|
| Egenvægt: Audi 100 kontra DKs vægtafgift Fra : Daniel |
Dato : 22-05-06 14:15 |
|
Hej med jer!
For nogle måneder siden hentede jeg en Audi 100 2,5TDI med klima og
automatgear i Tyskland.
Før toldsynet skulle jeg have den vejet, hvilket resulteret i at egenvægten
er angivet til 1575 kg.
Jeg har forgæves prøvet, at få den vejet ned, hvilket ikke er lykkes mig, da
vægten altid er over 1500 kg.
I den originale registeringsattest er bilens egenvægt angivet til 1475 kg.,
men den vil synshallen ikke tage hensyn til. Dette er så vidt jeg ved også,
den originale egenvægt i Danmark, men det vil synshallen ikke acceptere med
mindre jeg har en officiel skrivelse fra Audi.
Vægtafgiften er meget høj på en dieselbil, der er over 1500 kg.
Er der nogen som kan hjælpe mig?
Med venlig hilsen
Daniel
| |
Brian Sørup (22-05-2006)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 22-05-06 16:37 |
|
"Daniel" <fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4471b954$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej med jer!
>
> For nogle måneder siden hentede jeg en Audi 100 2,5TDI med klima og
> automatgear i Tyskland.
>
> Før toldsynet skulle jeg have den vejet, hvilket resulteret i at
egenvægten
> er angivet til 1575 kg.
>
> Jeg har forgæves prøvet, at få den vejet ned, hvilket ikke er lykkes
mig, da
> vægten altid er over 1500 kg.
>
> I den originale registeringsattest er bilens egenvægt angivet til 1475
kg.,
> men den vil synshallen ikke tage hensyn til. Dette er så vidt jeg ved
også,
> den originale egenvægt i Danmark, men det vil synshallen ikke
acceptere med
> mindre jeg har en officiel skrivelse fra Audi.
>
> Vægtafgiften er meget høj på en dieselbil, der er over 1500 kg.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig?
Hvis du har indreg. den er der nok ikke meget at gøre - men - hvis du
kan finde et E-godk.nummer på den kan du måske få dem til at bruge det -
sådan gjorde jeg med Volvo'en (se signatur) - der stod et E-nummeer på
den orig. FzB, så slap jeg for at veje den.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.
| |
Henrik Steffensen (22-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Steffensen |
Dato : 22-05-06 19:13 |
|
"Daniel" <fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4471b954$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej med jer!
>
> For nogle måneder siden hentede jeg en Audi 100 2,5TDI med klima og
> automatgear i Tyskland.
>
> Før toldsynet skulle jeg have den vejet, hvilket resulteret i at
> egenvægten
> er angivet til 1575 kg.
>
> Jeg har forgæves prøvet, at få den vejet ned, hvilket ikke er lykkes mig,
> da
> vægten altid er over 1500 kg.
>
> I den originale registeringsattest er bilens egenvægt angivet til 1475
> kg.,
> men den vil synshallen ikke tage hensyn til. Dette er så vidt jeg ved
> også,
> den originale egenvægt i Danmark, men det vil synshallen ikke acceptere
> med
> mindre jeg har en officiel skrivelse fra Audi.
>
> Vægtafgiften er meget høj på en dieselbil, der er over 1500 kg.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig?
Det er ret træls - min vejede også omkring de 1575 kg. (en A6'er med
automatgear, klima m.v.). Den er fra 1995, så det er nok samme type som din.
Jeg gad ikke forsøge med noget, da jeg ikke rigtigt vidste hvad jeg skulle
gøre. Man kan jo selvfølgelig forsøge at veje den med tom tank, men det gør
nok ikke det hele.
Hvis du finder på noget, vil jeg meget gerne høre om det. Det vil kunne
halvere vægtafgiften fra 3300 til 1700.
| |
Henrik Steffensen (22-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Steffensen |
Dato : 22-05-06 19:13 |
|
"Daniel" <fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4471b954$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej med jer!
>
> For nogle måneder siden hentede jeg en Audi 100 2,5TDI med klima og
> automatgear i Tyskland.
>
> Før toldsynet skulle jeg have den vejet, hvilket resulteret i at
> egenvægten
> er angivet til 1575 kg.
>
> Jeg har forgæves prøvet, at få den vejet ned, hvilket ikke er lykkes mig,
> da
> vægten altid er over 1500 kg.
>
> I den originale registeringsattest er bilens egenvægt angivet til 1475
> kg.,
> men den vil synshallen ikke tage hensyn til. Dette er så vidt jeg ved
> også,
> den originale egenvægt i Danmark, men det vil synshallen ikke acceptere
> med
> mindre jeg har en officiel skrivelse fra Audi.
>
> Vægtafgiften er meget høj på en dieselbil, der er over 1500 kg.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig?
Det er ret træls - min vejede også omkring de 1575 kg. (en A6'er med
automatgear, klima m.v.). Den er fra 1995, så det er nok samme type som din.
Jeg gad ikke forsøge med noget, da jeg ikke rigtigt vidste hvad jeg skulle
gøre. Man kan jo selvfølgelig forsøge at veje den med tom tank, men det gør
nok ikke det hele.
Hvis du finder på noget, vil jeg meget gerne høre om det. Det vil kunne
halvere vægtafgiften fra 3300 til 1700.
--
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 366 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda
| |
Per Groth Ludvigsen (22-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Groth Ludvigsen |
Dato : 22-05-06 20:05 |
|
"Daniel" <fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4471b954$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej med jer!
>
> For nogle måneder siden hentede jeg en Audi 100 2,5TDI med klima og
> automatgear i Tyskland.
>
> Før toldsynet skulle jeg have den vejet, hvilket resulteret i at
egenvægten
> er angivet til 1575 kg.
>
> Jeg har forgæves prøvet, at få den vejet ned, hvilket ikke er lykkes mig,
da
> vægten altid er over 1500 kg.
>
> I den originale registeringsattest er bilens egenvægt angivet til 1475
kg.,
> men den vil synshallen ikke tage hensyn til. Dette er så vidt jeg ved
også,
> den originale egenvægt i Danmark, men det vil synshallen ikke acceptere
med
> mindre jeg har en officiel skrivelse fra Audi.
>
> Vægtafgiften er meget høj på en dieselbil, der er over 1500 kg.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig?
>
> Måske kan dette hjælpe - det hjalp mig:
I Danmark måles bilens egenvægt i "tom/tør" tilstand. I Tyskland måles
bilens egenvægt inkl. fører og div. væsker jf. ECC-norm. Efter tysk
opgørelsesmåde vil bilen således typisk veje 100-150 kg mere end angivet på
den danske registreringsattest. TÜV anbefaler at medbringe vejeseddel, hvis
vægtangivelse så anvendes i stedet for den danske registreringsattests
angivelse af egenvægt.
Så hvis du ikke har fratrukket bilens vædsker efter at du har vejet den - så
vil den være alt for tung.
Hilsen Per
>
>
>
| |
AS (22-05-2006)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 22-05-06 23:25 |
|
"Per Groth Ludvigsen" <pgl@post.cybercity.dk> wrote in message
news:44720bda$0$46993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> I Danmark måles bilens egenvægt i "tom/tør" tilstand.
Det er ikke muligt efter bilen fyldt op med væske, tanket og kørt bare 100m
| |
Morten Fruergaard (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 23-05-06 05:35 |
|
AS wrote:
> "Per Groth Ludvigsen" <pgl@post.cybercity.dk> wrote in message
> news:44720bda$0$46993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>>
>> I Danmark måles bilens egenvægt i "tom/tør" tilstand.
>
> Det er ikke muligt efter bilen fyldt op med væske, tanket og kørt
> bare 100m
Jo. Man finder ud af, hvor meget vækske der er i bilen herunder motorolie,
gearkasseolie, bag/fortøjsolie, brændstof og trækker denne vægt fra.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
AS (23-05-2006)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 23-05-06 16:15 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:447290eb$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> AS wrote:
> > "Per Groth Ludvigsen" <pgl@post.cybercity.dk> wrote in message
> > news:44720bda$0$46993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >>
> >>
> >> I Danmark måles bilens egenvægt i "tom/tør" tilstand.
> >
> > Det er ikke muligt efter bilen fyldt op med væske, tanket og kørt
> > bare 100m
>
> Jo. Man finder ud af, hvor meget vækske der er i bilen herunder motorolie,
> gearkasseolie, bag/fortøjsolie, brændstof og trækker denne vægt fra.
Det har jeg ikke set, da min bil skulle registreres. Der blev stillet et
eneste sprøgsmål "Er reservehjulet i bilen?". Intet om væske, diesel og
lign.
| |
Daniel (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Daniel |
Dato : 23-05-06 17:29 |
|
>> Jo. Man finder ud af, hvor meget vækske der er i bilen herunder
>> motorolie,
>> gearkasseolie, bag/fortøjsolie, brændstof og trækker denne vægt fra.
>
> Det har jeg ikke set, da min bil skulle registreres. Der blev stillet et
> eneste sprøgsmål "Er reservehjulet i bilen?". Intet om væske, diesel og
> lign.
>
Det er det samme jeg har været ude for.
/Daniel
| |
Per Groth Ludvigsen (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Groth Ludvigsen |
Dato : 23-05-06 19:09 |
|
"Daniel" <fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4473384a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> >> Jo. Man finder ud af, hvor meget vækske der er i bilen herunder
> >> motorolie,
> >> gearkasseolie, bag/fortøjsolie, brændstof og trækker denne vægt fra.
> >
> > Det har jeg ikke set, da min bil skulle registreres. Der blev stillet et
> > eneste sprøgsmål "Er reservehjulet i bilen?". Intet om væske, diesel og
> > lign.
> >
>
> Det er det samme jeg har været ude for.
>
> Jeg har importeret biler fra Tyskland også og har fået dem vejet ned - du
skal nok
selv gøre opmærksom på processen. Synshallen har en vejeansvarlig som
har en
tabel med vægtfylde for diesel, kølervædske, gearkasse olie, sprinkler
etc. Vægten
som er anført på vejesedlen bliver herefter korrigeret til en
typegodkendt vægt.
Mit gæt er at din bils vægt skal korrigeres med omkring 70 kg.
Jeg vil klage over den behandling som du har fået. Det betyder måske
ikke så meget
på bensin biler men på store diesel biler er der som du selv skriver
stor forskel på
om bilen vejer over 1500 kg.
mvh Per
>
>
| |
Daniel (23-05-2006)
| Kommentar Fra : Daniel |
Dato : 23-05-06 21:26 |
|
>> Jeg har importeret biler fra Tyskland også og har fået dem vejet ned -
>> du
> skal nok
> selv gøre opmærksom på processen. Synshallen har en vejeansvarlig som
> har en
> tabel med vægtfylde for diesel, kølervædske, gearkasse olie, sprinkler
> etc. Vægten
> som er anført på vejesedlen bliver herefter korrigeret til en
> typegodkendt vægt.
> Mit gæt er at din bils vægt skal korrigeres med omkring 70 kg.
> Jeg vil klage over den behandling som du har fået. Det betyder måske
> ikke så meget
> på bensin biler men på store diesel biler er der som du selv skriver
> stor forskel på
> om bilen vejer over 1500 kg.
>
Hej Per
Det lyder som en rigtig god løsning.
Jeg forsøgte ellers alt, da jeg stod i situationen for nogle måneder siden -
lige lidt hjalp det mig.
Det var vægten på vejesedlen og sådan var det bare, der skulle ikke trækkes
noget fra. Kan jeg huske, at jeg blev fortalt hos Aplus bilsyn.
/Daniel
| |
|
|