Tør man købe en Chiptunet Skoda Superb 1.9~
Fra : Torben

Dato : 23-05-06 08:15

Hej bileksperter,

Jeg har set mig varm på en Skoda Superb 1.9 TDi fra 9/2002 der har
gået 90000.

Nu har jeg så fået af vide af bilforhandleren at den er Chiptunet. Er
det noget jeg skal være bekymret over ?

Det er jo rart med lidt ekstra power, men hvis det samtidig betyder at
motoren og andre dele er slidt op er det jo en kortsigtet fornøjelse.

Er der andre der har kommentarer til denne bil (ud over at jeg burde
købe en Passat istedet)

mvh...Torben

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 08:31

> Nu har jeg så fået af vide af bilforhandleren at den er Chiptunet. Er
> det noget jeg skal være bekymret over ?

Hvis bilen i øvrigt virker velholdt, og den ikke bærer præg af "Brian", så ville
det ikke bekymre mig.

Der er INTET problem i at chiptune en nirmal dieselbil.

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:147.29.137.98)

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 08:52

<Jan W Nielsen > skrev i en meddelelse

> Der er INTET problem i at chiptune en nirmal dieselbil.

Ikke detomindre bortfalder SMC's garanti på drivlinien, selv om de siger det
samme. Hvem siger dobbeltmoral?? ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 08:49

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Ikke detomindre bortfalder SMC's garanti på drivlinien, selv om de siger det
> samme. Hvem siger dobbeltmoral?? ;).

Hvorfor er det dobbeltmoral ?

Bilen kan ssv holde til det, men den dag der kommer en tuner der
pludseligt henter 50% ekstra effekt ud og rykker drivlinjen i stykker
(flere VW/Audi/Seat modeller får kortere levetid på koblingen af
chiptuning), hvorfor skulel garantien så dække ?

Solgte jeg et produkt og folk modificerede det, var garantien også væk.

Prøv selv at lave en DVD afspiller regionsfri og så kom ind i butikken
med en reklamation - de er totalt afvisende - også selvonm det intet har
med fejlen at gøre.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 09:09

> Hvorfor er det dobbeltmoral ?

Det er da dobbeltmoral, som kun findes magen til på Christiansborg og ved
Fjogs venner i United Bluff. Først sige den kan klare det, og når probs så
viser sig, så vasker man "hænder".

de er totalt afvisende - også selvonm det intet har
> med fejlen at gøre.

Det er ikke tilladt i flg. købeloven, men de ved jo godt ingen magter
"kampen". Igen et bevis på den lov er til at tørre r.. i :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 09:15

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det er ikke tilladt i flg. købeloven, men de ved jo godt

Det kan du tro at det er !

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 09:35

> Det kan du tro at det er !

Gider du ikke lige finde den §§:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 12:26

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Gider du ikke lige finde den §§:
> http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Samme sted der står at du ikke må ændre i kontruktionen af den vare du
har købt.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 13:08

> Samme sted der står at du ikke må ændre i kontruktionen af den vare du
> har købt.

Det står der faktisk heller ikke noget om, du ikke må ;).

Fra : Deaster

Dato : 24-05-06 15:20

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Samme sted der står at du ikke må ændre i kontruktionen af den vare du
> har købt.
>
> Klaus

Hvorhenne?

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-06 15:28

Deaster skriver:

> Hvorhenne?

Det kan jeg ikke finde...

Kkaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory:http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Brian

Dato : 23-05-06 09:29

> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det kan du tro at det er !

Er det lovligt at gøre den regionsfri, eller er det lovligt for firmaet at
være totalt afvisende? :)
Jeg holder på det første, da det vel kan sidestilles med at få fjernet
simlåsen på sin mobilos - hvilket jo er ganske lovligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 12:26

Brian skriver:

> Er det lovligt at gøre den regionsfri, eller er det lovligt for firmaet at
> være totalt afvisende? :)

Det er lovligt at være afvisende. Kunden har lavet et indgreb i
maskinen.

> Jeg holder på det første, da det vel kan sidestilles med at få fjernet
> simlåsen på sin mobilos - hvilket jo er ganske lovligt.

Nej, det kan det ikke, for SIMlåsen er noget fabrikken tilbyder sælger
at bruge. Regionskodning ligger i DVD aftalen og en DVD afspilelr må
ikke være regionsfri, hvis man vil være med i "DVD klubben". At
maskinerne kan gøres det er noget helt andet, derfor lader man butikken
der sælger maskinen foretage indgrebet, så man opretholder "garantien"
(jeps, jeg har 3 års garanti på min regionsfri DVD afspiller)

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 12:53

> Det er lovligt at være afvisende. Kunden har lavet et indgreb i
> maskinen.

Som ikke nødvendigvis har noget med fejlen at gøre, derfor er det ulovligt
blankt at afvise. Det vil jo svare til at afvise en fejl på motoren, fordi
du har plettet sædet. Men som alm. forbruger har man ikke en chance over for
en sælger, der er på tværs :(.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 09:58

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Det er ikke tilladt i flg. købeloven, men de ved jo godt ingen magter
> "kampen". Igen et bevis på den lov er til at tørre r.. i :(.

Vi er gået fra 12 måneders reklamationsret til 24 måneders
reklamationsret... vi har aldrig haft garanti i købeloven...

Forstår ikke folks negativitet over den købelov - den er da forbedre på
alle mulige punkter.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 11:48

> Forstår ikke folks negativitet over den købelov - den er da forbedre på
> alle mulige punkter.

Der noget galt med den måde den tolkes på. Tidl. blev den tolket af alle
parter som garanti, det er derfor folk tror det er = garanti. Nu
over-fortolker de næringsdrivende den, og vil ikke yde noget hvis de kan
slippe :(. Den er "slaraffenland" for den uærlige sælger. For der er kun
civilretten som træffe afgørelser som er juridisk gyldige, og så langt går
folk ikke for at få ret.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 11:58

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Der noget galt med den måde den tolkes på. Tidl. blev den tolket af alle
> parter som garanti, det er derfor folk tror det er = garanti.

Hvilke parter? Butikkerne måske.. men ikke forbrugerstyrelsen og andre
jurister og folk med tjek på tingene.

Du drømmer ikke om hvor mange kunder jeg har holdt "foredrag" for ang.
deres forkerte tolkning af garanti og reklamationsret.. hver gang har de
banket i bordet med "DET STÅR I KØBELOVEN AT JEG HAR GARANTI" ... dagen
efter har enkelte kommet tilbage og undskyldt......... du skal se nogle
røde ører folk kan have...

Så den eneste part der har tolket det som garanti er de skide butikker
og deres markedsføring og så de snoldede ekspedienter som ikke har
formået at sætte sig ind i emnet.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 12:30

> Hvilke parter? Butikkerne måske..

Der er kun to parter: Sælger som har nogle forpligtigelser ifht det han
sælger, og køberen/ forbrugeren.

> Du drømmer ikke om hvor mange kunder jeg har holdt "foredrag" for ang.
> deres forkerte tolkning af garanti og reklamationsret..

Hvilken "hat" har du på?.

dagen
> efter har enkelte kommet tilbage og undskyldt......... du skal se nogle
> røde ører folk kan have...

Desværre er der nogle sælgere som handler imod lovens intensioner, "ånd", og
udnytter det juridiske morads den er, til at afvise berettigede
reklamationer :(((.

> Så den eneste part der har tolket det som garanti er de skide butikker og
> deres markedsføring og så de snoldede ekspedienter som ikke har formået at
> sætte sig ind i emnet.

Hvad galt er der i at gøre kunderne tilfredse i deres butik??. De har nok
opdaget det giver mere-omsætning, hvad der tabes på karrusellen, vindes på
gyngerne, eller var det omvendt? ;)).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 21:19

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Hvilken "hat" har du på?.

