Rumlelyd fra baghjul/Afbalancering af 4 hj~
Fra : smb

Dato : 15-05-06 13:28

Da jeg synes at min bil giver nogle mærkelige rumlelyde fra højre baghjul
ved kørsel under 30 km/time, så har jeg lige fået lavet en 4 hjulssporing
hos AGL i Brønshøj.
Bilen kører meget bedre efter sporingen, men rumlelyden er der dog stadig.

Derfor har jeg idag fået lavet afbalancering på alle 4 hjul for at se om det
ville hjælpe.
Det foregik hos en dækmand, som jeg tilfældigt kørte forbi idag (hvilket jeg
FORTRYDER rigtig meget lige nu).
Gammelkøgelandevej nr...... 69 tror jeg vist stedet lå på. Der ligger 2 lige
ved siden af hinanden.
Manden løsnede møtrikkerne og satte hjulene op i maskinen én efter én (det
tog ikke mere end 7-10 sek pr. hjul i rullemaskinen) og monterede så hjulene
tilbage (i FORKERT rækkefølge med højre forhjul på venste baghjuls plads
osv. osv.)
Hjulene fejlede intet fik jeg at vide.
Så kiggede manden tænkende op i det hvide loft og lidt på de 4 hjul og lidt
på mig imens ham mumlede noget til sig selv. Det så ud som om han var igang
med at lave et regnestykke i hovedet. Det var han da også, for pludselig
spyttede han en pris ud på 450 KR.
Jeg blev lidt forbløffet over denne pris for 5-7 minutters arbejde og spurte
hvormeget han tog for afbalancering pr. hjul. Jeg fik at vide at jeg havde
fået en speciel rabat hvor han KUN tog 70 kr pr. hjul ekskl. arbejdsløn.
(Jeg undrede mig lidt over hvorfor arbejdslønnen ikke var inkluderet i
prisen pr. hjul)

Nå... men for at gøre historien kort så måtte jeg betale manden..... for
senere at komme i tanke om at jeg havde været dum nok til heller ikke at
spørge efter en kvittering for arbejdet.

Jeg står nu tilbage med 2 store spørgsmål :

1) Hvorfor kommer der stadig en rumlende lyd ved under 30 km/time fra et af
baghjulene på min bil ?
2) Er jeg blevet røvrendt af dækmanden eller er det bare mig der er bagude
med priserne ude i byen ?

mvh.
smb.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 13:39

On Mon, 15 May 2006 14:28:24 +0200, "smb" <bilal@tele2adsl.dk> wrote:

<...>

> [...]
>baghjulene på min bil ?
>2) Er jeg blevet røvrendt af dækmanden eller er det bare mig der er bagude

ad 1: Muligvis et baghjulsleje eller en svagt hængende bremse. Over 30
kan du bare ikke høre det mere, det støjer sikkert stadig.
ad 2: Du har i hvert fald betalt, det er helt sikkert.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Christopher Stein

Dato : 15-05-06 13:41

smb skrev:
> [...]
> baghjulene på min bil ?
> 2) Er jeg blevet røvrendt af dækmanden eller er det bare mig der er bagude

1) baghjuleleje på vej ud ?

2) Ja, umiddelbart har du betalt det samme som nogen tager for montering
OG afbalancering.. og så lidt oveni.. (koster ca 300-400 inkl moms at få
monteret og afbalanceret 4 dæk de steder jeg kender...)

Fra : Neser

Dato : 15-05-06 22:24

> [...]
> af baghjulene på min bil ?
> 2) Er jeg blevet røvrendt af dækmanden eller er det bare mig der er bagude

1) Som de andre nævnt, så er det muligvis et leje. MEN vil mene at det også
kan være pga. at dækkene er "savtakkede" og derfor larmer, dog ville jeg
mene at du stadig ville kunn høre det over 30 km/t medmindre du kører i en
Kadett C fra '78.

2)Vil mene at du er blevet taget ved "bagenden" :) Prisen svarer jo nærmest
til 1 times arbejde, alt efter hvor i DK man befinder sig.
Mine erfaringer siger mig at der altid er _lidt_ at komme efter når man
smider et hjul i en afbalancerings maskine, dog begrænser det sig som regel
til 5-10g pr. side, hvilket i praksis ikke rigtig kan mærkes. Så måske har
han ret i at de var fine nok.

- Neser

Fra : smb

Dato : 15-05-06 23:48

> [...]

> jeg mene at du stadig ville kunn høre det over 30 km/t medmindre du kører

Det er en Mondeo fra ´93. Jeg har prøvet at sætte reservehjulet på for at se
om det var dækkene, men den rumler stadig. Der er ellers absolut INGEN
vibrationer eller rystelser under kørslen, hvilket jeg ville mene, at der
burde være hvis det var et leje (men det kan være jeg tager fejl!).

Hvordan kan det afhjælpes hvis det skulle være en svagt hængende bremse, ved
en tromlebremse? Skal tromler og bakker udskiftes eller kan det repereres på
anden vis?

Kan i anbefale en mekaniker i hovedstadsområdet til fornuftige pris?

mvh.
smb.

Fra : John Sahl

Dato : 16-05-06 01:10

smb wrote:
> [...]
> absolut INGEN vibrationer eller rystelser under kørslen, hvilket jeg
> ville mene, at der burde være hvis det var et leje (men det kan være

Mit bud er også dit baghjulsleje.. Ud fra den beskrivelse du giver
er jeg faktisk ikke i tvivl.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Neser

Dato : 16-05-06 21:37

> [...]
> vibrationer eller rystelser under kørslen, hvilket jeg ville mene, at der
> burde være hvis det var et leje (men det kan være jeg tager fejl!).

Hvis det er afbalanceringen det er galt med vil den ryste.

Hvis det er pga. de er savtakkede vil de larme.

Hvis det er baghjulslejet vil det også larme og synge.

Har haft en Seat Ibiza engang, som både rystede og larmede voldsomt.
Resultatet var at efter en afbalancering rystede den ikke mere, men larmede
lige så voldsomt, efter skift af baghjulsleje, var den "normal" igen, dvs.
ingen lyde.

> Hvordan kan det afhjælpes hvis det skulle være en svagt hængende bremse,
> ved en tromlebremse? Skal tromler og bakker udskiftes eller kan det
> repereres på anden vis?

Hvis det er håndbremsen der hænger, er det eneste at gøre at skille det ad
og så rense samt smøre det hele.

> Kan i anbefale en mekaniker i hovedstadsområdet til fornuftige pris?

Kommer desværre ikke så tit i det område, så de´r kan jeg ikke hjælpe.

- Neser

Fra : smb

Dato : 18-05-06 16:53

Det viste sig at være forhjulslejerne, selvom at det lød som om at lyden kom
bag fra.
Lejerne bliver udskiftet imorgen. Skal også have skiftet stabilisatorboltene
bagved, der kommer klonk, klonk... lyde pga. opslidte bøsninger.
Glæder mig til at køre i en næsten støjfri vogn bagefter.

mvh.
smb.