Problem med ABS på PUG 106 Ph2
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-06 11:49

Hejsa

Konen har et problem med hendes Peugeot 106 1,4 fra 96 (nye model). Den
har ABS bremser og i lav fart finder den tit og ofte på at justere
bremsetrykket som om hjulet er tæt på at blokere.. ABS'en
pulserer/pumper simpelthen som om man kører på noget der er skideglat.

Den gør det mig bekendt kun når man bremser let, dvs. ikke ved hård
opbremsning.

Nogle bud?

MVH

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-05-06 12:34

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> pulserer/pumper simpelthen som om man kører på noget der er skideglat.
>
> Den gør det mig bekendt kun når man bremser let, dvs. ikke ved hård

Ja, defekt ABS sensor. Jeg oplevede det samme på min Fiesta. Desværre
gjorde den det da jeg havde brug for at bremse henimod et T-kryds - og
da kun i højre side. Da bilen stod stille stod jeg således halvvejs ude
i krydset og ca en meter på den forkerte side af midterstriben.

Så hvis jeg var dig ville jeg få det fikset snarest inden det går galt
for konen. Det startede hos mig med at ABS-lampen fik sit eget liv og
værkstedet kunne blot fortælle: "Jamen det er helt normalt". Tænk jeg
synes ikke det virkede helt normal.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-06 12:44

Karsten Feddersen skrev:

> Ja, defekt ABS sensor.

Crap :(

Men hvorfor gør den det så ikke ved hård brems? Og hvis jeg knalder
pedalen ned så virker ABS som den skal..

> Så hvis jeg var dig ville jeg få det fikset snarest inden det går galt
> for konen.

Det skal da også laves hurtigst muligt, men har ikke den store tiltro
til at køre den på værksted... så skal lige finde ud af hvad den fejler
og så lave det selv.

Tak for bud!

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-05-06 12:53

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Men hvorfor gør den det så ikke ved hård brems? Og hvis jeg knalder
> pedalen ned så virker ABS som den skal..

Umiddelbart vil jeg sige en løs forbindelse et eller andet sted. Min
opførte/opfører sig også mærkelig. Værkstedet pillede så sensoren helt
fra, så ABS lampen lyser, men alligevel hakker den i det og det er
faktisk specielt hvis det er asfalt med en masse sand på.

> Det skal da også laves hurtigst muligt, men har ikke den store tiltro
> til at køre den på værksted... så skal lige finde ud af hvad den fejler
> og så lave det selv.

Det kan jeg godt forstå. Jeg har tænkt på om det måske blot er en
sikring, da jeg kan huske fra dengang jeg tog kørekort, der
"kortsluttede" de ABS-systemet ved at tage en sikring ud.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-06 13:02

Karsten Feddersen skrev:

> Det kan jeg godt forstå. Jeg har tænkt på om det måske blot er en
> sikring, da jeg kan huske fra dengang jeg tog kørekort, der
> "kortsluttede" de ABS-systemet ved at tage en sikring ud.

Ja du siger noget.. det husker jeg også.

Jeg vil lige lege lidt med det snarest..

MVH

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-05-06 13:55

> [...]
> simpelthen som om man kører på noget der er skideglat.
>
> Den gør det mig bekendt kun når man bremser let, dvs. ikke ved hård

Jeg havde problemet i min Rover.. Den tandkrans der sidder og giver impulser
til sensoren, var rustet mellem trækaksel og kran, så rusten havde presset
den ud og knækket den. Den sad altså stadig på akslen, men mellem to af
tænderne var der lige en smule mere mellemrum. Det var nok...

Jeg pillede den af (tandkransen). Rensede anlægsfladerne af for rust (på
krans og aksel), og punktsvejsede den på akslen igen. Det fungerer såvidt
jeg ved stadig (har ikke bilen mere).

- Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-06 17:26

Martin Petersen skrev:

> [...]
> den ud og knækket den. Den sad altså stadig på akslen, men mellem to af
> tænderne var der lige en smule mere mellemrum. Det var nok...

Den tanke havde jeg også haft, så det tjekker jeg lige efter ;)

MVH

Fra : TDN

Dato : 28-05-06 15:36

> [...]
> simpelthen som om man kører på noget der er skideglat.
>
> Den gør det mig bekendt kun når man bremser let, dvs. ikke ved hård

Følgende er fra FDM's oversigt overtilbagekaldelser:

Peugeot 106
Fugt i ledninger fører til bremsesvigt, når bilen under opbremsning kommer
under cirka 25 km/t. ABS'en tror, at hjulene blokerer og løsner
bremsetrykket. På 106 lyser ABS-advarselslampe. Peugeot samler ledninger
uden om fugtramt samling. Ingen tilbagekaldelser sket

Mvh
Thomas

Fra : TDN

Dato : 28-05-06 16:10

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bremsetrykket. På 106 lyser ABS-advarselslampe. Peugeot samler ledninger
> uden om fugtramt samling. Ingen tilbagekaldelser sket

Undrer mig iøvrigt over der ikke laves tilbagekaldelser på noget så vitalt
som bremseevnen. Men det er jo ikke første gang Peugeot skider på deres
kunder....

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-06 17:27

TDN skrev:

> [...]
> bremsetrykket. På 106 lyser ABS-advarselslampe. Peugeot samler ledninger
> uden om fugtramt samling. Ingen tilbagekaldelser sket

Lampen lyser ikke, men ellers er det præcis det hun/vi oplever.

Men fugt i ledninger er jo et vidt begreb... :/

MVH

Fra : TDN

Dato : 29-05-06 05:40

> Lampen lyser ikke, men ellers er det præcis det hun/vi oplever.
>
> Men fugt i ledninger er jo et vidt begreb... :/
>
> MVH

Hvorfor ikke kontakte PUG, hvis det er noget de laver U/B, så er der ingen
grund til selv at rode med det.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-06 13:39

TDN skrev:

> Hvorfor ikke kontakte PUG, hvis det er noget de laver U/B, så er der ingen
> grund til selv at rode med det.

Helt enig!!

Mon det er muligt?

MVH

Fra : TDN

Dato : 29-05-06 16:46

> Helt enig!!
>
> Mon det er muligt?
>
> MVH

Som jeg læser det fra FDM er det en kendt fejl der laves pr. kulance, men
der er ikke lavet en regulær tilbagekaldelse. Ring da til Peugeot Danmark og
spørg dem.

Mvh
Thomas

Fra : Brian

Dato : 29-05-06 18:55

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men fugt i ledninger er jo et vidt begreb... :/

Det har vel været en dårlig samling, lederne i ledningen har fået
den fine brune farve som ved din trækkrog, så de klipper nogle
centimeter af ledningen, og laver en ny (bedre) samling.

Det kan en rask ung mand som dig, sagtens fixe i indkørslen
med bilen blokket op på et par ølkasser.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-06 19:03

Brian skrev:

> Det har vel været en dårlig samling, lederne i ledningen har fået
> den fine brune farve som ved din trækkrog, så de klipper nogle
> centimeter af ledningen, og laver en ny (bedre) samling.

Et eller andet er jeg jo nødt til at prøve hvis Peugoet ikke vil æde den.

> Det kan en rask ung mand som dig, sagtens fixe i indkørslen
> med bilen blokket op på et par ølkasser.

Må jeg lige være her.. jeg foretrækker mine thansen bukke med Harald
Nyborg donkraft...

MVH

Fra : Brian

Dato : 29-05-06 19:16

Martin Johansen [6000] wrote:

> Et eller andet er jeg jo nødt til at prøve hvis Peugoet ikke vil æde
> den.

Fugt i ledningen kan vel kun oversættes til en korroderet ledning,
grundet en dårlig samling på et meget udsat sted. Ligesom gamle
biler, hvor traileren blinker til højre og venstre med tilfældige lamper.

Hvis du får Peugeot til at æde det på en 10 år gammel, vil jeg få
en helt ny respekt for dig - medmindre du sender konen ind og skælde dem ud

> Må jeg lige være her.. jeg foretrækker mine thansen bukke med Harald
> Nyborg donkraft...

Altsammen købt på medarbejder rabat, selvfølgelig

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-06 20:02

Brian skrev:

> Fugt i ledningen kan vel kun oversættes til en korroderet ledning,
> grundet en dårlig samling på et meget udsat sted.

Ja men hvordan finder jeg den?

> Hvis du får Peugeot til at æde det på en 10 år gammel, vil jeg få
> en helt ny respekt for dig

Jeg vil nu sætte alle sejl ind for at få dem til at æde den :)))

> medmindre du sender konen ind og skælde dem ud

Ja "råve" ka' hun..

> Altsammen købt på medarbejder rabat, selvfølgelig

Dog ikk.. købt efter jeg stoppede..

MVH

Fra : Brian

Dato : 29-05-06 20:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja men hvordan finder jeg den?

Med mindre der er trukket en lang snor direkte fra sensoren
til styreboksen, sidder der nok et stik.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 14:11

Brian skrev:

> Med mindre der er trukket en lang snor direkte fra sensoren
> til styreboksen, sidder der nok et stik.

Ja den kunne jeg godt selv tænke mig til, men med mit held er det mit på
den ledning der går fra stikket og op til styreboksen som er defekt lige
mit på længden.... ;)

Jeg må ud og måle lidt når vejret ellers lige kan finde på at love lidt
tørvejr.

MVH

Fra : Brian

Dato : 30-05-06 19:37

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja den kunne jeg godt selv tænke mig til, men med mit held er det mit
> på den ledning der går fra stikket og op til styreboksen som er
> defekt lige mit på længden.... ;)

En ledning bliver ikke defekt midtpå, med mindre den har været fastklemt

> Jeg må ud og måle lidt når vejret ellers lige kan finde på at love
> lidt tørvejr.

God idé - det andet lyder som dårlige undskyldninger

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 19:49

Brian skrev:

> En ledning bliver ikke defekt midtpå, med mindre den har været fastklemt

I min verden ville fugten krybe ind på midten og korrodere.. kun for at
irritere mig :)

> God idé - det andet lyder som dårlige undskyldninger

Kan også være lidt af en blanding :))

MVH

Fra : Brian

Dato : 30-05-06 19:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> I min verden ville fugten krybe ind på midten og korrodere.. kun for
> at irritere mig :)

Og jeg som gik her og troede, jeg var verdens mest uheldige person!
´
Tak for at ødelægge mit eneste faste holdepunkt her i livet...

/Brian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-05-06 22:41

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ja men hvordan finder jeg den?

Jeg kan ikke lade være med at citere dig fra tidligere i tråden.

Citat start:
Det skal da også laves hurtigst muligt, men har ikke den store tiltro
til at køre den på værksted..
Citat slut.

Du tror ikke meget på at et værksted kan lave din meget "specielle" bil.
Og samtidig spørger du om noget en blind mand kan finde med sin stok.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 14:10

Ib Jakobsen skrev:

> Jeg kan ikke lade være med at citere dig fra tidligere i tråden.

Gør gerne det.

> Citat start:
> Det skal da også laves hurtigst muligt, men har ikke den store tiltro
> til at køre den på værksted..
> Citat slut.

Korrekt.

> Du tror ikke meget på at et værksted kan lave din meget "specielle" bil.

Pkt.1 det er ikke min bil, pkt2. sidst jeg kiggede en "moderne" bil
efter bestod den af "kilometervis" ledning...... og "fugt i en ledning"
er således i mit hoved som at lede efter en nål i en høstak for med mit
held sidder det ikke i stikket som Brian lige har foreslået.. nej med
mit held så er det garanteret en hel ledning der skal skiftes.

Og pkt3.. jeg er kommet meget på værksteder rundt omkring og jeg vil med
fandens vold og magt undgå at køre enhver bil jeg ejer eller tilhører en
jeg er gift med, på værksted. Der er kun et værksted jeg benytter og det
ejes af en bekendt og er derfor noget helt andet.. at køre bilen på det
lokale PUG værksted er helt udelukket.

> Og samtidig spørger du om noget en blind mand kan finde med sin stok.

Enten har du misforstået mig, eller også har du været forskånet for mit
held for så bliver man lidt pessimisisk ang. slige sager.

MVH