|
| Alfa 156 2.0 TS Fra : Mr. Haug |
Dato : 18-05-06 14:18 |
|
Fra 1998 brugt kørt mellem 100-125.000km...
Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
opmærksom på, det er en kammerat som jeg har der skal kigge på den og jeg er
inviteret med. Men jeg aner intet om Alfa, så et par frisk staltips er meget
velkomne.
På forhånd tak
Bjarne
BMW 325i E36
| |
Christian B. Andrese~ (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 18-05-06 14:21 |
|
Mr. Haug wrote:
> Fra 1998 brugt kørt mellem 100-125.000km...
>
> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
> opmærksom på, det er en kammerat som jeg har der skal kigge på den og jeg er
> inviteret med. Men jeg aner intet om Alfa, så et par frisk staltips er meget
> velkomne.
Er det ikke noget med rust, motor og gearkasse ?
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Christopher Stein (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 18-05-06 14:30 |
|
Christian B. Andresen skrev:
> Mr. Haug wrote:
>> Fra 1998 brugt kørt mellem 100-125.000km...
>>
>> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
>> opmærksom på, det er en kammerat som jeg har der skal kigge på den og jeg er
>> inviteret med. Men jeg aner intet om Alfa, så et par frisk staltips er meget
>> velkomne.
>
> Er det ikke noget med rust, motor og gearkasse ?
>
er det ikke også noget med en masse elektriske fejl i de italienske dytter?
| |
Flemming Lynggaard (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Flemming Lynggaard |
Dato : 18-05-06 14:23 |
|
"Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> wrote in message
news:446c7416$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> Fra 1998 brugt kørt mellem 100-125.000km...
>
> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
> opmærksom på, det er en kammerat som jeg har der skal kigge på den og jeg
> er inviteret med. Men jeg aner intet om Alfa, så et par frisk staltips er
> meget velkomne.
>
Rust rust og rust... især i undervognen kan de være meget slemme hvis de
ikke er vedligeholdt..
F
| |
Kent Glerup (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 18-05-06 14:44 |
|
On Thu, 18 May 2006 15:18:15 +0200, "Mr. Haug"
<bjarne.haug@atchik-realtime.com> wrote:
>Fra 1998 brugt kørt mellem 100-125.000km...
>
>Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
>opmærksom på, det er en kammerat som jeg har der skal kigge på den og jeg er
>inviteret med. Men jeg aner intet om Alfa, så et par frisk staltips er meget
>velkomne.
Man skal være opmærksom på at den kører forbandet godt!
Kig/lyt efter:
Støj fra forhjulsophæng.
RUST! Der er et-eller-andet sted hvor der kører en del bremserør ved
siden af hinanden. Der vil den MEGET gerne ruste.
Gearkassen er relativt skrøbelig. Kør igen hvis den har nogen som
helst tendens til at "børste tænder"
Motorens knastforstiller er svag. Det er et must at motoren er kold
når i kommer for at se på den. Den må ikke ha' en dieselagtig lyd når
den startes kold! = defekt knastforstiller. Ligeledes skal i prøve at
starte motoren når den er driftsvarm, hvor den heller ikke må ha'
dieselagtig lyd. Vær opmærksom på at den omtalte lyd kun er der de
første 2-5 sekunder.
Tandremmen skal skiftes med et interval på ca. 60KKM. Hvis den trænger
til at blive skiftet er det en relativt dyr omgang..
Hvis tandremmen netop er skiftet, skal i sikre jer at ALLE
remstrammerne også er skiftet. Dette er strammerne til tandrem,
balanceaksel samt multirem. HVIS remmen til balanceakslen ryger, tager
den næsten med sikkerhed tandremmen med sig... = Dyrt!
Derudover skal motoren kunne ta' 7500 RPM HELT uden mislyde.
Derudover:
På en lift og kontroller for rust!
Kontroller alle bøsninger i hjulophængene efter bedste evne.
Kontroller alt elektrisk. (regn ikke med sædevarme virker...)
Kør en god tur hvor undervognen testes igennem.
Hvis vognen er OK på de ovennævnte punkter, og prisen er god, så kan
din ven se frem til et underskønt køretøj :)
/Kent Glerup
| |
Mr. Haug (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Mr. Haug |
Dato : 18-05-06 15:13 |
|
> Man skal være opmærksom på at den kører forbandet godt!
>
> Kig/lyt efter:
>
> Støj fra forhjulsophæng.
>
> RUST! Der er et-eller-andet sted hvor der kører en del bremserør ved
> siden af hinanden. Der vil den MEGET gerne ruste.
>
> Gearkassen er relativt skrøbelig. Kør igen hvis den har nogen som
> helst tendens til at "børste tænder"
>
> Motorens knastforstiller er svag. Det er et must at motoren er kold
> når i kommer for at se på den. Den må ikke ha' en dieselagtig lyd når
> den startes kold! = defekt knastforstiller. Ligeledes skal i prøve at
> starte motoren når den er driftsvarm, hvor den heller ikke må ha'
> dieselagtig lyd. Vær opmærksom på at den omtalte lyd kun er der de
> første 2-5 sekunder.
>
> Tandremmen skal skiftes med et interval på ca. 60KKM. Hvis den trænger
> til at blive skiftet er det en relativt dyr omgang..
>
> Hvis tandremmen netop er skiftet, skal i sikre jer at ALLE
> remstrammerne også er skiftet. Dette er strammerne til tandrem,
> balanceaksel samt multirem. HVIS remmen til balanceakslen ryger, tager
> den næsten med sikkerhed tandremmen med sig... = Dyrt!
>
> Derudover skal motoren kunne ta' 7500 RPM HELT uden mislyde.
>
> Derudover:
>
> På en lift og kontroller for rust!
> Kontroller alle bøsninger i hjulophængene efter bedste evne.
> Kontroller alt elektrisk. (regn ikke med sædevarme virker...)
> Kør en god tur hvor undervognen testes igennem.
>
> Hvis vognen er OK på de ovennævnte punkter, og prisen er god, så kan
> din ven se frem til et underskønt køretøj :)
>
> /Kent Glerup
Hej Kent,
Tak for den gennemgang, den er virkelig brugbar. Jeg håber vi støver noget
op som er interessant. Vi har et par stykker der skal kigges på, de har kørt
omkring 100-125.000 og prisen for dem er ca. 90.000dkk, hvis de er i fin
stand så lyder det for mig nogenlunde fornuftigt.
men endnu en gang tak for indslaget, det er godt at vide.
vh
Bjarne
| |
MK (20-05-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 20-05-06 17:51 |
|
"Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> skrev i en meddelelse
news:446c80f1$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> men endnu en gang tak for indslaget, det er godt at vide.
Du får også en masse info på Alfa-lkubbens web:
www.cuoresportivo.dk
| |
Ukendt (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-05-06 16:11 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:suto621h76vqm4pfs5d37ihasptlips06k@4ax.com...
> den startes kold! = defekt knastforstiller. Ligeledes skal i prøve at
> starte motoren når den er driftsvarm, hvor den heller ikke må ha'
> dieselagtig lyd. Vær opmærksom på at den omtalte lyd kun er der de
> første 2-5 sekunder.
Vi har skiftet omtalte del, men lyden er der igen.
Skal skiftes igen, spændende omg det igen blir på garantien.
| |
Kent Glerup (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 18-05-06 17:12 |
|
On Thu, 18 May 2006 17:10:30 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:
>
>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:suto621h76vqm4pfs5d37ihasptlips06k@4ax.com...
>
>
>> den startes kold! = defekt knastforstiller. Ligeledes skal i prøve at
>> starte motoren når den er driftsvarm, hvor den heller ikke må ha'
>> dieselagtig lyd. Vær opmærksom på at den omtalte lyd kun er der de
>> første 2-5 sekunder.
>
>Vi har skiftet omtalte del, men lyden er der igen.
>Skal skiftes igen, spændende omg det igen blir på garantien.
Ja.. det er altså surt at den skal være så skrøbelig..
Godt man er Fabia-ejer og slipper for den slags omkostninger
/Kent Glerup
| |
Ukendt (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-05-06 19:13 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:a57p62lj5fvoakbpjcupq33ueh97j797m3@4ax.com...
> Ja.. det er altså surt at den skal være så skrøbelig..
> Godt man er Fabia-ejer og slipper for den slags omkostninger
Hvis vi ser bort fra VW som ejer Fabia, så
er bilen stadig en Skoda.
Samsung blir' heller ikke til B&O, selvom
B&O har købt noget teknik af Samsung.:,o))
Men en Skoda er stadig, - en Skoda..,o)
Og det BEHØVER ikke være så ringe endda,
hvis man kan abstrahere.. ))
| |
Hafnia (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Hafnia |
Dato : 18-05-06 20:56 |
|
"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:446cb937$0$99985$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:a57p62lj5fvoakbpjcupq33ueh97j797m3@4ax.com...
>
>
>> Ja.. det er altså surt at den skal være så skrøbelig..
>> Godt man er Fabia-ejer og slipper for den slags omkostninger
>
> Hvis vi ser bort fra VW som ejer Fabia, så
> er bilen stadig en Skoda.
>
> Samsung blir' heller ikke til B&O, selvom
> B&O har købt noget teknik af Samsung.:,o))
>
> Men en Skoda er stadig, - en Skoda..,o)
>
> Og det BEHØVER ikke være så ringe endda,
> hvis man kan abstrahere.. ))
Er det ikke omvendt?,-det vil svare til at Samsung købte af B&O,og sælger
det som Samsung- Skoda er jo en del af VW og ikke omvendt?.
| |
Kent Glerup (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 18-05-06 21:47 |
|
On Thu, 18 May 2006 20:13:14 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:
>
>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:a57p62lj5fvoakbpjcupq33ueh97j797m3@4ax.com...
>
>
>> Ja.. det er altså surt at den skal være så skrøbelig..
>> Godt man er Fabia-ejer og slipper for den slags omkostninger
>
>Hvis vi ser bort fra VW som ejer Fabia, så
>er bilen stadig en Skoda.
Check.
>Samsung blir' heller ikke til B&O, selvom
>B&O har købt noget teknik af Samsung.:,o))
Check.
>Men en Skoda er stadig, - en Skoda..,o)
Yes sir.
>Og det BEHØVER ikke være så ringe endda,
>hvis man kan abstrahere.. ))
Næh.. Jeg holder til det
(Men den kører godt nok ikke helt som en 156'er... øv)
/Kent Glerup
| |
Ukendt (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-05-06 22:17 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:v6np629tqj08m1gl675dbkv255jl55aoep@4ax.com...
> (Men den kører godt nok ikke helt som en 156'er... øv)
Hvordan kører en 156'er ?
En 146'er 1.6 er meget lavgearet og træls på motorvej.
At benpladsen i passagersiden er sær er en anden sag *S*.
| |
Nippo (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Nippo |
Dato : 19-05-06 14:55 |
|
"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:446ce449$0$99995$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:v6np629tqj08m1gl675dbkv255jl55aoep@4ax.com...
>
>
>> (Men den kører godt nok ikke helt som en 156'er... øv)
>
> Hvordan kører en 156'er ?
> En 146'er 1.6 er meget lavgearet og træls på motorvej.
> At benpladsen i passagersiden er sær er en anden sag *S*.
Er det en TS eller en Boxer du omtaler ?
Da jeg i 97 købte den første 146 der kom med TS motor og 120hk, blev den
samtidigt kåret til den bedste kombination mellem vægt og motorkraft af alle
Alfa modeller med motorer optil 2.0.
Af en 1600 røver, synes jeg bestemt 146 klarer sig fint både som rejsevogn
og fartbadit på motorvejen.
Men sagen er en helt anden når der er tale om 1.6 Boxer.. Den var nemlig
meget sløv ;-/
Men tilbage til dit spørgsmål.
Sammenligner du 156 1.6 med 146. 1.6 så bliver du skuffet.
Jeg vil mene du skal finde en 1.8 156 for at matche 146.
Men ellers er 156 en opgradering i forhold til 146 på næsten alle områder.
mvh
Nicolai
| |
Ukendt (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-05-06 19:58 |
|
"Nippo" <npe*spamfree@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:446dce42$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
>> Hvordan kører en 156'er ?
>> En 146'er 1.6 er meget lavgearet og træls på motorvej.
>> At benpladsen i passagersiden er sær er en anden sag *S*.
> Er det en TS eller en Boxer du omtaler ?
Det er en 120 HK TS, for en Boxer er da pænt død i sammenligning
og gangkultur og omdr. mæssigt.
> Da jeg i 97 købte den første 146 der kom med TS motor og 120hk, blev den
> samtidigt kåret til den bedste kombination mellem vægt og motorkraft af
> alle Alfa modeller med motorer optil 2.0.
OK.
> Af en 1600 røver, synes jeg bestemt 146 klarer sig fint både som rejsevogn
> og fartbadit på motorvejen.
Ja, sådan var der jo en del biler der kunne betegnes dengang også.
> Men sagen er en helt anden når der er tale om 1.6 Boxer.. Den var nemlig
> meget sløv ;-/
Ahh...så havde jeg også ret længere oppe.:,o)
> Men tilbage til dit spørgsmål.
> Sammenligner du 156 1.6 med 146. 1.6 så bliver du skuffet.
> Jeg vil mene du skal finde en 1.8 156 for at matche 146.
>
> Men ellers er 156 en opgradering i forhold til 146 på næsten alle områder.
Sært.
For 145-146 var ellers tidspunktet, hvor en Alfa blev 'normal' i forhold
til tidligere modeller. Og med de kvalitetsting der har været nævnt ved
156, tror jeg ikke forskellen er stor. Mere følelsesladet og lidt på
designet.
| |
Jesper Larsen (20-05-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Larsen |
Dato : 20-05-06 18:46 |
|
Ja jeg nåde at skifte min 4 gang på en Alfa 145 - jeg tror alfa har betal 2
gange hvor jeg har betale de sidste to selv. Jeg havde bilen fra 16000 -
174000 km.
Hilsen
Jesper
Der desvære ikke har råd til Alfa mere....
"Olesen" <n/a> wrote in message
news:446c8e63$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:suto621h76vqm4pfs5d37ihasptlips06k@4ax.com...
>
>
>> den startes kold! = defekt knastforstiller. Ligeledes skal i prøve at
>> starte motoren når den er driftsvarm, hvor den heller ikke må ha'
>> dieselagtig lyd. Vær opmærksom på at den omtalte lyd kun er der de
>> første 2-5 sekunder.
>
> Vi har skiftet omtalte del, men lyden er der igen.
> Skal skiftes igen, spændende omg det igen blir på garantien.
>
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-05-06 14:46 |
|
"Mr. Haug" skriver:
>
> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
> opmærksom på, det er en kammerat som jeg har der skal kigge på den og jeg er
> inviteret med. Men jeg aner intet om Alfa, så et par frisk staltips er meget
> velkomne.
Mug i undervognen er rimeligt udbredt på sådanne maskiner....
Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html
| |
Aslan (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Aslan |
Dato : 18-05-06 15:42 |
|
"Mr. Haug> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være
særligt
> opmærksom på. Men jeg aner intet om Alfa, så et par frisk staltips er
> meget velkomne.
Gå ind på http://www.tobster.dk/Alfa/index.htm eller
http://www.cuoresportivo.dk/ og lav en søgning på 156.
Alfaer er hverken bedre eller dårligere kvalitetsmæssigt end andre biler.
Det sværeste er, at finde et ordentligt værksted.
Bilen skal være undervognsbehandlet!! (ligesom alle andre!)
Klonklyde fra forhjulsophænget tyder på slidte
bærearme/krængningsstabilitatorer.
Motorskjoldet under motoren skal være helt - lidt skrammer er OK (origianlat
er af plast Alu meget bedre)
En Alfa (TS 16v) må ALDRIG belastes eller køre med høje omdrejninger mens
den er kold. Og husk liiige at gearkassen også har godt af 15 minutter
kørsel, inden man beder den om at levere varen!
Prøv et par stykker til sammenligning!!!
Husk at medbringe en forhammer til at fjerne smilet fra jeres ansigter efter
prøveturen!
Aslan
2004 Alfa 156 RST Lusso 2,0 JTS
2005 MB E 320 CDI Avantgardé
Ex-Alfaer:
1998 146 1,6 TS
1998 156 2,0 TS
| |
Morten Klostergaard (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Morten Klostergaard |
Dato : 18-05-06 16:35 |
|
"Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> wrote in message
news:446c87bf$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> En Alfa (TS 16v) må ALDRIG belastes eller køre med høje omdrejninger mens
> den er kold.
Det er der ingen Alfa'ere "må" det i...
Mvh
Morten, 156 JTS Selespeed
| |
Morten Klostergaard (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Morten Klostergaard |
Dato : 18-05-06 16:38 |
|
"Morten Klostergaard" <News@tera.dk.invalid> wrote in message
news:446c9414$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> wrote in message
> news:446c87bf$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> En Alfa (TS 16v) må ALDRIG belastes eller køre med høje omdrejninger mens
>> den er kold.
>
> Det er der ingen Alfa'ere "må" det i...
Wups, jeg drikker lige lidt kaffe og prøver igen:
Det er der ingen Alfa'ere der kan holde til. Faktisk har jeg endnu ikke hørt
om nogen biler der kan holde til det...
Mvh
Morten, 156 JTS Selespeed
| |
Brian (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 18-05-06 20:09 |
|
Morten Klostergaard wrote:
> Det er der ingen Alfa'ere der kan holde til. Faktisk har jeg endnu
> ikke hørt om nogen biler der kan holde til det...
Når nu Alfister altid bruger det som "undskyldning" og Alfa åbenbart er
_så_ følsomme, er det sært at de ikke har lagt en begrænsning i bilen
så man ikke kan tæske den, før den er varm...
/Brian
| |
Ukendt (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-05-06 20:54 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:446cc630$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Morten Klostergaard wrote:
>
>> Det er der ingen Alfa'ere der kan holde til. Faktisk har jeg endnu
>> ikke hørt om nogen biler der kan holde til det...
>
> Når nu Alfister altid bruger det som "undskyldning" og Alfa åbenbart er
> _så_ følsomme, er det sært at de ikke har lagt en begrænsning i bilen
> så man ikke kan tæske den, før den er varm...
Mere naivt at tro, en Alfa er anderledes end andre biler hvad
angår kørsel før den er gennemvarm.
| |
Aslan (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Aslan |
Dato : 19-05-06 11:22 |
|
"Brian" > Når nu Alfister altid bruger det som "undskyldning" og Alfa
åbenbart er
> _så_ følsomme, er det sært at de ikke har lagt en begrænsning i bilen
> så man ikke kan tæske den, før den er varm...
Hmmmmmm... Brian, forestil dig situationen, hvor du kommer kørende i din
alfa med kold motor og oplever et uheld, der er ved at udvikle sig foran.
Med en begrænser hamrer du lige ind i uheldet, uden når du at udnytte
motorens potentiale og smutter forbi.
Eller du kører frem for ubetinge vigepligt og opdager, at du havde overset
en 45 tons lastbil. Med begrænser..............
Måske derfor??
Seconda Me
Aslan
| |
Brian (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 19-05-06 21:33 |
|
Aslan wrote:
> Hmmmmmm... Brian, forestil dig situationen, hvor du kommer kørende i
> din alfa med kold motor og oplever et uheld, der er ved at udvikle
> sig foran. Med en begrænser hamrer du lige ind i uheldet, uden når du
> at udnytte motorens potentiale og smutter forbi.
Nu har jeg ikke så meget fantasi, men hvordan vil du undgå en ulykke
ved at sætte farten op ?
Der skal nok være mange plausible muligheder, jeg kan bare ikke
lige komme på en...
Desuden kan grænsen flyttes trinvis, så man ikke bare går fra max 3000
til max 7500 omdrejninger. BMW ligger da vist og roder med den slags...
> Eller du kører frem for ubetinge vigepligt og opdager, at du havde
> overset en 45 tons lastbil. Med begrænser..............
Hvis det er tilfældet, skal du have en ganske voldsom acceleration
i bilen, for at undgå den ulykke.
/Brian
| |
Morgan Jones (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Morgan Jones |
Dato : 18-05-06 18:18 |
|
> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
Rust, El, Motor, Gearkasse.
Det er såmænd det eneste...
M
| |
HKN (18-05-2006)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 18-05-06 18:38 |
|
"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> wrote in message
news:d%1bg.127$wQ.89@news.get2net.dk...
>
>> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
>
> Rust, El, Motor, Gearkasse.
>
> Det er såmænd det eneste...
Ligesom på alle andre biler......
-Henrik
| |
Christian B. Andrese~ (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 19-05-06 09:23 |
|
HKN wrote:
> "Morgan Jones" <morgan@jones.dk> wrote in message
> news:d%1bg.127$wQ.89@news.get2net.dk...
> >
> >> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være særligt
> >
> > Rust, El, Motor, Gearkasse.
> >
> > Det er såmænd det eneste...
>
> Ligesom på alle andre biler......
Mn mere udtalt på Alfa
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Lars Holst (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 19-05-06 12:14 |
|
"Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> said in
news:446c7416$0$15787$14726298@news.sunsite.dk:
> Fra 1998 brugt kørt mellem 100-125.000km...
>
> Hvis man skal købe sådan en bandit, er der så noget man skal være
> særligt opmærksom på, det er en kammerat som jeg har der skal kigge på
> den og jeg er inviteret med. Men jeg aner intet om Alfa, så et par
> frisk staltips er meget velkomne.
>
> På forhånd tak
> Bjarne
> BMW 325i E36
>
>
Alle biler har tekniske særheder eller svagheder.
Følelserne i ejerskabet af en Alfa Romeo er udpræget engagerende, hvorfor
der i Alfa Romeos tilfælde er mere fokus på disse særheder eller
svagheder end ved andre mærker.
De bliver nemlig åbenlyst diskuteret og erfaringer om dem deles i stor
udstrækning i Alfa Romeo klubben og på forskellige fora på Internettet.
Et af de steder hvor det, for danskere, er meget givende at finde
information om forskellige Alfa Romeo modellers svagheder eller særheder,
såvel som styrker og excentricitet, er på hjemmesiden:
http://www.cuoresportivo.dk/
Hvad jeg selv har drøftet med ligesindede er følgende:
Hjulophæng (bærearme slides);
Vand under tæpper (enten forrudelækage ved limning, silicone der størkner
mellem pladedele i tagkonstuktionen eller drænhuller i hjulkasserne der
tilstoppes af rustbehandlingsmateriale);
instrumentlys der svigter på ægte italiensk vis;
tandrem skal skiftes hyppigere end foreskrevet;
knastforstiller (ikke noget egentligt problem);
valg af værksted (nok det væsentligste);
omdrejningsføler/motorkontrol (kan ved nedbrud forårsage at bilen
simpelthen ikke vil starte);
lukkemekanismen på bagklappen i SW versionen;
pærer og vinduesviskere gør man bedst i at købe originalt.
Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanker om mere der har været drøftet
gennem årene i klubben og på den nævnte hjemmeside om 156'eren.
Alt er relativt men det væsentligste af ovennævnte er nok valg af
værksted og så problemet med vand under tæpper, da det er det der har
forårsaget at enkelte eksemplarer fremstår bekræftende på Alfa Romeos
uheldige rygte fra 70'erne om rustproblemer især i bunden.
Problemet med tandremmen har været drøftet meget synligt som noget meget
slemt men nu hvor der er bevidsthed om fejloplysninger om service
interval er det jo nemt at tjekke om det er påført korrekt i servicebogen
eller ved værkstedsudskrifter. Og er det udført med anbefalede
intervaller (jeg mener det er 60.000 km i stedet for 80.000 km) så er der
ingen ko på isen. Det værste er hvis det ikke er udført korrekt. Derfor
er det væsentlige punkt med valg af værksted endnu engang at fremhæve.
Uanset om du har med Alfa Romeo eller andre biler at gøre vil der altid
kunne skrives en liste lang med svagheder og særheder men bevidstheden om
listens indhold er ingen steder så veldefineret som når du har en Alfa
Romeo.
Der er lige een ting mere man skal være opmærksom på.
Det vil nok tage længere tid at køre fra pkt. A til pkt. B i sådan en
156. Det skyldes at den er så appelerende at man uværgeligt får lyst til
lige at køre forbi både pkt. C, D & E på sin vej.
--
Lars Holst
| |
|
|