|
| Reklamationsret på bil - eller bare ærgeli~ Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 22-05-06 22:47 |
|
Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i
instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom
tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes
tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke
oliestanden (har checket det "manuelt" i motoren).
Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at
"tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
Obs: xpost, sæt selv fut til relevant gruppe
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers
| |
Teddy (22-05-2006)
| Kommentar Fra : Teddy |
Dato : 22-05-06 22:59 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.b5937d65b52e4b01.34878@news.hs235.dk...
> Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i
> instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom
> tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes
> tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke oliestanden
> (har checket det "manuelt" i motoren).
>
> Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at
> "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
----------------------------------------------------------
Næh, det er da ikke for sent. op til ham, så skal han lave det.
Men en regning kan du ikke tørre af på ham, det er ham der skal lave det,
hvis du vil have ham til at dække det.
Teddy
www.smallblock.dk
| |
Henrik Stidsen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 23-05-06 17:42 |
|
Teddy formulated on mandag :
> Men en regning kan du ikke tørre af på ham, det er ham der skal lave det,
> hvis du vil have ham til at dække det.
Sælger og værksted er samme sted.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report
| |
Bertel Lund Hansen (22-05-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 22-05-06 23:43 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i
> instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom
> tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes
> tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke
> oliestanden (har checket det "manuelt" i motoren).
> Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at
> "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
problem.
Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Ukendt (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-05-06 05:55 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
>
Der skal reklameres så hurtigt som muligt efter fejlen konstateret, købelov.
> Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
> må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
> problem.
>
Enig, men så simpel en fejl, mon ikke han bare laver det?. Eller han siger;
du betaler reservedele, jeg lønnen.
| |
KASO (23-05-2006)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 23-05-06 06:12 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4472940d$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>>
>> Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
>>
> Der skal reklameres så hurtigt som muligt efter fejlen konstateret,
> købelov.
>
>> Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
>> må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
>> problem.
>>
> Enig, men så simpel en fejl, mon ikke han bare laver det?. Eller han
> siger; du betaler reservedele, jeg lønnen.
Det skal du i så fald ikke acceptere: Du har 2 års reklamationsret - og de
første 6 måneder har sælger bevisbyrden - dvs. at du er stillet som med
garanti. Han _skal_ derfor reparere uden omkostninger for dig!
| |
Peter Makholm (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 23-05-06 06:06 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> writes:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>>
>> Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
>>
> Der skal reklameres så hurtigt som muligt efter fejlen konstateret, købelov.
Nej, der skal reklameres inden for rimelig tid og en reklamation inden
2 måneder efter man har opdaget manglen er altid rettidig. (§81)
--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart
http://hacking.dk | -- Antarctica
| |
Ukendt (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-05-06 07:13 |
|
"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87mzd99vpj.fsf@xyzzy.adsl.dk...
>> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>>>
>>> Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
>>>
> Nej, der skal reklameres inden for rimelig tid og en reklamation inden
> 2 måneder efter man har opdaget manglen er altid rettidig. (§81)
>
Jeg kunne ikke huske den nøjagtige tekst, men vidste dog det ikke var 1½ år
;)).
| |
Bertel Lund Hansen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-05-06 07:28 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Jeg kunne ikke huske den nøjagtige tekst, men vidste dog det ikke var 1½ år
> ;)).
Reklamationsfristen er 2 år. Der kan gå knap to år inden køber
opdager fejlen, og så er der stadig tid til at reklamere.
*Efter* at fejlen er opdaget, må der ikke gå for lang tid, men
som Peter Makholm skriver, så er inden for to måneder *i hvert
fald* tids nok - loven siger ikke at der ikke må gå længere end
det.
Så det er forkert at sige at der skal reklameres så hurtigt som
muligt, men man har dog en loyalitetspligt over for sælger til
ikke at smøle med en reklamation. Jo før han kan blive helt
færdig med en handel (og evt. reklamationer derved), jo bedre for
ham.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Peter Makholm (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 23-05-06 06:15 |
|
"KASO" <a@b.dk> writes:
> Det skal du i så fald ikke acceptere: Du har 2 års reklamationsret - og de
> første 6 måneder har sælger bevisbyrden - dvs. at du er stillet som med
> garanti. Han _skal_ derfor reparere uden omkostninger for dig!
Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke. Det er ikke at
sidestille med en totalgaranti.
--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart
http://hacking.dk | -- Antarctica
| |
Ukendt (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-05-06 07:11 |
|
"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
> Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
> ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke.
Heller ikke hvis det er alm. naturlig slitage vs. stand, km, pris. En
el.fejl som denne på en 6 år gl. bil tangere det "naturlige", men gad vide
om det ikke bare er "giveren" i tanken som er defekt?.
Det er ikke at
> sidestille med en totalgaranti.
>
Enig, det er utroligt det ikke snart går op for folk :((.
| |
Henrik Stidsen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 23-05-06 17:44 |
|
Jørgen M. Rasmussen expressed precisely :
> Heller ikke hvis det er alm. naturlig slitage vs. stand, km, pris. En el.fejl
> som denne på en 6 år gl. bil tangere det "naturlige", men gad vide om det
> ikke bare er "giveren" i tanken som er defekt?.
Det tror jeg ikke eftersom den ind i mellem slet ikke bliver tændt -
jeg tror nærmere det er en løs forbindelse i viseren i
instrumentbrættet.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman
| |
Per Henneberg Kriste~ (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 23-05-06 08:58 |
|
Peter Makholm wrote:
> "KASO" <a@b.dk> writes:
>> Det skal du i så fald ikke acceptere: Du har 2 års reklamationsret -
>> og de første 6 måneder har sælger bevisbyrden - dvs. at du er
>> stillet som med garanti. Han _skal_ derfor reparere uden
>> omkostninger for dig!
> Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
> ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke. Det er ikke at
> sidestille med en totalgaranti.
Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen for at være
på salgstidspunktet, ikke?
--
Per, Esbjerg
| |
Bertel Lund Hansen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-05-06 10:00 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
> for at være på salgstidspunktet, ikke?
Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Per Henneberg Kriste~ (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 24-05-06 13:19 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>
>> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
>> for at være på salgstidspunktet, ikke?
>
> Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
Belær mig - som f.eks.?
--
Per, Esbjerg
| |
bem (24-05-2006)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 24-05-06 13:32 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44744f48$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Bertel Lund Hansen wrote:
> > Per Henneberg Kristensen skrev:
> >
> >> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
> >> for at være på salgstidspunktet, ikke?
> >
> > Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
>
> Belær mig - som f.eks.?
Tjah, f.eks. slidte bremser på en bil, en defekt lambdasonde eller i øvrigt
ting, som køber er blevet gjort opmærksom på inden købet.
/Bo
| |
Per Henneberg Kriste~ (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 12-06-06 09:28 |
|
bem wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44744f48$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Bertel Lund Hansen wrote:
>>> Per Henneberg Kristensen skrev:
>>>
>>>> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
>>>> for at være på salgstidspunktet, ikke?
>>> Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
>> Belær mig - som f.eks.?
> Tjah, f.eks. slidte bremser på en bil, en defekt lambdasonde eller i
> øvrigt ting, som køber er blevet gjort opmærksom på inden købet.
Sidstnævnte kan vi blive enige om - men ikke sliddele uanset. Er de fundet
inden for ½ år er de at betrafte som værende til stede på salgstidspunktet
og den handlende må bløde ..
>
> /Bo
| |
Henrik Stidsen (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 12-06-06 20:57 |
|
Per Henneberg Kristensen presented the following explanation :
> Er de fundet
> inden for ½ år er de at betrafte som værende til stede på salgstidspunktet og
> den handlende må bløde ..
Undtagen hvis de hedder Burgaard Sørensen/Peugeot Esbjerg og man
spørger dem selv. Så skal fejlen bevisligt have været der før levering
for at den kan falde under reklamationsretten - det er hele
virksomheden rørende enige om...
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
You know this framework is not big enough for the two of us!
| |
Bertel Lund Hansen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-05-06 13:40 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
> Belær mig - som f.eks.?
Jeg synes at du skal belære mig. Fortæl mig at alt hvad der måtte
opstå af problemer på en brugt vare, *skal* udbedres af sælger
hvis der ikke er gået to år.
- Bremserne piver.
- Jamen, det skal jeg straks klare. De 5'700 kr. det koster mig i
timeløn skal du naturligvis ikke spekulere på.
- Det var da dejligt. Det var sørme en god handel jeg gjorde da
jeg købte en ophugningsklar bil for 500 kr. Bagefter kan du lige
ordne styretøjet. Det virker ikke.
- Javel!
osv.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Per Henneberg Kriste~ (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 12-06-06 09:27 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>
>>> Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
>
>> Belær mig - som f.eks.?
>
> Jeg synes at du skal belære mig. Fortæl mig at alt hvad der måtte
> opstå af problemer på en brugt vare, *skal* udbedres af sælger
> hvis der ikke er gået to år.
Nu skriver du jo selv ovennævnte sætning efter følgende sætning:
> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
> for at være på salgstidspunktet, ikke?
Så jeg forstår ikke lige du drager 2 år ind i det ;)
--
Per, Esbjerg
| |
jan@stevns.net (23-05-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 23-05-06 06:39 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
>Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
>må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
>problem.
Det er sgu' en "ommer" Bertel ;)
selv på mine 20+ år gamle skrammelkasser virker alle instrumenter
glimragende
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
| |
Ukendt (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-05-06 07:19 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Det er sgu' en "ommer" Bertel ;)
>
> selv på mine 20+ år gamle skrammelkasser virker alle instrumenter
> glimragende
> --
Så er du heldig, for datoen er overskredet for længst ;). Henrik har imo.
ikke KRAV på noget, men mon ikke forhandleren bare løser probs?, det er
ikke rocketscience.
| |
jan@stevns.net (23-05-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 23-05-06 13:20 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :
>Så er du heldig, for datoen er overskredet for længst ;). Henrik har imo.
>ikke KRAV på noget, men mon ikke forhandleren bare løser probs?, det er
>ikke rocketscience.
Krav og krav er vel så meget sagt - de basale instrumenter i en bil
skal sgu' virke - og de kloge hoveder på tinge, har jo besluttet, at
der er en såkaldt formodningsregel - så den må forhandleren æde, og
gør det vel også, med mindre han hedder Benjamin
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
| |
Ukendt (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-05-06 13:38 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:0cv572pi4vbgl41c44d3jvfkhu5li3mhe4@dtext.news.tele.dk...
så den må forhandleren æde, og
> gør det vel også, med mindre han hedder Benjamin
>
Han går lige til kanten, det jeg kalder over-fortolker den. Den købelov er
juridisk juks, det er ikke andet end en hensigtserklæring :(.
| |
Bertel Lund Hansen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-05-06 07:30 |
|
jan@stevns.net skrev:
> Det er sgu' en "ommer" Bertel ;)
Nej.
> selv på mine 20+ år gamle skrammelkasser virker alle
> instrumenter glimragende
Og?
Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
jan@stevns.net (23-05-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 23-05-06 13:23 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
>Nej.
jo :
fra www.forbrug.dk
citat:
2 års klageret
Sælgeren skal tage stilling til din klage i hele 2-års-perioden.
Læs mere om, hvad der skal ske i forretningen, når du klager.
Se liste over fejl, der giver dig rettigheder ifølge Købeloven.
Her gælder følgende regler for, hvem der skal bevise at varen har
fejl:
0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have været
tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren sandsynliggør at det
ikke er tilfældet.
snip....
Sælgeren kan ikke sandsynliggøre for dette, med mindre det er skrevet
ind i slutsedlen ;)
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
| |
Bertel Lund Hansen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-05-06 13:58 |
|
jan@stevns.net skrev:
> 2 års klageret
Der er ingen grund til at træde rundt i reklamationsfristen. Har
du ikke set mange gange at jeg omhyggeligt har forklaret den?
> Sælgeren kan ikke sandsynliggøre for dette, med mindre det er skrevet
> ind i slutsedlen ;)
Hvis det er normalt at der dukker småfejl op på 6 år gamle biler,
og hvis svigtende instrumenter er iblandt dem, så behøver sælger
ikke ordne problemet.
At din bil klarede sig i 20+ år beviser lige så lidt som at min
mormor røg som en skorsten til hun var 88.
Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
jan@stevns.net (24-05-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 24-05-06 00:33 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
>Der er ingen grund til at træde rundt i reklamationsfristen. Har
>du ikke set mange gange at jeg omhyggeligt har forklaret den?
Jo - og jeg har søreme også bidt mærke til at din holding ret stejlt
har været at hvis ting typisk holder en given tid, må det være en
fejl, såfremt det ikke er tilfældet
(Jeg citerede såmænd også blot forbrugerstyrelsens indstilling til
tingene)
>Hvis det er normalt at der dukker småfejl op på 6 år gamle biler,
Det er ikke normalt at der dukker fejl op som den beskrevne - men det
hænder da...
>og hvis svigtende instrumenter er iblandt dem, så behøver sælger
>ikke ordne problemet.
Det er et fåtal af fejl på biler, der hører under denne kategori
>At din bil klarede sig i 20+ år beviser lige så lidt som at min
>mormor røg som en skorsten til hun var 88.
Det siger lidt om hvad man kan forvente sig af levetid på typiske
instrumenter i en bil - ingen af bilerne har haft fejl på
instrumenter, og der har været temmeligt mange biler, gennem mine
fingre.
Jeg har vendt det lidt med en del familiemedlemmer, der er i branchen,
det er ikke der, fejlene forekommer ret tit - med mindre vi snakker
ret nye franske æsker, og ældre VW Golf
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
| |
per christoffersen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 24-05-06 08:50 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:sfv5725k9llmtegt53409955rcifhgiqbg@dtext.news.tele.dk...
> Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
> 0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have været
> tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren sandsynliggør at det
> ikke er tilfældet.
Man skal bare være opmærksom på, at fejl i ordets dagligdags betydning ikke
er det samme som mangel i købelovens forstand.
Og slet ikke når der er tale om brugte genstande.
Nu kan jeg ikke se det konkrete situation, som teksten indgår i, men den
virker noget løs i formuleringen.
/Per
| |
Ukendt (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-05-06 10:42 |
|
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Nu kan jeg ikke se det konkrete situation, som teksten indgår i, men den
> virker noget løs i formuleringen.
>
Hele købeloven er løs,vag i formuleringen. det eneste eksakte den indeholder
er 2 års reklamationsret/ 6 md. formodningsregel, resten er gummi-§§, som
køber/sælger kan skændes om.
| |
per christoffersen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 24-05-06 10:53 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:447428ec$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Nu kan jeg ikke se det konkrete situation, som teksten indgår i, men den
>> virker noget løs i formuleringen.
>>
> Hele købeloven er løs,vag i formuleringen. det eneste eksakte den
> indeholder er 2 års reklamationsret/ 6 md. formodningsregel, resten er
> gummi-§§, som køber/sælger kan skændes om.
Det kan man mene, men det hjælper ikke at rode med begreberne oveni hatten.
Kæbeloven omtaler ikke fejl, men mangler, og det er meget væsentligt at
forstå, hvad der ligger i dette begreb.
Hvis det opstår uklarhed mellem køber og sælger om noget er en mangel eller
ej, så er der i langt de fleste tilfælde (i forbrugerkøb) hjælp at hente i
divers klagenævn mv.
Det vil være en uoverkommelig opgave at skrive en lovtekst, der klart
definerer en mangel i alle tænkelige situationer.
/Per
/Per
| |
Jørgen M. Rasmussen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 24-05-06 16:21 |
|
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan man mene, men det hjælper ikke at rode med begreberne oveni
> hatten.
> Kæbeloven omtaler ikke fejl, men mangler, og det er meget væsentligt at
> forstå, hvad der ligger i dette begreb.
>
Hvad er forskellen på sovs og sauce vs. fejl og mangel? ;).
| |
Bertel Lund Hansen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-05-06 16:30 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Hvad er forskellen på sovs og sauce vs. fejl og mangel? ;).
"Mangel" er et juridisk begreb. Det omfatter noget der ikke er i
orden ifølge aftalen.
Det er en fejl ved et ur at det ikke virker, men hvis sælger
oplyste det før købet, er det ikke en mangel.
Forskellen på sovs og sauce? Hvis der er nok af det, er det sovs.
Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
per christoffersen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 25-05-06 11:47 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:44747968$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvad er forskellen på sovs og sauce vs. fejl og mangel? ;).
Forskellen er, at fejl ikke er et juridisk begreb, mens mangel er.
(Sålænge vi taler om Køberet).
Når jeg feks. opdaterer min windows installation, sættes outlook automatisk
som standardmail program, og ikke det mailprogram jeg ellers bruger (og som
er sat til standard inden opdateringen.
Det synes jeg er en fejl (fordi det er irriterende), men det er ikke en
mangel, fordi det er sådan opdateringen skal virke (og sådan den er
dokumenteret til at virke).
/Per
| |
Peter Makholm (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 23-05-06 09:17 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
>> Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
>> ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke. Det er ikke at
>> sidestille med en totalgaranti.
>
> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen for at være
> på salgstidspunktet, ikke?
Som udgangspunkt ja. I de første 6 måneder af reklamationsrettens
varighed gælder formodningsreglen der siger at det er sælger der skal
godtgøre at der ikke er tale om en mangel.
Hvis der er tale om en forventelig slitagefejl og sælger ikke måtte
forventes at have mistanke om at lige netop denne fejl ville opstå så
mener jeg ikke at der er tale om en mangel i forhold til det aktuelle
salg.
--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg
http://hacking.dk |
| |
Gert (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Gert |
Dato : 23-05-06 05:59 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.b5937d65b52e4b01.34878@news.hs235.dk...
> Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i
> instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom
> tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes
> tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke oliestanden
> (har checket det "manuelt" i motoren).
>
> Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at
> "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
>
tror det var i aften der kommer noget i Kontant på dr1 om netop
reklamationsret mm hos bilforhandlere
Mvh
Gert
| |
Kito (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Kito |
Dato : 23-05-06 06:16 |
|
Mon ikke det bare er forbindelsen til måleren i motoren der har dårlig
forbindelse. Jeg tror ikke det er instrumenterne det er galt med
vh
Poul
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.b5937d65b52e4b01.34878@news.hs235.dk...
> Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i
> instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom
> tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes
> tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke oliestanden
> (har checket det "manuelt" i motoren).
>
> Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at
> "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
>
> Obs: xpost, sæt selv fut til relevant gruppe
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
> have for something they don't need." - Will Rogers
>
>
| |
Henrik Stidsen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 23-05-06 17:45 |
|
Kito pretended :
> Mon ikke det bare er forbindelsen til måleren i motoren der har dårlig
> forbindelse. Jeg tror ikke det er instrumenterne det er galt med
Det kunne jeg godt forestille mig, men det er svært at sige.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report
| |
Ukendt (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-05-06 15:22 |
|
On Mon, 22 May 2006 23:47:19 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:
>Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i
>instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom
>tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes
>tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke
>oliestanden (har checket det "manuelt" i motoren).
>
>Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at
>"tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
>
Hmmm.....januar til maj - 4 måneder. Selvfølgelig har du
reklamationsret - men det er indlysende at fejlen ikke var der på
leveringstidspunktet, så havde du brokket dig for længe siden.
Så er spørgsmålet om man kan argumentere for, at fejlen må have været
"på vej" ved leveringstidspunkt og om det betyder noget. Det skal der
eksperter i forbrugerret til at afgøre - prøv at ringe og snakke med
forbrugerstyrelsen, de er ganske flinke. Jeg har selv talt med en
sagsbehandler derinde på et tidspunkt, hvor jeg lige troede, jeg
skulle flå en forretning - jeg blev desværre klogere ;-(
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
kun hunden er chippet
| |
Henrik Stidsen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 23-05-06 18:20 |
|
Ivan Madsen explained on 23-05-2006 :
> Så er spørgsmålet om man kan argumentere for, at fejlen må have været
> "på vej" ved leveringstidspunkt og om det betyder noget. Det skal der
> eksperter i forbrugerret til at afgøre - prøv at ringe og snakke med
> forbrugerstyrelsen, de er ganske flinke.
Forbrugerstyrelsen tager sig ikke af bil og huskøb svjh...
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Is this now?" - Agatha, The Minority Report
| |
jan@stevns.net (24-05-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 24-05-06 00:36 |
|
Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> skrev :
>Forbrugerstyrelsen tager sig ikke af bil og huskøb svjh...
biler mellem 10-100.000 : ja, huskøb: nej
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
| |
Ukendt (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-05-06 07:34 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> biler mellem 10-100.000 : ja, huskøb: nej
>
Købeloven omhandler ikke huskøb, fast ejendom.
| |
|
|