Koblingsbøvl når bil er kørt varm
Fra : bilbo

Dato : 27-05-06 20:49

Jeg har en toyota celica 2.0i fra 91 som lige fra jeg købte den havde for
uvane at slippe/fedte når jeg havde kørt en god lang tur. Det var ikke
nødvendigvis en tur med mange gearskift. Min oplevelse var at
koblingspunktet flyttede sig ud efter og til sidst kunne koblingen ikke tage
fat længere. Når bilen var kold lå koblingspunktet ca. halvt trådt ned og
jeg kunne ikke få den til at fedte uanset hvad jeg gjorde, og varm lå
punktet helt ude hvor foden har sluppet koblingen, og den slap når der blev
trådt til i speederen. Hvis jeg holdt en pause på ½ time var problemet
midlertidigt væk.

Det fortalte jeg til mekanikeren som anbefalede koblingsskift, ligesom andre
jeg havde spurgt. Jeg var noget skeptisk da den ikke fedtede kold.

Jeg valgte så alligevel at få skiftet koblingen. Koblingen fedter vist nok
ikke længere, men koblingspunktet flytter sig stadig ud efter når bilen
bliver varm. Der er ca. 1 cm frigang og det er totalt uacceptabelt.

Nu hører jeg så fra en at der er hydralik i koblingssystemet, og at vand i
væskerne muligvis kan skabe det problem jeg oplever. Kan det være rigtigt og
hvordan ser en løsning ud på problemet?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-05-06 21:26

"bilbo" <nogen@mikroblod.com> skrev :

>Kan det være rigtigt og hvordan ser en løsning ud på problemet?

hvis slangen med hydraulikvædsken ligger for tæt på noget der bliver
varmt, kan det ske - men skifter man hydraulikvædsken ud, og evt
flytter slangen (røret) skulle tingene vist arte sig igen

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : bilbo

Dato : 27-05-06 22:11

Tak for svar. Lyder rigtigt. Og måske noget jeg selv kan lave, selv om jeg
tvivler lidt

Fra : The MANN

Dato : 29-05-06 16:55

"bilbo" <nogen@mikroblod.com> skrev i en meddelelse
> Tak for svar. Lyder rigtigt. Og måske noget jeg selv kan lave, selv om jeg
> tvivler lidt
>
> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

HMM hvis der er vand i systemet viser det sig med at du ikke kan koble ud!
Jeg tror at friktionspladen har været meget varm og skal skiftes !( evt hele
koblingen

The MANN

Fra : bilbo

Dato : 29-05-06 23:45

Koblingen er blevet skiftet, siger mekanikeren...3 måneder siden ..

Jeg har ladet mig fortælle at der kan være 2 hydraliske
tilslutninger/systemer. Og så gætter jeg nu på at vand i de to systemer
enten gør det vanskeligt at koble ind eller ud afhængigt af hvilket system
der er problemer med....