Den "rigtige" dvs. jeg forholdte mig til købeloven som den var og satte
de kunder på plads som gjorde urimelige krav på noget de ikke havde krav på.

Jeg gider ikke den type der kommer brasende ind "Jeg har KRAV på..." ...
ja du har krav på en røvfuld hvis du ikke taler ordentlig ))

> Desværre er der nogle sælgere som handler imod lovens intensioner, "ånd", og
> udnytter det juridiske morads den er, til at afvise berettigede
> reklamationer :(((.

Og det er forkert...

> Hvad galt er der i at gøre kunderne tilfredse i deres butik??. De har nok
> opdaget det giver mere-omsætning, hvad der tabes på karrusellen, vindes på
> gyngerne, eller var det omvendt? ;)).

Det var nu heller ikke det jeg mente ;)

MVH

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-06 22:11

> Den "rigtige" dvs. jeg forholdte mig til købeloven som den var og satte de
> kunder på plads som gjorde urimelige krav på noget de ikke havde krav på.

Hvilke?.

> Jeg gider ikke den type der kommer brasende ind "Jeg har KRAV på..." ...
> ja du har krav på en røvfuld hvis du ikke taler ordentlig ))

Det er da ligemeget hvordan de taler. Hvis de fx. mener sig arrogant
behandlet, bliver bissen skruet på. Jeg har lagt mere end 1 butik ned i
"prime time" ;)). Hvor meget omsætning giver det?, jeg er ligeglad, har
intet at tabe.

> Og det er forkert...

Sååå ;).

> Det var nu heller ikke det jeg mente ;)

Hvad mener du egentligt?. Vil have omsætning, eller absolut ret?,.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 22:49

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Hvilke?.

Det husker jeg ikke på siddende balle.. det er ved at være nogle år
siden nu.

Jeg husker bare at jeg har haft mange situationer hvor en kunde har helt
urimelige krav. Nu skal det lige siges at jeg aldrig har været helt
loyal over for butikken forståes på den måde at jeg altid har sat mig i
kundes sted og tænkt "hvad nu hvis det var mig der stod der" .. og de
gange hvor situationerne har været der har jeg tænkt "hvordan fanden kan
han få sig selv til at kræve det....".

Du drømmer ikke om hvor meget folk og fæ kan finde på at forlange af en
forretning...

> Det er da ligemeget hvordan de taler.

Hvis en kunde hidser sig op fra starten så er det da ikke ligemeget..

> Hvis de fx. mener sig arrogant
> behandlet, bliver bissen skruet på.

Ja da - men man bliver ikke arrogant behandlet fra det øjeblik man
træder ind af døren...

> Jeg har lagt mere end 1 butik ned i
> "prime time" ;)). Hvor meget omsætning giver det?, jeg er ligeglad, har
> intet at tabe.

Hvilket jeg som ekspedient heller ikke havde... og hver eneste gang blev
kunden taberen pga jeg stort set var så hamrende kold i røven at kunden
kunne få lov at stå og skabe sig blå i hovedet. Jo mere hidsig kunden
blev jo sjovere var det faktisk i sidste ende... og jo mindre fik
han/hun ud af det.

Når først klovnen fra første sekund har pisket en stemning op så kører
jeg hårdt på og helmer ikke før kunden er daffet...

Hvis kunden derimod kommer ind og taler pænt fra starten, så var vi
fundet et fælleslag at tale på. Dermed ingen problemer og masser af
service til kunden.

> Hvad mener du egentligt?. Vil have omsætning, eller absolut ret?,.

Hvis jeg har ret så vil jeg have ret (barnligt eller ej). Men jeg er så
træt af de kunder der bare forlanger og forlanger og forlanger... og de
får _ikke_ hvad de forlanger hvis det er helt hen i hegnet.

Omsætningen rager mig en høstblomst :) Hvis først kunden får ret i noget
han ikk har ret i (selvom han selv tror på det) så er det jo ligesom en
hund der bliver rost for at have pisset på gulvet = den tror det var
rigtigt.

PS: Jeg er ikke i branchen mere på eget valg. Det er et stort cirkus.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 06:52

> [...]
> får _ikke_ hvad de forlanger hvis det er helt hen i hegnet.
>

> PS: Jeg er ikke i branchen mere på eget valg. Det er et stort cirkus.

Kan jeg sgu' godt forstå, der er ikke meget købmand i dig ;). Desværre tror
mange at de både kan være det og behandle kunderne lousy, ikke efter
"bogen", købeloven.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-05-06 11:03

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Kan jeg sgu' godt forstå, der er ikke meget købmand i dig ;).

Det er meeeget lidt ;)

MVH

Fra : Brian

Dato : 23-05-06 15:30

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Ikke detomindre bortfalder SMC's garanti på drivlinien, selv om de
> siger det samme. Hvem siger dobbeltmoral?? ;).

Så kan man jo vælge en firma som overtager, eller på anden måde
opretholder, garantien.

For VAG biler er det tilfældet med ABT.

/Brian

Fra : Torben

Dato : 23-05-06 10:22

Hej Jan

Tak for svaret. Heldigvis er en Skoda Superb jo ikke den fødte
"Brian-bil"

Da den jo heller ikke har gået overdrevent meget (30000 pr år) er det
formodentlig heller ikke en fortravlet sælger der har ejet den.

Forhandleres siger det er en bankmand der har ejet den, meeen det er jo
nok salgsgas, underligt det ikke var præstedatter fra vestjylland
*griner*

Hvis bilen alligevel er 3 år der jo ingen garanti på alligevel eller
hva'. Så det er vel underordnet. Forhandleren er for øvrigt
autoriseret Skodaforhandler, så han må vel vide hvad han taler om.

mvh...Torben

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 11:53

"Torben" <tblach@gmail.com> skrev i en meddelelse

Forhandleren er for øvrigt
autoriseret Skodaforhandler, så han må vel vide hvad han >taler om.

Det giver jeg ikke en "hat" for, jeg har et anstrengt forhold til Skoda, SMC
( det er to dele af samme firma), de er krejlere af værste slags. Kun
overgået af Låsby-Svendsen :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 12:17

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det giver jeg ikke en "hat" for, jeg har et anstrengt forhold til Skoda, SMC

Tak, det har vi fundet ud af !

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 12:56

> Tak, det har vi fundet ud af !

Og eftersom de ikke vil forbedre det, ser jeg heller ingen grund til det ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 13:52

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Og eftersom de ikke vil forbedre det, ser jeg heller ingen grund til det ;).

Pas på. Du virker som en sur gammel mand - fordi du har haft en dårlig
oplevelse med en enkelt SMC forhandler er alle forhandlere ikke sådan og
VW ikke noget skrammel - sådan virker du, set udefra.

Jeg har med stor tilfredshed handlet bil hos SMC 2 gange, men sætter
ikke min fod på deres værksted - det er der andre autoriserede
værksteder der gør bedre og billigere.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 14:18

men sætter
> ikke min fod på deres værksted - det er der andre autoriserede
> værksteder der gør bedre og billigere.

Det er netop et værksted og Semler, SMCs forsvar og holdning, som gør at jeg
ikke gider have med dem at gøre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 14:18

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det er netop et værksted og Semler, SMCs forsvar og holdning, som gør at jeg
> ikke gider have med dem at gøre.

Jo, men hold op med at opføre dig som en forstokket tudeprins.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 14:38

> Jo, men hold op med at opføre dig som en forstokket tudeprins.

Omvend, så hold op med at være et naivt fjols, som mener alt derfra ikke kan
gøres bedre. VW dumper gang på gang i forbruger tests, sjovt nok klare Skoda
sig bedre, det må være noget med indfriede forventninger. Hvis kunden
ingenting forventer, er det ikke svært at gøre det godt ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 14:31

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Omvend, så hold op med at være et naivt fjols, som mener alt derfra ikke kan
> gøres bedre.

Det er jeg så sandeligt heller ikke. Se bare mit foregående indlæg.

> VW dumper gang på gang i forbruger tests,

Bilen eller værkstederne ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-06 20:28

> Bilen eller værkstederne ?

Supporten,værkstederne,salgsorganisationen etc. . Bilerne fejler intet,
Skodaaaen er min tro tjener ;). Kæden hopper af, der hvor de tror, de har et
ufejlbarligt produkt, som sælger sig selv så godt, at de kan tillade sig at
være "langhårede" :(. Så i stedet for at gå kunderne "i møde", får de bare
historier fra de varme lande :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 22:01

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> [...]
> være "langhårede" :(. Så i stedet for at gå kunderne "i møde", får de bare

Husk at ikke alle sælgere og værksteder er sådan.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 06:43

Så i stedet for at gå kunderne "i møde", får de bare

> Husk at ikke alle sælgere og værksteder er sådan.

Hvis "hovedet", importøren er sådan, så forplanter det sig ikke ned i
organisationen?. Det er nu min oplevelse det gør, ellers havde sikker også
fået bedre ratings :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-06 06:41

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvis "hovedet", importøren er sådan, så forplanter det sig ikke ned i
> organisationen?.

Mine oplevelser med SMC værkstedet i Århus siger at det _kan_ være
sådan. Til gengæld er mine oplevelser med brugtvogsafdelingen i samme
butik meget gode. Det må jo antyde at ikke alle er sådan, selvom
"hovedet" er underligt.

Når man så til et værksted ud over SMC gruppen (som er dominerende) ja
så kan man opleve god kundeservice.

Andre værksteder (eksempelvis Jysk Automobil Centrum i Randers) er nogle
absolut klovne. Desværre lukkede Volkefown for værkstedet i Hammel - De
forstod sig på service !!!

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : H.S.

Dato : 23-05-06 10:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> Vi er gået fra 12 måneders reklamationsret til 24 måneders
> reklamationsret... vi har aldrig haft garanti i købeloven...

Sikker ? Jeg mener da bestemt at vi gik fra 12 mdr. garanti - til 6 mdr
garanti, efterfulgt at 18 mdr. reklamationsret.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 10:45

H.S. skrev:

> Sikker ?

11110000milliarder procent sikker.

Jeg er uddannet i brancen og vi fik ørene tudet fulde med at hvis vi
nævnte ordet købelov og garanti igen i samme sætning så fik vi tæsk ;)

> Jeg mener da bestemt at vi gik fra 12 mdr. garanti - til 6 mdr
> garanti, efterfulgt at 18 mdr. reklamationsret.

Fona er en af grundene til man tror det. De har altid reklameret med at
"vi giver 12 måneders garanti" ...

Men garanti er noget som stiller dig som køber bedre end købeloven
fordrer. Og der er ikke noget i købeloven som indikererede garanti dengang.

Derimod har mange producenter givet 12 måneders garanti (og gør stadig)
hvilket gjorde at butikkerne nemt kunne give denne garanti. Men du har
aldrig jvnf. købeloven haft krav på den.

I dag kvier mange butikker sig så ved den nye 24mdr frist da mange
leverandører stadig kun giver 12 måneders garanti, dvs. butikken står
helt med grisen på deres jord efter 12 måneder, hvilket gør at man kan
stå dårligere end førhen, men det er udelukkende butikken der er skyld i
det og ikke købeloven.

Købeloven er blevet forbedret på så mange punkter. Vi er gået fra 12
måneders reklamationsret til 6 måneders formodningsgaranti (man må
formode varen var defekt fra starten) og 18 måneders reklamationsret, i
daglig snak "bare" 24 måneders reklamationsret.

MVH

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-05-06 10:39

On 23 May 2006 00:15:23 -0700, "Torben" <tblach@gmail.com> wrote:

> [...]
>gået 90000.
>
>Nu har jeg så fået af vide af bilforhandleren at den er Chiptunet. Er

Formentlig ikke. Forudsat det er gjort ordentligt. Hvis det er lavet
med en tuningsboks som ejeren selv har kunnet justere i, ville jeg nok
springe bilen over.
Hvis det er lavet direkte i motorstyringen, og kørt ind på et
rullefelt, ville jeg være knap så bekymret.

/Kent Glerup

Fra : H.S.

Dato : 23-05-06 10:51

Så det er butikkerne selv, der sætter 'griller' i hovedet på folk

Jeg fik f.eks. 6 mdr 100% garanti på min bil, da jeg købte den brugt.
(det troede jeg egentlig jeg havde alligevel, pga købeloven og 24
mdr's reglen) - men jeg er så bedre stillet end købeloven, det kan
jeg da ikke være ked af

Fra : BJ

Dato : 23-05-06 10:55

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>(det troede jeg egentlig jeg havde alligevel, pga købeloven og 24
>mdr's reglen) - men jeg er så bedre stillet end købeloven, det kan

Nu fik du vel bilen leveret med fuld brændstoftank..?..;)

Jeg var endnu mere heldig end dig.

Jeg fik bilen leveret (står i slutseddel) med 100% garanti ((altså uden
tidsbegrænsning .. (dog maks 24 mdr.))..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 11:44

H.S. skrev:
> Så det er butikkerne selv, der sætter 'griller' i hovedet på folk

Butikkerne er faktisk skyld i rigtig megen "griller" .. hver gang der
kommer reklamer om søndagen kan jeg sidde og krumme tæer..

> [...]
> (det troede jeg egentlig jeg havde alligevel, pga købeloven og 24
> mdr's reglen) - men jeg er så bedre stillet end købeloven, det kan

Nøh det skal man nu ikke brokke sig over ;)

MVH

Fra : H.S.

Dato : 23-05-06 10:54

Martin Johansen [6000] wrote:

> 11110000milliarder procent sikker.

Og du har helt ret...

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/

Fra : Kim

Dato : 23-05-06 11:54

[...]

Jeg ville 100% sikkert takke NEJ og kikke efter noget andet!
Nu er der noget omkring chipning og nuværende lovgivning, som ser lidt
skummelt ud.
Overvej lige hvor du står, hvis det om et par år, når dytten skal synes
1.ste gang evt. opdages at den er chippet.

M.v.h.
Kim
(som stadig venter på at det bliver 1.ste august)

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 12:01

> [...]

>motoren og andre dele er slidt op er det jo en kortsigtet fornøjelse.
>
>Er der andre der har kommentarer til denne bil (ud over at jeg burde

Mekanisk er der nok ikke nogen problemer, hvis ikke den tidligere ejer
har tævet den tidlig og sent. Noget helt andet er juraen, som er
ganske kold over de "uskadelige" ekstra heste - det er ulovligt.

Hvis du vil købe den, var en oplagt betingelse at chippen fremgik af
registreringsattesten - men det får du sikkert ikke den kære sælger
til at gøre
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 23-05-06 13:51

Hejsa.

Jeg havde en Passat TDI der var chippet (i motorstyringen, ikke boks). Den
havde det med at sode EGR ventilen til. Sådan en koster vel en 2500.- Men
gearkassen og drivtøjet gik ikke i stykker mens jeg havde den... Senere blev
den "aftunet" igen.

Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 10:56

[...]

Hej.

Kunne ikke drømme om at lokke dig over i en Passat !, Skoda Superb er da en
større bil, og sikkert ikke dårligere på nogen områder, på nær prestige
værdien, og det er vel lige meget

Jeg ville ikke være bekymret over at den er chippet, det er jo ikke en model
der henvender sig til såkaldte "Brian" typer, så hvis den ellers ser
velholdt ud, så er det vel bare at skrive under

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen