/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Afblænding af EGR-ventil 1,4 HDI
Fra : Claus & Lene, Ålborg


Dato : 25-05-06 22:53

Er der nogen der har erfaring i dette? Hvor meget skal laves for at undgå at
motorlampen lyser?

/Claus



 
 
Ukendt (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-06 23:02


"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44762745$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Er der nogen der har erfaring i dette? Hvor meget skal laves for at undgå
> at motorlampen lyser?

Øh hvad har din overskrift lige med indholdet at gøre?

Hvis EGR vantilen skal blændes af, så tager man da bare stikket af den

--
Tom



Thomas Landberg (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 26-05-06 00:03

>> Er der nogen der har erfaring i dette? Hvor meget skal laves for at undgå
>> at motorlampen lyser?
>
> Øh hvad har din overskrift lige med indholdet at gøre?
>
> Hvis EGR vantilen skal blændes af, så tager man da bare stikket af den

En gylden "nyhedsgrupperegel": Hvis man ikke kender svaret (og derfor i
værste fald risikerer at svare 100 % forkert) behøver man ikke svare på
spørgsmålet.


--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv.



Ukendt (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-06 09:35


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:44763781$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Er der nogen der har erfaring i dette? Hvor meget skal laves for at
>>> undgå at motorlampen lyser?
>>
>> Øh hvad har din overskrift lige med indholdet at gøre?
>>
>> Hvis EGR vantilen skal blændes af, så tager man da bare stikket af den
>
> En gylden "nyhedsgrupperegel": Hvis man ikke kender svaret (og derfor i
> værste fald risikerer at svare 100 % forkert) behøver man ikke svare på
> spørgsmålet.

Er det DIG som først skal afgøre hvad andre må svare og hvad du synes er det
rigtige?

--
Tom



Thomas Landberg (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 26-05-06 16:09

> Er det DIG som først skal afgøre hvad andre må svare og hvad du synes er
> det rigtige?

Ja det kunne f.eks. være mig eller en anden der ved noget om hvad der bliver
spurgt om.

Det er ikke et spørgsmål hvad jeg synes er rigtigt, men hvad der reelt er
det rigtige. Hvis man svarer på et spørgsmål bør man for det første forstå
spørgsmålet og efterfølgende svare på det hvis man kender svaret. Et svar
der er 100 % forkert kan i værste fald gøre mere skade end gavn. Hvis du har
fulgt lidt med her i gruppen (og det skulle jeg mene at du havde, hvis det
er dig der for et par år siden blev lunet af en brændende Sierra....) så
burde du også vide, at Claus ved et eller andet om dieselmotorer og har en
vis erfaring med dieselmotorer. Ergo ved han også hvad han spørger om.


--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv.



Ukendt (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-06 17:22


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:44771a03$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er det DIG som først skal afgøre hvad andre må svare og hvad du synes er
>> det rigtige?
>
> Ja det kunne f.eks. være mig eller en anden der ved noget om hvad der
> bliver spurgt om.

Netop, ellers havde han jo nok skrevet til dig direkte

> Det er ikke et spørgsmål hvad jeg synes er rigtigt, men hvad der reelt er
> det rigtige. Hvis man svarer på et spørgsmål bør man for det første forstå
> spørgsmålet og efterfølgende svare på det hvis man kender svaret. Et svar
> der er 100 % forkert kan i værste fald gøre mere skade end gavn. Hvis du
> har fulgt lidt med her i gruppen (og det skulle jeg mene at du havde, hvis
> det er dig der for et par år siden blev lunet af en brændende Sierra....)
> så burde du også vide, at Claus ved et eller andet om dieselmotorer og har
> en vis erfaring med dieselmotorer. Ergo ved han også hvad han spørger om.

Spørger skriver ikke noget om hvad han vil opnå ved at afblænde ventilen så
hvor du får dine 100% fra er ligegyldig. Hvis det skulle gøre skade at tage
stikket af til ventilen eller afmontere spolen, ja så kan det vel kun
tilskyldes at der sidder en af dine bokse på....).ellers skader det ikke.
Jeg kan sige dette fordi jeg personligt har renset flere EGR ventiler som
har været groet fast.....

"Afblændingen" skal helst være midlertidig da den næppe holder til et bilsyn
ved emissionerne. og derfor skal kunne sættes tilbage til normalt.

--
Tom



ena (26-05-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 26-05-06 17:46


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:44772b1f$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:44771a03$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Er det DIG som først skal afgøre hvad andre må svare og hvad du synes er
>>> det rigtige?
>>
>> Ja det kunne f.eks. være mig eller en anden der ved noget om hvad der
>> bliver spurgt om.
>
> Netop, ellers havde han jo nok skrevet til dig direkte
>
>> Det er ikke et spørgsmål hvad jeg synes er rigtigt, men hvad der reelt er
>> det rigtige. Hvis man svarer på et spørgsmål bør man for det første
>> forstå spørgsmålet og efterfølgende svare på det hvis man kender svaret.
>> Et svar der er 100 % forkert kan i værste fald gøre mere skade end gavn.
>> Hvis du har fulgt lidt med her i gruppen (og det skulle jeg mene at du
>> havde, hvis det er dig der for et par år siden blev lunet af en brændende
>> Sierra....) så burde du også vide, at Claus ved et eller andet om
>> dieselmotorer og har en vis erfaring med dieselmotorer. Ergo ved han også
>> hvad han spørger om.
>
> Spørger skriver ikke noget om hvad han vil opnå ved at afblænde ventilen
> så hvor du får dine 100% fra er ligegyldig. Hvis det skulle gøre skade at
> tage stikket af til ventilen eller afmontere spolen, ja så kan det vel kun
> tilskyldes at der sidder en af dine bokse på....).ellers skader det ikke.
> Jeg kan sige dette fordi jeg personligt har renset flere EGR ventiler som
> har været groet fast.....
>
> "Afblændingen" skal helst være midlertidig da den næppe holder til et
> bilsyn ved emissionerne. og derfor skal kunne sættes tilbage til normalt.
>
> --
> Tom
EGR (Exhaust Gas Recirculation) eller udstødstilbageføring bruges ved
dellast for at nedbringe Nox emisionerne, der er flere negative effekter af
EGR - et er at motoren afgiver flere sodpartikler (der er simpelthen mindre
ilt til at brænde brændstoffet af i) og motorolien bliver meget hurtigt
mættet af sodpartikler. - jeg har tidligere skrevet et langt teknisk indlæg
om dette - ved bilsyn måles Nox emisionerne ikke - og desuden måles ved
fuldgas (hvor EGR ventilen er lukket) så ved bilsyn vil man intet opdage.



