/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opladning af startbatteri
Fra : andreaslundsfryd@gma~


Dato : 15-05-06 08:05

Hej.

Jeg skal have opladt et startbatteri, men har desværre mistet manualen
til min lader. Det drejer sig om et Varta 60 Ah batteri og en Einhell
AFN 5 lader (5 ampere). Batteriet er fuldstændig afladt.

Hvad er den korrekte procedure?

1. Minus til minus og plus til plus?
2. Skal "propperne" på batteriet fjernes?
3. Hvor lang tid skal det lade?

Håber på lidt hjælp.

Mvh
Andreas


 
 
Mikkel Lund (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 15-05-06 09:13

andreaslundsfryd@gmail.com wrote:
> Hej.
>
> Jeg skal have opladt et startbatteri, men har desværre mistet manualen
> til min lader. Det drejer sig om et Varta 60 Ah batteri og en Einhell
> AFN 5 lader (5 ampere). Batteriet er fuldstændig afladt.
>
> Hvad er den korrekte procedure?
>
> 1. Minus til minus og plus til plus?


Nej, plus til plus og minus fra den bil der oplader til stel på den bil
der skal oplades.

> 2. Skal "propperne" på batteriet fjernes?

Ja

> 3. Hvor lang tid skal det lade?

Til den er færdig. Omkring 15 timer for 60 Ah, men du kan se det på
laderen hvis den har en ampere viser, når den går ned på 0,5 A og går
istå er den færdig.

>
> Håber på lidt hjælp.

Håber det hjalp

>
> Mvh
> Andreas
>

Mikkel

C. Caspersen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 15-05-06 09:39

"Mikkel Lund" <mmlu03@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:446837a2$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> andreaslundsfryd@gmail.com wrote:

> Nej, plus til plus og minus fra den bil der oplader til stel på den bil
> der skal oplades.

Det er med lader, ikke med startkabler !!!

Ja, plus til plus og minus til minus, når man bruger lader !

/Caspersen



Leif Neland (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 15-05-06 12:17


"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:44683e37$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> "Mikkel Lund" <mmlu03@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:446837a2$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> > andreaslundsfryd@gmail.com wrote:
>
> > Nej, plus til plus og minus fra den bil der oplader til stel på den bil
> > der skal oplades.
>
> Det er med lader, ikke med startkabler !!!
>
> Ja, plus til plus og minus til minus, når man bruger lader !
>
Princippet er det samme.

Først sætter man plus-klemmen fra laderen til plus-polen på batteriet.

Derefter sætter man minus-klemmen fra laderen til stel, f.ex. på motoren.

Når man fjerner laderen tager man minus af først.

Grunden er at man så minimerer risikoen for at gnister antænder den
knaldgas, der opstår, når man (over-)lader et batteri ved at minuspolen er
langt fra batteriet.

Og når minusledningen ikke er tilsluttet, kan plus-ledningen ikke slå
gnister ved at røre ved noget, med mindre man er så uheldig at den rør ved
stel samtidig med den er tilsluttet plus-polen.

Leif




andreaslundsfryd@gma~ (15-05-2006)
Kommentar
Fra : andreaslundsfryd@gma~


Dato : 15-05-06 10:48

Mange tak for hjælpen.

Mvh
Andreas.


andreaslundsfryd@gma~ (16-05-2006)
Kommentar
Fra : andreaslundsfryd@gma~


Dato : 16-05-06 07:37

Batteriet er ikke monteret i en bil, så der er ikke noget stel.

Hvordan skal amperemetret på laderen opføre sig? Jeg synes ikke
rigtig der er noget udslag.

Mvh
Andreas


Thomas Rasmussen (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 16-05-06 07:47

andreaslundsfryd@gmail.com wrote:
> Batteriet er ikke monteret i en bil, så der er ikke noget stel.
>
> Hvordan skal amperemetret på laderen opføre sig? Jeg synes ikke
> rigtig der er noget udslag.

Den burde starte rimelig hurtig op så det lader med fuld kraft, hvis
altså batteriet er fladt. Rengør polerne på batteriet, ellers får du
ikke en god forbindelse... En stålbørste kan gøre mirakler

Jeg har dog en billig lader fra Silvan eller lign. hvor den lige skal
have en kortslutning på klemmerne før den gider lade. Hvis du har et
voltmeter så prøv at måle spændingen både når de ikke er sat på
batteriet samt når de er monteret. Kortslutningen laver jeg ved hurtigt
at slå de to klemmer sammen (lidt ligesom du stryger en tændstik) så det
gnister.

Der er vist også noget med at et bilbatteri kan skifte polaritet hvis
det har været 100% afladet, men hvordan det så reagerer er jeg ikke helt
sikker på.

Thomas

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste