Operation X på TV2 overstået. Post-diskuss~
Fra : Troels - around 9000

Dato : 18-05-06 20:20

Ikke at det var nogen overraskelse...

Synes dog måske godt de kunne have taget andre fejl med, som f.eks.
gennemtæring i vange, eller andre lignende fejl.

Hvad synes I?

// Troels

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-05-06 20:41

Hej!

Troels - around 9000 wrote:
> Ikke at det var nogen overraskelse...

Nøh.

> Synes dog måske godt de kunne have taget andre fejl med, som f.eks.
> gennemtæring i vange, eller andre lignende fejl.

Ja, de skulle have taget en bil som havde alle mulige tænkelige fejl og få den
godkendt. Så ville APPlus' manden ihvertfald have et forklaringsproblem, og
kunne således sikkert også erkende fejlen uden at kalde det for en "fejl"...

Dog vil jeg mene det skinnede igennem, hvad han tænkte da de viste ham _to_
biler med samme type fejl og forklarede, at de begge var blevet godkendte.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael Jensen

Dato : 18-05-06 20:46

Kan ikke forstå at de ikke viste ham den folkevogn sammen med dens flotte
synspapirer........... For den var da VIRKELIG fæl, og det var da vist også
en Applus rapport........

\Michael

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-05-06 20:55

> Kan ikke forstå at de ikke viste ham den folkevogn sammen med dens flotte
> synspapirer........... For den var da VIRKELIG fæl, og det var da vist
> også en Applus rapport........
>

> \Michael

Jeg forstår ikke hvorfor alle de skumle pånær Bo Thorsen var dækket til.
Har operation X så dårlige beviser, at de ikke tør vise hvem det er?

Det med den Vento var ringe, vise en bil med mega mange fejl og så ikke gøre
mere ved den, ingen snak med sælger, ej heller synshal. Tsk. Tsk.

Niels

Fra : Vestergaard

Dato : 19-05-06 10:47

Niels Bengaard skrev følgende i indlæg
News:446cd116$0$112$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Jeg forstår ikke hvorfor alle de skumle pånær Bo Thorsen var dækket
> til. Har operation X så dårlige beviser, at de ikke tør vise hvem det
> er?

Bo som så hedder Benjamin Thorsen se evt. mere om ham her
http://kortlink.dk/google/2quh... sjov at søge på dk.hostmaster og så opdage
at danmarksbilligstebiler.dk står registreret til en anden storsvindler,
nemlig Thomas Reinholdt, som er ham med "FilterQueen støvsugerne" som også
var i tv for noget tid siden...

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 18-05-06 20:48

"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:wN3bg.152$YK2.8@news.get2net.dk...
> Ikke at det var nogen overraskelse...

Nej, det har stået på i årevis, også længe før det hed Applus.

--
-M
'05 BMW 325i E90

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 20:49

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det har stået på i årevis, også længe før det hed Applus.

Hvad var det nu, det hed før Applus?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 18-05-06 20:57

> Hvad var det nu, det hed før Applus?

Statens Bilsyn ;)

--
-M
'05 BMW 325i E90

Fra : Thomas

Dato : 18-05-06 20:49

"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> wrote in
message news:wN3bg.152$YK2.8@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Synes dog måske godt de kunne have taget andre fejl med, som f.eks.
> gennemtæring i vange, eller andre lignende fejl.

Enig

Og det var lidt syn for ham chefen...... han var jo uden skyld og var
virkelig berørt (selvfølgelig bærer han ansvaret) Men han lugtede ikke
langt væk af lort som ham BT

Mvh

Thomas

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 19-05-06 08:06

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og det var lidt syn for ham chefen...... han var jo uden skyld og var
> virkelig berørt (selvfølgelig bærer han ansvaret) Men han lugtede ikke
> [...]
Det var da på ingen måde synd for chefen! Det er hans simple pligt, at sørge
for, at den slags svindel ikke foregår. Længere er den ikke.

Han spillede iøvrigt sine kort dårligt imo. ved at forsøge at bagatellisere
og bortforklare fejlene som enkeltstående tilfælde. Han skulle i stedet ha'
sagt, noget i retning af: "Hvis det forholder sig, som I (Opr. X) fortæller
mig det, så er det en alvorlig sag!"

/Asger

Fra : Paul

Dato : 18-05-06 20:52

Ja de skulle have ladet et lig gå igennem
Men den med gennemtæret tankbånd var slem.

Men Applus chefen er da fyldt med løgn og snakker udenom. På deres site

http://www.applusbilsyn.dk/nyheder/vis-nyheder/Applus_Bilsyn_i_Operation_X/1/
skriver de:

Applus+ Bilsyn i Operation X
torsdag 18. maj 2006
TV2 viser i aften programmet ”Operation X – fup på fire hjul”, der
bl.a. handler om en korruptionssag hvor en af Applus+ Bilsyns tidligere
ansatte indgår. Der er tale om et enkeltstående tilfælde, hvor
Applus+Bilsyn straks politianmeldte og siden afskedigede den
pågældende.

Baseret på dette ene tilfælde udfører Operation X imidlertid, hvad der
kun kan betegnes som en urimelig generel mistænkeliggørelse af alle
synsmedarbejderne hos Applus+ Bilsyn.

Applus+ Bilsyn finder det samtidig utilstedeligt, at TV2 bruger agenter
og skjult kamera til at fremprovokere svindel hos en svag sjæl. Det er
uetisk.

Sagen fra december 2005 blev straks undersøgt og medarbejderen
vedkendte at have modtaget bestikkelse på 500 kr. i ét tilfælde under
pres fra omverdenen. Medarbejderen blev straks bortvist og sagen
overdraget til kriminalpolitiet i Hvidovre.

Medarbejderen har tilstået dette forhold, og politiet har i øvrigt ikke
fundet anledning til at rejse sigtelse for yderligere forhold.

”Vi har nul-tolerance over for uhæderlige medarbejdere. I de sjældne
tilfælde, hvor der rejses mistanke fra os selv eller omverdenen, tager
vi fat i det med det samme. Er der det mindste hold i mistanken, så går
vi til politiet og vil til enhver tid arbejde sammen med politiet for
at få lignende sager fuldt opklaret”, siger teknisk chef Andreas Roost.

For eventuel henvendelse
Teknisk chef Andreas Roost, Applus+ Bilsyn på tlf. 4081 0216
eller
Kriminalpolitiet i Hvidovre

-- citat slut --

Tjae, jeg tror bare ikke på at det kun er en medarbejder, og jeg tror
slet ikke på at det kun er sket i et enkelt tilfælde hvor han fik
kr.500.
Hvor dumme tror Applus egentligt vi er, LOL

Tænk at de kan slippe så let for så grov bedrageri af bilkøberne.

Fra : \\_TNT_/

Dato : 18-05-06 21:20

Syns bare det er synd for dem der ik lige har så meget forstand på det.. Ja
jeg ska helt sikkert ha min næste bil op på en lift inden køb..

Nogle ideér til hvordan man ka få sig en ordentlig bil uden fusk og snyd?

Måske bedst at spare lidt penge og købe privat?

Er lidt forvirret mht. hva jeg ska.. lyder lidt som en jungle derude..
Vidste godt det meste.. men det med synet frustrerede mig lidt alligevel..

Dennis Christensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-05-06 05:48

Hej

\_TNT_/ wrote:
> Nogle ideér til hvordan man ka få sig en ordentlig bil uden fusk og snyd?

Jeg har i hvert fald nogle ideer om hvordan man kan slippe:

- Ingen privat køb. Købeloven gælder ikke for private og dårlig
medieomtale betyder ikke noget.
- Købe hos forhandlere som er autoriserede indenfor et eller flere
mærker. De tåler ikke sådan rigtig dårlig omtale hos FDM eller i TV2.
- Kom tilbage til samme forhandler og snak med flere forskellige sælgere
om eventuelt samme bil.
- FDM kan lave en slags "tilstandsrapport" hvor købet kan være betinget
af at visse fejl udbedres på sælgers regning. Hvis sælger afviser det
krav så køb et andet sted.
- Tilbud der er for gode til at være sande er sjældent sande.
- Køb fabriksny hvis det er muligt, man pas på paralleltimporterede biler.
- Hav en kyndig med på køb. Jeg ville aldrig have købt nogen af bilerne
i går uden at have en anden med til at kigge på bilen før købet.
- Undersøg på nettet om den specifikke bilmodel har noget man skal være
obs på.
- Almindelig omtanke.

Ovenstående er ingen garanti overhovedet. Det så vi jo i går, men mon
ikke de hjælpe lidt på vej.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-05-06 07:01

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har i hvert fald nogle ideer om hvordan man kan slippe:

Hvad vil du slippe?

> - Ingen privat køb. Købeloven gælder ikke for private og dårlig
> medieomtale betyder ikke noget.

Jo den gør, men som også sagt i udsendelsen, svindlerne ved også godt hvor
lille chancen for at køber slæber ham gennem retsmaskineriet for eksempelvis
30k kr.. Og skulle det ske ville en Benjamin Thorsen ikke tøve med at lukke
firmaet og starte et nyt med det samme.

> - Købe hos forhandlere som er autoriserede indenfor et eller flere mærker.
> De tåler ikke sådan rigtig dårlig omtale hos FDM eller i TV2.

Men der er udbuddet til 30k kroner næppe stort.

> - FDM kan lave en slags "tilstandsrapport" hvor købet kan være betinget af
> at visse fejl udbedres på sælgers regning. Hvis sælger afviser det krav så
> køb et andet sted.

Ja det kan de naturligvis, men hvor mange tror du der lige kan skrabe 30k
kroner sammen, overvejer at afsætte 2 tusinde kroner til FDM rapport,
derudover vil en "Benjamin Thorsen" enten ikke sælge eller tørre r.. i
rapporten..

MVH Hans

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-05-06 08:10

Hej

Hans L. Jørgensen wrote:
> Hvad vil du slippe?

Dennis spurgte efter at undgå fusk og snyd...

> [...]
> 30k kr.. Og skulle det ske ville en Benjamin Thorsen ikke tøve med at lukke

Det er fuldt ud lovligt for private at skrive "Købt som beset" og dermed
sætte købeloven ud af kraft. Denne formulering kan forhandlerne dog ikke
bruge.

> Men der er udbuddet til 30k kroner næppe stort.

Synd. Så må man købe privat og håbe på at katten i sækken blot var
billigere.

> [...]
> kroner sammen, overvejer at afsætte 2 tusinde kroner til FDM rapport,
> derudover vil en "Benjamin Thorsen" enten ikke sælge eller tørre r.. i

Siger det så lige netop ikke at man ikke skal handle der?

Fra : Lars Jensen

Dato : 19-05-06 22:52

Karsten Feddersen skrev:
> Hej

> Det er fuldt ud lovligt for private at skrive "Købt som beset" og dermed
> sætte købeloven ud af kraft. Denne formulering kan forhandlerne dog ikke
> bruge.

Sludder og vrøvl!

Lars B

Fra : Lars Jensen

Dato : 19-05-06 22:55

Karsten Feddersen skrev:
> Hej

> Det er fuldt ud lovligt for private at skrive "Købt som beset" og dermed
> sætte købeloven ud af kraft. Denne formulering kan forhandlerne dog ikke
> bruge.

Må hellere lige linke så du selv kan se at du tager fejl:

http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72

Lars B

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-05-06 07:16

> Må hellere lige linke så du selv kan se at du tager fejl:
>
> http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72

Købeloven gælder kun for handel mellem erhvervsdrivende og private og
omvendt. altså ikke mellem handel mellem to private.
Hvad mener du er sluder og vrøvl, det han skriver om privathandel eller hos
en forhandler? Jeg kan ikke lige se nogen fejl i det.

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-05-06 07:21

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> Hvad mener du er sluder og vrøvl, det han skriver om privathandel
> eller hos en forhandler? Jeg kan ikke lige se nogen fejl i det.

Det kan jeg...

Nemlig den del, at købeloven ikke gælder mellem private...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-05-06 08:18

Hej

Morten Fruergaard wrote:
> Nemlig den del, at købeloven ikke gælder mellem private...

Som udgangspunkt gælder den, men for private kan den kontraktsligt
omgås. (Se linket i det andet indlæg)

Jeg har netop skrevet slutseddel i mandags med en forhandler, men
overvejede kraftigt at sælge bilen privat og i den forbindelse er alle
forhold selvfølgelig undersøgt.

En køber kan så stadig reklamere, men ikke længere med købeloven i
hånden. I tilfælde af km-fusk eller synsfup som emnet omhandler vil jeg
tro at en domstol vil dømme sælger til at lade handlen gå tilbage eller
give afslag, da der så er handlet i ond tro. Ryger gearkassen få uger
efter købet, så er det bare synd for køber (medmindre der er fusket).

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-05-06 11:44

> Det kan jeg...
>
> Nemlig den del, at købeloven ikke gælder mellem private...

Du siger at købeloven, herunder to års reklamationsret også gælder for
handel mellem private, det er nyt for mig.

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-05-06 12:13

Niels Bengaard wrote:
> Du siger at købeloven, herunder to års reklamationsret også gælder for
> handel mellem private, det er nyt for mig.

Den gælder også mellem private, dog er der nogle punkter der ikke gælder og
man kan aftale sig ud af næsten alt..

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-05-06 17:26

> Den gælder også mellem private, dog er der nogle punkter der ikke gælder
> og man kan aftale sig ud af næsten alt..

Jeg har altid inføjet købt som beset og uden reklamationsret. Der er sgu
heller ikke nogen som har klaget.

Niels

Fra : Thomas

Dato : 20-05-06 18:40

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har altid inføjet købt som beset og uden reklamationsret. Der er sgu
> heller ikke nogen som har klaget.
>
> Niels

Hej

Da jeg havde erhvervsret i tidernes morgen, husker jeg (vel også det eneste
jeg husker) at underviseren kom ind på , at skulle man sælge sin bil
privat, var "solgt som beset" ikke nok , men "solgt uden ansvar" gjorde at
man var helt uden ansvar. Ved ikke om det passer eller om underviseren
havde ret

Mvh

Thomas

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-05-06 18:58

> [...]
> bil privat, var "solgt som beset" ikke nok , men "solgt uden ansvar"
> gjorde at man var helt uden ansvar. Ved ikke om det passer eller om

Jeg bruger FDM´s slutseddel og krydser af i
"Bilen sælges som prøvet og beset uden reklamationsret "

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-06 07:57

Niels Bengaard wrote:

> Jeg har altid inføjet købt som beset og uden reklamationsret. Der er
> sgu heller ikke nogen som har klaget.

Jeg bruger den også altid, men derfor er det ikke sikkert, at den holder...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Møller

Dato : 21-05-06 20:43

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Den gælder også mellem private, dog er der nogle punkter der ikke gælder
og
> man kan aftale sig ud af næsten alt..

Nå:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/110/
Civilkøb - køb mellem private
Ved civilkøb handler både køber og sælger uden for deres erhverv. Det gælder
for civilkøb som for handelskøb, at de regler i købeloven, der benyttes, kan
fraviges, hvis parterne har aftalt det.
Eksempel: Når folk køber eller sælger deres brugte bil, cykel, barnevogn
eller spisebord gennem en annonce i avisen eller på nettet.

Reglerne for handelskøb og civilkøb er ikke beskrevet her. Får du problemer
med den type køb, må du gå til en advokat.

Møller

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-06 05:32

Møller wrote:
> [...]
>
> Reglerne for handelskøb og civilkøb er ikke beskrevet her. Får du
> problemer med den type køb, må du gå til en advokat.

Tak for det.
Det beviser jo blot det, jeg skrev.

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Møller

Dato : 22-05-06 14:17

> Tak for det.

Så må du nok også hellere få denne:
Der er 5 års reklamationsret på reparationer

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad041/

Den var måske også ukendt?
Møller

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-06 16:25

Møller wrote:
> Så må du nok også hellere få denne:
> Der er 5 års reklamationsret på reparationer
>
> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad041/
>
> Den var måske også ukendt?

Niks.
Men det er meget svært at bevise, at det er PRÆCIS samme fejl.

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-05-06 08:12

Hej

Lars Jensen wrote:

> Må hellere lige linke så du selv kan se at du tager fejl:
>
> http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72

Hvor er det synd for dig, at du ikke følger med og fremkommer med
sådanne udsagn som klart viser din uvidenhed.

Kig her:
<http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/guidebilhandel/privat/#beset>

Jeg tror ærlig talt at FDMs jurister har lidt mere styr på de her ting
end så mange andre.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 07:32

> [...]

> medieomtale betyder ikke noget.
> - Købe hos forhandlere som er autoriserede indenfor et eller flere mærker.

Du har kender ikke købeloven, og tror den er = garanti, DET ER DEN IKKE. En
forhandler har da alle muligheder for at gøre livet surt for en kunde, hvis
han ikke vil betale. Det bedste du kan gøre er at alliere dig med en uvildig
INDEN køb. Og så kan du lige så godt spare de penge, eller få en bedre bil,
og købe privat.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-05-06 10:44

Karsten Feddersen wrote:

> - Ingen privat køb. Købeloven gælder ikke for private og dårlig
> medieomtale betyder ikke noget.

Handl KUN privat. Så ved man hvad man har at rette dig efter. Man ved at
man skal tjekke bilen grundigt, og ikke skal bruge en eller anden
udvandet garanti-ordning som sovepude.

> - Købe hos forhandlere som er autoriserede indenfor et eller flere
> mærker. De tåler ikke sådan rigtig dårlig omtale hos FDM eller i TV2.

Jeg synes nu ellers de virker forholdsvis iskolde.

> - FDM kan lave en slags "tilstandsrapport" hvor købet kan være betinget
> af at visse fejl udbedres på sælgers regning. Hvis sælger afviser det
> krav så køb et andet sted.

Lad din private handel betinge af, at der ved sådan et tjek ikke viser
sig større reparationsudgifter.

> - Tilbud der er for gode til at være sande er sjældent sande.

Tjek

> - Køb fabriksny hvis det er muligt, man pas på paralleltimporterede biler.

Køb en brugt velafprøvet model - undgå første årgang :)

> - Hav en kyndig med på køb.

Tjek.

> - Undersøg på nettet om den specifikke bilmodel har noget man skal være
> obs på.

Tjek

> - Almindelig omtanke.

Dobbelttjek :)

Mvh. Lars
--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Klaus G.

Dato : 18-05-06 21:18

> Hvad synes I?

Kan være man skal forlange at FDM syner den næste brugte bil man køber? Man
kan kun håbe/formode de er ærlige, hvis ikke, så har de edermame et mega
problem, som forbrugernes vagthund :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-05-06 05:55

Hej

Troels - around 9000 wrote:
> Synes dog måske godt de kunne have taget andre fejl med, som f.eks.
> gennemtæring i vange, eller andre lignende fejl.

Jeg synes de burde have prøvet at se hvor langt de kunne gå med at få en
ringe bil synet ved hjælp af bestikkelse. Som synsmanden sagde, så
blinker lamper nogle gange uden betydning og bilens ABS kunne godt have
virket selvom lampen var tændt. Kunne ABS, rustne vanger, revnet forrude
og defekte sikkerhedsseler for eksempel stadig synes?

> Hvad synes I?

Jeg er bange for, at udsendelsen kan få mange flere private til at
opsøge "klokkeskruere" og at et privatkøb dermed bliver endnu mere
usikkert. Hvem vil ikke gerne have 10-20.000 mere for bilen, hvis de
blot skal betale 1000,- for at få det gjort. Og tysk-imporerede biler
kan også få et hak. Først skrues km-tælleren 100.000 op og dernæst
skrues den 150.000 eller mere ned igen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-06 09:06

\_TNT_/ wrote:
> Syns bare det er synd for dem der ik lige har så meget forstand på det.. Ja
> jeg ska helt sikkert ha min næste bil op på en lift inden køb..
>
> Nogle ideér til hvordan man ka få sig en ordentlig bil uden fusk og snyd?

Køb hos aut. forhandler.

> Måske bedst at spare lidt penge og købe privat?

Og få en som er skruet 50.000 km tilbage ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-05-06 09:00

Morten Fruergaard skrev:

> Jeg bruger den også altid, men derfor er det ikke sikkert, at den holder...

Så lang tid køber ikke kan overbevise retten om at du vidste (eller
burde have vidst, sandsynligvis vidste) at noget var anderledes end
hvad køber blev fortalt, så holder den nok.

Er bilen holdt sammen af spartelmasse og har du tætnet tanken med
tyggegummi (og ikke oplyst om det) kan du stå med et problem uanset
hvad du prøver at fraskrive dig.

mvh

Martin