Ukendt (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-06 19:26


"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:447730d0$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:44772b1f$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
>> meddelelse news:44771a03$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Er det DIG som først skal afgøre hvad andre må svare og hvad du synes
>>>> er det rigtige?
>>>
>>> Ja det kunne f.eks. være mig eller en anden der ved noget om hvad der
>>> bliver spurgt om.
>>
>> Netop, ellers havde han jo nok skrevet til dig direkte
>>
>>> Det er ikke et spørgsmål hvad jeg synes er rigtigt, men hvad der reelt
>>> er det rigtige. Hvis man svarer på et spørgsmål bør man for det første
>>> forstå spørgsmålet og efterfølgende svare på det hvis man kender svaret.
>>> Et svar der er 100 % forkert kan i værste fald gøre mere skade end gavn.
>>> Hvis du har fulgt lidt med her i gruppen (og det skulle jeg mene at du
>>> havde, hvis det er dig der for et par år siden blev lunet af en
>>> brændende Sierra....) så burde du også vide, at Claus ved et eller andet
>>> om dieselmotorer og har en vis erfaring med dieselmotorer. Ergo ved han
>>> også hvad han spørger om.
>>
>> Spørger skriver ikke noget om hvad han vil opnå ved at afblænde ventilen
>> så hvor du får dine 100% fra er ligegyldig. Hvis det skulle gøre skade at
>> tage stikket af til ventilen eller afmontere spolen, ja så kan det vel
>> kun tilskyldes at der sidder en af dine bokse på....).ellers skader det
>> ikke. Jeg kan sige dette fordi jeg personligt har renset flere EGR
>> ventiler som har været groet fast.....
>>
>> "Afblændingen" skal helst være midlertidig da den næppe holder til et
>> bilsyn ved emissionerne. og derfor skal kunne sættes tilbage til normalt.
>>
>> --
>> Tom
> EGR (Exhaust Gas Recirculation) eller udstødstilbageføring bruges ved
> dellast for at nedbringe Nox emisionerne, der er flere negative effekter
> af EGR - et er at motoren afgiver flere sodpartikler (der er simpelthen
> mindre ilt til at brænde brændstoffet af i) og motorolien bliver meget
> hurtigt mættet af sodpartikler. - jeg har tidligere skrevet et langt
> teknisk indlæg om dette - ved bilsyn måles Nox emisionerne ikke - og
> desuden måles ved fuldgas (hvor EGR ventilen er lukket) så ved bilsyn vil
> man intet opdage.

Jeg husker dine fine artikel fra dengang....

Kommisoriet for alle bilsyn i danmark kan vi alle læse her
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap11.pdf

Så vidt jeg kan læse så er det KUN dieselrøggastætheden som måles ved "fri
acceleration". CO og lambda måles ved tomgang OG ved forhøjet tomgang (2000
RPM)

Det er rigtigt at NOx ikke måles i flg. kommisoriet, men udstyret som APPLUS
har (i Sønderborg) viser i hvert fald NOx, så vi må da håbe at synsmanden
ikke er "vågen"

---
Tom



Uffe Ravn (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 27-05-06 00:46

Tom wrote:

> Så vidt jeg kan læse så er det KUN dieselrøggastætheden som måles ved
> "fri acceleration". CO og lambda måles ved tomgang OG ved forhøjet
> tomgang (2000 RPM)
>
> Det er rigtigt at NOx ikke måles i flg. kommisoriet, men udstyret som
> APPLUS har (i Sønderborg) viser i hvert fald NOx, så vi må da håbe at
> synsmanden ikke er "vågen"

Jeps, jeg har også set 4-gasmålinger i flere Vestsjællandske
Applussynshaller.

Mvh. Uffe Ravn



ena (26-05-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 26-05-06 17:13


"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44762745$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Er der nogen der har erfaring i dette? Hvor meget skal laves for at undgå
> at motorlampen lyser?
>
> /Claus
>

Hej Claus

Kender ikke 1,4 hdièren men formoder den har udvendigt EGR med køler - Du
skal blænde egr systemet af ved at lave en blændplade mellem egr køler og
egr ventil - hvis motorstyringen reagerer så borer du et 2 mm hul i
blændpladen - det motorstyringen reagerer på er at der ved åbning af EGR
ventil skal være en trykændring i indsugningsmanifolden - registreres det
ikke så tændes motorstyringen på nogle af de Franske - men prøv først med
total afblænding.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste