Hvordan kommer de frem til tilladt anhænge~
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-05-06 16:37

Hej

Jeg fatter det ikke. Hvordan kommer fabrikanter eller hvem det nu er,
frem til hvor meget en bil må trække?

Det undrer mig fordi den Mazda 6 (166hk) jeg har købt må trække
1500/550, hvorimod en Passat (102hk) med væsentlig mindre motor må
trække 1300/625 og en Mondeo (170hk) med samme ca samme motorstørrelse
må trække 1800/725. Egenvægten for de tre er 1300/1325/1350, så det er
ikke den store forskel. Alle som sedan med forhjulstræk.

Nogen der har en forklaring?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-05-06 20:57

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Egenvægten for de tre er 1300/1325/1350, så det er ikke den store forskel.

Nej - ikke umiddelbart, der er utrolig mange parametre som ligger til grund
for "slæbevægt".

Eksempelvis Kunne en af de tidlige Ford Fiesta modeller sættes op i
slæbevægt, blot ved at montere en ekstra elventilatorkøler, som der forud
var lavet plads til, men ikke default var standard.

PS.:Hvis du er i tvivl om et køretøj kan sættes op i slæbevægt skal du søge
oplysning enten via typegodkendelsen f.eks. her
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp eller ved importøt

MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-06 21:02

Hans L. Jørgensen wrote :
> men ikke default var standard

Hmmm, det er da vist dobbeltkonfekt ;)

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-06 21:08

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm, det er da vist dobbeltkonfekt ;)

Så bakker vi tilbage, hvor var det vi kom fra??.

Fra : alexbo

Dato : 23-05-06 21:15

"Karsten Feddersen" skrev

> Jeg fatter det ikke. Hvordan kommer fabrikanter eller hvem det nu er, frem
> til hvor meget en bil må trække?

Det er blanding af hvor stærk karrossen er hvor man monterer trækket, hvor
meget ekstra bremserne kan klare.
Håndbremsen skal f.eks. kunne holde hele vogntoget med fuldt læs på en 12%
stigning, det kan være svært med en skivehåndbremse.
Hvor meget fabrikken tillader af ekstra belastning af motoren.
Nogen fabrikker ønsker måske en større margin end andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : K ö n i g

Dato : 23-05-06 23:00

> [...]
> Hvor meget fabrikken tillader af ekstra belastning af motoren.
> Nogen fabrikker ønsker måske en større margin end andre.

Sikke noget vrøvl . . . det er da utrolig hvad man kan læse nu om dags ! !

Mvh Peter

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 23-05-06 23:07

"K ö n i g" <pommer-konigFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget vrøvl . . . det er da utrolig hvad man kan læse nu om dags ! !
>

> Mvh Peter

OK Peter - så har du vel en bedre forklaring ?

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : alexbo

Dato : 24-05-06 19:37

"K ö n i g" skrev i

> Sikke noget vrøvl . . . det er da utrolig hvad man kan læse nu om dags ! !

Problemet som jeg ser det er ikke vrøvlet, men alle de indlæg uden indhold.

5.03.020 Bil
(4) Parkeringsbremsen på bil, der er godkendt til at trække påhængskøretøj
bortset fra blokvogn, skal kunne holde vogntoget stationært på en skråning
med 12% hældning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-05-06 20:38

> "K ö n i g" skrev i

> Problemet som jeg ser det er ikke vrøvlet, men alle de indlæg uden
> indhold.

De mange indlæg klargør i al deres lidenhed hvor komplex spørgsmålet er, og
derfor komplet umuligt her at give et udtømmende svar på.

> [...]
> bortset fra blokvogn, skal kunne holde vogntoget stationært på en skråning

En men - kun en af mange og komplexe/sammensatte ting som det kræver et
større indblik end nogen af de indtil værende indlæg har vidnet om at være i
besiddelse af.

Jeg sidder selv dagligt i en virksomhed hvor vi bruger reglerne om syn i
praksis, og er med til mange situationer hvor selv ikke afstukne
retningslinier er nemme at håndtere.

Jeg har indtil nu ikke kunnet finde noget som på enkel og overskuelig måde
kan bruges. Så kan udmærket forstå at andre som ikke har specifik paratviden
om emnet, kommer til at virke som om de jokker lidt i det.

MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 24-05-06 21:18

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Så kan udmærket forstå at andre som ikke har specifik paratviden om
> emnet, kommer til at virke som om de jokker lidt i det.

Mit indlæg skal ses som svar til König som bare skrev vrøvl, uden på nogen
måde at sandsynliggøre at han ved noget som helst om emnet.

Jeg påstår heller ikke at der er nemt, påhængsvægten er jo et resultat af
hvad fabrikanten kan godkende og hvad myndighederne tillader.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-05-06 21:47

Hej

alexbo wrote:
> Jeg påstår heller ikke at der er nemt, påhængsvægten er jo et resultat af
> hvad fabrikanten kan godkende og hvad myndighederne tillader.

Det er også det jeg kunne læse mig frem til. Den maksimale
godkendelsesvægt er noget der bestemmes af myndighederne, men så kan
fabrikanterne af den ene eller den anden grund vælge at nedsætte vægten
og det er så laveste fællesnævner som bliver tilladt vægt for det ene og
det andet.

Men hvorfor min Fiesta 1,4 TDCi 5-dørs (type JH1) er typegodkendt på
samme typegodkendelse til både 750kg og 900kg bremset vægt forstår jeg
ikke.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-06 09:41

"Karsten Feddersen" skrev

> Men hvorfor min Fiesta 1,4 TDCi 5-dørs (type JH1) er typegodkendt på samme
> typegodkendelse til både 750kg og 900kg bremset vægt forstår jeg ikke.

Næh, det er ikke til at se ud af typegodkendelsen, hvilken vægt der vil
gælde for en specifik bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-05-06 10:40

> Næh, det er ikke til at se ud af typegodkendelsen, hvilken vægt der vil
> gælde for en specifik bil.

Det er nu ikke helt rigtigt Alex.

På typegofkendelsenummeret y xxxxx er der ofte en - og et tal, tallet
refererer til modellen som kan findes i typegodkendelsen. På
typegodkendelser hvor dette ikke findes er der kun en modelvariant som er
typegodkendt.

MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 25-05-06 10:50

"Hans L. Jørgensen" skrev

> [...]
> refererer til modellen som kan findes i typegodkendelsen. På
> typegodkendelser hvor dette ikke findes er der kun en modelvariant som er

Ja,
det jeg tænkte på var at når man ser på typegodkendelsen kan man ikke se
forskellen på modellerne med henholdsvis 750 og 900 kg. trækvægt.
De ser fuldstændig ens ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-05-06 11:07

Hej

alexbo wrote:
> Ja,
> det jeg tænkte på var at når man ser på typegodkendelsen kan man ikke se
> forskellen på modellerne med henholdsvis 750 og 900 kg. trækvægt.
> De ser fuldstændig ens ud.

Netop. Den står der med to varianter og længere nede i listen står begge
varianter på samme kolonne med motordetaljer osv.

Så hvis man er heldig får man en bil med flere kilo tilladt vægt end med
den anden.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-05-06 12:02

> [...]
> det jeg tænkte på var at når man ser på typegodkendelsen kan man ikke se
> forskellen på modellerne med henholdsvis 750 og 900 kg. trækvægt.

Kan jo evt. skyldes at 750 kg varianten er nedvejet, dette er jo ikke nævnt
på registreringsatesten.

MVH Hans

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-05-06 12:10

Hej

Hans L. Jørgensen wrote:
> Kan jo evt. skyldes at 750 kg varianten er nedvejet, dette er jo ikke nævnt
> på registreringsatesten.

Hvad skulle fordelen være ved det?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-05-06 12:23

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Hvad skulle fordelen være ved det?

At køretøjet må føres med trailer uden trailerkort.

MVH Hans

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-05-06 18:08

Hej

Hans L. Jørgensen wrote:
> At køretøjet må føres med trailer uden trailerkort.

Er det egentlig ikke normal selve køretøjets totalvægt der nedvejes, så
man kan flytte nogle kg over på traileren?

Fra : alexbo

Dato : 25-05-06 18:26

"Karsten Feddersen" skrev

> Er det egentlig ikke normal selve køretøjets totalvægt der nedvejes, så
> man kan flytte nogle kg over på traileren?

Ikke nødvendigvis,
en håndværker har 2 varevogne på 2300 kg. en ladvogn på 3500 kg, og en
trailer på 1200 kg.
Hvis man registrerer ladvognen med en trækvægt på 750 kg, kan man køre med
traileren på lille kort, den må selvfølgelig ikke laste så meget, men man
kan have meget rockwoll med.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 25-05-06 17:16

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Kan jo evt. skyldes at 750 kg varianten er nedvejet, dette er jo ikke
> nævnt på registreringsatesten.

I min verden er en nedvejning at registrere bilen med en lavere trækvægt end
tilladt, eller at reg. bilen med lavere totalvægt end tilladt, som regel af
kørekortmæssige grunde.

Det er ikke noget der vedrører typegodkendelsen.
Hvis importøren vælger nedvejning på nogle modeller har han jo frataget sine
kunder muligheden for en høj trækvægt.
På den pågældende Fiesta hænger det i hvert fald ikke sammen, det ændrer
ikke noget på hvilket kørekort vogntoget kan køre med.

Jeg tvivler ikke på at der er en grund, jeg kan bare ikke se den.

En Fiesta 2,0 må slet ikke køre med anhænger, men det kan måske forklares
med at fabrikken er bange for, at den med en tung anhænger kan rive bagenden
af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-05-06 18:08

Hej

alexbo wrote:
> I min verden er en nedvejning at registrere bilen med en lavere trækvægt end
> tilladt, eller at reg. bilen med lavere totalvægt end tilladt, som regel af
> kørekortmæssige grunde.

Ja sådan er det også i min verden, men det bliver jo aldrig aktuelt for
en Fiesta.

> Jeg tvivler ikke på at der er en grund, jeg kan bare ikke se den.

Det eneste jeg kan komme frem til er, at der er tale om en fejl. Den
nyeste typegodkendelse på Fiesta TDCi for både 1,4 og 1,6 ligger på
750kg, mens min gamle ligger på 900kg, så der er absolut slet ingen
sammenhæng.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-05-06 23:08

> "Hans L. Jørgensen" skrev

> I min verden er en nedvejning at registrere bilen med en lavere trækvægt
> end tilladt, eller at reg. bilen med lavere totalvægt end tilladt, som
> regel af kørekortmæssige grunde.

Du kan også i begrænset omfang få nedsat en bils totalvægt, bl.a. med hesyn
til trailerkortreglerne.

> Det er ikke noget der vedrører typegodkendelsen.

Du kan altid nedsætte trækvægten, dog efter nogle fastlagte regler. Det
samme gør sig gældende med trailer og CV.

> Hvis importøren vælger nedvejning på nogle modeller har han jo frataget
> sine kunder muligheden for en høj trækvægt.

JA men det har jeg endnu ikke oplevet at producent/importør gør, det er
kundens sag at klare.

> På den pågældende Fiesta hænger det i hvert fald ikke sammen, det ændrer
> ikke noget på hvilket kørekort vogntoget kan køre med.

Det er jo heller ikke det jeg skriver, men derimod og alene forhøjet
slæbevægt, og forbedret motorkøling. I øvrigt var omtalte Ford fra før
kravet til trailerkort så dagens lys.

> [...]
>
> En Fiesta 2,0 må slet ikke køre med anhænger, men det kan måske forklares
> med at fabrikken er bange for, at den med en tung anhænger kan rive

Har ikke paratviden om de nyere modeller, men det er da muligt.

MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-05-06 12:31

> [...]
>
> Men hvorfor min Fiesta 1,4 TDCi 5-dørs (type JH1) er typegodkendt på samme
> typegodkendelse til både 750kg og 900kg bremset vægt forstår jeg ikke.

Ahhh - nu tror jeg du blander noget. En typegodkendelse gælder ofte over
mange modelvarianter første kolonne fra venstre indeholder et tal, dette tal
refererer til f.eks. E 10212-1 det sidste tal er det du nu skal bruge i
typegodkendelsen for at finde de aktuelle belastnings og slæbevægte (altså
tallet i venstre kolone) ingen af de andre tal kan bruges.

MVH Hans

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-05-06 17:21

Hej

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> typegodkendelsen for at finde de aktuelle belastnings og slæbevægte (altså
> tallet i venstre kolone) ingen af de andre tal kan bruges.

Jeg tror ikke jeg blander noget sammen, men det er variant 3 og 6 på
Fiesta godkendelsen E-11993 som der ikke kan ses nogen forskel på udover
den tilladte anhængervægt med bremse. Det er det der undrer mig.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-05-06 23:22

> [...]
> Fiesta godkendelsen E-11993 som der ikke kan ses nogen forskel på udover
> den tilladte anhængervægt med bremse. Det er det der undrer mig.

Står der kun E-11993 i din registreringsatest?
I så fald skal du forsøge at få det sidste tal lokket ud af importøren, hvis
du opgiver bilens stelnr. kan han i hans database finde det aktuelle tal.

Nu ved jeg af erfaring at Ford kan være vanskelige at danse med i den slags
sager, men de _kan_ ud fra deres database og dit stelnr. finde den rigtige
variant.

Der er en grund til at der opgives to forskellige slæbevægte, det er ikke
noget der bare laves for sjov. Men mulighederne er mange.

MVH Hans

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-05-06 07:59

Karsten Feddersen skrev:

> [...]
> må trække 1800/725. Egenvægten for de tre er 1300/1325/1350, så det er
> ikke den store forskel. Alle som sedan med forhjulstræk.

Ud over hvad andre allerede har skrevet, så er der et krav om at bilen
skal kunne starte vogntoget op ad en hvis stigning (sikkert 12%). Det
er nemmere for 4-hjulstrækkere en for forhjulstrækkere.

Motorstørrelsen burde være af mindre betydning, men jeg kunne
forrestille mig situationer hvor fabrikken blev bekymret for kølingen.

Jeg har en fonemmelse af at selv den ringest motoriserede MB W124
(200D, 72hk) må slæbe henved 1500kg. Men det kræver nok
tålmoighed

mvh

Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 08:46

Martin Sørensen wrote:
> [...]

> skal kunne starte vogntoget op ad en hvis stigning (sikkert 12%). Det
> er nemmere for 4-hjulstrækkere en for forhjulstrækkere.

Jeg kan ikke huske om denne prøve skal foretages 3 eller 5 gange. Men det er
en test af koblingen.

--
Per, Esbjerg