/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Leje af cabriolet
Fra : Otto J.


Dato : 13-05-06 11:07

Jeg og en af mine venner overvejer at tage en forlænget weekend med at køre
lidt rundt, og så tænkte vi at det kunne være fedt at gøre det i en
cabriolet. Spørgsmålet er så hvordan man gør det bedst/billigst, og om der
er nogle grundlæggende ting vi skal være opmærksom på, hvis man vil leje en
cabriolet. Såvidt jeg kan se er det svært at opdrive en cabriolet til
udlejning i Danmark, hvilket vel er forståeligt nok, så jeg forestiller mig
at vi kunne køre til Flensburg, og skifte til cabrio. Men hvad skal vi være
obs på - må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg
forestiller mig at det inden for EU ikke giver problemer, men på den anden
side er der vel en grænse for hvor længe man som dansker må køre rundt i
Danmark på tyske plader? Er der særlige forsikringsmæssige forhold vi skal
være obs på?

Mvh. Otto



 
 
Morgan Jones (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 13-05-06 11:25



>- må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg

NEJ. Som dansker med bopæl i Danmark må du ALDRIG føre en udenlandsk
indregistreret bil I danmark. Uanset om det er låne, leje, leasing, stjålet,
whatever.

Undtagelsen er at du kan få en transit godkendelse ved leje af autocamper,
men der er strenge regler omkring det.


Morgan



Otto J. (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Otto J.


Dato : 13-05-06 11:40

>>- må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg
>
> NEJ. Som dansker med bopæl i Danmark må du ALDRIG føre en udenlandsk
> indregistreret bil I danmark. Uanset om det er låne, leje, leasing,
> stjålet, whatever.

Nå. Øv. Er der så nogen steder i Danmark der lejer en cabrio ud?

Mvh. Otto



Peter Dalgaard (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 13-05-06 12:09

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> writes:

> >>- må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg
> >
> > NEJ. Som dansker med bopæl i Danmark må du ALDRIG føre en udenlandsk
> > indregistreret bil I danmark. Uanset om det er låne, leje, leasing,
> > stjålet, whatever.
>
> Nå. Øv. Er der så nogen steder i Danmark der lejer en cabrio ud?

www.delebil.dk har Megane Cabr.

Deres km priser ser nu ud til at kunne gøre en oliesheik grøn af
misundelse, især hvis det er på C-medlemsskab.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

alexbo (13-05-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-05-06 12:42


"Otto J." skrev

>> NEJ. Som dansker med bopæl i Danmark må du ALDRIG føre en udenlandsk
>> indregistreret bil I danmark.

Det er nok at tale med for store bogstaver.
Der findes masser af undtagelser for reglen om at man med bopæl i danmark
ikke må køre udenlandsk reg. bil.

Den relevante § fra bekendgørelsen indsat nederst.

mvh
Alex Christensen

§ 17. Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet
registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18.

Stk. 2. Personer med bopæl her i landet må dog føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne
udelukkende er beregnet og indrettet til godstransport, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedernes interesse som godstransport for
fremmed regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af
26. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober
1993, eller

2) der udføres godstransport i overensstemmelse med bilag II i Rådets
forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992, herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med punkt 4 i samme bilag.

Stk. 3. Ligeledes må personer med bopæl her i landet føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder - og for så vidt angår nr. 2) tillige
sammenslutninger, der ikke arbejder med gevinst for øje - etableret i
udlandet, såfremt motorkøretøjerne er indrettet til befordring af flere end
9 personer, føreren medregnet, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedens interesse som erhvervsmæssig
personbefordring, jf. Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992
(adgang til markedet), herunder cabotagekørsel, jf. Rådets forordning (EF)
nr. 12/98 af 11. december 1997, eller

2) der udføres personbefordring for egen regning i overensstemmelse med
Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet),
jf. bekendtgørelse om buskørsel.

Stk. 4. Endvidere må en person med bopæl her i landet føre et motorkøretøj,
der stilles til rådighed af en virksomhed eller et fast driftssted, der er
beliggende i udlandet, med henblik på enten erhvervsmæssig anvendelse eller
erhvervsmæssig og privat anvendelse i det pågældende udland og her i landet.
Beskæftigelse ved virksomheden eller det faste driftssted skal udgøre den
pågældende persons hovederhverv. Det er en forudsætning for kørslen, at de
statslige told- og skattemyndigheder efter ansøgning har meddelt tilladelse
til, at der betales registreringsafgift af køretøjet efter de særlige regler
herom. Tilladelsen skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen her i
landet og på forlangende vises til politiet. Motorkøretøjet må alene føres
af den person, som er omfattet af tilladelsen, eller af personer, der hører
til den pågældendes husstand.

Stk. 5. Personer med bopæl her i landet må føre et motorkøretøj, der er
registreret til taxikørsel (hyrekørsel) i udlandet. Personen må her i landet
udelukkende anvende motorkøretøjet til erhvervsmæssig personbefordring. Det
er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder
efter ansøgning har meddelt tilladelse til fritagelse for afgift af
køretøjer efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i
motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til
politiet.

Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i
automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg,
automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer,
redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller,
kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført af
ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder sted
i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering,
klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 7. Rigspolitiet kan, eventuelt på nærmere fastsatte vilkår, give
personer med bopæl her i landet tilladelse til at benytte udenlandske
køretøjer til kørsel her i landet, hvis

1) et køretøj køres i transit direkte fra indførselsstedet til
udførselsstedet, eller

2) et køretøj, der i henhold til en forsikringsaftale er stillet til
rådighed for den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er
havareret i forbindelse med kørsel uden for landet, køres direkte fra
grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.




Morgan Jones (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 13-05-06 12:57


> Det er nok at tale med for store bogstaver.
> Der findes masser af undtagelser for reglen om at man med bopæl i danmark
> ikke må køre udenlandsk reg. bil.

Du har naturligvis ret. Blokvogne, taxi'er samt busser fra Frelsens Hær er
udntaget. Og så er der den nye regel for firmabiler som stadig er lidt hen i
vejret mht. præ-godkendelse. ;)

Derudover er der også undtagelser for UNHCR ansatte osv... Men intet af det
er relevant for private. ;)

Mvh Morgan



MK (13-05-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 13-05-06 18:32


"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse
news:2Qj9g.55$z93.3@news.get2net.dk...

> Men intet af det er relevant for private.

En EU-parlemantariker har tidligere fået lov til at køre sit uden-
landske køretøj i DK. Han havde fast bopæl i DK og rejste
frem og tilbage - vejen var klart defineret, og ruten måtte ikke
fraviges een meter !



alexbo (13-05-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-05-06 18:55


"Morgan Jones" skrev

> Derudover er der også undtagelser for UNHCR ansatte osv... Men intet af
> det er relevant for private. ;)

Næh, men for mig betyder ALDRIG, ikke under nogen omstændigheder.
Ellers var der jo ingen mening i at skrive det med store bogstaver.

mvh
Alex Christensen



Morgan Jones (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 13-05-06 21:55


> Næh, men for mig betyder ALDRIG, ikke under nogen omstændigheder.
> Ellers var der jo ingen mening i at skrive det med store bogstaver.

Wow. Jeg glemte at skrive "for private". Du er en helt.

M



Octavius (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Octavius


Dato : 14-05-06 14:55


"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse
news:2Qj9g.55$z93.3@news.get2net.dk...
>

> Derudover er der også undtagelser for UNHCR ansatte osv... Men intet af
> det er relevant for private. ;)
>
> Mvh Morgan
>
Jeg er en privat person og reglen om at måtte føre en bil til bopæl og
udlejningsted når den er stillet til rådighed af forsikringsselskab, er
særdeles relevant for private!

Da jeg totalskadede min bil i udlandet fik jeg en lånebil resten af ferien
og den måtte jeg køre hjem til min bopæl, læse bagagen af og derefter køre
den til nærmeste udlejningssted , i dette tilfælde Avis i kbh's lufthavn.





Neser (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 15-05-06 21:57

> Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i
> automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg,
> automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer,
> redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og
> hoteller,
> kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført
> af
> ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder
> sted
> i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning,
> parkering,
> klargøring, afskibning eller hjemtransport.
>
Det var rart at få det på plads.
Der var til tider været snak om dette på arbejdet, da nogle mener man ikke
må ejeren (som ofte ikke er med), hvor andre smider prøveplader på "for en
sikkerheds skyld"
Har dog altid selv ment at man gerne måtte, da det ikke var befordring, men
reparation/prøvekørsel af køretøj.

- Neser



Morgan Jones (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 13-05-06 12:39


> Nå. Øv. Er der så nogen steder i Danmark der lejer en cabrio ud?

MLA.

Mvh Morgan



Michael Kristensen (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 13-05-06 11:48


"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse
news:6ui9g.42$Gd2.0@news.get2net.dk...
>
>
> >- må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg
>
> NEJ. Som dansker med bopæl i Danmark må du ALDRIG føre en udenlandsk
> indregistreret bil I danmark. Uanset om det er låne, leje, leasing,
stjålet,
> whatever.

Du må dog godt, hvis den tyske ejer sidder i bilen.



Morgan Jones (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 13-05-06 12:41


> Du må dog godt, hvis den tyske ejer sidder i bilen.

Den har jeg før hørt, men har aldrig kunne finde noget på skrift om det.
Blev en gang instrueret I at man måtte gerne køre i afgiftsfri
udlejningsbiler hvis den primære lejer var i bilen som del af transport til
f.eks. lufthavnen, originalt udlejningssted, hvis primære lejer var beruset
/ havde brækket et ben eller lignende, der gjorde at man skulle facilitere
tilbageleveringen af køretøjet for den primære lejer. Men om den holder i
retten aner jeg ikke.

Mvh Morgan



Armand (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-05-06 13:07

Morgan Jones skrev:
>> Du må dog godt, hvis den tyske ejer sidder i bilen.
>
> Den har jeg før hørt, men har aldrig kunne finde noget på skrift om det.
> Blev en gang instrueret I at man måtte gerne køre i afgiftsfri
> udlejningsbiler hvis den primære lejer var i bilen som del af transport til
> f.eks. lufthavnen, originalt udlejningssted, hvis primære lejer var beruset
> / havde brækket et ben eller lignende, der gjorde at man skulle facilitere
> tilbageleveringen af køretøjet for den primære lejer. Men om den holder i
> retten aner jeg ikke.

Jeg kender til flere tilfælde af danskere der har lejet en bil for at
komme hjem fra udlandet, og den eneste konskvens jeg har hørt om var da
jeg og en kammerat lejede en Corsa på SOS-kortet da Honda'en brændte
sammen på hjemvejen ved Bremen: Ved grænsen fandt man det åbenbart så
suspekt at et par ka'le med dansk pas kom på tyske plader at man lige
trak os ind i baglokalet imens vi blev checket for skatte/børnepenge
-gæld /lign.

Men reglen gælder kun de absolut nødvendige kørsel, hvilket i vores
tilfælde var til bopælen for at pakke ud, og siden tilbage til den
sydlige naboby for at aflevere bilen!

--
Armand.

Martin Orvad (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Orvad


Dato : 13-05-06 20:31

Morgan Jones wrote:
>> - må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg
>
> NEJ. Som dansker med bopæl i Danmark må du ALDRIG føre en udenlandsk
> indregistreret bil I danmark. Uanset om det er låne, leje, leasing, stjålet,
> whatever.

Vil det sige, at når jeg har familie på besøg fra Schweiz, så må jeg
ikke prøvekøre deres biler?

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 TDI 130 '02

Leonard (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-05-06 20:56

Martin Orvad <martin.orvad@email.invalid> wrote:

>Vil det sige, at når jeg har familie på besøg fra Schweiz, så må jeg
>ikke prøvekøre deres biler?

Næh, du skal bare have ejeren med i bilen.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

AS (13-05-2006)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 13-05-06 20:53


"Martin Orvad" <martin.orvad@email.invalid> wrote in message
news:446633f9$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> Morgan Jones wrote:
> >> - må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg
> >
> > NEJ. Som dansker med bopæl i Danmark må du ALDRIG føre en udenlandsk
> > indregistreret bil I danmark. Uanset om det er låne, leje, leasing,
stjålet,
> > whatever.
>
> Vil det sige, at når jeg har familie på besøg fra Schweiz, så må jeg
> ikke prøvekøre deres biler?

Rigtigt.

Man må ikke køre sin kones bil, hvis den er registreret udenfor DK. Det fik
jeg at ved fra politi, da jeg blev stoppet.
Hm... Interessant hvordan der er med sin eget bil registreret i anden land.
Dog, jeg tror der er den samme...


B.S. (13-05-2006)
Kommentar
Fra : B.S.


Dato : 13-05-06 15:19

Otto J. skrev:
> Jeg og en af mine venner overvejer at tage en forlænget weekend med at køre
> lidt rundt, og så tænkte vi at det kunne være fedt at gøre det i en
> cabriolet. Spørgsmålet er så hvordan man gør det bedst/billigst, og om der
> er nogle grundlæggende ting vi skal være opmærksom på, hvis man vil leje en
> cabriolet. Såvidt jeg kan se er det svært at opdrive en cabriolet til
> udlejning i Danmark, hvilket vel er forståeligt nok, så jeg forestiller mig
> at vi kunne køre til Flensburg, og skifte til cabrio. Men hvad skal vi være
> obs på - må vi køre tilbage til Danmark i en leje-bil fra Tyskland? Jeg
> forestiller mig at det inden for EU ikke giver problemer, men på den anden
> side er der vel en grænse for hvor længe man som dansker må køre rundt i
> Danmark på tyske plader? Er der særlige forsikringsmæssige forhold vi skal
> være obs på?

Europcar biludlejning har et par forskellige cab's. Regn med at det
ville være billigere at køre den tur i taxa men sjovt er det da i en cab.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus
76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W

Kim Voss Schrader (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 13-05-06 22:10

Hej Otto!

Otto J. wrote:

> Jeg og en af mine venner overvejer at tage en forlænget weekend med at køre
> lidt rundt, og så tænkte vi at det kunne være fedt at gøre det i en
> cabriolet. Spørgsmålet er så hvordan man gør det bedst/billigst, og om der
> er nogle grundlæggende ting vi skal være opmærksom på, hvis man vil leje en
> cabriolet. Såvidt jeg kan se er det svært at opdrive en cabriolet til
> udlejning i Danmark, hvilket vel er forståeligt nok, så jeg forestiller mig
> at vi kunne køre til Flensburg, og skifte til cabrio.
.....

Tja, jeg lejer da en Ford Mustang 5.7 V8 convertible i næste weekend fra
udlejningebureauet overfor Vesterport Station (Mener det er Avis...) i
København, så det ved jeg nu snart ikke :)

Den koster 1200,- pr. dag og dertil kommer forsikring. Man skal være 28, men det
er ikke et problem :) Det er incl. 100km - ved ikke hvad ekstra km vil koste.

Det er et begrænset tilbud de har, så det gælder nok om ikke at vente alt for
længe...

D.A.M.N jeg glæder mig :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Hr. Jensen (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 14-05-06 07:54

Den Sat, 13 May 2006 23:10:18 +0200 sendte Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> følgende røgsignaler:

>Tja, jeg lejer da en Ford Mustang 5.7 V8 convertible i næste weekend fra
>udlejningebureauet overfor Vesterport Station (Mener det er Avis...) i
>København, så det ved jeg nu snart ikke :)
>
>Den koster 1200,- pr. dag og dertil kommer forsikring. Man skal være 28, men det
>er ikke et problem :) Det er incl. 100km - ved ikke hvad ekstra km vil koste.
>
>Det er et begrænset tilbud de har, så det gælder nok om ikke at vente alt for
>længe...
>
>D.A.M.N jeg glæder mig :)

Husk at slå kaleschen op, for ifølge DMI er der meget stor
sandsynlighed for regn.

--
T.J.

Jeg er spontan, hvis jeg får tid til at tænke.


Kim Voss Schrader (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 14-05-06 08:00

Hej!

Hr. Jensen wrote:
....
> Husk at slå kaleschen op, for ifølge DMI er der meget stor
> sandsynlighed for regn.

Fornemmer jeg en anelse misundelse? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Hr. Jensen (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 14-05-06 09:28

Den Sun, 14 May 2006 09:00:20 +0200 sendte Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> følgende røgsignaler:

>Hej!
>
>Hr. Jensen wrote:
>...
>> Husk at slå kaleschen op, for ifølge DMI er der meget stor
>> sandsynlighed for regn.
>
>Fornemmer jeg en anelse misundelse? :)

Ja og nej.

Ja, jeg kunne godt tænke mig at tøffe rundt i en sådan i en dags tid
med "forhuden" trukket tilbage, men min generelle sundhedstilstand gør
det "umuligt" af føre bil pt., så nej, jeg er på den måde ikke så
misundelig.

I øvrigt så er der altså en sandsynlighed for regn i den næste uges
tid.

--
T.J.

Jeg er spontan, hvis jeg får tid til at tænke.


Otto J. (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Otto J.


Dato : 14-05-06 09:06

Tak for svarene - jeg havde selvfølgelig ikke lige tænkt på at der ind
imellem foregår ting man ikke kan læse sig til på nettet, så jeg prøver at
kontakte et par udlejningsfirmaer...

Mvh. Otto



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste