|
| Kan en bil synes uden turbo? Fra : sdsf |
Dato : 23-05-06 18:18 |
|
Jeg har en Transporter 1.6TD som jeg har pillet turboen af.
(den var defekt)
Kan jeg få bilen gennem syn uden turbo?
| |
Ukendt (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-05-06 18:26 |
|
"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
news:447343c8$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har en Transporter 1.6TD som jeg har pillet turboen af.
> (den var defekt)
>
> Kan jeg få bilen gennem syn uden turbo?
Det kan du vel godt såfremt den ikke forurener mere end den må. Men hvordan
får du egentlig tilpasset udstødning til manifold?
Den må da også være æskelam uden turbo
--
Tom
| |
sdsf (23-05-2006)
| Kommentar Fra : sdsf |
Dato : 23-05-06 18:35 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447345a3$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
> news:447343c8$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Jeg har en Transporter 1.6TD som jeg har pillet turboen af.
> > (den var defekt)
> >
> > Kan jeg få bilen gennem syn uden turbo?
>
> Det kan du vel godt såfremt den ikke forurener mere end den må.
Ok, den ryger ikke synligt.
Kan man teste det selv på en måde?
> Men hvordan får du egentlig tilpasset udstødning til manifold?
Udstødningssiden af turboen sidder der stadig, men der hvor turbine
hjulet skulle gå ind har jeg dækken med en rund jernplade.
> Den må da også være æskelam uden turbo
Det er nu ikke galt, bilen findes jo også i en version 1,6D.
Men selvfølgelig, den er ikke stærk.
| |
Uffe Ravn (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 24-05-06 01:10 |
|
sdsf wrote:
>> Den må da også være æskelam uden turbo
> Det er nu ikke galt, bilen findes jo også i en version 1,6D.
Den er også æskelam, specielt med lidt læs bagi.
Mvh. Uffe Ravn.
| |
Preben Riis Sørensen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 23-05-06 20:15 |
|
"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev > Kan jeg få bilen gennem syn uden turbo?
>
>
Sagtens, det tager bare noget længere tid
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Hans L. Jørgensen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 23-05-06 20:50 |
|
"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
news:447343c8$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har en Transporter 1.6TD som jeg har pillet turboen af.
> (den var defekt)
>
> Kan jeg få bilen gennem syn uden turbo?
>
Ja - du skal blot have justeret brændstofpumpen således at dit røgtal ikke
overstiger 3,0 (med turbo 3,5), dog under forudsætning at bilen er
produceret efter .1.1.1980.
Før den dato var der ikke miljøkrav til disse.
MVH Hans
| |
Kent Nielsen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 23-05-06 21:39 |
|
"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:44736762$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja - du skal blot have justeret brændstofpumpen således at dit røgtal ikke
> overstiger 3,0 (med turbo 3,5)
Forkerte værdier du angiver her, reglerne er:
Før 01.07.03: For ibrugværende bil med dieselmotor må udstødningsgassens
røgtæthed under fri acceleration af motoren ikke overstige
- 2,5 m-1 for indsugningsmotorer
- 3,0 m-1 for turboladede motorer
målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004 og ovenfor anførte
praktiske udførelse af målingen.
Såfremt den registrerede måleværdi - ved én af de første fem
frie accelerationer - ikke overstiger:
- 1,8 m-1 for indsugningsmotorer eller
- 2,1 m-1 for turboladede motorer
kan kravet anses for opfyldt således, at der ikke skal foretages
flere accelerationer.
Desuden skal det bemærkes at det er ikke er let at justere sig til et lavere
røggastal, da motoren stadig skal kunne nå afregulerings rpm.
(Som er fastsat af fabrikanten)
--
Mvh
Kent Nielsen
..
| |
Hans L. Jørgensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 24-05-06 22:48 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:44737294$0$27554$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> news:44736762$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Ja - du skal blot have justeret brændstofpumpen således at dit røgtal
>> ikke overstiger 3,0 (med turbo 3,5)
>
> Forkerte værdier du angiver her, reglerne er:
>
> Før 01.07.03: For ibrugværende bil med dieselmotor må udstødningsgassens
> røgtæthed under fri acceleration af motoren ikke overstige
>
> - 2,5 m-1 for indsugningsmotorer
> - 3,0 m-1 for turboladede motorer
>
> målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004 og ovenfor anførte
> praktiske udførelse af målingen.
> Såfremt den registrerede måleværdi - ved én af de første fem
> frie accelerationer - ikke overstiger:
> - 1,8 m-1 for indsugningsmotorer eller
> - 2,1 m-1 for turboladede motorer
> kan kravet anses for opfyldt således, at der ikke skal foretages
> flere accelerationer.
>
> Desuden skal det bemærkes at det er ikke er let at justere sig til et
> lavere røggastal, da motoren stadig skal kunne nå afregulerings rpm.
> (Som er fastsat af fabrikanten)
>
Det er rigtigt, dog kun delvist.
Den her skal nok lige med også
For biler, der ikke er forsynet med partikelfilter, tillades, at den
fastsatte værdi
overskrides med 0,5 m-1, jf. pkt. (3).
Og således holder mine opgivelser jo også.
MVH Hans
| |
Kent Nielsen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 25-05-06 03:38 |
|
"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:4474d486$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er rigtigt, dog kun delvist.
> Den her skal nok lige med også
>
> For biler, der ikke er forsynet med partikelfilter, tillades, at den
> fastsatte værdi
>
> overskrides med 0,5 m-1, jf. pkt. (3).
>
>
> Og således holder mine opgivelser jo også.
Find en VW Transporter1.6 TD med partikelfilter
(Som var det køretøj der blev spurgt om)
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Hans L. Jørgensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 25-05-06 09:02 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:44751844$0$27625$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> news:4474d486$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det er rigtigt, dog kun delvist.
>> Den her skal nok lige med også
>>
>> For biler, der ikke er forsynet med partikelfilter, tillades, at den
>> fastsatte værdi
>>
>> overskrides med 0,5 m-1, jf. pkt. (3).
>>
>>
>> Og således holder mine opgivelser jo også.
>
> Find en VW Transporter1.6 TD med partikelfilter
> (Som var det køretøj der blev spurgt om)
>
Nej - og derfor er grænseværdien som jeg tidligere opgav jo korrekt.
MVH Hans
| |
Kent Nielsen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 25-05-06 10:43 |
|
"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:44756471$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> news:44751844$0$27625$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4474d486$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Det er rigtigt, dog kun delvist.
>>> Den her skal nok lige med også
>>>
>>> For biler, der ikke er forsynet med partikelfilter, tillades, at den
>>> fastsatte værdi
>>>
>>> overskrides med 0,5 m-1, jf. pkt. (3).
>>>
>>>
>>> Og således holder mine opgivelser jo også.
>>
>> Find en VW Transporter1.6 TD med partikelfilter
>> (Som var det køretøj der blev spurgt om)
>>
>
> Nej - og derfor er grænseværdien som jeg tidligere opgav jo korrekt.
Nej det er den ikke, det er kun på køretøjer der er fra 01.07.2003 eller
nyere denne regel gælder, hvilket en transporter med 1,6 TD motor ikke er.
Husk at læse årgangsreglerne også.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Kent Nielsen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 25-05-06 10:54 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:44757bda$0$27577$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej det er den ikke, det er kun på køretøjer der er fra 01.07.2003 eller
> nyere denne regel gælder, hvilket en transporter med 1,6 TD motor ikke er.
Når vi nu er i flueknepperiet, så er den korrekte dato fra 02.07.2003
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Hans L. Jørgensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 25-05-06 12:00 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:44757e84$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> news:44757bda$0$27577$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Nej det er den ikke, det er kun på køretøjer der er fra 01.07.2003 eller
>> nyere denne regel gælder, hvilket en transporter med 1,6 TD motor ikke
>> er.
>
> Når vi nu er i flueknepperiet, så er den korrekte dato fra 02.07.2003
>
Så vidt jeg kan komme frem til gælder afvigelsen for biler "uden
partikelfilter" Har dog sakset følgende fra Synsvejledningen gældende fra
april 2006.
Din pasus med ændringsdato 02.07.2003 gælder alene for sidste afsnit over
datoen (Medmindre bilen godkendes i henhold til ovenstående grænse på 0,5
m-1, skal
en manglende mærkning anføres som fejl, men bilen kan godkendes betinget,
hvis den opfylder kravene i pkt. (4).)
AFSNIT 7 Vejledning om syn af køretøjer
7.06 Motor, støj, luftforurening
(3) For bil med dieselmotor skal den korrigerede værdi af udstødningsgassens
røgtæthed
under fri acceleration være fastsat, og bilen skal være mærket hermed i
overensstemmelse med direktiv 72/306/EØF som ændret ved direktiv 97/20/EF,
eller ECE regulativ 24-03.
Mangler mærkningen - og værdien for røgtæthed ikke fremgår af bilens
typegodkendelse
(som medbringes eller hvis nummer fremgår af en eventuel medbragt
registreringsattest) - skal der fremlægges dokumentation for den
korrigerede værdi af udstødningsgassens røgtæthed i overensstemmelse med
direktiv 72/306/EØF som ændret ved direktiv 97/20/EF, eller bilen kan
godkendes,
såfremt måleresultatet for røgtætheden ikke overstiger 0,5 m-1 under fri
acceleration
af motoren, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004.
Medmindre bilen godkendes i henhold til ovenstående grænse på 0,5 m-1, skal
en manglende mærkning anføres som fejl, men bilen kan godkendes betinget,
hvis den opfylder kravene i pkt. (4).
Før 01.07.03: Gælder ikke.
(4) For ibrugværende bil med dieselmotor må udstødningsgassens røgtæthed
under
fri acceleration af motoren, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004, ikke
overstige den for bilen fastsatte værdi, jf. pkt. (3).
For biler, der ikke er forsynet med partikelfilter, tillades, at den
fastsatte værdi
overskrides med 0,5 m-1, jf. pkt. (3).
Ved syn af biler med dieselmotor foretages kontrol af udstødningsgassens
røgtæthed
under fri acceleration af motoren.
Kontrollen skal dog ikke foretages for nye biler (under 2.000 km) eller
biler hvis
røgtæthed er godkendt ved syn indenfor de seneste tre måneder.
Kontrollen foretages som følger:
a) Der foretages eftersyn af relevante dele af bilens udstødningssystem for
at
sikre, at der ikke er utætheder.
| |
Kent Nielsen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 25-05-06 19:16 |
|
"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:44758e36$0$15783$14726298@news.sunsite.dk..
Snip
Hvis du nu lige læser igen så henvises der til punkt 3 som omhandler biler
med skærpede røggaskrav fra 01.07.2003
Pr. 01.07.2003 gælder de gamle grænser på hhv. 2.5 og 3 ikke længere, der
skal i stedet bruges fabrikantens opgivelser ved måling, der skal således
også være et mærke i motorrummet med det tilladte røggastal, det er disse
opgivelser man kan forhøje med 0.5 hvis det er uden partikelfilter.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Hans L. Jørgensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 25-05-06 22:57 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:4475f42d$0$27542$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> news:44758e36$0$15783$14726298@news.sunsite.dk..
> Snip
>
> Hvis du nu lige læser igen så henvises der til punkt 3 som omhandler biler
> med skærpede røggaskrav fra 01.07.2003
> Pr. 01.07.2003 gælder de gamle grænser på hhv. 2.5 og 3 ikke længere, der
> skal i stedet bruges fabrikantens opgivelser ved måling,
Der er som udgangspunkt ikke lavet om på grænseværdier. Kun på køretøjer med
opgivne data, og køretøjer fra efter 01.07.2003. Det står jo som næste
punkt. før 01.07.2003 gælder ikke.
> der skal således også være et mærke i motorrummet med det tilladte
> røggastal, det er disse opgivelser man kan forhøje med 0.5 hvis det er
> uden partikelfilter.
>
Rigtigt og hvis der ikke forefindes/fremvises dokumentation, skal
synsrapporten have en anmærkning samt "betinget godkendt".
MVH Hans
| |
Kent Nielsen (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 26-05-06 06:34 |
|
"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:4476283e$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvis du nu lige læser igen så henvises der til punkt 3 som omhandler
>> biler med skærpede røggaskrav fra 01.07.2003
>> Pr. 01.07.2003 gælder de gamle grænser på hhv. 2.5 og 3 ikke længere, der
>> skal i stedet bruges fabrikantens opgivelser ved måling,
>
> Der er som udgangspunkt ikke lavet om på grænseværdier.
I praksis kan man godt sige der er, da den gamle regel på 2.0 og 3.0 ikke
længere gælder for biler efter 01.07.2003
Jeg har ikke set nogle værdier der på de nye regler tangerer de gamle
værdier.
> Kun på køretøjer med opgivne data, og køretøjer fra efter 01.07.2003. Det
> står jo som næste punkt. før 01.07.2003 gælder ikke.
Ja præcis, dermed kan du ikke tillægge de 0.5 på en bil før 01.07.2003.
Så for at vende tilbage til vore VW tråden startede med, så kan vi vel blive
enige om at der ikke kan tillægges 0.5 på denne ?
Hvis du arbejder i en synsvirksomhed, kan du jo prøve at høre fstyr fætteren
næste gang I får besøg
>> der skal således også være et mærke i motorrummet med det tilladte
>> røggastal, det er disse opgivelser man kan forhøje med 0.5 hvis det er
>> uden partikelfilter.
>>
>
> Rigtigt og hvis der ikke forefindes/fremvises dokumentation, skal
> synsrapporten have en anmærkning samt "betinget godkendt".
Det er rigtigt, man har dog altid muligheden at slå røggastallet op i
typegodkendelsen, hvis køretøjet hart sådan en.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Uffe Ravn (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 24-05-06 23:57 |
|
sdsf wrote:
> Jeg har en Transporter 1.6TD som jeg har pillet turboen af.
> (den var defekt)
>
> Kan jeg få bilen gennem syn uden turbo?
Ved nærmere eftertanke, jeg kender en der har gjort det.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Kell Petersen (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Kell Petersen |
Dato : 29-06-06 14:23 |
|
Jeg har en nissan sonny 1.3 LX
u/turbo
Den gik lige igennem , uden anmærkninger
:)
| |
|
|