|
| Fiat uno: bliver for varm ! Fra : Morten |
Dato : 10-05-06 13:37 |
|
Hej
Jeg har en Fiat Uno 1.0 fra '92 - den er begyndt at blive for varm når jeg
kører - efter noget tid, og specielt i køer, begynder advarselslampen at
lyse, og hvis jeg så holder ind og åbner til kølervæsken, så syder og damper
det.
Jeg har næsten lige fået ny køler i, og den er ikke utæt - og det er ikke
fordi den mangler vand, for den er stort set helt fyldt ... Når jeg starter
bilen så kører blæseren ikke rundt, men jeg tror kun den starter når bilen
er varm, så det kan være derfor ...
Nogen der kan komme med ideer?
/Morten
| |
Klaus D. Mikkelsen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 10-05-06 13:56 |
|
Morten skriver:
>
> Jeg har en Fiat Uno 1.0 fra '92 - den er begyndt at blive for varm når jeg
> kører - efter noget tid, og specielt i køer, begynder advarselslampen at
> lyse
Starter blæseren ?
> og hvis jeg så holder ind og åbner til kølervæsken, så syder og damper
> det.
Det er meget normalt.
> Nogen der kan komme med ideer?
Defekt termostat til blæseren.
Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html
| |
Morten (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 10-05-06 14:45 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4461E2EF.2536DA44@du.kan.finde.den...
>
> Starter blæseren ?
Når jeg starter
bilen så kører blæseren ikke rundt, men jeg tror kun den starter når bilen
er varm, så det kan være derfor ...
> Defekt termostat til blæseren.
Det kunne være - er der andre måder end bare at skifte den ud og se om det
hjalp?
| |
Klaus D. Mikkelsen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 10-05-06 14:45 |
|
Morten skriver:
>
> Når jeg starter bilen så kører blæseren ikke rundt,
Det skal den heller ikke
> men jeg tror kun den starter når bilen er varm, så det kan være derfor ...
Jeps
> Det kunne være - er der andre måder end bare at skifte den ud og se om det
> hjalp?
Kortslutte termostaten, så kan du se om blæseren virker. Tag termostaten
ud, mål på den og nedsænk den i kogende vand.
Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-05-06 16:18 |
|
"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> lyse, og hvis jeg så holder ind og åbner til kølervæsken, så syder og
> damper det.
>
Hvis du uden videre kan åbne, uden at vandet sprøjter pga. overtryk, har du
et et utæt dæksel i beholderen- byt til nyt. Ellers defekt termostat,
vandpumpe, hvis der ingen særlig varme kommer, når du åbner for
varmeapparatet- vandpumpen.
| |
Morten (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 10-05-06 17:00 |
|
... jeg glemte lige at tilføje:
Jeg har prøvet at åbne hjelmen i dag efter en køretur, og der kørte blæseren
kort da jeg åbnede, så den er åbentbart ikke helt død - vil dette sige at
termostaten virker, eller kan den også bare være defekt så blæseren kører
for lidt?
/Morten
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-05-06 17:30 |
|
"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:I5o8g.88
> Jeg har prøvet at åbne hjelmen i dag efter en køretur, og der kørte
> blæseren kort da jeg åbnede, så den er åbentbart ikke helt død - vil dette
> sige at termostaten virker, eller kan den også bare være defekt så
> blæseren kører for lidt?
>
Det er to forskellige, den til blæseren er elektrisk, og den som holder
temp. på kølevandet er mekanisk - en ventil som åbner mere el mindre til
køleren. Men jeg vil stadig holde på at koger den uden tryk, el blæseren
køre kun kort, er det, det dæksel-b for som bekendt falder væskes kogepunkt
ved faldende tryk, vise-versa. Giv noget info, er der tryk på kølesystemet?.
| |
Morten (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 10-05-06 20:58 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:446214b8$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Det er to forskellige, den til blæseren er elektrisk, og den som holder
> temp. på kølevandet er mekanisk - en ventil som åbner mere el mindre til
> køleren. Men jeg vil stadig holde på at koger den uden tryk, el blæseren
> køre kun kort, er det, det dæksel-b for som bekendt falder væskes
> kogepunkt ved faldende tryk, vise-versa. Giv noget info, er der tryk på
> kølesystemet?.
Jeg forstår nok ikke helt hvad du skriver (jeg kender ikke meget til det)
men hvis du mener om der er tryk når jeg åbner til kølervæsken mens denne er
varm, så er svaret ja ....
| |
Morten (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 10-05-06 16:55 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:446203f3$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvis du uden videre kan åbne, uden at vandet sprøjter pga. overtryk, har
> du et et utæt dæksel i beholderen- byt til nyt.
Det gør det - vandet sprøjter op, og der løber typisk 1-2 liter ud hvis jeg
åbner når den er rigtig varm...
> Ellers defekt termostat, vandpumpe, hvis der ingen særlig varme kommer,
> når du åbner for varmeapparatet- vandpumpen.
Jeg forstår nok ikke helt dette, men jeg har prøvet at åbne dækslet til
vandet mens bilen var tændt (og kold) og man kunne ikke tydeligt se at det
cirkulerede ...
Men kunne jeg ikke bare fjerne termostaten og lave det så blæseren kørte
konstant når bilen var tændt .. det ville da give en god køling ...
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-05-06 17:42 |
|
"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forstår nok ikke helt dette,
Du kan ikke se det cirkulere, men er den varm uden at vandpumpen kan pumpe
til varmeapparatet, er det fordi den ikke virker godt nok.
| |
|
|