HDI
Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 11-05-06 07:56

Jeg har en HDI Peugout 306 2.0 men har læst lidt om måden man køre i
disse HDI biler - Bland andet må man ikke skifte ned i gear hen mod et
"rødt" kryds
men har den godt af at blive sat i frigear og så rulle hele vejen
derhen ??

Mvh
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-06 08:18

peter_dinesen@hotmail.com skriver:

> [...]
> "rødt" kryds
> men har den godt af at blive sat i frigear og så rulle hele vejen

Hvorfor det ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 11-05-06 08:27

en HDI skal køres på en anden måde end alm. benzin bil - Funktionen
med at lade den rulle (måske en par 100 m.) spare benzin og evt diesel
, især ved bykøresel, men har motoren godt af det ??

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-06 08:30

peter_dinesen@hotmail.com skriver:

> en HDI skal køres på en anden måde end alm. benzin bil

Næh det skal den ikke.

Ikek ud over at der skal skiftes gear noget tidligere.

> Funktionen
> med at lade den rulle (måske en par 100 m.) spare benzin og evt diesel
> , især ved bykøresel, men har motoren godt af det ??

Det tager den ikke skade af.

Hvorfor skulle den det ?

(Tryk venligst "avanceret" og besvar", så kan du citere og lave
forståelige indlæg, se evt linket i min signatur)

Klaus
--
http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html

Fra : Jens

Dato : 11-05-06 08:33

<peter_dinesen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> "rødt" kryds
> men har den godt af at blive sat i frigear og så rulle hele vejen

Den eneste forskel er - s.v.j.v. - at der er en smule brændstofforbrug
til tomgang, hvis du lader den rulle. Bruger du motoren som bremse
stopper brændstoftilførslen helt.

Hvorfra har du, at man ikke må skifte ned?
--

Jens F

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 11-05-06 09:10

et stykke "best pratice" fra peugot med HDI disel biler har sådan
nogle råd - også noget med omgangstælleren (over 2500 = skift gear
under 1800 skift gear)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-06 09:10

peter_dinesen@hotmail.com skriver:

> et stykke "best pratice" fra peugot med HDI disel biler har sådan
> nogle råd - også noget med omgangstælleren (over 2500 = skift gear
> under 1800 skift gear)

Venligst men bestemt, kig på din citatteknik

Men mener du seriøst at den ikke kan trække under 1800rpm ?

Min Golf skifter jeg oftest op i gear lige under 2000 rpm.
2500 når det skal gå lidt friskt.

Hvem har givet dig de råd ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 09:37

On Thu, 11 May 2006 10:10:16 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>
>Men mener du seriøst at den ikke kan trække under 1800rpm ?
>
>Min Golf skifter jeg oftest op i gear lige under 2000 rpm.

I Xsara'en skifter jeg lige omkring 2000 rpm og gearer senest ned ved
13-1400 o/min. Den begynder at brumme "så dejligt", når vi når ned på
1200, men trækker egentlig jævnt nok - gider bare ikke høre på det.
Det kan være, jeg skal til at lære at skifte lidt anderledes, jeg har
set et par udsagn om, at den bliver mere økonomisk ved at køre med
1900+. Men ingen får mig til at trække den til 3000, så længe den er
helt kold
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-06 09:56

Ivan Madsen wrote:
> [...]

> Det kan være, jeg skal til at lære at skifte lidt anderledes, jeg har
> set et par udsagn om, at den bliver mere økonomisk ved at køre med

Så får du så et udsagn der siger det modsatte - altid så lave omdrejninger
som muligt og hurtigt op i højeste rem, så kører du mest økonomisk.

> Men ingen får mig til at trække den til 3000, så længe den er
> helt kold

Ejere af 1,0 biler kommer i problemer der :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-06 10:10

On Sun, 21 May 2006 10:55:56 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Så får du så et udsagn der siger det modsatte - altid så lave omdrejninger
>som muligt og hurtigt op i højeste rem, så kører du mest økonomisk.

Det har jeg også altid ment, så det er jo sådan ca. den måde jeg kører
på.

>Ejere af 1,0 biler kommer i problemer der :)

Min gamle Kadett C 1.0 klarede det fint Men OK, den gang
forventede medtrafikanterne heller ikke der blev kørt dragrace ned til
næste lyskryds - det er som om normal acceleration i dag er for
langsom trafikkulturen
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-06 09:46

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> set et par udsagn om, at den bliver mere økonomisk ved at køre med
> 1900+. Men ingen får mig til at trække den til 3000, så længe den er

Jeg kører vores 306'er 2.0 HDi 90 HK så jeg efter skiftet ligger lidt
under 2000.

Jeg kører 16-17 km/l med 80 % motorvej med 120-130 km/t.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-05-06 10:28

Jeg håber lige at i kan svare mig, som normalt ikke kører diesel:

Det sidste års tid har jeg jævnligt arbejdet på et projekt i et af firmaets
datterselskaber - og transporten dertil foregår i een af firmaets poolbiler,
som er en flok Ford Focus'er af den tidligere model med en 1.8 liters 115 Hk
TDCI.

Jeg har selvfølgelig noteret mig den totalt anderledes motorkarakteristik i
forhold til min private benziner, og netop det med at den kan trække ved
meget lave omdrejningstal er jo noget man mærker.
Specielt har jeg bemærket at den kan trække rent ved absolut tomgang -
stikker man den 3. gear ved tomgang, så triller den stille og roligt afsted
med ca. 25 km/t uden at lyde anstrengt - dette passer meget fint til de
interne hastighedsgrænser som vi har på fabriksområderne - giver man
gas, så lyder den dog noget anstrengt, men den kommer dog roligt op i fart.
Er dette voldtægt af motoren, eller er det OK ? - og kan diesler generelt
trække i tomgang ? - jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hvordan min Skoda
ville te sig...

Andreas M. Hansen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 11-05-06 13:55

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> Er dette voldtægt af motoren, eller er det OK ? - og kan diesler
> generelt trække i tomgang ? - jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hvordan

Det er jo en firmabil, så den har det bedst med kold motor, 600 o/m og
speederen i bund ;)
Ej, min egen lader jeg ikke trække i tomgang med kold motor, men gerne
når motoren er driftsvarm.

Mvh
Søren

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-05-06 16:32

> Det er jo en firmabil, så den har det bedst med kold motor, 600 o/m og
> speederen i bund ;)
> Ej, min egen lader jeg ikke trække i tomgang med kold motor, men gerne når
> motoren er driftsvarm.

Den er skam også gennemvarm når den får lov til det - der er 70 km at køre
før jeg kommer til området med disse hastighedsgrænser.
At pine en kold motor kunne jeg skam aldrig finde på - heller ikke i en
firmabil

Andreas M. Hansen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-06 10:01

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> at køre før jeg kommer til området med disse hastighedsgrænser.
> At pine en kold motor kunne jeg skam aldrig finde på - heller ikke i

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man piner en motor der går i
tomgang.

Når jeg starter hjemmefra lader jeg bilen trække i 1. og 2. og sommetider 3.
gear (efter humør) de første 100-150 meter og jeg tillader mig at tvivle på
at den tager skade af det andre steder end i koblingen.

Med til historien hører så at den sagtens kan trække sig selv i højeste gear
uden at jeg behøver røre speederen :)

Når motoren får noget at trække, giver den selv gas, så den ikke tvinges til
at gå i stå (med mindre man bruger koblingen forkert).

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-06 14:00

Soren Pedersen wrote:
> Det er jo en firmabil, så den har det bedst med kold motor, 600 o/m og
> speederen i bund ;)

En af dem som sælges som "En ejer, ASO"

> Ej, min egen lader jeg ikke trække i tomgang med kold motor, men gerne
> når motoren er driftsvarm.

Ditto

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-05-06 16:48

> En af dem som sælges som "En ejer, ASO"

Du har fuldstændig ret - jeg ville aldrig nogensinde selv købe en
leasingbil...
Som skrevet ovenfor så mishandler jeg ikke selv firmabiler - men når jeg ser
på hvordan det er gået ned ad bakke på 1½ år og 60 000 km på de Focus'er som
bliver brugt af gud og hver mand i firmaets tjeneste, så løber det mig koldt
ned ad ryggen.

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 17:30

<peter_dinesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

------------------
Man gearer da forhåbentlig aldrig ned gennem alle gearene når man skal
stanse.
Det er noget køreskolerne underviser i, uden at have sat sig ind i hvor
meget det slider ekstra på hele drivlinen. Bremserne er til at stanse bilen
med og gearene er der for at lette gangen for motoren under acceleration.

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 09:19

Tom skrev:
> [...]
> med og gearene er der for at lette gangen for motoren under acceleration.

Dieselmotorer har svært ved at blive varme efter koldstart, og som for
bensinmotorer koster kold motor mere brændstof (á choker).
Ved at transformere inertien i køretøjet om til varme i motoren gennem
motorbremsning istedet for varme i bremserne, vil man forkorte
opvarmnings-perioden og derved forbedre økonomien!

Jeg har noteret mig det med fuel cut-off ved motorbremsning og anser det
bekræftet af skribenterne med køreselcomputer der vider 999 km/l ved
påløb; men jeg kan i praksis ikke få det til at stemme med at jeg
tydeligt fornemmer en langt ringere motorbremse-evne mens min 1,4 HDi er
kold - Dét må da hænge sammen med større brændstofmængde :-/

At det skulle være mere økonomisk med påløb frem for friløb, hvor
motoren bruger brændstof i tomgangs-mængde, behøver heller ikke helt at
hænge sammen: Hvis vi anskuer ekstremfald á decelleration til stilstand
vil man holde stille et pænt stykke før når man bruger påløb, og
argumentet skulle være at det har kostet brændstof at komme det stykke
længere som bilen har rullet i friløb før stilstand. Men her stopper
regnestykket ikke for det koster brændstof á accelerationsmængde at
sætte igang og køre frem til det punkt hvortil man ville kunne rulle i
friløb!
Jeg tror ikke på at der er noget sparet i bevidst at bruge påløb idteset
for friløb :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 15:35

> [...]
> motorbremsning istedet for varme i bremserne, vil man forkorte
> opvarmnings-perioden og derved forbedre økonomien!

Der er tale om minimal energi i form af ekstra varme ved at bruge
motorbremse, varmen kommer helt klart fra forbrændingen og ikke ret meget
fra komprimeret luft med fuel-cutoff.

Desuden er det noget forfærdelig rykkeri man oplever i bilen når der bliver
gearet ned gennem gearene. Ikke om nogen fik lov at køre sådan i mine biler.

--
Tom

Fra : Jens

Dato : 12-05-06 18:05

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Desuden er det noget forfærdelig rykkeri man oplever i bilen når der bliver
> gearet ned gennem gearene. Ikke om nogen fik lov at køre sådan i mine biler.

Hvis man lige løfer blikket ud af den lokale andedam og ser på kørsel i
bakker lidt højere end dem vi ser herhjemme, er kørsel med påløb ikke
ualmindeligt. Faktisk vil man overbelaste sine bremser ganske alvorligt
uden.
--

Jens F

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 18:56

Tom skrev:

> Der er tale om minimal energi i form af ekstra varme ved at bruge
> motorbremse, varmen kommer helt klart fra forbrændingen og ikke ret meget
> fra komprimeret luft med fuel-cutoff.

Så har du da glemt hvorledes det er at pumpe en cykel :-|

> Desuden er det noget forfærdelig rykkeri man oplever i bilen når der bliver
> gearet ned gennem gearene. Ikke om nogen fik lov at køre sådan i mine biler.

Kommer da an på hvilken amatør det er der roder i gearboksen
Nuvel, det er just ikke den økonomiske metode der fremmer glidende
nedgearinger

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 19:08

> Så har du da glemt hvorledes det er at pumpe en cykel :-|

Næh men igen er denne varme slet ikke at sammenligne med en forbrænding ved
over 1000°C.

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 19:15

Tom skrev:

> Næh men igen er denne varme slet ikke at sammenligne med en forbrænding ved
> over 1000°C.

Ret beset: Hvis man kan bremse bilens vægt v.h.a. motoren vil det
afsætte ligeså meget energi i kølesystemet, som bremserne ville lave
varme ud af samme arbejde!
Det kan godt være at det er peanuts i det store billede, men for en kold
dieselmotor har dét også sin ret :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-06 19:59

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

Hej Armand

> Det kan godt være at det er peanuts i det store billede, men for en
> kold dieselmotor har dét også sin ret :-|

Jeg tror du har overset noget. Varmeenergien, der stammer fra
opvarmningen i kompressionstakten, vil jo vende tilbage til luften når
den udvider sig i forbrændingstakten (og køler motoren).

Det eneste der kan opvarme en motor uden forbrænding er et
nævneværdigt overtryk i forbrændingskammeret i udblæsningstakten. Om
det så findes skal jeg ikke lige gøre mig klog på Derved vil
luften i forbrændingskammeret være varm når den blæses ud (og er
derved køligere end indsugningsluften når den når
omgivelsestemperaturen).

Noget helt andet er friktionsvarmen i motoren, der jo nok følger
omdrejningstallet.
--
mvh Jes Vestervang - der roder med køleanlæg for tiden

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-06 21:56

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Dén detalje havde jeg ikke overvejet, men den er IMHO ikke så
> fremtrædende som du gør den til, eftersom det der sker efter
> kompressionen, er åbning af udstødnings-ventilen. Med andre ord vil
> en given nedkøling af den ekspanderende luft forekomme i
> udstødningen!

Udstødningsventilen åbner da først ved starten af udblæsningstakten,
hvor stemplet er i bund og luften derved har nået det oprindelige tryk
(og temperatur). I modsat fald ville forbrændingen, der skulle presse
stemplet ned, jo bare fise ud af udstødningen.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-06 22:26

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> En analogi vil være en alm. luftkompressor: - Hvor opstår varmen? I
> cylindrene, som har køleribber for at slippe af med den!

Din analogi er vist forkert. I kompressoren blæses luften ud under
højt tryk (dvs. varmt luft*), mens det er et ret beskedent tryk fra en
forbrændingsmotor i udblæsningstakten (dvs. temperatur som
indsugningsluften). Når trykket ud er lig trykket ind vil luften have
hhv. opvarmet og kølet lige meget inde i cylinderen (med undtagelse af
at motorens egen varme kan have tilført luften lidt ekstra energi).

*: ...og når den varme luft så er blevet kølet af på hhv. cylindervæg
og tryktankvæh, så vil den blive koldere end den oprindelige
omgivelsestemperatur når trykket atter falder (i værktøjet).
Grundprincippet i ethvert køleanlæg
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-06 08:38

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> OK! Inden jeg helt falder til jorden, så forklar også lige hvorfor
> varmen ikke forsvinder i cykelpumpen?

Fordi luften også kommer ud under højt tryk i den, hvorved den aldrig
når at blive kold (i pumpen).

Men jeg er egentlig alligevel kommet lidt i tvivl om, hvorvidt det er
al varmeenergien der når tilbage i luften når den ekspanderer i
forbrændingstakten. Hvis ikke, så vil udstødningsluften være koldere
end indsugningsluften fordi noget varmeenergi er gået til motoren.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-06 12:36

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Ergo: - Op på et rullefelt med en et-cylindret motorcykel. - Af med
> udstødningen. - Lad rullefeltet trække motoren. - Mål den
> udblæsende lufts temperatur med et digi-termometer: Er temperaturen
> under den omgivende lufts (=indsugn.-temp) er det fordi der er afsat
> varme i motoren :-|
>
> Hvornår starter vi? '

Vi? Jeg stoler på at du kan håndtere testen alene. Hvornår får vi en
rapport?

Men... vi kan jo også nøjes med at konstatere at motorbremsning
bremser og effekten jo kun kan afsættes i transmission og motor og at
det så nok har en eller anden opvarmende virkning

Mend det er da til at regne på. Hvis nu en bil på et ton kører ned at
en bakke med jævn fart og bevæger sig 20 meter nedad vil det give
m*g*h=1000*9.82*20=200kJ. Det er nok lettere at forstå som en
effekt. Er det en 5% hældning har bilen tilbagelagt 400 meter. Hvis
hastigheden så er 36 km/t= 10 m/s er de 200 kJ blevet afleveret på 40
sekunder. Watt er J/s, så effekten der afleveres til motor og
transmission i de 40 sekunder er så 200kJ/40s = 5kW.

Lad os sige at samme bil motorbremser fra 72 km/t (20 m/s) til 36 km/t
(10 m/s) på 5 s varmer det med 1/2*m*(vstart^2-vslut^2) =
1/2*1000*(20^2-10^2)= 500*300=150kJ. Fordelt på 5 sekunder giver det
en varmeeffekt på 30kW.

Så jow, det giver nok et eller andet, men det er ikke det vilde
--
mvh Jes Vestervang - der savnede lidt afveksling fra
korrekturlæsningen