/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Udsættere - BX GTi?
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 11-05-06 18:18

Halløj - long time no snak,

Jeg er kommet i besiddelse af en god gammel franskmand - en BX GTi fra
1992, som desværre er lidt i syv sind om den gider trække eller ej.

Den sætter ud - både under og uden belastning, og uanset om man
accelererer eller motorbremser. Det forekommer mest mellem 3 og
5.000rpm, men også uden for dette område.
Det føles mest som noget tænding der forsvinder - altså, den "giver
helt op" og tager så fat igen. Jeg har dog ikke en tændingspistol - ej
heller forstand på at bruge den - så dét er kun en mistanke.

Fordelerdæksel, rotor, tændkabler og tændrør blev skiftet i vinters i
anden forbindelse. Jeg har derudover skiftet tændrør og rotor igen
(bare for at være sikker på det var nyt).
Tændingsmodul er skiftet for et par uger siden (i forsøg på at udbedre
fejlen) og jeg har lige skiftet tændspole til en anden. Begge dele
uden held.

Spørgsmålet er så - nogen der har nogen idéer? :)

På forhånd tak - det begynder at irritere mig :)
/Tommy

 
 
Tommy Eriksen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 12-05-06 11:19

On Thu, 11 May 2006 19:17:43 +0200, Tommy Eriksen
<tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Jeg er kommet i besiddelse af en god gammel franskmand - en BX GTi fra
>1992, som desværre er lidt i syv sind om den gider trække eller ej.

Hmm ... Er der nogen der tilfældigvis har en idé om hvad
stikforbindelserne er på den ECU der ligger under passagersædet?
Haynes' tegninger osv er umådeligt ringe når det drejer sig om en GTi
med kat, desværre.
Jeg har en idé om en dårlig forbindelse i krumtapføleren, og ville
godt prøve at måle lidt på kryds og tværs.

/Tommy
--
1.3kg pr HK (ved 38.000rpm)
Og så hverdagstøsen, 1992 Citroen BX GTi

Per Beer Hansen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 12-05-06 11:50

Tommy Eriksen wrote:
> On Thu, 11 May 2006 19:17:43 +0200, Tommy Eriksen
> <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:
>
>> Jeg er kommet i besiddelse af en god gammel franskmand - en BX GTi
>> fra 1992, som desværre er lidt i syv sind om den gider trække eller
>> ej.
>
> Hmm ... Er der nogen der tilfældigvis har en idé om hvad
> stikforbindelserne er på den ECU der ligger under passagersædet?
> Haynes' tegninger osv er umådeligt ringe når det drejer sig om en GTi
> med kat, desværre.
> Jeg har en idé om en dårlig forbindelse i krumtapføleren, og ville
> godt prøve at måle lidt på kryds og tværs.

Ved ikke om du kan bruge dette til noget:
www.perbeer.dk/bx/cit_ecu_01.jpg
www.perbeer.dk/bx/cit_ecu_02.jpg

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Tommy Eriksen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 12-05-06 11:55

On Fri, 12 May 2006 12:50:07 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Tommy Eriksen wrote:
>> On Thu, 11 May 2006 19:17:43 +0200, Tommy Eriksen
>> <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:
>>
>>> Jeg er kommet i besiddelse af en god gammel franskmand - en BX GTi
>>> fra 1992, som desværre er lidt i syv sind om den gider trække eller
>>> ej.
>>
>> Hmm ... Er der nogen der tilfældigvis har en idé om hvad
>> stikforbindelserne er på den ECU der ligger under passagersædet?
>> Haynes' tegninger osv er umådeligt ringe når det drejer sig om en GTi
>> med kat, desværre.
>> Jeg har en idé om en dårlig forbindelse i krumtapføleren, og ville
>> godt prøve at måle lidt på kryds og tværs.
>
>Ved ikke om du kan bruge dette til noget:
>www.perbeer.dk/bx/cit_ecu_01.jpg
>www.perbeer.dk/bx/cit_ecu_02.jpg

Det er absolut et skridt i den rigtige retning, men det er vist til
16v'en?
Har du den tilfældigvis til en XU9J2 motor også? (med Motronic ECU)
Vist også årgang 91-93

Pfh tak :)
/Tommy
--
1.3kg pr HK (ved 38.000rpm)
Og så hverdagstøsen, 1992 Citroen BX GTi
Gamle franske biler - You've GOT to want it!

Per Beer Hansen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 12-05-06 12:07

Tommy Eriksen wrote:

>
> Det er absolut et skridt i den rigtige retning, men det er vist til
> 16v'en?
> Har du den tilfældigvis til en XU9J2 motor også? (med Motronic ECU)
> Vist også årgang 91-93

Det sku' så være denne her:
www.perbeer.dk/bx/cit_ecu_8v.jpg

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Tommy Eriksen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 12-05-06 14:44

On Fri, 12 May 2006 13:07:21 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Tommy Eriksen wrote:
>
>>
>> Det er absolut et skridt i den rigtige retning, men det er vist til
>> 16v'en?
>> Har du den tilfældigvis til en XU9J2 motor også? (med Motronic ECU)
>> Vist også årgang 91-93
>
>Det sku' så være denne her:
>www.perbeer.dk/bx/cit_ecu_8v.jpg

Det ligner meget godt, men så alligevel ikke. Stikket på min har 3
rækker ben.
Anyway, tak for indsatsen :)

/Tommy
--
1.3kg pr HK (ved 38.000rpm)
Og så hverdagstøsen, 1992 Citroen BX GTi
Gamle franske biler - You've GOT to want it!

Armand (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-06 12:04

Tommy Eriksen skrev:
> On Thu, 11 May 2006 19:17:43 +0200, Tommy Eriksen
> <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:
>
>> Jeg er kommet i besiddelse af en god gammel franskmand - en BX GTi fra
>> 1992, som desværre er lidt i syv sind om den gider trække eller ej.
>

Slår mig lige:
Hvordan ser din bilnøgle ud? Sidder den i et bundt der således hænger og
dingler i tændingslåsen?
Peug. 205 havde en meget sprød tændingslås, der ikke tålte dén
behandling, og din BX'er har jo nogle flere år på bagen en min 205'er
havde da den fik problemet!
Er problemet forekommende dagligt med usvigelig sikkerhed? Ifald er det
enkelt at teste for ødelagt tændingslås ved at hotwire med en ledning
direkte fra batteriets +pol til plus-siden af tændspolen (mål med en
prøvelampe til stel hvilken af de to ledninger dr får lampen til at lyse
=> plusledningen), derved får du permanent tænding udenom låsen og
forsynings-huller derfra bliver elimineret - Ergo: hvis problemet
forsvinder ér fejlen i tændingslåden eller ledningnettet til/fra denne !
Bemærk lige at du med en sådan hotwiring ikke kan stoppe motoren uden at
kvæle den i gear eller fjerne ledningen fra batteri/spole (evt. en
kontakt monteret på ledningen?)!!

--
Armand.

Tommy Eriksen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 12-05-06 12:28

On Thu, 11 May 2006 19:17:43 +0200, Tommy Eriksen
<tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:

[sniiiiiiip igen]

Et tillægsspørgsmål - er der nogen der ved om det er muligt at udlæse
fejlkoder selv fra motorstyringen i sådan en bil? (Det er en Motronic
1.3 ECU).
Den lokale mekanikers system viste ikke nogen koder, men han viste
ikke om det var fordi der ikke var nogen eller det bare var hans
diagnoseting der ikke ville snakke med min gamle bil.

Pfh tak,
/Tommy
--
1.3kg pr HK (ved 38.000rpm)
Og så hverdagstøsen, 1992 Citroen BX GTi
Gamle franske biler - You've GOT to want it!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408886
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste