Fax Software til LaserWriter
Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 05-01-01 15:31

Kære alle,

på mit job har vi en netværksprinter, med indbygget Fax-funktion.
Desværre er Fax-mulighederne efter en reinstallation af alle Mac'erne
med OS 8.6, forsvundet.

Normalt er det sådan, at når man siger "print" i et program, så vil man
kunne vælge at sende dokumentet som Fax, i stedet for at printe.

Jeg har fundet ud af, at denne egenskab afhænger af noget software der
hedder "Fax Software for LaserWriter" (eller lign.), men jeg har ikke
kunnet skaffe det!

Ved i hvor det kan fås?

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-01 17:23

In article <1emrp3c.18xnx2i17mms3kN@35.ppp1-28.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Ved i hvor det kan fås?

Hvad er det for en printer?

--
MVH
Martin Edlich AKA "Århhh du er sgu da en bette Gud Martin!"

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 05-01-01 19:59

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Hvad er det for en printer?

Det er sådanset underordnet, da softwaren interfacer med enhver
post-script driver. Men det er en Canon kopmaskine med netværks og fax
funktioner.

Fra : N/A

Dato : 05-01-01 21:54

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 05-01-01 21:54

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Helt underordnet er det nu ikke. Hvis det nu havde været en 16/600, så
> havde jeg da haft løsningen.

Nåda...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-01-01 18:52

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har fundet ud af, at denne egenskab afhænger af noget software der
> hedder "Fax Software for LaserWriter" (eller lign.), men jeg har ikke

duh, jeg kan ikke huske om det var med OS 8, 8.1, 8.5 eller 8.6, men i
én af disse opdateringer forsvandt fax understøttelsen i Apples
Laserwritersoftware. Du skal under alle omstændigheder have fat i en
ældre version af LaserWriter end den der instaleres af 8.6, men om fax
delen virker med 8.6 er jeg ikke sikker på - der er sikkert en grund til
at Apple valgte at droppe understøttelsen.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ledig lejlighed? Jeg er boligløs i København - Hjælp!

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 05-01-01 19:59

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> delen virker med 8.6 er jeg ikke sikker på - der er sikkert en grund til
> at Apple valgte at droppe understøttelsen.

Duh! Det er noget lort - så må jeg lede efetr alternativer - hvor kan
jeg finde det?

Det må så virke med Adobe's AdobePS Postscript-driver.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-01-01 22:45

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Duh! Det er noget lort - så må jeg lede efetr alternativer - hvor kan
> jeg finde det?
>
> Det må så virke med Adobe's AdobePS Postscript-driver.

Det er da værd at prøve, men jeg mener ikke at den understøtter fax.

Til gængæld mener jeg at kunne huske én af systemversionerne 8-8.6
instalerede en alternativ (og ældre) Laserwriter kaldet 8f, som vist nok
skulle kunne håndtere i al fald de af Apples laseprintere som kunne
faxe. I samme systems ReadMe står der ét eller andet om hvad der er
nødvendigt for at kunne bruge faxen sammen med det nye system, samt
hvilken inkompatibilitet der er tale om - Men igen, mon ikke det er det
samme som Martin referer til?

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-01 23:08

In article <1ems8ev.1dtuoml1w1whdeN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Men igen, mon ikke det er det samme som Martin referer til?

Joda, men der var ligesom ikke grund til at uddybe det (fra min side).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-01-01 00:22

> [...]

> nødvendigt for at kunne bruge faxen sammen med det nye system, samt
> hvilken inkompatibilitet der er tale om - Men igen, mon ikke det er det

Jeg har lige tjekket en 8.1 CD, og kan se at funktionen blev afskaffet
allerede i den laserwriter der fulgte med 8.0/8.1 (laserWriter
8.5/8.51). I "Læs-mig til printersoftware" 8.51 fra min 8.1CD, står der
at PostScript Fax ikke længere understøttes, og man man med visse
begrænsninger kan bruge Laserwriter 8f (v8.23) driveren i stedet, denne
er dog ikke inkluderet i Mac OS 8.1 - I Mac OS 8.5 og nyerer _er_
LaserWriter 8f (v8.2.3) inkluderet (Det kan dog være at du er nød til at
trække den ud af 8.5 tome-arkivet)

Du bør under alle omstændigheder læse den "Læs-mig til printersoftware"
der fulgte med LaserWirter 8.51! Da skrivebordsprintning mm. eksempelvis
ikke virker med 8f v8.23.

Jeg tror at jeg har din email adresse et eller andet sted (et eksempel
på hvor irriterende en "NOSPAM-adresse" kan være), så jeg mailer lige
læs-mig dokumentet til dig, ok?

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 06-01-01 10:58

> [...]

> Du bør under alle omstændigheder læse den "Læs-mig til printersoftware"
> der fulgte med LaserWirter 8.51! Da skrivebordsprintning mm. eksempelvis

Pyt, det er fax-funktionen, sat det at den virker korrekt (driveren) med
OS 8.6 der betyder noget.

Jeg HADER spam!

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 06-01-01 10:58

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Det er da værd at prøve, men jeg mener ikke at den understøtter fax.

Det var den de brugte, før jeg bragte alle over på LaserWriter.