ALU-fælges styrke
Fra : Ivan Sparvath

Dato : 20-05-06 21:54

Hej.
Jeg vil gerne flytte et par ALU'er fra bil til campingvogn; men kan jeg se
deres 'bære-evne' udfra tallene på fælgene ?
De skal gerne kunne bære 700 kg/stk.

På forhånd tak.

Ivan, århus

Fra : Klaus G.

Dato : 20-05-06 22:10

> Jeg vil gerne flytte et par ALU'er fra bil til campingvogn; men kan jeg se
> deres 'bære-evne' udfra tallene på fælgene ?
> De skal gerne kunne bære 700 kg/stk.

Der er stor forskel på alufælge, så du må hellere ringe til producenten.

Ang. dækket, så kan du læse på det, hvor meget det kan tåle. 94=670kg,
95=690kg, 96=710kg, 97=730kg 104=900kg, så det er ikke en linær tabel :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-05-06 07:53

"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne flytte et par ALU'er fra bil til campingvogn; men kan jeg se
> deres 'bære-evne' udfra tallene på fælgene ?

På mine fælge står der "med småt" 690kg på forsiden af fælgen, mon ikke også
oplysningen står et sted på dine.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-06 07:52

Ivan Sparvath skriver:

> Jeg vil gerne flytte et par ALU'er fra bil til campingvogn; men kan jeg se
> deres 'bære-evne' udfra tallene på fælgene ?

Nej, på dækket kan de se dækkets bæreevne. På fælgen kan du muligvos
læse dennes bæreevne. Ellers kan du måske finde typebladet på fælgen.

> De skal gerne kunne bære 700 kg/stk.

Mine 17" BBS type RD227 kan i følge typebladet bære 660 kg.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-05-06 11:35

> [...]
jeg se
> deres 'bære-evne' udfra tallene på fælgene ?

14-1500 Kg campingvogn med op til 100Km/t er ingen belastning i.f.t
16-1800 kg bil med op til 200Km/t.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-06 12:09

"Brian Sørup" skriver:

> 14-1500 Kg campingvogn med op til 100Km/t er ingen belastning i.f.t
> 16-1800 kg bil med op til 200Km/t.

Ud over at bilen som regel har dobbelt så mange hjul at fordele vægten
på....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-05-06 12:27

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:44719BE6.52940ED3@du.kan.finde.den...
> "Brian Sørup" skriver:

> Ud over at bilen som regel har dobbelt så mange hjul at fordele vægten
> på....

Det er rigtigt - men belastningen på et udvendigt forhjul i en
undvigemanøvre er altså temmelig stor, og jeg har endnu ikke set en
alufælg der er kollapset ved normalt brug.

PS - din pakke er på vej

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-06 12:25

"Brian Sørup" skriver:

> Det er rigtigt - men belastningen på et udvendigt forhjul i en
> undvigemanøvre er altså temmelig stor, og jeg har endnu ikke set en
> alufælg der er kollapset ved normalt brug.

Samme her.

> PS - din pakke er på vej

Bananas...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-05-06 13:35

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:44719F8E.D1A65E59@du.kan.finde.den...
> "Brian Sørup" skriver:

> Samme her.

> Bananas...

Husk nu at dele med ungerne....

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-06 14:49

"Brian Sørup" skriver:

> Husk nu at dele med ungerne....

Knægten er ikke gammel nok til den slags, han kører på grød med
frugtmos.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen: