"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:447730d0$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:44772b1f$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
>> meddelelse news:44771a03$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Er det DIG som først skal afgøre hvad andre må svare og hvad du synes
>>>> er det rigtige?
>>>
>>> Ja det kunne f.eks. være mig eller en anden der ved noget om hvad der
>>> bliver spurgt om.
>>
>> Netop, ellers havde han jo nok skrevet til dig direkte
>>
>>> Det er ikke et spørgsmål hvad jeg synes er rigtigt, men hvad der reelt
>>> er det rigtige. Hvis man svarer på et spørgsmål bør man for det første
>>> forstå spørgsmålet og efterfølgende svare på det hvis man kender svaret.
>>> Et svar der er 100 % forkert kan i værste fald gøre mere skade end gavn.
>>> Hvis du har fulgt lidt med her i gruppen (og det skulle jeg mene at du
>>> havde, hvis det er dig der for et par år siden blev lunet af en
>>> brændende Sierra....) så burde du også vide, at Claus ved et eller andet
>>> om dieselmotorer og har en vis erfaring med dieselmotorer. Ergo ved han
>>> også hvad han spørger om.
>>
>> Spørger skriver ikke noget om hvad han vil opnå ved at afblænde ventilen
>> så hvor du får dine 100% fra er ligegyldig. Hvis det skulle gøre skade at
>> tage stikket af til ventilen eller afmontere spolen, ja så kan det vel
>> kun tilskyldes at der sidder en af dine bokse på....).ellers skader det
>> ikke. Jeg kan sige dette fordi jeg personligt har renset flere EGR
>> ventiler som har været groet fast.....
>>
>> "Afblændingen" skal helst være midlertidig da den næppe holder til et
>> bilsyn ved emissionerne. og derfor skal kunne sættes tilbage til normalt.
>>
>> --
>> Tom
> EGR (Exhaust Gas Recirculation) eller udstødstilbageføring bruges ved
> dellast for at nedbringe Nox emisionerne, der er flere negative effekter
> af EGR - et er at motoren afgiver flere sodpartikler (der er simpelthen
> mindre ilt til at brænde brændstoffet af i) og motorolien bliver meget
> hurtigt mættet af sodpartikler. - jeg har tidligere skrevet et langt
> teknisk indlæg om dette - ved bilsyn måles Nox emisionerne ikke - og
> desuden måles ved fuldgas (hvor EGR ventilen er lukket) så ved bilsyn vil
> man intet opdage.
Jeg husker dine fine artikel fra dengang....
Kommisoriet for alle bilsyn i danmark kan vi alle læse her
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap11.pdf
Så vidt jeg kan læse så er det KUN dieselrøggastætheden som måles ved "fri
acceleration". CO og lambda måles ved tomgang OG ved forhøjet tomgang (2000
RPM)
Det er rigtigt at NOx ikke måles i flg. kommisoriet, men udstyret som APPLUS
har (i Sønderborg) viser i hvert fald NOx, så vi må da håbe at synsmanden
ikke er "vågen"
---
Tom