Ubeslutsom oliemåler
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-05-06 21:31

Min oliemåler har tilsyneladende fået sig et akut anfald af
ubeslutsomhed - og jeg var lige ved at tro jeg nu igen skulle til at
betale en kæmpe mekanikerregning.

Der sidder en lille måler der med en nål viser oliestanden når der
sættes tænding på motoren. Efter 10-15 sekunder slukker den.

Mandag eller tirsdag begyndte den pludselig at vise at oliestanden var
faldet. Det skiftede en del hvor meget den mente der var når motoren
blev startet. Her til aften besluttede den sig så for at vise
faretruende lavt niveau - dog uden at advarselslampen for lavt olietryk
tændte og motoren har kørt fint hele tiden.

Mig igang med at checke oliestand med oliemålerpinden - den viser at
der er fyldt op til lidt over midt mellem minimum og maksimum mærkerne.
Standen blev checket ~10 minutter efter jeg parkerede bilen. Tænding på
bilen - på ~15-20 minutter den elektroniske oliemåler ændret mening fra
"ingen olie" til "næsten fyldt".

Konklusion: noget må være galt

Spørgsmål: hvad ?

Umidelbart ser det ikke ud til den forbruger olie i så faretruende grad
som måleren mener, der har ikke været nogen pletter under bilen der
kunne indikere at den taber olie. Motoren kører fint og advarselslampen
for olietryk har ikke lyst på noget tidspunkt.

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx