Veteranbiler
Fra : Erik Andersen

Dato : 22-05-06 20:42

Jeg har i meget lang tid undret mig over at rigtig mange veteranbiler kører
uden lys om dagen.
Er det lovligt? Er de ikke underlagt de samme regler, som vi andre, så vi
kan se hinanden allesammen?
Mvh Erik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-05-06 21:00

"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev :

>Er det lovligt?

ja.

>Er de ikke underlagt de samme regler, som vi andre, så vi
>kan se hinanden allesammen?

Helt ærligt, kunne man jo sagtens se hinanden, før kørelys blev
indført, så hvad er problemet ?
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-05-06 21:14

> ja.

> Helt ærligt, kunne man jo sagtens se hinanden, før kørelys blev
> indført, så hvad er problemet ?

Man kan også vende den om og sige hvad er problemet i at tænde for lyset på
en veteranbil?
Kørelys blev indført fordi man kunne dokumentere et fald i antallet af
ulykker. Sådan husker jeg det i hvert fald. Senest har jeg læst man i Odense
også har haft positiv erfaring med kørelys på cykler, tro det eller ej.

Niels

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-05-06 21:28

Hej!

Niels Bengaard wrote:
> Man kan også vende den om og sige hvad er problemet i at tænde for lyset på
> en veteranbil?

Mener bestemt, at visse gamle biler (f.eks. Ford T) simpelthen ikke kan levere
nok strøm til forlygterne hvis de skal være tændt under hele kørslen. Men nyere
biler burde da bare tænde for skidtet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-05-06 21:26

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Tran, væger og carabid er ikke lige noget man
får på den lokale tankstation *GGG*

Fra : Basil

Dato : 23-05-06 05:27

Niels Bengaard tastede følgende:
> Senest har jeg læst man i Odense
> også har haft positiv erfaring med kørelys på cykler, tro det eller ej.
>
> Niels

Den dag Duracell får indført det, ryger min cykel på skrotten.
Kai

Fra : Leif Neland

Dato : 23-05-06 06:14

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Niels Bengaard tastede følgende:

> Den dag Duracell får indført det, ryger min cykel på skrotten.

Foreløbig må du selv om om du vil øge dine overlevelseschancer.

Leif

Fra : BJ

Dato : 23-05-06 09:57

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Foreløbig må du selv om om du vil øge dine overlevelseschancer.

Et standard svar, kræver et ditto:

Hvis rigtig vil forøge dine overlevelseschancer, så tag bussen eller bliv
hjemme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-05-06 15:50

BJ skrev:
> Et standard svar, kræver et ditto:
> Hvis rigtig vil forøge dine overlevelseschancer, så tag bussen eller bliv
> hjemme.

Er du vimmer? Hjemme er da det farligste sted at være.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,

Fra : AS

Dato : 23-05-06 16:10

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Er du vimmer? Hjemme er da det farligste sted at være.

Der er faktisk rigtigt. Jeg vil godt tro, at de fleste dødstilfælde sker
hjemme, hvis man kikker i statistiken

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-05-06 22:11

AS skrev:
> bliv
> Der er faktisk rigtigt. Jeg vil godt tro, at de fleste dødstilfælde sker
> hjemme, hvis man kikker i statistiken

Det skulle også være der de fleste ulykker sker. Og jeg tænker ikke på
maden.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-06 18:44

AS skrev:

> Der er faktisk rigtigt. Jeg vil godt tro, at de fleste dødstilfælde
> sker hjemme, hvis man kikker i statistiken

De fleste mennesker dør i sengen, så jeg sidder altid i en stol og sover!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : BJ

Dato : 24-05-06 19:16

KLIP

> De fleste mennesker dør i sengen, så jeg sidder altid i en stol og sover!

Husk: Hvis du bevæger dig ud i trafikken som fodgænger at tage din
sikkerhedshjelm med gult (tændt) rotorblink på og samtidig et lille båthorn
i venstre hånd at båtte med .... til glæde for de svagtseende.

Så er du også mere sikker i den situation..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 23-05-06 10:22

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den dag Duracell får indført det, ryger min cykel på skrotten.

Nu mangler vi blot et forsøg med permanent indkoblet hjuldrevet ringeklokke.

De var meget brugt i min barndom og laver virkelig en pokkers larm.

Måske Ringsted vil stille an som forsøgsby?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 12:38

Basil skrev:
> Niels Bengaard tastede følgende:
>>
> Den dag Duracell får indført det, ryger min cykel på skrotten.

Fidusen er at lyset kører på induktion á en magnet på fælg/eger (som ved
cykelcomputere)!

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 23-05-06 10:11

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Senest har jeg læst man i Odense også har haft positiv erfaring med
> kørelys på cykler, tro det eller ej.

Vi tror det og i Århus skal de blot bruge hovedet:

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=442808/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : AS

Dato : 22-05-06 22:03

<jan@stevns.net> wrote in message
> "Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev :
>
> Helt ærligt, kunne man jo sagtens se hinanden, før kørelys blev
> indført, så hvad er problemet ?

Præcis. Jeg opvokset udenfor dansk miljø, og lys tændt om dagen er noget
lidt vildt for mig.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-06 22:04

jan@stevns.net skrev:

> Helt ærligt, kunne man jo sagtens se hinanden, før kørelys blev
> indført, så hvad er problemet ?

Problemet som jeg ser det er, at "alle andre" kører med lys og derfor
"forsvinder" en uden lys meget lettere...

Men ellers er vi enige - jeg havde ingen problemer førhen med at se de
andre...

MVH

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-05-06 06:37

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Problemet som jeg ser det er, at "alle andre" kører med lys og derfor
>"forsvinder" en uden lys meget lettere...

Jeg har ikke problemer med at se hverken biler, lastbiler, busser,
eller traktorer - med, eller uden lys ;) - men er jo på den anden
side, heller ikke så stresset i trafikken, at jeg venter på et hul i
mørket, før jeg brager ud fra en sidevej ....

Jeg har det med kørelys, nok lige så anstrengt, som med blinklys på
motorvejen - en lam undskyldning for ikke at være opmærksom ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 09:56

jan@stevns.net skrev:

> Jeg har ikke problemer med at se hverken biler, lastbiler, busser,
> eller traktorer - med, eller uden lys ;)

Ej heller jeg, men nu er vi 2 ikke de eneste på vejene :)

> Jeg har det med kørelys, nok lige så anstrengt, som med blinklys på
> motorvejen - en lam undskyldning for ikke at være opmærksom ;)

Blink ved _enhver_ retningsskift synes jeg er genial... så kan man
bagved se "nå ham foran vil trække ud nu om lidt hvor der er fri bane".

Trækker han så ud uden der er fri bane fordi han bruger hans blinklys
som undskyldning, ja så holder jeg bare på og så må vi se hvem der er
den største kylling....

MVH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-05-06 15:49

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> Trækker han så ud uden der er fri bane fordi han bruger hans blinklys
> som undskyldning, ja så holder jeg bare på og så må vi se hvem der er

Osse hvis det er mig i et 40 tons vogntog?

(Ved godt at det ikke er normalt at se overhalende lastbiler i sit
bakspejl når man selv vil til at overhale, men det sker altså.)

Fra : Brian

Dato : 23-05-06 18:38

Finn Guldmann wrote:

> (Ved godt at det ikke er normalt at se overhalende lastbiler i sit
> bakspejl når man selv vil til at overhale, men det sker altså.)

Jeg ser dem oftest ud af sideruden - det er lidt skræmmende at en lastbil
tænder for blinklyset, mens man ligger i venstre vognbane.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-05-06 22:13

Brian skrev:
> Jeg ser dem oftest ud af sideruden - det er lidt skræmmende at en lastbil
> tænder for blinklyset, mens man ligger i venstre vognbane.

Så skulle du prøve når de ligger på venstre *side* af dig.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 22:59

Finn Guldmann skrev:

> Osse hvis det er mig i et 40 tons vogntog?

Ja ;) Selvom jeg snart har lært at "jer" deroppe er pisseligeglade når I
vil ud og danse elefantdans... ;)

Men som Brian er inde på så kan det være lidt skræmmende når I gør det
MENS man er på siden af jer og man ser jeg komme nærmere og nærmere.. af
og til har man altså bare lyst til at få stoppet den lastbil, hive
fjolset ud (som selvfølgelig ikke er nogle herinde fra) og give ham den
største verbale skideballe så han skynder sig hjem til mester grædende
og siger sit job op...

Jeg skal være den sidste til at skære alle lastbiler over samme kam, men
det er skræmmende at jeg hver dag ikke kan køre 10 min. på en motorvej
uden at krumme tæer over indtil flere lastbiler..

Jeg kan ikke tro det er fejl allesammen... det MÅ være en stigende
ligegyldig holdning blandet med lidt "jeg er størst".

> (Ved godt at det ikke er normalt at se overhalende lastbiler i sit
> bakspejl når man selv vil til at overhale, men det sker altså.)

Hehe ;)

MVH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-05-06 11:44

Martin Johansen [6000] skrev:
> Ja ;) Selvom jeg snart har lært at "jer" deroppe er pisseligeglade når I
> vil ud og danse elefantdans... ;)

Som en anden var inde på tidligere (i en anden tråd) er gensidig respekt
noget der virker begge veje. Hvis man ikke evner/lyster at vise respekt
overfor andre skal man heller ikke forvente at få vist respekt den anden
vej. Og det vi møder daglig i trafikken er at respekten for de behov
lastbiler har, som er anderledes end personbilernes, er der en grumme
lille respekt for.

Så allerede der har personbilerne et efterslæb som de ikke skulle høre
noget for at forsøge at rette op på ved at vise en smule mere hensyn til
lastbilerne.

> [...]
> fjolset ud (som selvfølgelig ikke er nogle herinde fra) og give ham den
> største verbale skideballe så han skynder sig hjem til mester grædende

Hvor vil du leje hær til det?

> Jeg skal være den sidste til at skære alle lastbiler over samme kam, men
> det er skræmmende at jeg hver dag ikke kan køre 10 min. på en motorvej
> uden at krumme tæer over indtil flere lastbiler..

Jamen jeg kan høre jeg er heldig. Det er sjældent jeg krummer tær over
hvad last bilerne gør i trafikken, og der går mere end 10 minutter
mellem hver gang jeg gør det over personbilerne.

> Jeg kan ikke tro det er fejl allesammen... det MÅ være en stigende
> ligegyldig holdning blandet med lidt "jeg er størst".

Da nu kundernes krav ikke bliver mindre selvom vores muligheder for at
opfylde dem bliver det, er vi jo nødt til somme tider at ty til
"Kubikloven" for at få tingene til at hænge sammen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-05-06 12:28

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> vej. Og det vi møder daglig i trafikken er at respekten for de behov
> lastbiler har, som er anderledes end personbilernes, er der en grumme

Hvad nu hvis jeg mener det er lastbilerne der skal vise den først? Og du
(I) mener det er os der skal vise den først.. det må kaldes en ond cirkel ;)

Jeg startede ud med at vise alle respekt i trafikken da jeg fik
kørekortet for længe siden.. men næsten fra dag 1 af blev jeg pisset på
af lastbilerne med jeres elefantløb og jeres brute-force-trækken-ud ...

Så I mine øjne er det jer der har ødelagt min respekt.. men hvad kom
først: Hønen eller Ægget?

> Hvor vil du leje hær til det?

Jeg er stor nok i mig selv ;)

> Jamen jeg kan høre jeg er heldig. Det er sjældent jeg krummer tær over
> hvad last bilerne gør i trafikken, og der går mere end 10 minutter
> mellem hver gang jeg gør det over personbilerne.

Man bliver blind i sin egen familie... eller noget?

MVH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-05-06 23:13

Martin Johansen [6000] skrev:
> Hvad nu hvis jeg mener det er lastbilerne der skal vise den først? Og du
> (I) mener det er os der skal vise den først.. det må kaldes en ond
> cirkel ;)

Måske vi kunne stoppe den cirkel ved at ændre lidt på reglerne således
at lastbilerne, for en gangs skyld, får fordele ud af det.

> [...]
> af lastbilerne med jeres elefantløb og jeres brute-force-trækken-ud ...
> Så I mine øjne er det jer der har ødelagt min respekt.. men hvad kom

Jamen regelændringer har, i den tid jeg kan huske, trukket negativt for
lastbilerne. Måske det var på tide at prøve den anden vej?

> Jeg er stor nok i mig selv ;)

Også med mig siddende oven på dig?

> Man bliver blind i sin egen familie... eller noget?

Måske man, i kraft af sit arbejde, har lært at en størrere overbærenhed
end normalt er nødvendig hvis man ikke skal redde sig en blodprop.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-05-06 11:21

Finn Guldmann skrev:

> Måske vi kunne stoppe den cirkel ved at ændre lidt på reglerne således
> at lastbilerne, for en gangs skyld, får fordele ud af det.

Nogle forslag?

Jeg stemmer for at I kan køre 120 og dermed kan få overtalet de lovlige
80-90 i en fart.

> Også med mig siddende oven på dig?

Nu har jeg ikke set dig såeh.. hehe

MVH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-05-06 22:17

Martin Johansen [6000] skrev:
> Nogle forslag?

Til at begynde med kunne vi jo indføre at dem der laver vejene skal have
et indgående kendskab til lastbiler. (Havde nær skrevet "også" men har i
anden forbindelse fundet ud af at de end ikke behøver at have kendskab
til personbiler for at få jobs med afgørende indflydelse på vejanlæg.)

Men det kunne, f.eks., medføre at indkørsler til rundkørsler blev lavet
så store at lastbilerne kunne komme ind og ud uden at skulle bruge mere
end det ene spor (hvor der er to spor ind og ud).

Ønsk ikke at komme til det nedenfra.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-05-06 23:12

Finn Guldmann skrev:

> Ønsk ikke at komme til det nedenfra.

Det er hermed fjernet fra min ønskeseddel

MVH

Fra : Brian

Dato : 23-05-06 18:36

jan@stevns.net wrote:

> Jeg har det med kørelys, nok lige så anstrengt, som med blinklys på
> motorvejen - en lam undskyldning for ikke at være opmærksom ;)

En dag som idag med konstante mørke skyer og regnvejr, synes jeg
at kørelyset er en fremragende idé. Det minimerer risikoen for at overse
noget, inden man trækker ud for at overhale på en dyster landevej.

At blinke på motorvejen er også en fin idé, men som vi bruger det
herhjemme (blinker når man begynder at trække ud) er det
ikke meget bevendt.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 23:01

Brian skrev:

> At blinke på motorvejen er også en fin idé, men som vi bruger det
> herhjemme (blinker når man begynder at trække ud) er det
> ikke meget bevendt.

Helt enig.

Det er nu sjovt at se dem der gør det hvor de så opdager at man bare
holder på... de kan sjovt nok få deres grimme Berlingo ind på plads igen
med en effekt ala "Nå for pokker måske jeg skulle tjekke om der var fri
bane.. det troede jeg nu mit blink skabte for mig...."

Manner.

MVH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 14:52

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> side, heller ikke så stresset i trafikken, at jeg venter på et hul i
> mørket, før jeg brager ud fra en sidevej ....

Det er fakta at kørelys mindsker antallet af head-on kollisioner.

Selv lys på cyklerne har hjulpet på cykelulykkerne i forsøgsbyen Odense.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 14:50

jan@stevns.net wrote:

> Helt ærligt, kunne man jo sagtens se hinanden, før kørelys blev
> indført, så hvad er problemet ?

Problemet er at antallet af ulykker er faldet og at en bil uden lys skinner
en så meget i øjnene at man sagtens kan se at den er svær at få øje på.

Også på de landfaste halvøer ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Eges

Dato : 22-05-06 22:00

Be dem om at sætte nye væger i, eller .... find dig en ny optikker
¨Veteranbiler er fritaget fra adskillige regler....

Fra : Eges

Dato : 22-05-06 22:00

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Hr. Jensen

Dato : 23-05-06 07:55

Den Mon, 22 May 2006 22:59:42 +0200 sendte "Eges" <info@egesby.dk>
følgende røgsignaler:

>Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.

Ja, det gør du, men til gengæld poster du hvert indlæg 2 gange, så
hvis ikke det er dig, der har en nervøs finger, så er det
"spermfighteren" der spammer i stedet.

--
T.J.

Jeg er spontan, hvis jeg får tid til at tænke.

Fra : Eges

Dato : 23-05-06 19:48

sorry det var en smutter ;-/

Fra : Eges

Dato : 23-05-06 19:48

sorry det var en smutter ;-/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-05-06 22:51

Erik Andersen skrev:
> Jeg har i meget lang tid undret mig over at rigtig mange veteranbiler kører
> uden lys om dagen.
> Er det lovligt? Er de ikke underlagt de samme regler,

Hvis der fra før 1952-53 og benyttes til lejlighedvis kørsel, så er de
fritaget.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jens Jessen

Dato : 23-05-06 10:34

Gætteriet ender her. Fritagelsen gælder for køretøjer indregistreret før 1.
januar 1951.

Motor Press
Journalist Jens Jessen (DjF)
Skanderborgvej 140
DK-8660 Skanderborg
Danmark
Tlf. DK + 8657 7201
Fax. DK+ 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-05-06 15:54

Jens Jessen skrev:
> Gætteriet ender her. Fritagelsen gælder for køretøjer indregistreret før 1.
> januar 1951.

Nu var det trods alt ikke en gættekonkurrence. Jeg mente bare at kunne
huske det lå et par år senere. Derfor satte jeg ikke nogen præcis dato på.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jakob_K

Dato : 23-05-06 12:57

Husk på at kørelys ikke nødvendigvis er det samme som nærlys.
De fleste nye danske biler har jo standard nærlys som kørelys.

Kraftige positionslygter på f.eks. en gammel Volvo er faktisk
lyskraftige nok til at bruge som kørelys. Tror kravet er 20w.
(Hvem husker ikke alle de grimme harald nyborg agtige gule "kørelys"
man kunne få og eftermontere på sin gamle bil dengang det blev
indført?)

Jeg kører selv gammel bil med kraftigt positionslys og bliver tit
blinket af af andre billister, der synes de lige vil huske mig på at
man skal køre med nærlys om dagen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 14:55

Jakob_K wrote:

> Kraftige positionslygter på f.eks. en gammel Volvo er faktisk
> lyskraftige nok til at bruge som kørelys. Tror kravet er 20w.

Heldigvis er de da kraftigt på retur, de der typer. De kan sagtens gemme sig
foran en lastbil i tåget og usigtbart vejr.

--
Per, Esbjerg