Karburator og katalysator
Fra : pwh

Dato : 11-05-06 16:45

Jeg har altid troet at det krævede indsprøjtning når bilen
var udstyret med katalysator. Men den '89 Kadett 1.4 S
med NV14 motor jeg lige har fået har efter bedste overbevisning
karburator, både som jeg ser det rent fysisk og også ifølge Haynes.
Den har også katalysator, den blev nemlig skiftet i forbindelse
med syn for 1/2 år siden.

/Jens

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 11-05-06 18:36

mon ikke det er en monopoint indsprøjtning - den ligner til forveksling en
karburator

/Claus
- Venter på en ny BMW 520d

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 11-05-06 18:44

On Thu, 11 May 2006 19:35:47 +0200, "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> wrote:

>mon ikke det er en monopoint indsprøjtning - den ligner til forveksling en
>karburator

På kadett'en er det muligvis, men min fars Lada Samara 1100 fra '95
har skam en karburator/katalysator-kombo. Det virker cirka lige så
ringe som resten af bilen (stepmotor til blandingsjustering så vidt
jeg husker), men den har det i hvert fald.

/Tommy

Fra : pwh

Dato : 11-05-06 21:07

> [...]
> ringe som resten af bilen (stepmotor til blandingsjustering så vidt
> jeg husker), men den har det i hvert fald.

Så kan det altså lade sig gører

/Jens

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 10:13

Tommy Eriksen skrev:

> [...]
> ringe som resten af bilen (stepmotor til blandingsjustering så vidt
> jeg husker), men den har det i hvert fald.

En kollega til mig havde en Yugo45 med katalysator og karbunade.
Beskrivelsen af Lada'en passer forøvrigt meget godt på hans trængsler

--
Armanbd.

Fra : pwh

Dato : 11-05-06 21:06

> mon ikke det er en monopoint indsprøjtning - den ligner til
> forveksling en karburator
>
> /Claus
> - Venter på en ny BMW 520d

Det troede jeg også først det var, det sidder der nemlig på 1.4 i modellen.
Men ifølge Haynes og manualen er det en alm karburator på NV14 motoren.
Det passser også meget godt med at benzinpumpen bliver drevet direkte
fra knasten og ikke er elektrisk som på sprøjt.
Jeg undrede mig bare, men det ser ud til at fungerer som det skal

/Jens