Sjov i rundkørslen med ESP?
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-06 14:31

Hej

Det er jo bekendt at ESP nedbremser et eller flere hjul så en
udskridning forhindres.

Betyder det så reelt, at man faktisk kan køre med speederen i bund i en
rundkørsel uden at ryge af banen, når man har ESP?

Nogen der har prøvet?

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 15:06

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
>
> Betyder det så reelt, at man faktisk kan køre med speederen i bund i
> en rundkørsel uden at ryge af banen, når man har ESP?

Jeg har prøvet i en MB E-klasse med aut.gear i snevejr i en rundkørsel! Og
selv om klampen er HELT i bund, så kører den kun 10-20 km/t. Men det giver
nogle ryk, fordi når den finder lidt traktion, så accellererer den og når
den skrider så bremser den. Så det føles meget underligt at sidde med
speederen i bund og bilen bremser. Så ESP virker

PS: Jeg skal ikke kunne sige hvordan bilen reagerer hvis man kører 60 km/t i
en rundkørsel og laver kickdown... man tilsidesætter jo ikke naturlovene med
ESP.

MVH Pedro

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 15:11

Pedro wrote:
> [...]
> PS: Jeg skal ikke kunne sige hvordan bilen reagerer hvis man kører 60
> km/t i en rundkørsel og laver kickdown... man tilsidesætter jo ikke

Hov, jeg kom lige i tanke om, at bilen jo også har noget antispin.halløj. Så
det er måske i lige så høj grad antispin som det er ESP der reguleres i det
nævnte tilfælde. ESP er jo et stabilitetsprogram, og jeg ved faktisk ikke
hvordan en bil vil reagere på den situation du nævner hvis den ikke også har
antispin. Interessant spørgsmål faktisk. Men jeg får fingre i en 2006 C180
Kompressor aut. en af dagene, så jeg vil da lige prøve

MVH Pedro

Fra : KASO

Dato : 26-05-06 16:22

"Pedro" <_> skrev i en meddelelse

> [...]
> også har antispin. Interessant spørgsmål faktisk. Men jeg får fingre i en
> 2006 C180 Kompressor aut. en af dagene, så jeg vil da lige prøve

Mig bekendt leveres alle (nyere) biler med ESP også med antispin som
"pakkeløsning" - så det er vist svært at skille ad.

Fra : Armand

Dato : 26-05-06 16:58

KASO skrev:

> Mig bekendt leveres alle (nyere) biler med ESP også med antispin som
> "pakkeløsning" - så det er vist svært at skille ad.

En bekendt erklærede sin bils ESP/antispinn til at indvirke på
speeder-pedalen således at man overhovedet ikke kan give gas mens styret
er drejet
I mine øjne lidt overforstået sikkerheds-device :-|

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 27-05-06 12:42

Armand wrote:

> En bekendt erklærede sin bils ESP/antispinn til at indvirke på
> speeder-pedalen således at man overhovedet ikke kan give gas mens
> styret er drejet
> I mine øjne lidt overforstået sikkerheds-device :-|

Hvad gør man så, når man skal dreje ud fra en vej, til en anden ?
Der vil jo ofte være fuld stop, hvor man lige drejer snuden
på bilen den rette vej, inden man stopper helt.

/Brian

Fra : Armand

Dato : 28-05-06 13:17

Brian skrev:

> Hvad gør man så, når man skal dreje ud fra en vej, til en anden ?
> Der vil jo ofte være fuld stop, hvor man lige drejer snuden
> på bilen den rette vej, inden man stopper helt.

Jamen, jeg stiller mig ligeså uforstående, og indlægget er måske også
snarere et råb om nogen ved hvad han tager fejl af :-/

--
Armand.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 28-05-06 10:08

"Pedro" <_> skrev i en meddelelse
> antispin. Interessant spørgsmål faktisk. Men jeg får fingre i en 2006 C180
> Kompressor aut. en af dagene, så jeg vil da lige prøve

En C180K fra 2006 har også anti-spin...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk/m/

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-05-06 23:11

Pedro skrev:

> [...]
> den skrider så bremser den. Så det føles meget underligt at sidde med
> speederen i bund og bilen bremser. Så ESP virker

Jeg er nu mere over bevist om det er antispind funktionen du har
oplevet, det er nøjagtig sådan min Mondeo opfører sig når jeg giver gas
i sving og i glat føre, og den har kun antispind.
ESP er noget mere avanceret og vil også hjælpe hvis du vil køre for
hurtig i en kurve eller under en dobbelt undvige manøvre.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-05-06 15:07

Karsten Feddersen skrev:
> [...]
>
> Betyder det så reelt, at man faktisk kan køre med speederen i bund i en
> rundkørsel uden at ryge af banen, når man har ESP?

Hvis jeg prøver at tage en rundkørsel med høj fart (jo, det er prøvet,
fy fy osv...) så får jeg en del understyring, og har så sat farten ned
igen...

Men måske tager jeg den forkert, i høj fart - men nu er det jo ikke
noget man gør hele tiden, og hver dag....

Lars B

Fra : KASO

Dato : 26-05-06 16:21

"Lars Jensen" <lars_@_zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg prøver at tage en rundkørsel med høj fart (jo, det er prøvet, fy
> fy osv...) så får jeg en del understyring, og har så sat farten ned
> igen...

Det er fordi du kører med en ældre version af ESP - de nye (som i nyere
Renault'er) har "understyringskontrol" i ESP'en....
(Men jeg har ikke for alvor testet. Jeg prøvede lidt i vinters, men mine
vinterdæk bed lidt bedre end forventet - og en Grand Scénic indbyder
egentlig ikke til vild kurvekørsel - dertil er den for høj).

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-05-06 21:44

KASO skrev:
> "Lars Jensen" <lars_@_zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi du kører med en ældre version af ESP - de nye (som i nyere
> Renault'er) har "understyringskontrol" i ESP'en....

Hvor gammel er en "ældre version"? Det er en Mazda 6....

Lars B

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-05-06 07:09

Hej

Lars Jensen wrote:
> Hvor gammel er en "ældre version"? Det er en Mazda 6....

I en stortest i FDM-bladet fra 10/2004 mellem Mazda 6, Peugeot 407,
Avensis, Vectra, Mondeo og Accord klarer Mazda'en sig bedst i
undvigetesten grundet dens ESP, så uanset generation, så er det i hvert
fald godt afstemt.

Fra : KASO

Dato : 27-05-06 11:27

> Hvor gammel er en "ældre version"? Det er en Mazda 6....

Det er et spørgsmål om generationer. Jeg mener, at Renault med
MeganeII/ScénicII var en af de første med denne generation. Jeg tror ikke,
at Mazda 6 har fået den senest opdaterede. Hvor stor forskellen er, ved jeg
ikke - jeg tror, at mange andre parametre - bl.a. bilens grundlæggende
køreegenskaber (som ikke skulle være så ringe på en Mazda 6) - har større
betydning for den samlede, aktive sikkerhed, end generationsnummeret på ESP.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 15:23

Ja det kan man, det er prøvet flere gange -;)
Mvh Ove

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-06 17:41

Karsten Feddersen skriver:

> Det er jo bekendt at ESP nedbremser et eller flere hjul så en
> udskridning forhindres.

Jeps

> Betyder det så reelt, at man faktisk kan køre med speederen i bund i en
> rundkørsel uden at ryge af banen, når man har ESP?

Teoretisk set - ja, hvis du først trykker pedalen i bund, når du er inde
i rundkørslen. ESP kan ikke ophæve fysikkens love, så kommer du med for
høj fart ind i rundkørslen kan ESP'en kun redde dig til en vis grænse.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-06 18:06

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Teoretisk set - ja, hvis du først trykker pedalen i bund, når du er inde
> i rundkørslen. ESP kan ikke ophæve fysikkens love, så kommer du med for
> høj fart ind i rundkørslen kan ESP'en kun redde dig til en vis grænse.

Ja tanken var at køre normalt ind i en rundkørsel og så sætte farten op
til hvad der nu er muligt og så i øvrigt forblive i rundkørslen.