Bil/Pick-up etc med motor af plæneklippert~
Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 26-05-06 22:35

Hej, jeg kunne godt tænke mig at finde frem til de 4-hjulede
køretøjer som i tidernes morgen havde en motor af plæneklippertypen.
Hermed mener jeg en motor som ikke har brug for noget batteri
overhovedet - gnisterne til tændrørene bliver genereret af en
generator som sidder direkte på krumtappen og som derved inducerer den
nødvendige spænding (vha spoler, permanente magneter etc). Det
kræver dermed at motoren kun kan startes vha et håndsving. Altså
hvilke bilmodeller/lastbilmodeller har haft dette system? Er
interesseret i rub og stub

Lucas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-05-06 18:12

<lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Altså med magnet-tænding. Jeg tror det var motorcykler, som var så
primitive, måske de allerførste biler havde ikke batteri. I princippet
bruges det kun til at starte med, derefter er bilen, motoren
"selvforsynende", reelt kan en moderne bil ikke klare sig uden - heller ikke
en diesel. Så hvis du er på udkik efter "vedligeholdelsesfri", skal du være
klar til at betale for restaureringen af en veteranbil, eller selv gøre det
;).

Fra : Leif Neland

Dato : 28-05-06 18:02

> [...]
> "vedligeholdelsesfri", skal du være klar til at betale for
> restaureringen af en veteranbil, eller selv gøre det ;).

Nu kan man selvfølgelig diskutere om en Landcruiser fra 1982 er en
veteranbil, men på et tidspunkt ville den ikke stoppe, når man slukkede på
startnøglen...

Det var vist en vacuumslange, der var røget af.

Leif

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-06 18:37

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kan man selvfølgelig diskutere om en Landcruiser fra 1982 er en
> veteranbil, men på et tidspunkt ville den ikke stoppe, når man slukkede på
> startnøglen...

Nu er den vist et oliefyr, diesel, af den gl. maskimekaniske type?. Den har
slet ikke tændingsanlæg, den bliver ved at snurre, til den løber tør, el.
den bliver kvalt- bogstaveligt :)).

Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 28-05-06 10:55

Jamen det er netop noget veteranbils-halløj jeg er ude efter .
Findes der nogle eksempler??

Lucas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-06 12:11

Jamen det er netop noget veteranbils-halløj jeg er ude efter .
Findes der nogle eksempler??

Jeg ved for lidt, prøv noget veteranbils-halløj-forening etc.... .

Lucas

Jeg kan kun komme i tanke om motorcykler, på niveau med vor tids
45-knallert. Den gang var Lucas et meget anerkendt brand i de dele ;)).

Fra : Armand

Dato : 28-05-06 13:25

lucasjensen@gmail.com skrev:
> Jamen det er netop noget veteranbils-halløj jeg er ude efter .
> Findes der nogle eksempler??

Jeg tror at du blander nogle ting sammen:
Selvom man startede veteranbiler med håndsving, er det ikke nødvendigvis
betegnende for at de ikke havde batteri, men derimod at de ikke havde
selvstarter(!)

Så er det biler med håndsving du er ude efter, eller biler uden batteri?

Af den første type kørte der biler rundt så sent som op i 80'erne (2CV)
og i 70'ernes Moskwit (eller hvordan nu det stavedes) var der også!

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-05-06 10:03

lucasjensen@gmail.com wrote:
> Jamen det er netop noget veteranbils-halløj jeg er ude efter .
> Findes der nogle eksempler??

Mindes at min onkel og tante havde en Morris som kunne startes med
håndsving.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 29-05-06 11:07

Christian B. Andresen wrote:

> Mindes at min onkel og tante havde en Morris som kunne startes med
> håndsving.

F.ex. Peugeot 404 har håndsving.

Måske kan man ikke starte på helt fladt batteri, men ofte er der nok strøm
på et fladt batteri til at drive tændingen, selvom der ikke er nok til
startermotoren.

Leif

Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 29-05-06 15:46

Jeg er ude efter biler som ikke har batteri

Lucas