|
| Olie til en Mondeo Fra : Benny Højvælde |
Dato : 18-05-06 21:56 |
|
Skal skifte olie på mondeoen jeg har købt.
Ved at der skal anvendes 5W-30 pga. hydrauliske ventilløftere, men hvilken
API norm er nødvendig.
Kan se at Shell´s 5W-40 er SL. Er det OK?
Benny
| |
Ukendt (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-05-06 22:18 |
|
"Benny Højvælde" <ehrsREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:446cdf7a$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Skal skifte olie på mondeoen jeg har købt.
>
> Ved at der skal anvendes 5W-30 pga. hydrauliske ventilløftere, men hvilken
Vælger man olie ud fra ventilløfterne ??
Eller er det blot af praktiske årsager af een eller
anden, ja, årsag ?
| |
Christopher Stein (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 19-05-06 08:08 |
|
Olesen skrev:
> "Benny Højvælde" <ehrsREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:446cdf7a$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Skal skifte olie på mondeoen jeg har købt.
>>
>> Ved at der skal anvendes 5W-30 pga. hydrauliske ventilløftere, men hvilken
>
> Vælger man olie ud fra ventilløfterne ??
Lige i dette tilfælde gør man, da de ellers begynder at klapre.. Jeg har
selv problemet med klaprende ventilspillerumsudlignere, da den tidligere
ejer ikke har været god til at bruge 5w 30..
Jeg skal ved næste tandremsskift have skiftet dem og har tænkt mig at
holde den på 5w30 for fremtiden..
> Eller er det blot af praktiske årsager af een eller
> anden, ja, årsag ?
>
>
Problemet opstår kun på zetec motorer med hydrauliske
ventilspillerumsudlignere (1. gen på mondeo - ved ikke med escort)..
| |
Martin Vollert (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 19-05-06 05:07 |
|
Benny Højvælde skrev:
> Skal skifte olie på mondeoen jeg har købt.
>
> Ved at der skal anvendes 5W-30 pga. hydrauliske ventilløftere, men hvilken
> API norm er nødvendig.
>
Står i instruktions bogen, det skal være API SG/CD
Men ellers er jeg sikker på at du skal gå meget forkert i byen hvis du
skal finde en olie der ikke opfylder kravene.
> Kan se at Shell´s 5W-40 er SL. Er det OK?
>
Jeg vil vælge 5w-30 jeg har prøvet 5w-40( ved godt det er klart det
letteste og billigste at få fat på) på min Mondeo og den begyndte at
spise lidt olie det gjorde den ikke med 5w-30
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.
| |
Benny Hojvaelde (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Benny Hojvaelde |
Dato : 19-05-06 09:37 |
|
"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> wrote in message
news:446d4442$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Benny Højvælde skrev:
> > Skal skifte olie på mondeoen jeg har købt.
> >
> > Ved at der skal anvendes 5W-30 pga. hydrauliske ventilløftere, men
hvilken
> > API norm er nødvendig.
> >
> Står i instruktions bogen, det skal være API SG/CD
> Men ellers er jeg sikker på at du skal gå meget forkert i byen hvis du
> skal finde en olie der ikke opfylder kravene.
> > Kan se at Shell´s 5W-40 er SL. Er det OK?
> >
> Jeg vil vælge 5w-30 jeg har prøvet 5w-40( ved godt det er klart det
> letteste og billigste at få fat på) på min Mondeo og den begyndte at
> spise lidt olie det gjorde den ikke med 5w-30
Det lyder lidt mærkelig da 5w-40 er en bedre olie end 5w-30. Det første tal
er viskositeten ved 40 grader. Det sidste tal er bare evnen til at modstå
viskositet ændringer temperatursvingninger (viskositet index). API norm
talene er et udtryk over hvor meget olien kan mishandles inden ødelæggelse.
Benny
| |
Ukendt (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-05-06 09:48 |
|
"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse
> Står i instruktions bogen, det skal være API SG/CD
> Men ellers er jeg sikker på at du skal gå meget forkert i byen hvis du
> skal finde en olie der ikke opfylder kravene.
Ja, API er nedad kompatibel, så SL/CF er lige så god, bedre, nyere.
> Jeg vil vælge 5w-30 jeg har prøvet 5w-40( ved godt det er klart det
> letteste og billigste at få fat på) på min Mondeo og den begyndte at spise
> lidt olie det gjorde den ikke med 5w-30
>
Ikke forstået, xxW30 er tyndt ifht xxW40, når det har drifttemp., så
teoretisk burde det være omvendt. Kunne lyde som om pumpen ikke magter den
tykkere, hvad siger brugsforvirringen?.
| |
Martin Vollert (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 19-05-06 14:10 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Jeg vil vælge 5w-30 jeg har prøvet 5w-40( ved godt det er klart det
> letteste og billigste at få fat på) på min Mondeo og den begyndte at spise
> lidt olie det gjorde den ikke med 5w-30
>
>
> Ikke forstået, xxW30 er tyndt ifht xxW40, når det har drifttemp., så
> teoretisk burde det være omvendt. Kunne lyde som om pumpen ikke magter den
> tykkere, hvad siger brugsforvirringen?.
>
Den anbefaler 5w/30
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.
| |
Martin Johansen [600~ (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-05-06 14:30 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
>>
> Ikke forstået, xxW30 er tyndt ifht xxW40, når det har drifttemp., så
> teoretisk burde det være omvendt. Kunne lyde som om pumpen ikke magter den
> tykkere, hvad siger brugsforvirringen?.
Ikke nødvendigvis.. de "burde" være lige tykke, dog er 40'eren mere
stabil op igennem graderne og "knækker" senere som jeg har fået mig læst
frem til.
Jo højere -tal, jo mindre ændrer olien sig op igennem skalaen - derfor
kører man -60 olie i ræs - den holder sig bedre i de høje temp.
MVH
| |
Ukendt (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-05-06 19:43 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse
news:446dc847$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jo højere -tal, jo mindre ændrer olien sig op igennem skalaen - derfor
> kører man -60 olie i ræs - den holder sig bedre i de høje temp.
Hvad holder sig bedre ved høje temperaturer ?
Oliefilmen eller tykkelsen ?
Hvor meget mere flydende kan en olie blive
ud over normal drifttemperatur ?
| |
Carsten Hjorth (20-05-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Hjorth |
Dato : 20-05-06 15:55 |
|
"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:446e11b8$0$194$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse
> news:446dc847$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>> Jo højere -tal, jo mindre ændrer olien sig op igennem skalaen - derfor
>> kører man -60 olie i ræs - den holder sig bedre i de høje temp.
>
> Hvad holder sig bedre ved høje temperaturer ?
> Oliefilmen eller tykkelsen ?
> Hvor meget mere flydende kan en olie blive
> ud over normal drifttemperatur ?
Olien må selvsagt ikke blive for tynd, så kan pumpen jo ikke holde trykket..
/Carsten
| |
Ukendt (20-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-05-06 16:31 |
|
"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:446f2db9$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Olien må selvsagt ikke blive for tynd, så kan pumpen jo ikke holde
> trykket..
Men hvor meget tyndere blir' den ved normal driftstemperatur kontra
bare 'lidt varmere' ?
Hvis en olie ændrer sig SÅ pokkers meget, pumpe mv. får besvær,
så gætter jeg på, det er en sær olie ? *S*.
En kold olie kan være anderledes end en varm, ja, alt efter viskositet osv,
men en varm og en lidt-mere-varm er imho ret ens eller....?
| |
|
|