Olieforbrug - Octavia II 2.0 TDI
Fra : Broegger

Dato : 20-05-06 20:58

Hej

Da jeg fik nøglerne til min Octavia fik jeg at vide at der skulle
efterfyldes med olie når den havde gået omkr. 10.000 km.
Da den havde gået godt 9.000 begyndte oliekanden at blinke, så jeg
tjekkede, og sørme jo. Den kunne tage 0,7 liter.
Det er så ok. Men nu har den gået 11.600 km og jeg har måttet fylde på
igen. Er det normalt? Det virker lidt voldsomt at den bruger 0,7 liter på
godt 2500 km! Jeg syntes det virker lidt voldsomt.

Er der andre der har erfaringer med 2,0 TDI'eren (det er den på 140HK),
og den er ikke chippet.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-06 21:06

Broegger skrev:
> [...]
> godt 2500 km! Jeg syntes det virker lidt voldsomt.
>
> Er der andre der har erfaringer med 2,0 TDI'eren (det er den på 140HK),

Med mindre din bil er anderledes end jeg er vant til, så betyder
oliekanden manglende olietryk.......... dvs. der er så lidt på bilen at
den ikke kan skabe nok olietryk..

Men hæng mig ikke op på om det er det samme for din, den er trods alt en
del nyere end jeg er vant til.

Men tjekker du ikke olie oftere? Det er god kotyme at tjekke alle
vædsker ved hver 1000km IMHO.

MVH

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-06 21:23

> Men hæng mig ikke op på om det er det samme for din, den er trods alt en
> del nyere end jeg er vant til.

BINGO, der har været niveau indikator på Octi siden KlørKonge var Knægt :).

> Men tjekker du ikke olie oftere? Det er god kotyme at tjekke alle vædsker
> ved hver 1000km IMHO.

Selv om bilpusheren påstår en moderne motor ikke skal køre til, skal den
alligevel. Og indtil da kan den bruge olie, så check den og kør med let fod,
det har den bedst af i længden.

Fra : Klaus G.

Dato : 20-05-06 21:49

> Men tjekker du ikke olie oftere? Det er god kotyme at tjekke alle
> vædsker ved hver 1000km IMHO.

Ved hver 1000km? Det var satme da godt nok noget ofte, var det ikke? Ikke
engang på min tidligere 16år gamle bil gjorde jeg det _så_ tit. Og på helt
nye biler, nej fandme nej! :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : tb

Dato : 20-05-06 22:17

> Ved hver 1000km? Det var satme da godt nok noget ofte, var det ikke? Ikke
> engang på min tidligere 16år gamle bil gjorde jeg det _så_ tit. Og på helt
> nye biler, nej fandme nej! :)

weeel, på min SDI er det et must. Forskel mellem min og max er blot 0,25l,
og det kan den godt æde på 12-1500 km, så for mit vedkommende er det et must
trods bilen kun er få år...

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-06 12:50

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> weeel, på min SDI er det et must. Forskel mellem min og max er blot
> 0,25l, og det kan den godt æde på 12-1500 km, så for mit vedkommende er
> det et must trods bilen kun er få år...

Det var sat'me ikke så lidt - 1,5 til 2,0 liter på 10.000 km!?

Rigtige biler har over 420 Nm... (og intet målbart olieforbrug!)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-06 22:52

Klaus G. skrev:

> Ved hver 1000km? Det var satme da godt nok noget ofte, var det ikke?

Nøh det er nu meget rart at gå og nusse med det ;)

MVH

Fra : Klaus G.

Dato : 20-05-06 22:55

> Nøh det er nu meget rart at gå og nusse med det ;)

Jo derfor din bil mangler olie, når man tænker på hvor meget du tørre af
pinden hver gang du tjekker, lol! :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-06 23:01

Klaus G. skrev:

> Jo derfor din bil mangler olie, når man tænker på hvor meget du tørre af
> pinden hver gang du tjekker, lol! :)

Orv er det derfor?? lol :)

Næh den mangler nu ikke olie, men derfor kan jeg vel godt tjekke det og
være sikker på den ikke lige pludselig begynder at blive tørstig og det
kommer bag på mig..

MVH

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-06 23:31

Og på helt
> nye biler, nej fandme nej! :)

Netop på helt nye er det vigtigt.

Fra : Broegger

Dato : 20-05-06 22:15

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev

> Med mindre din bil er anderledes end jeg er vant til, så betyder
> oliekanden manglende olietryk.......... dvs. der er så lidt på bilen
> at den ikke kan skabe nok olietryk..

I flg manualen er den gule blinkende oliekande et udtryk for lav
oliestand. Bliver den der imod rød... Så er det fuldt stop!

> Men hæng mig ikke op på om det er det samme for din, den er trods alt
> en del nyere end jeg er vant til.
>
> Men tjekker du ikke olie oftere? Det er god kotyme at tjekke alle
> vædsker ved hver 1000km IMHO.

På en helt ny bil??? Det vil sige at jeg skal tjekke alle væsker ca hver
uge! Det kan da ikke være rigtigt.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-06 22:52

Broegger skrev:

> I flg manualen er den gule blinkende oliekande et udtryk for lav
> oliestand. Bliver den der imod rød... Så er det fuldt stop!

Yes det lærte jeg lige ;)

> På en helt ny bil???

Ja da.

> Det vil sige at jeg skal tjekke alle væsker ca hver
> uge! Det kan da ikke være rigtigt.

Det tager 5 min....

MVH

Fra : Brian

Dato : 20-05-06 22:58

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det tager 5 min....

Det er bare ikke nødvendigt på en bil hvor der er
niveaumåler på alle væsker i forvejen.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-06 23:02

Brian skrev:

> Det er bare ikke nødvendigt på en bil hvor der er
> niveaumåler på alle væsker i forvejen.

Har den egentlig oliepind så? Men jeg har nu også niveaumåler på et par
ting i min, men jeg tjekker alligevel "manuelt"..

MVH

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-05-06 23:42

> Med mindre din bil er anderledes end jeg er vant til, så betyder
> oliekanden manglende olietryk.......... dvs. der er så lidt på bilen at
> den ikke kan skabe nok olietryk..

Skoda har to olielamper - een for for lavt olietryk, og een for oliestand -
jeg mener at det er når niveauet er ved minimumsmærket på pinden at det
begynder at lyse.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-05-06 21:59

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt 2500 km! Jeg syntes det virker lidt voldsomt.
>
> Er der andre der har erfaringer med 2,0 TDI'eren (det er den på

Jeg kender ikke din motor, men min egen Octavia 1,9 TDI har brugt en
halv liter på 38.000km.

mvh
Preben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-06 22:24

> [...]
> Da den havde gået godt 9.000 begyndte oliekanden at blinke, så jeg
> tjekkede, og sørme jo. Den kunne tage 0,7 liter.

Det lyder usædvanligt at der kommer advarselslampe p.gr.a. 0,7 liter.

Jeg tror bestemt at der mangler mere.

Og gør der det, ville jeg skyndsomst gå hen med de nøgler igen.

> Det er så ok. Men nu har den gået 11.600 km og jeg har måttet fylde på
> igen. Er det normalt? Det virker lidt voldsomt at den bruger 0,7 liter på
> godt 2500 km! Jeg syntes det virker lidt voldsomt.

Nå, jeg ser at du skal ned med de nøgler...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Madsen

Dato : 21-05-06 08:30

> Jeg tror bestemt at der mangler mere.
>
> Og gør der det, ville jeg skyndsomst gå hen med de nøgler igen.

Det er jo ikke en advarselslampe for manglende olietryk - det er blot en
indikation for at det nok var en god idé at efterfylde lidt olie. Så hvorfor
skulle der mangle mere?

> Nå, jeg ser at du skal ned med de nøgler...
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Rolig nu - efterfyld og hold øje med olieforbruget. En ny motor kan godt
finde på at bruge lidt - giv den da lige en chance...

mvh
Torben Madsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-06 09:48

Torben Madsen wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Rolig nu - efterfyld og hold øje med olieforbruget. En ny motor kan
> godt finde på at bruge lidt - giv den da lige en chance...

Som talt ud af en bilforhandlers mund :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 21-05-06 11:55

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Som talt ud af en bilforhandlers mund :)

Hvilket jo ikke gør det mindre korrekt...

/Brian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-05-06 12:01

"Brian" <nej@tak.du> skrev> >

> Hvilket jo ikke gør det mindre korrekt...

Skulle ellers mene at det folkefærd netop har et anstrengt forhold til det
at holde sig til sandheden. Omtrent på højde med politikere og pressen i
almindelighed. Og det er forbavsende tæt på lodret løwn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-05-06 10:08

"Torben Madsen" <news@[spamfri]vw-madsen.dk> skrev
> Det er jo ikke en advarselslampe for manglende olietryk - det er blot en
> indikation for at det nok var en god idé at efterfylde lidt olie. Så
hvorfor
> skulle der mangle mere?

Fordi den normalt ikke lyser for så lidt. Og er det mere, hvad det jo tydede
på, ville jeg overhovedet ikke give det en chance.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-06 12:52

> [...]
> tydede
> på, ville jeg overhovedet ikke give det en chance.

Hvis der er en liter mellem min. og maks., så er det vel ok, at sige til, et
par deciliter før det bliver tvingende nødvendigt. Fornuftigt i.m.o.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-05-06 21:15

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev .

> Hvis der er en liter mellem min. og maks., så er det vel ok, at sige til,
et
> par deciliter før det bliver tvingende nødvendigt. Fornuftigt i.m.o.

Det kan da være rimeligt nok, jeg har bare ikke mødt sådan en bil før. Men
det ændrer ikke ved det faktum at den bil har en eller anden mangel, og jeg
ville ikke eje den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-06 22:50

> det ændrer ikke ved det faktum at den bil har en eller anden mangel, og
> jeg
> ville ikke eje den.

Enig.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 06:09

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Enig.

Det er OK du ikke vil eje den, men siger mere om jer end bilen ;). Det er
ikke nødvendigvis en fejl - det er normalt at en ny motor har olieforbrug i
starten, det er en fejl hvis det opstår pludseligt eller stiger.

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 22-05-06 16:59

Hvis du finder ud af det er en fejl, smider du så ikke lige et post her på
nyhedsgruppen?

Købte en Skoda Fabia 101 HK som har brugt 2-2,5L olie på 10.000 km :(

Har læst et sted at det kunne være utætte stempelringe men ved ikke om det
passer...

Fra : Broegger

Dato : 22-05-06 17:52

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> skrev

> Hvis du finder ud af det er en fejl, smider du så ikke lige et post
> her på nyhedsgruppen?

Det skal jeg nok.

> Købte en Skoda Fabia 101 HK som har brugt 2-2,5L olie på 10.000 km :(

Det er så ca det samme som min er ved at lægge an til!

> Har læst et sted at det kunne være utætte stempelringe men ved ikke om
> det passer...

Nu har værkstedet toppet helt op til max mærket og registereret km. Jeg
skal så komme tilbage om ca 14 dage (ca 1700 km). Så topper de op igen
for at se hvad forbruget er. Det vil de så tage tilbage til importøren,
da de også mener det er lidt i den høje ende.

<snip>

Og så et hjertesuk. Vil du ikke nok svare under det du svarer på. Det gør
det nemmere at læse, og svare videre på.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-05-06 18:22

> [...]
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Okay, skal jeg nok :) Er spændt på at høre, hvad værkstedet finder ud af :).

Fra : Broegger

Dato : 23-05-06 22:56

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> skrev

> Okay, skal jeg nok :) Er spændt på at høre, hvad værkstedet finder ud
> af :).

Tak! Fortsættelsen kommer i slutningen på næste uge.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Broegger

Dato : 06-06-06 18:30

> Tak! Fortsættelsen kommer i slutningen på næste uge.

Så var jeg forbi Skoda i SKanderborg, og den havde ikke brugt olie. Jeg
snakkede lidt med værkføreren og han siger at man kan forvente et forbrug
på 1/2 til 1/1 liter olie mellem service. Dvs. pr 30.000 km.

Desuden spurgte jeg om man kunne bruge bio-diesel, og det undersøgte han
ved importøren. Svaret var, Ja, men max 5%!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : mohr

Dato : 07-06-06 08:44

> [...]

> snakkede lidt med værkføreren og han siger at man kan forvente et forbrug
> på 1/2 til 1/1 liter olie mellem service. Dvs. pr 30.000 km.

Den har ikke tilfældigvis været ude på meget hurtig motorvejskørsel i den
periode den brugte meget olie? TDIerne kan spise en del olie ved
kontinuerlig hård belastning. I en lejet Audi A4 2.0 TDI oplevede jeg et
lignende olie forburg over en strækning på ca. 2500km. Men det gik også
stærkt, og jf. brugsanvisningen var det normalt ved høj ydelse/ varme.

\Morten

Fra : Broegger

Dato : 07-06-06 10:28

"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev

> [...]
> et lignende olie forburg over en strækning på ca. 2500km. Men det gik
> også stærkt, og jf. brugsanvisningen var det normalt ved høj ydelse/

Ikke hårdere end det jeg har kørt de sidste 3000 km med. Normalt ligger
jeg på 120/140 når jeg kører. Og som regel alene (slå mig så Finn!)

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : mohr

Dato : 07-06-06 10:56

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev:

> Ikke hårdere end det jeg har kørt de sidste 3000 km med. Normalt ligger
> jeg på 120/140 når jeg kører. Og som regel alene (slå mig så Finn!)

Ja ok - det kan hellere ikke gøre det. Hvis du nu havde kørt godt 80 km/t
hurtigere måske...

I tyske forums meldes der i øvrigt om et nedsat olieforbrug ved anvendelse
af longlife III (VW 507.00) olie i stedet for longlife II (VW 506.00) olie.

\Morten

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 14-06-06 14:43

"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I tyske forums meldes der i øvrigt om et nedsat olieforbrug ved anvendelse
> af longlife III (VW 507.00) olie i stedet for longlife II (VW 506.00)

Havde du ikke bilen til mekaniker, hvad sagde han til olieforbruget?...

Fra : Broegger

Dato : 14-06-06 19:18

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> skrev

> Havde du ikke bilen til mekaniker, hvad sagde han til
> olieforbruget?...

Joda... Kig et par messages tilbage i tråden, der skrev jeg flg den 6.
Juni.

Fra : Peter Juul

Dato : 30-05-06 20:01

"Broegger" skrev

<
Snip om olieforbrug>

> Er der andre der har erfaringer med 2,0 TDI'eren (det er den på 140HK),
> og den er ikke chippet.

Min vognmand har en Passat med samme maskine, og den bruger også spandevis
af olie, selvom den bliver kørt pænt. Tidligere har han haft to 1,9 TDI PD
130 hk, og problemet var det samme med dem, hvorimod en 115 hestes 1,9 TDI
PD aldrig fik efterfyldt mellem skiftene.

Tilsyneladende er det et problem med PD-motorerne, når de bliver
"programmeret" højt op......

VenHils
Peter
Renault Laguna 2,0 16v RN st.car '01