Ekstra 12V strøm i en C5
Fra : SFA

Dato : 27-05-06 14:48

Hej
Jeg er ved at montere en GPS i min C5.
Alt går fint - men hvor skal jeg finde noget ekstra strøm til den - jeg vil
gerne bevare mine cigaret-stik og bare have et ekstra til GPS'en.
Det smarteste vil være at trække det ud fra sikringsboksen i førersiden -
der er plads til ekstraledning etc.
Men helt praktisk, hvordan og hvor kan jeg trække strøm ud derfra ?
Jeg har ingen erfaring med at trække strøm rundt i biler - så hvis jeg selv
skal skal gøre noget skal det være helt lavpraktisk
På forhånd tak
:) Steen :)

Fra : Brian

Dato : 27-05-06 16:27

"SFA" <sfa@fyhndot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ingen erfaring med at trække strøm rundt i biler - så hvis jeg
> selv skal skal gøre noget skal det være helt lavpraktisk

Hvad med at nuppe strømmen bag det eksisterende cigaret-stik og fører det
videre til hvor du nu vil have det?

Fra : SFA

Dato : 27-05-06 16:39

> Hvad med at nuppe strømmen bag det eksisterende cigaret-stik og fører det
> videre til hvor du nu vil have det?

Hej Brian - tak for input.
Det var egentlig også min første indskydelse.
Men da jeg ikke har erfaring ud i at "nuppe strøm", blev jeg lidt usikker på
hvordan jeg skulle gøre dette.
Jeg ville nødig stå i en situation hvor jeg fik brændt noget eksisterende af
!!
Derfor var jeg umiddelbart mere lun på at finde en selvstændig kilde, men
det kan godt være helt i skoven
Hvis jeg skal "nuppe strømmen" ved cigaretstikket - hvordan gør jeg så
bedst/sikrest dette ?
Mvh.
:) Steen :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-05-06 16:50

"SFA" <sfa@fyhndot.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg skal "nuppe strømmen" ved cigaretstikket - hvordan gør jeg så
> bedst/sikrest dette ?

Hvis du er lidt heldig, så er der nogle terminaler på bagsiden af stikket,
som der så sidder ledninger med kabelsko på.
Hvis det er tilfældet så kan du lave en strøm-tyv med nogle stumper ledning
og nogle kabelsko.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-05-06 18:23

> Hvis det er tilfældet så kan du lave en strøm-tyv med nogle stumper
> ledning og nogle kabelsko.

BRUG FOR HE:...... IKKE STRØM TYVE, kun kabelsko, ellers går det da først
galt :((. Det er kun et sprgs. om tid inden der skal rodes med det igen,
dårlig, afbrudte forbindelser :(. Klip ledningen og sæt en "forgrening" på.

Fra : alexbo

Dato : 27-05-06 18:32

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> BRUG FOR HE:...... IKKE STRØM TYVE,

Der er ingen grund til at råbe, det giver bare et indtryk af at man bruger
store ord, i stedet for konkret viden.
Der bliver faktisk ikke foreslået strømtyve, men at lave en strømtyv, med
kabelsko.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-05-06 18:51

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:44788e2c$0$60784

> [...]
> store ord, i stedet for konkret viden.
> Der bliver faktisk ikke foreslået strømtyve, men at lave en strømtyv, med

Jeg bruger konkret viden, og store ord, om man vil bruge den er jeg ligeglad
med. Men ok, jeg forstod det som om man vil lave det vha. strømtyve.

Fra : Leonard

Dato : 27-05-06 18:52

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>dårlig, afbrudte forbindelser :(. Klip ledningen og sæt en "forgrening" på.

Martin skriver jo netop at der kan laves en strømtyv med noget ledning
og nogle kabelsko, så her er det vist dig der læser noget andet end
det der står.
Advarslen mod strømtyve (altså de der tingester, der kan klemmes ned
over en ledning) er dog god nok.

Jeg vil dog hellere advare den oprindelige spørger mod at rode med el
i bilen, hvis han har så lidt kendskab til elarbejde som han giver
udtryk for. Fejl i elsystemet på biler er vel den hyppigste årsag til
brand.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-05-06 21:57

> Martin skriver jo netop at der kan laves en strømtyv med noget ledning
> og nogle kabelsko, så her er det vist dig der læser noget andet end
> det der står.

Enig

> [...]
> i bilen, hvis han har så lidt kendskab til elarbejde som han giver
> udtryk for. Fejl i elsystemet på biler er vel den hyppigste årsag til

Jeg er enig i at man ikke skal pille ved ting man ikke har forstand på, men
en fejl i cigarstikket vil formentlig bare sprænge en sikring

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-05-06 23:19

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Jeg er enig i at man ikke skal pille ved ting man ikke har forstand
> på, men en fejl i cigarstikket vil formentlig bare sprænge en sikring

Mange cigartænderstik er forsikret med 20-30A, trækker man nu et 0,75
kvadrat kabel derfra, og får en kortslutning, vil kablet normalt gå op i røg
før sikringen springer. Bare fordi det er 12V behøver det ikke nødvendigvis
være ufarligt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-05-06 00:09

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Mange cigartænderstik er forsikret med 20-30A, trækker man nu et 0,75
>kvadrat kabel derfra, og får en kortslutning, vil kablet normalt gå op i røg
>før sikringen springer.

me think not ;)

så skal det kabel da gå helt om til en lampe på den tredie anhænger ;)

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-05-06 08:56

> Mange cigartænderstik er forsikret med 20-30A

Min erfaring siger 10A, men du har ret i at 20-30A er en lidt anden snak.

Fra : npw

Dato : 28-05-06 09:51

Man skal også være opmærksom på, at ikke alle biler har strøm på
cigarstikket, når motoren er "slukket". (jeg ved ikke om det gælder
C5).
mvh Niels W.

Fra : SFA

Dato : 28-05-06 10:13

Tak til alle der har bidraget i denne tråd.
Til info. C5 éren har 2 cigarstik, et som afbrydes med tændingen og et med
permanent strøm.
Med alle de forskellige parametre og holdninger tror jeg at jeg skal have
fundet proffessionel hjælp til dette.
Jeg havde håbet at der var en simpel husmandsopskrift som var lige til at gå
til, med de rigtige ledetråde - men jeg er blevet klogere.
Tak
:) Steen :)