|
| Overlæs, hvordan ? Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 15-05-06 19:11 |
|
Efter en tur til Tyskland i dag, hvor jeg (bilen) blev kontrolleret for
overlæs, kom vi til at diskutere hvordan det nu er med overlæs.
Der er noget med at ved omkring 40% overlæs, så får man en betinget
frakendelse (mener jeg at kunne huske), men hvordan er det lige de regner
det ud ?
Er det udfra lasteevnen eller udfra totalvægten ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Preben Riis Sørensen (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 15-05-06 19:30 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:4v3ag.81$vK7.7@news.get2net.dk...
> Efter en tur til Tyskland i dag, hvor jeg (bilen) blev kontrolleret for
> overlæs, kom vi til at diskutere hvordan det nu er med overlæs.
> Der er noget med at ved omkring 40% overlæs, så får man en betinget
> frakendelse (mener jeg at kunne huske), men hvordan er det lige de regner
> det ud ?
> Er det udfra lasteevnen eller udfra totalvægten ?
Det er det der står i reg.attesten.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Per Beer Hansen (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 15-05-06 19:33 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
>
> Det er det der står i reg.attesten.
Ja men går de udfra lasteevnen eller totalvægten ?
Eksempel:
Bil med totalvægt på 2500 kg og lasteevne på 1000 kg.
Lastet med 1500 kg.
Udfra totalvægten giver det 20% overlæs.
Udfra lasteevnen giver det 50% overlæs.
Hvilken er den rigtige ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Finn Guldmann (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 15-05-06 19:46 |
|
Per Beer Hansen skrev:
>> Det er det der står i reg.attesten.
> Ja men går de udfra lasteevnen eller totalvægten ?
> Eksempel:
> Bil med totalvægt på 2500 kg og lasteevne på 1000 kg.
> Lastet med 1500 kg.
> Udfra totalvægten giver det 20% overlæs.
> Udfra lasteevnen giver det 50% overlæs.
> Hvilken er den rigtige ?
>
Udfra den måde de gør med lastbilerne bliver det de 20%.
--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@
| |
Finn Guldmann (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 15-05-06 19:41 |
|
Per Beer Hansen skrev:
> Efter en tur til Tyskland i dag, hvor jeg (bilen) blev kontrolleret for
> overlæs, kom vi til at diskutere hvordan det nu er med overlæs.
> Der er noget med at ved omkring 40% overlæs, så får man en betinget
> frakendelse (mener jeg at kunne huske), men hvordan er det lige de regner
> det ud ?
> Er det udfra lasteevnen eller udfra totalvægten ?
>
For lastbiler har de altid brugt totalvægten.
Det skal lige nævnes at de første 5% i tyskland og 7% i Danmark er
gratis.
--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@
| |
Per Henneberg Kriste~ (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 16-05-06 06:59 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Per Beer Hansen skrev:
> Det skal lige nævnes at de første 5% i tyskland og 7% i Danmark er
> gratis.
Jeg har læst og kontrolleret - det er også 7% i Tyskland, - hvert fald når
vi snakker campingvogne.
Men det kan da godt være lastbiler har særregler ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Finn Guldmann (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 16-05-06 10:03 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Det skal lige nævnes at de første 5% i tyskland og 7% i Danmark er
>> gratis.
> Jeg har læst og kontrolleret - det er også 7% i Tyskland, - hvert fald når
> vi snakker campingvogne.
> Men det kan da godt være lastbiler har særregler ;)
>
Jeg er aldrig blevet vejet i Tyskland, så jeg har det kun fra hvad andre
siger.
I Østrig er det i øvrigt ikke en %-grænse, men fast 200 kg. Og omlæsning
fra 701 kr. Men de grænser kan de jo ikke bruge for personbiler. Så...
--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@
| |
Per Henneberg Kriste~ (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 16-05-06 11:20 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:
> I Østrig er det i øvrigt ikke en %-grænse, men fast 200 kg. Og
> omlæsning fra 701 kr. Men de grænser kan de jo ikke bruge for
> personbiler. Så...
200 kg .. det var sa..... ikke ret meget.
Hvilke muligheder har chauffører for at kontrollere vægten af godset ud over
den seddel man får stukket i hånden (og som nok passer ... plus minus :)) -
display i bilen?
Og så erfaringen, naturligvis. Men nu har jeg nævnt den, så det behøver du
ikke også at gøre ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Finn Guldmann (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 16-05-06 11:49 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
>> I Østrig er det i øvrigt ikke en %-grænse, men fast 200 kg. Og
>> omlæsning fra 701 kr. Men de grænser kan de jo ikke bruge for
>> personbiler. Så...
> 200 kg .. det var sa..... ikke ret meget.
>
Nej, og de er så ekstreme med deres kontroller at EU er ved at pille ved
det. Iflg. de fælles regler må de udføre 'stikprøvekontrol'. Men når
mellem 60 og 90 % af de lastbiler der passerer kontrolleres kan selv EU
få øje på at det ikke har med stikprøvekontrol at gøre. (EU er i øvrigt
også ved at se om de kan pille ved deres pris for at køre på
Brennermotorvejen.)
Men bjergbønderne dernede er vist ligeglade. De vil se nogle Euro. De
har stillet det an sådan at dem der skal have læsset om kun har to
muligheder. Den ene er hvis man har en kollega i nærheden der kan
overtage den del af godset man har for meget. (Naturligvis uden brug at
hjælpemidler man ikke selv har medbragt.) Den anden er at betale hvad
det koster at blive ført til deres eget lager og få læsse tom der. Og
betale de ågerpriser de tager for det. (160 Euro/time for en mand med en
palleløfter.)
> Hvilke muligheder har chauffører for at kontrollere vægten af godset ud over
> den seddel man får stukket i hånden (og som nok passer ... plus minus :)) -
> display i bilen?
>
Hvis chaufføreren *selv vil betale* har han mange muligheder. Så er det
blot at køre på en vognvægt så hurtig som mulig efter læsning.
Men set fra alle andre sider i transportsystemet, end chaufførens, er
det bedst at han ikke ved hvormeget han har læsset.
Men der findes da heldigvis vognmænd der får installeret et vejesystem
så man kan holde øje med vægten. Men det kommer typisk på den måde at en
vognmand, der selv kører den ene bil han har, får det monteret. Og når
han så udvider vognparken bliver han "nødt" til at montere det i de
næste biler også. Men nogen salgssucces er det vist ikke blevet.
> Og så erfaringen, naturligvis. Men nu har jeg nævnt den, så det behøver du
> ikke også at gøre ;)
>
Erfaringerne viser at så længe man ikke vil straffe de firmaer/folk der
faktisk læsser bilerne løses problemet ikke.
Et sted, hvor en af mine venner kommer, læsser de konsekvent *ikke*
efter det. Har de 20 tons på 15 paller står det oppe af for. Og så kan
man køre derfra med 15+ tons på sin 10/11 tons trækaksel. Og der er det
lagerfolkene der er fløjtende bedøvende ligeglade med det. Selv ikke om
de får det at vide fra disponenterne vil de rette sig efter det.
Så eneste løsninger på det problem, jeg lige kan få øje på, er enten at
"køre" noget presse på dem, eller at politiet opstiller kontrol ved
deres udkørsel og returnerer samtlige biler der ikke er læsset rigtig -
indtil de har fået styr på læsningerne.
--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@
| |
PMH (16-05-2006)
| Kommentar Fra : PMH |
Dato : 16-05-06 07:15 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e4ai07$2cbc$3@newsbin.cybercity.dk...
> Det skal lige nævnes at de første 7% i Danmark er gratis.
>
> --
> MVH Finn
7 % overlæs tillades kun hvis godset er i løs vægt..
Dvs. sand, grus, foder, gødning osv.
Hvis det er fast gods, hvor du har mulighed for at udregne
godsets vægt, så har du ikke 7% at ligge til..
7% reglen er lavet fordi at en chauffør som kører med løs
læsset gods, eksempelvis sand, ikke har en chance for at
vide præcis hvad godset vejer..
PMH
| |
Finn Guldmann (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 16-05-06 10:10 |
|
PMH skrev:
>> Det skal lige nævnes at de første 7% i Danmark er gratis.
> 7 % overlæs tillades kun hvis godset er i løs vægt..
> Dvs. sand, grus, foder, gødning osv.
> Hvis det er fast gods, hvor du har mulighed for at udregne
> godsets vægt, så har du ikke 7% at ligge til..
> 7% reglen er lavet fordi at en chauffør som kører med løs
> læsset gods, eksempelvis sand, ikke har en chance for at
> vide præcis hvad godset vejer..
>
Det har man heller ikke med pallegods. Der kan man sagtens have 10-20%
overlæs selvom fragtbrevet siger noget andet. F.eks. bruges det en del
steder at skrive nettovægt på fragtbrevet som bruttovægt. De kan jo være
ligeglade, det er ikke dem der skal betale bøden. Kører man med saltsild
i tønder får man læs efter 90 kg/tønde, selvom de faktisk vejer 140
kg/tønde. Det giver lige ca. 30% overlæs, og ingen problemer med at få
trækaksel til at nå ned til jorden.
--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@
| |
PMH (16-05-2006)
| Kommentar Fra : PMH |
Dato : 16-05-06 07:15 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e4ai07$2cbc$3@newsbin.cybercity.dk...
> Det skal lige nævnes at de første 7% i Danmark er gratis.
>
> --
> MVH Finn
7 % overlæs tillades kun hvis godset er i løs vægt..
Dvs. sand, grus, foder, gødning osv.
Hvis det er fast gods, hvor du har mulighed for at udregne
godsets vægt, så har du ikke 7% at ligge til..
7% reglen er lavet fordi at en chauffør som kører med løs
læsset gods, eksempelvis sand, ikke har en chance for at
vide præcis hvad godset vejer..
PMH
--
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1346 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.com/pro
| |
Awul Dasfilshabeda (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Awul Dasfilshabeda |
Dato : 15-05-06 19:42 |
| | |
Jørgen L. (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 15-05-06 19:59 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
news:4v3ag.81$vK7.7@news.get2net.dk...
> Efter en tur til Tyskland i dag, hvor jeg (bilen) blev kontrolleret for
> overlæs, kom vi til at diskutere hvordan det nu er med overlæs.
> Der er noget med at ved omkring 40% overlæs, så får man en betinget
> frakendelse (mener jeg at kunne huske), men hvordan er det lige de regner
> det ud ?
> Er det udfra lasteevnen eller udfra totalvægten ?
Det er ud fra totalvægten, at det så ikke gælder biler under 3500 kg er så
en anden ting.
Du får stadig bøden for overlæs, men ikke frakendt kørekortet.
Hilsen Jørgen
| |
Matthias H Matthiess~ (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 15-05-06 21:13 |
|
"Jørgen L." <Noemail@nononomail.dk> skrev i en meddelelse
news:4c4ag.94$001.41@news.get2net.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> news:4v3ag.81$vK7.7@news.get2net.dk...
>> Efter en tur til Tyskland i dag, hvor jeg (bilen) blev kontrolleret for
>> overlæs, kom vi til at diskutere hvordan det nu er med overlæs.
>> Der er noget med at ved omkring 40% overlæs, så får man en betinget
>> frakendelse (mener jeg at kunne huske), men hvordan er det lige de regner
>> det ud ?
>> Er det udfra lasteevnen eller udfra totalvægten ?
>
>
> Det er ud fra totalvægten, at det så ikke gælder biler under 3500 kg er så
> en anden ting.
> Du får stadig bøden for overlæs, men ikke frakendt kørekortet.
>
> Hilsen Jørgen
>
>
Og man får ikke lov til at køre videre, hvis overskridelsen er stor. Mange
som henter øl i Tyskland må læsse af inden de får lov at køre videre.
Hilsen Matthias
| |
Martin Nielsen (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Martin Nielsen |
Dato : 15-05-06 22:31 |
|
> Og man får ikke lov til at køre videre, hvis overskridelsen er stor. Mange
> som henter øl i Tyskland må læsse af inden de får lov at køre videre.
> Hilsen Matthias
Dvs drikke evt. passagere pissefulde ;)
| |
Jørgen L. (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 15-05-06 23:58 |
|
>> Og man får ikke lov til at køre videre, hvis overskridelsen er stor.
>> Mange
>> som henter øl i Tyskland må læsse af inden de får lov at køre videre.
>> Hilsen Matthias
>
> Dvs drikke evt. passagere pissefulde ;)
Og det skulle hjælpe, ikke før de så har pisset af igen
Bilen bliver jo vejet med det hele, om øllet er i dåser eller i maven kommer
ud på et.
Hilsen Jørgen
| |
Broegger (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 16-05-06 07:08 |
|
"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev
news:44690767$0$15782$14726298@news.sunsite.dk:
>> Dvs drikke evt. passagere pissefulde ;)
>
> Og det skulle hjælpe, ikke før de så har pisset af igen
>
> Bilen bliver jo vejet med det hele, om øllet er i dåser eller i maven
> kommer ud på et.
Det kommer da an på hvor mange tomme dåser man kan smide i skraldespanden
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk
| |
Per Henneberg Kriste~ (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 16-05-06 08:09 |
|
Broegger wrote:
> "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev
> news:44690767$0$15782$14726298@news.sunsite.dk:
> Det kommer da an på hvor mange tomme dåser man kan smide i
> skraldespanden
Kom igen, Jørgen :)
--
Per, Esbjerg
| |
Per Henneberg Kriste~ (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 16-05-06 07:00 |
|
Per Beer Hansen wrote:
> Efter en tur til Tyskland i dag, hvor jeg (bilen) blev kontrolleret
> for overlæs, kom vi til at diskutere hvordan det nu er med overlæs.
> Der er noget med at ved omkring 40% overlæs, så får man en betinget
> frakendelse (mener jeg at kunne huske), men hvordan er det lige de
> regner det ud ?
> Er det udfra lasteevnen eller udfra totalvægten ?
Som campist interesserer historien mig? Må vi høre? :)
Hvordan foregik det?
--
Per, Esbjerg
| |
Per Beer Hansen (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 16-05-06 15:08 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
>
> Som campist interesserer historien mig? Må vi høre? :)
Jamen der er skam ikke så meget historie i det.
Det tyske Polizei holdte bare ved Puttgarden og stoppede tilsyneladende alle
varebiler.
Jeg havde ikke for meget på. så jeg fik bare lov at køre videre efter et kik
i varerummet og tjek af div. papirer.
>
> Hvordan foregik det?
De holdte lige foran billetlugen og de havde sådan en mobil vognvægt med,
som man kunne køre op på (det fik jeg dog ikke lov til).
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
|
|