/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Starte eller tænde sin bil?
Fra : Sven


Dato : 21-05-06 00:06

Hej.
jeg er kommet lidt i modvind i dk.kultur.sprog, så nu vil jeg gerne høre jer
andre bilinteresserede, hvad gør I, når I vil ud at køre en tur. "Starter" I
motoren, eller "tænder" I motoren, og "stopper" eller "standser" eller
"slukker" I den, når I er færdige?
Her er C&P mit indlæg fra sprog-gruppen:

På side 84 i jubilæumsnummeret af Motor (FDM's medlemsblad) er der en
artikel om olieskift. Selve artiklen er god nok, men hvorfor vil forfatteren
"tænde" og "slukke" sin motor? Jeg mener, at de fleste starter deres motor,
og stopper den igen, når den ikke skal bruges mere.
Hvor mange mon har fået lavet/skiftet sin "tænder"? Nok ikke mange, men der
er masser der har fået lavet sin "starter". I gamle dage havde man et
håndsving til at påbegynde motorgangen med. Det hed ikke et "tændsving", men
et "startsving". Når motoren ikke vil igang, siger forfatteren så også, "Min
bil vil ikke tænde"? Vi andre plejer at sige, at vores biler ikke vil
starte. Og hvis bilen er løbet tør for strøm, får han så også "tændhjælp"
via "tændhjælps kabler"?


--

Mvh
Sven



 
 
co@ch [4130] (21-05-2006)
Kommentar
Fra : co@ch [4130]


Dato : 21-05-06 00:18


"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
news:446fa0cf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej.
> jeg er kommet lidt i modvind i dk.kultur.sprog, så nu vil jeg gerne høre
> jer andre bilinteresserede, hvad gør I, når I vil ud at køre en tur.
> "Starter" I motoren, eller "tænder" I motoren, og "stopper" eller
> "standser" eller "slukker" I den, når I er færdige?
> Her er C&P mit indlæg fra sprog-gruppen:
>
> På side 84 i jubilæumsnummeret af Motor (FDM's medlemsblad) er der en
> artikel om olieskift. Selve artiklen er god nok, men hvorfor vil
> forfatteren
> "tænde" og "slukke" sin motor? Jeg mener, at de fleste starter deres
> motor,
> og stopper den igen, når den ikke skal bruges mere.
> Hvor mange mon har fået lavet/skiftet sin "tænder"? Nok ikke mange, men
> der
> er masser der har fået lavet sin "starter". I gamle dage havde man et
> håndsving til at påbegynde motorgangen med. Det hed ikke et "tændsving",
> men
> et "startsving". Når motoren ikke vil igang, siger forfatteren så også,
> "Min
> bil vil ikke tænde"? Vi andre plejer at sige, at vores biler ikke vil
> starte. Og hvis bilen er løbet tør for strøm, får han så også "tændhjælp"
> via "tændhjælps kabler"?
>
>
> --
>
> Mvh
> Sven
>

Jeg vil mene at "starteren" der er monteret i min bil....starter motoren.
Hvorfor hedder det ellers "starter".
Jeg vil også tro at man standser motoren, måske stopper.
Starthjælp er noget man får med startkabler efter min overbevisning.


mvh
Bri@n



Armand (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-06 12:26

co@ch [4130] skrev:
> "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> news:446fa0cf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Hej.
>> jeg er kommet lidt i modvind i dk.kultur.sprog, så nu vil jeg gerne høre
>> jer andre bilinteresserede, hvad gør I, når I vil ud at køre en tur.
>> "Starter" I motoren, eller "tænder" I motoren, og "stopper" eller
>> "standser" eller "slukker" I den, når I er færdige?
>> Her er C&P mit indlæg fra sprog-gruppen:
>>
>> På side 84 i jubilæumsnummeret af Motor (FDM's medlemsblad) er der en
>> artikel om olieskift. Selve artiklen er god nok, men hvorfor vil
>> forfatteren
>> "tænde" og "slukke" sin motor? Jeg mener, at de fleste starter deres
>> motor,
>> og stopper den igen, når den ikke skal bruges mere.
>> Hvor mange mon har fået lavet/skiftet sin "tænder"? Nok ikke mange, men
>> der
>> er masser der har fået lavet sin "starter". I gamle dage havde man et
>> håndsving til at påbegynde motorgangen med. Det hed ikke et "tændsving",
>> men
>> et "startsving". Når motoren ikke vil igang, siger forfatteren så også,
>> "Min
>> bil vil ikke tænde"? Vi andre plejer at sige, at vores biler ikke vil
>> starte. Og hvis bilen er løbet tør for strøm, får han så også "tændhjælp"
>> via "tændhjælps kabler"?
>>
> Jeg vil mene at "starteren" der er monteret i min bil....starter motoren.
> Hvorfor hedder det ellers "starter".
> Jeg vil også tro at man standser motoren, måske stopper.
> Starthjælp er noget man får med startkabler efter min overbevisning.

Er det ikke lidt á den gammelkendte sprogfælde hvor man spørger en
person om han bruger ordet "jeg" eller det mere flade "ja", og
vedkommende efter kort betænkning svarer "ja siger jeg" :-/

Umiddelbart vil jeg mene at jeg bruger udtrykkene "starter og "slukker".
Jeg bruger ihverfald ordet "sluk" i bydeform under mit ugentlige arbejde
med byens motor-ungdom.
Men det kræver vist lige at man fanger sig selv i det igennem den
nærmeste fremtid, for at være sikker!

Men det er jo en helt anden ting er jo hvad der er korrekt

--
Armand.

Henrik Stidsen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 21-05-06 02:48

Sven has brought this to us :
> jeg er kommet lidt i modvind i dk.kultur.sprog, så nu vil jeg gerne høre jer
> andre bilinteresserede, hvad gør I, når I vil ud at køre en tur. "Starter" I
> motoren, eller "tænder" I motoren, og "stopper" eller "standser" eller
> "slukker" I den, når I er færdige?

Tjaa, man sætter nøglen i tændingen og starter motoren :)

Men IMHO lyder det mest rigtigt at sige man starter/stopper motoren.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel



Sven (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 21-05-06 03:00

>
> Men IMHO lyder det mest rigtigt at sige man starter/stopper motoren.
>

Nøjagtig hvad jeg selv er fortaler for. Kan dog også godt bruge "standse
motoren."
Kort fortalt mener jeg, at en elektromotor (boremaskine, vinkelsliber mv)
tænder og slukker man. Men en brændstofmotor kan ikke lave ret meget med
strøm alene, derfor er det i mine ører mest korrekt at sige, at man starter
motoren (uanset om det er en benzin eller diesel, hvilket der også er delte
meninger om, idet en diesel kan køre helt uden strøm, i hvert fald de gamle
bådmotore uden sikkerhedsafbryder).

Jeg er glad for al den opbakning jeg kan få herinde , da jeg var bange
for, at det var mig der talte old-dansk, når jeg starter (hvis den vil) og
stopper min motor.

Deres modargument er, at det hedder en tændingsnøgle, og sådan en tænder man
med, og når man slukker for strømmen (drejer nøglen) så slukker man for
motoren. Det synes jeg bare lyder helt forkert, også selv om det står i
FDM-bladet.
--

Mvh
Sven



Henrik Stidsen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 21-05-06 03:43

Sven used his keyboard to write :
> Deres modargument er, at det hedder en tændingsnøgle, og sådan en tænder man
> med, og når man slukker for strømmen (drejer nøglen) så slukker man for
> motoren. Det synes jeg bare lyder helt forkert, også selv om det står i
> FDM-bladet.

Man kan jo godt "sætte tænding på" uden at starte motoren. Det
indebærer vel at man tænder for alle de elektriske systemer i bilen,
lys, lyd, vinduesviskere, varme osv. Derefter starter man så motoren
ved at dreje nøglen lidt længere.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams



Basil (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 21-05-06 05:30

Henrik Stidsen skrev den 21-05-2006:
> Sven used his keyboard to write :
>> Deres modargument er, at det hedder en tændingsnøgle, og sådan en tænder
>> man med, og når man slukker for strømmen (drejer nøglen) så slukker man for
>> motoren. Det synes jeg bare lyder helt forkert, også selv om det står i
>> FDM-bladet.
>
> Man kan jo godt "sætte tænding på" uden at starte motoren. Det indebærer vel
> at man tænder for alle de elektriske systemer i bilen, lys, lyd,
> vinduesviskere, varme osv. Derefter starter man så motoren ved at dreje
> nøglen lidt længere.

Det er nok den bedste argumentation på det.
Jeg støtter den, og tilslutter mig også Svens oprindelige "ide" om
emnet.
Kai



Jørgen M. Rasmussen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 21-05-06 06:19


"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Jeg støtter den, og tilslutter mig også Svens oprindelige "ide" om emnet.
>
Enig i at være enig, det er ikke det samme, du kan sagtens tænde uden at
starte, vise versa. Fx. har flere fået et nostalgi-flip, fx. den nye Civic-
selvom den ellers ligner noget fra StarTrack, hvor du BÅDE skal dreje en
nøgle og trykke på en knap, før motoren bliver tørnet og startet. #?!§ Vi
lever i det 20 århundrede, du burde kunne nøjes med at have den !#? nøgle i
lommen, når du entre køretøjet :(.



Armand (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-06 12:40

Jørgen M. Rasmussen skrev:
>
> Enig ................du kan sagtens tænde uden at
> starte, vise versa. Fx. har flere fået et nostalgi-flip, fx. den nye Civic-
> selvom den ellers ligner noget fra StarTrack, hvor du BÅDE skal dreje en
> nøgle og trykke på en knap, før motoren bliver tørnet og startet. #?!§ Vi
> lever i det 20 århundrede, du burde kunne nøjes med at have den !#? nøgle i
> lommen, når du entre køretøjet :(.
>
På motorcykler er de to ting jo stadig adskildt á tændings- nøgle/lås og
(selv)starter-knap!

--
Armand.

Torben Madsen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 21-05-06 08:41


"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
news:mn.a9857d65169c7c4d.52736@starmail.invalid.co.za...

> Det er nok den bedste argumentation på det.
> Jeg støtter den, og tilslutter mig også Svens oprindelige "ide" om emnet.
> Kai
>
>

Jeg er også af den overbevisning, at de elektriske systemet er noget, man
tænder for. Jeg har f.eks aldrig hørt nogle, der har startet deres
stikkontakt. Motoren derimod er mekanisk - og den startes. - det er bare
min holdning!

mvh
Torben Madsen



Broegger (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 21-05-06 14:39

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> skrev
news:mn.a91b7d652b6c401a.34878@news.hs235.dk:

> Sven used his keyboard to write :
>> Deres modargument er, at det hedder en tændingsnøgle, og sådan en
>> tænder man med, og når man slukker for strømmen (drejer nøglen) så
>> slukker man for motoren. Det synes jeg bare lyder helt forkert, også
>> selv om det står i FDM-bladet.
>
> Man kan jo godt "sætte tænding på" uden at starte motoren. Det
> indebærer vel at man tænder for alle de elektriske systemer i bilen,
> lys, lyd, vinduesviskere, varme osv. Derefter starter man så motoren
> ved at dreje nøglen lidt længere.
>

man kan jo så passende sige at man tænder starteren, og så starter
motoren (forhåbentligt, men ellers må man tænde starteren igen).

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Armand (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-06 12:38

Sven skrev:

>
> Nøjagtig hvad jeg selv er fortaler for. Kan dog også godt bruge "standse
> motoren."
> Kort fortalt mener jeg, at en elektromotor (boremaskine, vinkelsliber mv)
> tænder og slukker man. Men en brændstofmotor kan ikke lave ret meget med
> strøm alene, derfor er det i mine ører mest korrekt at sige, at man starter
> motoren......
> Deres modargument er, at det hedder en tændingsnøgle, og sådan en tænder man
> med....

Man tænder da også v.h.a. nøglen; men først når den vrides helt til
højre starter man!
I bund og grund kommer mange termer omkring motorer og køretøjer tilbage
fra sidste århundredeskifte (tænk bare på at vi stadig bruger det
forældede og intetsigende udtryk "hestekræfter"), sådet er ikke helt
galt at se tilbage i tiden:
Til sammenligning kan derfor bruges den historiske situation hvor
mekanikeren hjælper piloten med at starte dobbelt-dækkeren:
Mekanikeren drejer propel/motor nogle omgange for at få smurt inden
opstart og siger derefter "ignition" til piloten, som signal om at nu
skal der tænding på (motoren tændes), hvorefter manden ved propellen
starter(!) motoren v.h.a. et ekstra kraftig riv i propellen!


> ....... og når man slukker for strømmen (drejer nøglen) så slukker man for
> motoren.

Som for boremaskinen, så går motoren først ud når man slukker for den
elektriske tænding, så dét er da ikke helt ude i hampen :-/

--
Armand.

Per Henneberg Kriste~ (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-05-06 14:18

Armand wrote:
> Sven skrev:

> Man tænder da også v.h.a. nøglen;

Man sætter tænding på, gør man :)

--
Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-05-06 08:32

Sven wrote:
> Hej.
> jeg er kommet lidt i modvind i dk.kultur.sprog, så nu vil jeg gerne
> høre jer andre bilinteresserede, hvad gør I, når I vil ud at køre en
> tur. "Starter" I motoren, eller "tænder" I motoren, og "stopper"
> eller "standser" eller "slukker" I den, når I er færdige?

Her i disse tider, hvor der er krafter igang for at få kraft slettet af
listen over farlige sygdomme og hvor folk siger og hvor de egentlig burde
sige at - der vil jeg sige at det er nok lige korrekt at bruge det ene som
det andet.

I hvert fald opfatter jeg kraft i stedet for kræft og krafter i stedet for
kræfter for et større problem.

--
Per, Esbjerg



Peter Ingsø Laursen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 21-05-06 09:12

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4470178d$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> I hvert fald opfatter jeg kraft i stedet for kræft og krafter i stedet for
> kræfter for et større problem.

He-he, ja, og en rask sprogdiskussion kan altid sætte fut i fejemøget. En af
mine personlige kæpheste er delning af sammensatte ord:
"Bent's rengørings service" (her også med fejlagtig brug af apostrof

Men ingen er jo fejlfri, så mon vi ikke alle har små bøffer i vores
skriftsprog?

--
mvh, Peter Ingsø Laursen




Per Henneberg Kriste~ (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-05-06 09:47

Peter Ingsø Laursen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:4470178d$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men ingen er jo fejlfri, så mon vi ikke alle har små bøffer i vores
> skriftsprog?

Helt sikker - først for nylig holdt jeg op med at skrive okey :)

Men når man bliver voksen er man som regel i en situation hvor ens
skriftlige udgydelser ikke bliver rettet og så kører det derudaf med det man
_næsten_ har lært :)

I tvivl kan man altid komme, hvis man sad ved en skriftlig prøve. Er derudaf
i et ord? Det er simpelthen svært :)

--
Per, Esbjerg



Peter Ingsø Laursen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 21-05-06 11:28

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:447028f4$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> I tvivl kan man altid komme, hvis man sad ved en skriftlig prøve. Er
> derudaf i et ord? Det er simpelthen svært :)

Nemmerlig - de er ikke nemme. www.dsn.dk kan være god hjælp i en snæver
vending

--
mvh, Peter Ingsø Laursen



Sven (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 21-05-06 21:40

> Nemmerlig - de er ikke nemme. www.dsn.dk kan være god hjælp i en snæver
> vending
>

Hvor bred er en "snæver vending"?

--

Mvh
Sven



Finn Guldmann (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 22-05-06 00:16

Sven skrev:
>> Nemmerlig - de er ikke nemme. www.dsn.dk kan være god hjælp i en snæver
>> vending
> Hvor bred er en "snæver vending"?
>
Hvor smal er Bredgade?

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Peter Ingsø Laursen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 22-05-06 17:34

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e4qsbv$gjc$2@newsbin.cybercity.dk...
> Sven skrev:
>>> Nemmerlig - de er ikke nemme. www.dsn.dk kan være god hjælp i en snæver
>>> vending
>> Hvor bred er en "snæver vending"?
>>
> Hvor smal er Bredgade?

Og er der mere end een bolig på/i (?) Naboløs?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk



Finn Guldmann (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-05-06 01:46

Peter Ingsø Laursen skrev:
>>>> Nemmerlig - de er ikke nemme. www.dsn.dk kan være god hjælp i en snæver
>>>> vending
>>> Hvor bred er en "snæver vending"?
>> Hvor smal er Bredgade?
> Og er der mere end een bolig på/i (?) Naboløs?
>
Men hvor står så verdens mest naboløse træ?

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Peter Ingsø Laursen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 21-05-06 09:02

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
news:446fa0cf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Hvor mange mon har fået lavet/skiftet sin "tænder"? Nok ikke mange, men
> der
> er masser der har fået lavet sin "starter". I gamle dage havde man et
> håndsving til at påbegynde motorgangen med. Det hed ikke et "tændsving",
> men
> et "startsving". Når motoren ikke vil igang, siger forfatteren så også,
> "Min
> bil vil ikke tænde"? Vi andre plejer at sige, at vores biler ikke vil
> starte. Og hvis bilen er løbet tør for strøm, får han så også "tændhjælp"
> via "tændhjælps kabler"?

Hvis man om sin bil siger, at den ikke "tænder", er det i mine øre en
"specialistudtalelse". Det er et udsagn, der flytter tankerne ned i
motorrummet, om jeg så må sige, - helt ind til tændrøret, hvor man så skal
forestille sig, at der enten ikke kommer gnist fra tændrøret, eller at
benzinen ikke vil antændes af en eller anden grund. (Kan man så overhovedet
sige sådan om en dieselbil?

At bilen derimod ikke vil "starte" er i mine øre en mere neutral, generel
udtalelse.

Og prøver man at "slukke" sin bil, er det vel ikke urimeligt at forestille
sig, at andre kunne tro, at der er gået ild i den .-)

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk



Martin Rise Christen~ (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Rise Christen~


Dato : 21-05-06 09:32


"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:S7Vbg.15$Po4.9@news.get2net.dk...
> "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> news:446fa0cf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Hvor mange mon har fået lavet/skiftet sin "tænder"? Nok ikke mange, men
>> der
>> er masser der har fået lavet sin "starter". I gamle dage havde man et
>> håndsving til at påbegynde motorgangen med. Det hed ikke et "tændsving",
>> men
>> et "startsving". Når motoren ikke vil igang, siger forfatteren så også,
>> "Min
>> bil vil ikke tænde"? Vi andre plejer at sige, at vores biler ikke vil
>> starte. Og hvis bilen er løbet tør for strøm, får han så også "tændhjælp"
>> via "tændhjælps kabler"?
>
For mig er den eneste bil der tænder en peugeot 307 . og den ikke bare
tænder den selvantænder. Jeg deler opfattelsen med elektriske kredsløb. Hvis
jeg tænder alt andet end elektronik - jo så er det for at brænde det af.....
(hvilket jo også forklarer tændingen - der brænder man jo hhv. benzin og
diesel)

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski



Peter Ingsø Laursen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 21-05-06 11:30

"Martin Rise Christensen" <martin.sletslet.dette@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:4470259c$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...

> For mig er den eneste bil der tænder en peugeot 307 . og den ikke bare
> tænder den selvantænder. Jeg deler opfattelsen med elektriske kredsløb.
> Hvis jeg tænder alt andet end elektronik - jo så er det for at brænde det
> af..... (hvilket jo også forklarer tændingen - der brænder man jo hhv.
> benzin og diesel)

til gengæld kan man godt tænde _på_ en bil, men det er selvf. noget helt
andet

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk



Armand (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-06 12:43

Peter Ingsø Laursen skrev:
>
> Hvis man om sin bil siger, at den ikke "tænder", er det i mine øre en
> "specialistudtalelse". Det er et udsagn, der flytter tankerne ned i
> motorrummet, om jeg så må sige, - helt ind til tændrøret, hvor man så skal
> forestille sig, at der enten ikke kommer gnist fra tændrøret, eller at
> benzinen ikke vil antændes af en eller anden grund. (Kan man så overhovedet
> sige sådan om en dieselbil?

Jo, jo! En diesel motor(!) selvantænder jo, og det kan godt tænkes at
"mangle"!

--
Armand.

Steen Andersen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Andersen


Dato : 21-05-06 12:31


"> jeg er kommet lidt i modvind i dk.kultur.sprog, så nu vil jeg gerne høre
jer
> andre bilinteresserede, hvad gør I, når I vil ud at køre en tur. "Starter"
> I motoren, eller "tænder" I motoren, og "stopper" eller "standser" eller
> "slukker" I den, når I er færdige?
> Her er C&P mit indlæg fra sprog-gruppen:
>


Det er en af mine yndlingskæpheste! Man starter en motor! Ligesom man åbner
for en vandhane eller en radiator (alternativt lukker man op for...) - man
tænder ikke for en vandhane. Man kan ikke slukke en bil lige som man heller
ikke kan slukke for en radiator eller slukke for en vandhane. (hvis altså
det ikke er el-radiator!)

I mit gamle fag hed det "startluft" det man blæste ind i motoren for at
starte den - ikke "tændluft".

Hils bare over i sproggruppen og sig at det er en "OM´er"!

-Steen



Finn Guldmann (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-05-06 14:09

Steen Andersen skrev:
> Det er en af mine yndlingskæpheste! Man starter en motor! Ligesom
man åbner
> for en vandhane eller en radiator (alternativt lukker man op for...) - man
> tænder ikke for en vandhane. Man kan ikke slukke en bil lige som man heller
> ikke kan slukke for en radiator eller slukke for en vandhane. (hvis altså
> det ikke er el-radiator!)
>
For at pinde den lidt mere ud så lukker man ikke en radiator op eller i.
Man lukker op for varmen i en radiator ved at åbne for radiatoren. (Åbne
en radiator, eller lukke den op er noget med at skille den ad.)

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Jørgen M. Rasmussen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 21-05-06 14:59


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e4poq7$22q$1@newsbin.cybercity.dk...

> For at pinde den lidt mere ud så lukker man ikke en radiator op eller i.
> Man lukker op for varmen i en radiator ved at åbne for radiatoren. (Åbne
> en radiator, eller lukke den op er noget med at skille den ad.)
>
Når man ruller vinduet op, åbner el. lukker man det? ;).



Finn Guldmann (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-05-06 18:56

Jørgen M. Rasmussen skrev:
>> For at pinde den lidt mere ud så lukker man ikke en radiator op eller i.
>> Man lukker op for varmen i en radiator ved at åbne for radiatoren. (Åbne
>> en radiator, eller lukke den op er noget med at skille den ad.)
> Når man ruller vinduet op, åbner el. lukker man det? ;).
>
Nu bliver du kryptisk.

Afhængig af hvem du snakker med bliver det brugt både om at åbne det og
lukke det.

Hvilken der er rigtig er jeg ikke istand til at afgøre. (Bruger dem vist
selv sådan lidt i flæng.)

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Jørgen M. Rasmussen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 21-05-06 20:55


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e4q9ka$91j$4@newsbin.cybercity.dk...


>> Når man ruller vinduet op, åbner el. lukker man det? ;).
> Nu bliver du kryptisk.
>
Come on, en moderne version af "hønen el. ægget" :). Det kommer an på hvad
man betegner som "vinduet", hullet el. glasset ;). "Og sådan blev de ved til
solen stod op" :))).



Steen Andersen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Andersen


Dato : 21-05-06 22:37


> > Det er en af mine yndlingskæpheste! Man starter en motor! Ligesom
> man åbner
>> for en vandhane eller en radiator (alternativt lukker man op for...) -
>> man tænder ikke for en vandhane. Man kan ikke slukke en bil lige som man
>> heller ikke kan slukke for en radiator eller slukke for en vandhane.
>> (hvis altså det ikke er el-radiator!)
>>
> For at pinde den lidt mere ud så lukker man ikke en radiator op eller i.
> Man lukker op for varmen i en radiator ved at åbne for radiatoren. (Åbne
> en radiator, eller lukke den op er noget med at skille den ad.)

- Av!! Der fik du mig Vi ku ikke være mere enige..... man åbner og lukker
ventilen på radiatoren

-Steen



Finn Guldmann (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 22-05-06 00:15

Steen Andersen skrev:
>> > Det er en af mine yndlingskæpheste! Man starter en motor! Ligesom
>> man åbner
>>> for en vandhane eller en radiator (alternativt lukker man op for...) -
>>> man tænder ikke for en vandhane. Man kan ikke slukke en bil lige som man
>>> heller ikke kan slukke for en radiator eller slukke for en vandhane.
>>> (hvis altså det ikke er el-radiator!)
>> For at pinde den lidt mere ud så lukker man ikke en radiator op eller i.
>> Man lukker op for varmen i en radiator ved at åbne for radiatoren. (Åbne
>> en radiator, eller lukke den op er noget med at skille den ad.)
> - Av!! Der fik du mig Vi ku ikke være mere enige..... man åbner og lukker
> ventilen på radiatoren
>
Yes.

(Udlært i blik og rør i et tidligere liv. )

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Brian (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-05-06 18:49

Finn Guldmann wrote:

> (Udlært i blik og rør i et tidligere liv. )

Jojo, det kan gå tilbage for enhver

/Brian



Finn Guldmann (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-05-06 01:45

Brian skrev:
>> (Udlært i blik og rør i et tidligere liv. )
> Jojo, det kan gå tilbage for enhver
>
Ja, det er jo ikke nok blot at læse videre, man skal også have evnerne,
for at kunne blive chauffør.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Brian (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 23-05-06 18:52

Finn Guldmann wrote:

> Ja, det er jo ikke nok blot at læse videre, man skal også have
> evnerne, for at kunne blive chauffør.

Eller være ordentlig udstyret til jobbet. Jeg tror ikke jeg kan få
tjavsen ned i en flaske og lade vandet, men jeg har ikke prøvet

/Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste