Opladning af startbatteri
Fra : andreaslundsfryd@gma~

Dato : 15-05-06 08:05

Hej.

Jeg skal have opladt et startbatteri, men har desværre mistet manualen
til min lader. Det drejer sig om et Varta 60 Ah batteri og en Einhell
AFN 5 lader (5 ampere). Batteriet er fuldstændig afladt.

Hvad er den korrekte procedure?

1. Minus til minus og plus til plus?
2. Skal "propperne" på batteriet fjernes?
3. Hvor lang tid skal det lade?

Håber på lidt hjælp.

Mvh
Andreas

Fra : Mikkel Lund

Dato : 15-05-06 09:13

andreaslundsfryd@gmail.com wrote:
> [...]
> til min lader. Det drejer sig om et Varta 60 Ah batteri og en Einhell
> AFN 5 lader (5 ampere). Batteriet er fuldstændig afladt.

Nej, plus til plus og minus fra den bil der oplader til stel på den bil
der skal oplades.

> 2. Skal "propperne" på batteriet fjernes?

Ja

> 3. Hvor lang tid skal det lade?

Til den er færdig. Omkring 15 timer for 60 Ah, men du kan se det på
laderen hvis den har en ampere viser, når den går ned på 0,5 A og går
istå er den færdig.

> Håber på lidt hjælp.

Håber det hjalp

> Mvh
> Andreas

Mikkel

Fra : C. Caspersen

Dato : 15-05-06 09:39

"Mikkel Lund" <mmlu03@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> andreaslundsfryd@gmail.com wrote:

> Nej, plus til plus og minus fra den bil der oplader til stel på den bil
> der skal oplades.

Det er med lader, ikke med startkabler !!!

Ja, plus til plus og minus til minus, når man bruger lader !

/Caspersen

Fra : Leif Neland

Dato : 15-05-06 12:17

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "Mikkel Lund" <mmlu03@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er med lader, ikke med startkabler !!!
>
> Ja, plus til plus og minus til minus, når man bruger lader !

Princippet er det samme.

Først sætter man plus-klemmen fra laderen til plus-polen på batteriet.

Derefter sætter man minus-klemmen fra laderen til stel, f.ex. på motoren.

Når man fjerner laderen tager man minus af først.

Grunden er at man så minimerer risikoen for at gnister antænder den
knaldgas, der opstår, når man (over-)lader et batteri ved at minuspolen er
langt fra batteriet.

Og når minusledningen ikke er tilsluttet, kan plus-ledningen ikke slå
gnister ved at røre ved noget, med mindre man er så uheldig at den rør ved
stel samtidig med den er tilsluttet plus-polen.

Leif

Fra : andreaslundsfryd@gma~

Dato : 15-05-06 10:48

Mange tak for hjælpen.

Mvh
Andreas.

Fra : andreaslundsfryd@gma~

Dato : 16-05-06 07:37

Batteriet er ikke monteret i en bil, så der er ikke noget stel.

Hvordan skal amperemetret på laderen opføre sig? Jeg synes ikke
rigtig der er noget udslag.

Mvh
Andreas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-05-06 07:47

andreaslundsfryd@gmail.com wrote:
> Batteriet er ikke monteret i en bil, så der er ikke noget stel.
>
> Hvordan skal amperemetret på laderen opføre sig? Jeg synes ikke
> rigtig der er noget udslag.

Den burde starte rimelig hurtig op så det lader med fuld kraft, hvis
altså batteriet er fladt. Rengør polerne på batteriet, ellers får du
ikke en god forbindelse... En stålbørste kan gøre mirakler

Jeg har dog en billig lader fra Silvan eller lign. hvor den lige skal
have en kortslutning på klemmerne før den gider lade. Hvis du har et
voltmeter så prøv at måle spændingen både når de ikke er sat på
batteriet samt når de er monteret. Kortslutningen laver jeg ved hurtigt
at slå de to klemmer sammen (lidt ligesom du stryger en tændstik) så det
gnister.

Der er vist også noget med at et bilbatteri kan skifte polaritet hvis
det har været 100% afladet, men hvordan det så reagerer er jeg ikke helt
sikker på.

Thomas