Ingen vand
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 08:44

Hej

I week-enden skiftede vi toppakning osv. og tandrem på den gamle 626'er, og
den har aldrig gået så godt i den tid jeg har haft den. Yderligere fik vi
sat termomåleren til igen, så man hvor varm den bliver. Men her til morgen
var det pludselig ikke mere vand på, der er umiddelbart ikke sprunget nogle
slanger eller nogle der er ikke er strammet ordentligt fast, er der nogle
der har en ide om hvorfor den har kogt det af?

Stef
Mitsu SS 1,3 med 166kkm
Mazda 626 2.0D med 624kkm
Yamah XS400 65kkm
Leyland 255 med 7795 timer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-05-06 08:57

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> er umiddelbart ikke sprunget nogle slanger eller nogle der er ikke er
> strammet ordentligt fast, er der nogle der har en ide om hvorfor den

Hvor meget har i kørt i den siden i skiftede toppakningen ?
Hvor meget vand manglede den ?
Ryger bilen mere end den plejer ?
Det kan måske være en luftboble der har siddet i systemet og som så har
"slugt" vandet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 09:17

> Hvor meget har i kørt i den siden i skiftede toppakningen ?

240 km ca. den har dampet lidt når jeg har holdt i kø, men da temp var fin,
bekymrede det mig ikke meget, da den har gjordt det før.

> Hvor meget vand manglede den ?

3-4 liter vil jeg tro, det var en vandkande på tanken jeg hældte af så det
er et ca. skøn.

> Ryger bilen mere end den plejer ?

Den har altid røget som et damplokomotiv, så det er svært at sige.

> Det kan måske være en luftboble der har siddet i systemet og som så har
> "slugt" vandet.

Tjoo men den kørte jo da vi hældte vand på og 3-4 liter er sgu en stor
boble, det var så galt at der ikke var mand nok til varme i kabinen ;-s

Stef

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-05-06 09:22

Stefan Jacobsen wrote:

> 3-4 liter vil jeg tro, det var en vandkande på tanken jeg hældte af
> så det er et ca. skøn.

Ja det lyder som temmeligt meget, så det er nok ikke en luftboble så.

> Den har altid røget som et damplokomotiv, så det er svært at sige.

Ja den ryger vel sort, men ryger den hvidt/gråt nu ?

> Tjoo men den kørte jo da vi hældte vand på og 3-4 liter er sgu en stor
> boble, det var så galt at der ikke var mand nok til varme i kabinen

Der er nok ikke anden udvej, end at få den trykprøvet på et værksted.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 09:36

> Ja den ryger vel sort, men ryger den hvidt/gråt nu ?

Det er den fine sorte røg, som altid.

> Der er nok ikke anden udvej, end at få den trykprøvet på et værksted.

Tjoo eller leve med det og hælde vand på, til efteråret skal den alligevel
videre.

Stef

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 09:24

Stefan Jacobsen skriver:

> 240 km ca. den har dampet lidt når jeg har holdt i kø, men da temp var fin,
> bekymrede det mig ikke meget, da den har gjordt det før.

Hvis den damper fra motoren er det fordi der kommer vand ud.

> Den har altid røget som et damplokomotiv, så det er svært at sige.

Hvid damp bagud ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 09:41

> Hvis den damper fra motoren er det fordi der kommer vand ud.

Jo det.

> Hvid damp bagud ?

Sort som en kulkælder.

Stef

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 11:32

Stefan Jacobsen skriver:

> Jo det.

Hvis den demaper fra motoren, er den utæt. Det må den ikke

> Sort som en kulkælder.

Så er det som et diesellokomotiv og ikke et damplokomotiv. Et
damplokomotiv ryger nemlig hvidt

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-06 16:23

> Så er det som et diesellokomotiv og ikke et damplokomotiv. Et
> [...]

Nej det er da vist ikke rigtigt, Klaus.

Damplokomotiverne var da fyrede med kul, koks eller tørv hvilket kunne give
en ganske fæl sort røg.. (Jeg er klar over din interesse for gamle tog og
bøjer mig naturligvis hvis du kan verificere din påstand)

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 16:25

Martin Bak skriver:

> Nej det er da vist ikke rigtigt, Klaus.

Jo

> Damplokomotiverne var da fyrede med kul, koks eller tørv hvilket kunne give
> en ganske fæl sort røg.. (Jeg er klar over din interesse for gamle tog og
> bøjer mig naturligvis hvis du kan verificere din påstand)

Hvad gjorde man med den damp man havde brugt i cylinderne ?

(svar, den skød man op gennem skorstenen for at skabe yderligere træk i
skorstenen, derfor ver det mest damp der kom ovenud).

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-06 09:10

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]

> er umiddelbart ikke sprunget nogle slanger eller nogle der er ikke er
> strammet ordentligt fast, er der nogle der har en ide om hvorfor den

Jeg havde et problem med et meget lille vandtab på min Golf. Fik skiftet en
plastikstuds, der sad på motoren. Kort efter var der vandtab i beholderen -
jeg toppede op 2 gange og nu taber jeg intet vand.

Prøv at fylde på igen og hold øje med vandniveauet.

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 09:42

> Prøv at fylde på igen og hold øje med vandniveauet.

Tjoo tror også bare jeg ser tiden an, den har været udsat for værre ting og
nu kan jeg jo holde øje med temp.

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-06 10:47

Stefan Jacobsen wrote:

> Tjoo tror også bare jeg ser tiden an, den har været udsat for værre
> ting og nu kan jeg jo holde øje med temp.

Pas meget på - når temperaturen er oppe, kan det være for sent.

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 16:47

> Pas meget på - når temperaturen er oppe, kan det være for sent.

Den maskine er umuligt at slå ihjel, da fruen kørte i den løb den tør flere
gange uden hun opdagede det, det er simpelthen en mirakel den lever endnu!

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-06 15:22

Stefan Jacobsen wrote:

> Den maskine er umuligt at slå ihjel, da fruen kørte i den løb den tør
> flere gange uden hun opdagede det, det er simpelthen en mirakel den
> lever endnu!

Ups - jeg havde overset det var en Golf :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-06-06 22:25

> Ups - jeg havde overset det var en Golf :)

nøø det er øhh eller var en 626'er

Stef

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-06 14:05

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogle
> der har en ide om hvorfor den har kogt det af?

Da du fyldte vand på havde du selvfølgelig motoren til at stå og blive
varm med varmeapparatet på Max. så der også kom vand i varmeelementet
ikk' ?
;0)
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 14:06

"Brian Sørup" skriver:

> == can you spell "racecar" backwards ? ==

Jeps - racecar

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-06 14:17

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:446C713A.9FAAE72C@du.kan.finde.den...
> "Brian Sørup" skriver:

> Jeps - racecar

Tillykke - du har vundet en.............. SKUMBANAN !
))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 14:45

"Brian Sørup" skriver:

> Tillykke - du har vundet en.............. SKUMBANAN !

Fint, jeg forventer at den kommer med posten til min privatadresse i
løbet af den næste par dage !

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 16:48

> Da du fyldte vand på havde du selvfølgelig motoren til at stå og blive
> varm med varmeapparatet på Max. så der også kom vand i varmeelementet
> ikk' ?
> ;0)

Jo jo, alt det skulle være iorden. Havde en mekker til at styre slaget.

Stef

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-05-06 15:34

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> er umiddelbart ikke sprunget nogle slanger eller nogle der er ikke er
> strammet ordentligt fast, er der nogle der har en ide om hvorfor den

Har du luftet den godt nok ud?

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 16:50

> Har du luftet den godt nok ud?

Hvis du mener om den har stået i tomgang uden prop og er blevet efterfyldt
så ja.

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 16:54

> der har en ide om hvorfor den har kogt det af?

Hø hø har lige snakket med mekkeren, han havde bedt mig om at efterfylde
vand, og havde derfor ikke strammet proppen, så systemet kunne lufte ud, og
jeg har jo været vant til at køre med trykløs system pga. toppakningen, så
han mener jeg bare skal få strammet den prop i en fart

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-06 22:28

> [...]
> og jeg har jo været vant til at køre med trykløs system pga. toppakningen,
> så han mener jeg bare skal få strammet den prop i en fart

Det var ikke det ;-( sprunget køler slange endnu engang, tilgengæld tror jeg
at fejlen er fundet, mere om det når jeg har undersøgt det nærmere.

Stef