omtrent lige så let at skifte som et fylde luft i
et dæk
--
Tom
| |
|
|