Få raspet dækkene.....
Fra : Kent

Dato : 09-05-06 22:10

.... hvis de larmer.

Ja, dette er selvfølgelig gammel latin og viden for mange
af jer, men jeg havde altså aldrig hørt om det før .

Var lige til eftersyn med min bil her den anden dag. Så fortalte
jeg lige lidt om, om det virkelig kunne passe, at det skulle
støje så meget fra dækkene (det er ikke så længe side, vi
har købt bilen) . Han følte lidt på dækkene, hvorefter han
konkluderede, at de var "savtakkede". Den var helt galt
med bagdækkene. Det er en svaghed med mange dæk,
fik jeg at vide, og at jeg hverken kan gøre fra eller til
mhst. hvordan jeg kører og lignende.

Nogle der kan sige mere om dette?

Men dækkene skulle raspes/høvles, sagde han så.
Det blev gjort - og det var jo næsten som at få en ny
bil igen. Fra konstant larm fra bagdækkene, og til fuldstændig
ro! . Jeg kunne slette ikke høre den mindste dækstøj
på vej hjem! Det var sgu dejligt - for at sige det mildt.

Så lige et tip - til dem der ikke vidste det i forvejen.

Kent.

Fra : Basse

Dato : 09-05-06 22:46

On 9-May-2006, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote:

> "savtakkede"
> Det er en svaghed med mange dæk,
> fik jeg at vide, og at jeg hverken kan gøre fra eller til
> mhst. hvordan jeg kører og lignende.

Øhh nådada
Der er et eller andet der hvisker "4-hjuls-sporing", i baghovedet på mig.

Men det kan da være at man ikke bruger sådan noget på de nymodens biler.
Jeg ville nu nok få den målt efter alligevel.

Hygge,
Basse

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-05-06 09:00

Kent wrote:
> [...]
> med bagdækkene. Det er en svaghed med mange dæk,
> fik jeg at vide, og at jeg hverken kan gøre fra eller til

Det er helt normalt, hvis det er en Golf du kører i. Det forekommer kun på
brede dæk, så måske skulle du gå 30-50 mm ned i bredden?

Rådet fra VW var for mange år siden at skifte dæk rundt ved at krydse fra
forrest til bagerst, men i modsatte side. Andre hælder til at skifte de
forreste rundt med de bagerste for hver 10.000 km.

Jeg har lige skiftet lige rundt, fra forrest til bagerst i samme side og
kørt adskillige km - det hjælper hvert fald ikke en døjt.

Afraspning hos dækmanden koster dæk og mindre km på dækket.

> Så lige et tip - til dem der ikke vidste det i forvejen.

Nogen ved mere om andre ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leif Neland

Dato : 10-05-06 09:27

> Afraspning hos dækmanden koster dæk og mindre km på dækket.

Sikker? Risikerer man ikke at et ujævnt dæk bliver slidt hurtigere, og
bliver mere og mere ujævnt, ligesom et hul i grusvejen hurtigt bliver til
mange med en afstand, der svarer til resonansfrekvensen i hjulophænget?

Leif

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-05-06 14:51

Leif Neland wrote:

> [...]
> bliver mere og mere ujævnt, ligesom et hul i grusvejen hurtigt bliver
> til mange med en afstand, der svarer til resonansfrekvensen i

Sådan som jeg husker det - og det er mange år siden - så krydsede jeg rundt
med dækkene og lyden forsvandt. Det fik jeg ikke gjort denne gang - og lyden
bliver ved med at være der :(

Jeg burde selvfølgelig lige bytte dem rundt ...

Jeg har læst at arbejdet hos dækmanden - raspningen - dér betaler man for at
få slidt sit dæk ned. Det kan jeg godt selv gøre :)

Hvad angår omløbsretningen ... jeg tror ikke den har meget at sige. Og jeg
har aldrig set nogen test på det. Såhhh ....
--
Per, Esbjerg

Fra : Kent

Dato : 10-05-06 15:06

> [...]
at
> få slidt sit dæk ned. Det kan jeg godt selv gøre :)

<klip>

Ja, men efter hvad jeg har fået at vide - hvis dækkene først er blevet
savtakkede, så er skaden sket, idet det har en selvforstærkende effekt.
Den eneste løsning skulle være at få raspet dækkene.

Og lige til orientering - det var altså ikke "dæk-manden", der fortalte
mig det .

Kent.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-05-06 16:35

Kent wrote:

> [...]
> effekt. Den eneste løsning skulle være at få raspet dækkene.

> Og lige til orientering - det var altså ikke "dæk-manden", der

Dér reddede du dig lige fra en længere maskingeværsalve :)

Jeg vil tage mig sammen i næste uge og bytte mine færdæk rundt. Så får vi se
om lyden forsvinder - og om det er fordi der ikke er mere mønster tilbage :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Aksel

Dato : 10-05-06 16:57

> Hvad angår omløbsretningen ... jeg tror ikke den har meget at sige. Og jeg
> har aldrig set nogen test på det. Såhhh ....
> --
> Per, Esbjerg

Forkert omløbsretning betyder at regnvand pumpes ind midt under dækket i
stedet for ud til siderne, så det eneste "det har at sige" er at du
aquaplaner ved meget lavere hastighed.

Hilsen Aksel

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-05-06 04:30

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Forkert omløbsretning betyder at regnvand pumpes ind midt under dækket i
> stedet for ud til siderne, så det eneste "det har at sige" er at du
> aquaplaner ved meget lavere hastighed.

Ja og hvis omløbsretningen er forkert giver det en fejlmarkering i
synsrapporten ved syn. Hvis da det bliver opdaget ;-/

MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 12:51

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Ja og hvis omløbsretningen er forkert giver det en fejlmarkering i
> synsrapporten ved syn. Hvis da det bliver opdaget ;-/

Det gør det så ikke i mit bilfælde .... tilfælde :) Jeg har lige været til
syn (føler jeg det som :)).

Der var en artikel i en avis i dag, det må næsten have været Jyske
Vestkysten, som gav mig ret i det jeg har skrevet med rasperiet.

Ikke at jeg stoler på journalister, men denne gang ... :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 09:32

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Rådet fra VW var for mange år siden at skifte dæk rundt ved at krydse fra
> forrest til bagerst, men i modsatte side. Andre hælder til at skifte de
> forreste rundt med de bagerste for hver 10.000 km.

Så skal man have dækkene af fælgen, ellers passer omløbsretningen ikke
længere.

Er det så ikke bedre at lade forhjul være forjhjul og så skifte gummiet
når de er ved at være "nede" ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen: