/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Underhaling eller forbikørsel
Fra : JS


Dato : 09-05-06 08:26

Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde det...
Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på motorvej?

Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken pludselig klumper
sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud i ydersporet og deltage i
slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække ud ved evt. møde med en
lastbil, campingvogn etc. ?




 
 
B.S. (09-05-2006)
Kommentar
Fra : B.S.


Dato : 09-05-06 08:25

JS skrev:
> Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde det...
> Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på motorvej?
>
> Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken pludselig klumper
> sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud i ydersporet og deltage i
> slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække ud ved evt. møde med en
> lastbil, campingvogn etc. ?
>
En forbi kørsel er hvis du følger trafikken i dit spor. Hvis der ikke
ligger andre i dit spor og du holder din fart vil jeg stadig kalde det
en forbi kørsel.
--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus
76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W

JS (09-05-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-05-06 08:40

B.S. wrote:
> JS skrev:
>> Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde
>> det... Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på
>> motorvej? Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken pludselig
>> klumper sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud i ydersporet
>> og deltage i slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække ud
>> ved evt. møde med en lastbil, campingvogn etc. ?
>>
> En forbi kørsel er hvis du følger trafikken i dit spor. Hvis der ikke
> ligger andre i dit spor og du holder din fart vil jeg stadig kalde det
> en forbi kørsel.

Men bliver det så til en ulovlig overhaling indenom, hvis jeg ved mødet med
lastbil el.lign. trækker/fletter ud i ydersporet?



Klaus D. Mikkelsen (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-05-06 08:54

JS skriver:
>
> Men bliver det så til en ulovlig overhaling indenom, hvis jeg ved mødet med
> lastbil el.lign. trækker/fletter ud i ydersporet?


Jep
http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

JS (09-05-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-05-06 09:05

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> JS skriver:
>>
>> Men bliver det så til en ulovlig overhaling indenom, hvis jeg ved
>> mødet med lastbil el.lign. trækker/fletter ud i ydersporet?
>
>
> Jep
> http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm

Det bliver jo så bare lidt vanskeligt at afgøre hvornår man må trække ud. Du
kan have forbikørt en bil som vælger at sænke hastigheden og derved skabe
hul til udfletning, men han er jo så i virkeligheden blevet overhalet
indenom, hvilket jo så er ulovligt. Lastbiler laver vel ulovlige
overhalinger på samlebånd hvis reglerne skal følges til punkt og prikke.



Ukendt (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-05-06 09:48

On Tue, 9 May 2006 09:40:02 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>B.S. wrote:
>> JS skrev:
>>> Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde
>>> det... Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på
>>> motorvej? Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken pludselig
>>> klumper sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud i ydersporet
>>> og deltage i slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække ud
>>> ved evt. møde med en lastbil, campingvogn etc. ?
>>>
>> En forbi kørsel er hvis du følger trafikken i dit spor. Hvis der ikke
>> ligger andre i dit spor og du holder din fart vil jeg stadig kalde det
>> en forbi kørsel.
>
>Men bliver det så til en ulovlig overhaling indenom, hvis jeg ved mødet med
>lastbil el.lign. trækker/fletter ud i ydersporet?
>

Det gør det faktisk, for dit vognbaneskift gør, at der er biler bag
dig, som du har "underhalet" - men gad vide, om policen gør noget ved
det?
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
kun hunden er chippet

JS (09-05-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-05-06 10:03

Ivan Madsen wrote:
> On Tue, 9 May 2006 09:40:02 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
>
>> B.S. wrote:
>>> JS skrev:
>>>> Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde
>>>> det... Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på
>>>> motorvej? Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken
>>>> pludselig klumper sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud
>>>> i ydersporet
>>>> og deltage i slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække
>>>> ud ved evt. møde med en lastbil, campingvogn etc. ?
>>>>
>>> En forbi kørsel er hvis du følger trafikken i dit spor. Hvis der
>>> ikke ligger andre i dit spor og du holder din fart vil jeg stadig
>>> kalde det en forbi kørsel.
>>
>> Men bliver det så til en ulovlig overhaling indenom, hvis jeg ved
>> mødet med lastbil el.lign. trækker/fletter ud i ydersporet?
>>
>
> Det gør det faktisk, for dit vognbaneskift gør, at der er biler bag
> dig, som du har "underhalet" - men gad vide, om policen gør noget ved
> det?

Det kunne være lækkert hvis de ikke gjorde for den adfærd kunne, på bedste
pædagogiske vis, måske lære andre billister, der elsker at køre i
ydersporsslange, at bruge asfalten i indersporet.

Når selekampagnen har lagt sig kunne de passende lave en "træk altid! ind
efter overhaling"-kampagne...



Ukendt (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-05-06 13:23

On Tue, 9 May 2006 11:02:43 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

<...>

>>
>> Det gør det faktisk, for dit vognbaneskift gør, at der er biler bag
>> dig, som du har "underhalet" - men gad vide, om policen gør noget ved
>> det?
>
>Det kunne være lækkert hvis de ikke gjorde for den adfærd kunne, på bedste
>pædagogiske vis, måske lære andre billister, der elsker at køre i
>ydersporsslange, at bruge asfalten i indersporet.
>
>Når selekampagnen har lagt sig kunne de passende lave en "træk altid! ind
>efter overhaling"-kampagne...
>

Jamen, man bør da trække ind - det er bare lidt svært med kulturen i
dag, hvor der ikke gives en mm. Hvis man kommer til at ligge i en
stribe i yderbanen er det svært at trække ind, for hvem giver plads
ved næste lastbil? Ikke ham, der lå bag mig, han ligger nu lige ud for
mig for at være sikker på at jeg ikke kommer foran ham igen
Når man har oplevet den tur et par gange vælger man uanset det ikke er
korrekt at blive derude og følge tempo. Det er især på Fyn det
forekommer, åbenbart fordi motorvejen er ved at være for lille til
belastningen. Sådan en "slange" kan så svinge op og ned i fart, da der
køres for tæt og opbremsningerne derfor bliver voldsommere end
nødvendigt - især når "elefanterne" vil være med i legen.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
kun hunden er chippet

jan@stevns.net (09-05-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-05-06 21:19

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev :

>Det kunne være lækkert hvis de ikke gjorde for den adfærd kunne, på bedste
>pædagogiske vis, måske lære andre billister, der elsker at køre i
>ydersporsslange, at bruge asfalten i indersporet.

De lærer ikke en hujende fis !

Jeg kører dagligt i mylderet på KøgeBugt, og passerer gladeligt en
kæmpeflok amøber der klumer i de 2 baner til venstre, medens vi i
højre bane luller derudaf ......

Noget langt sjovere er at holde fartgrænsen exact - hold op folk
bliver sure ;)






--
jan@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !

Jens (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 09-05-06 08:51


B.S. skrev:

> JS skrev:
> > Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde det....
> > Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på motorvej?
> >
> > Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken pludselig klumper
> > sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud i ydersporet og deltage i
> > slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække ud ved evt. møde med en
> > lastbil, campingvogn etc. ?
> >
> En forbi kørsel er hvis du følger trafikken i dit spor. Hvis der ikke
> ligger andre i dit spor og du holder din fart vil jeg stadig kalde det
> en forbi kørsel.

Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
indenom, uanset hastighed.

> --
> Mvh Brian
> www.fotob.dk
> Venimus Conglaciati Vicimus
> 76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W


B.S. (09-05-2006)
Kommentar
Fra : B.S.


Dato : 09-05-06 08:50

Jens skrev:

> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
> indenom, uanset hastighed.

Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus
76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W

Finn Guldmann (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-05-06 10:09

B.S. skrev:
>> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
>> indenom, uanset hastighed.
> Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
> tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.
>
Forbikørsel, højre om, kan kun forekomme i tæt trafik. Og på motorvejene
er det vist kun ved Kbhstrup, og visse andre steder morgen og aften, det
forekommer.

Det regnes også for forbikørsel kort før en udfletning hvor en bil
tydeligvis har lagt sig i 2. spor for at holde til venstre.

Alt andet er 'højre om overhaling' og ulovligt.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

JS (09-05-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-05-06 10:29

Finn Guldmann wrote:
> B.S. skrev:
>>> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
>>> indenom, uanset hastighed.
>> Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
>> tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.
>>
> Forbikørsel, højre om, kan kun forekomme i tæt trafik. Og på
> motorvejene er det vist kun ved Kbhstrup, og visse andre steder
> morgen og aften, det forekommer.
>
> Det regnes også for forbikørsel kort før en udfletning hvor en bil
> tydeligvis har lagt sig i 2. spor for at holde til venstre.
>
> Alt andet er 'højre om overhaling' og ulovligt.

Som lastbilchauffør sker det vel ofte at I laver underhalinger når trafikken
hober sig op i ydersporet og I fortsætter i indersporet, hvor der kan være
langt op til næste forhindring. Lad os antage at det er to lastbiler i
skildpaddevæddeløb, der har skabt slangen i ydersporet og du fortsætter i
indersporet op bagved den lastbil der bliver overhalet, hvorefter du blinker
og presser dig ud i ydersporet. Det er vel en ulovlig overhaling som sker
mange gange dagligt. Og egentlig rimeligt nok synes jeg, for det ville da
være tosset hvis alle skal ligge i ydersporet blot fordi at der er en padde
der mener at det er hendes (M/K) ret at sinke trafikken. Det skulle så også
være tilladt i bil at forbikøre og flette ind hvis der opstår forhindringer
i ens eget spor. zig-zag-overhalinger indenom skal selvfølgelig ikke
tillades.



Finn Guldmann (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-05-06 11:47

JS skrev:
>>>> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
>>>> indenom, uanset hastighed.
>>> Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
>>> tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.
>> Forbikørsel, højre om, kan kun forekomme i tæt trafik. Og på
>> motorvejene er det vist kun ved Kbhstrup, og visse andre steder
>> morgen og aften, det forekommer.
>> Det regnes også for forbikørsel kort før en udfletning hvor en bil
>> tydeligvis har lagt sig i 2. spor for at holde til venstre.
>> Alt andet er 'højre om overhaling' og ulovligt.
> Som lastbilchauffør sker det vel ofte at I laver underhalinger når trafikken
> hober sig op i ydersporet og I fortsætter i indersporet, hvor der kan være
> langt op til næste forhindring. Lad os antage at det er to lastbiler i
> skildpaddevæddeløb, der har skabt slangen i ydersporet og du fortsætter i
> indersporet op bagved den lastbil der bliver overhalet, hvorefter du blinker
> og presser dig ud i ydersporet. Det er vel en ulovlig overhaling som sker
> mange gange dagligt. Og egentlig rimeligt nok synes jeg, for det ville da
> være tosset hvis alle skal ligge i ydersporet blot fordi at der er en padde
> der mener at det er hendes (M/K) ret at sinke trafikken. Det skulle så også
> være tilladt i bil at forbikøre og flette ind hvis der opstår forhindringer
> i ens eget spor. zig-zag-overhalinger indenom skal selvfølgelig ikke
> tillades.
>
Der skal da nok være lastbiler der laver den der, men jeg hører nu ikke
til dem.

Men det sker da at man kommer inden om nogle af bilerne, der ikke kan
finde ud af at trække til højre, inden man får taget farten af sine 40 tons.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Jens (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 09-05-06 08:57


B.S. skrev:

> Jens skrev:
>
> > Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
> > indenom, uanset hastighed.
>
> Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
> tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.

Ja det er jeg med på, men så tror jeg at der skal være mere end en
bil. Hvis det nu drejer sig om 1 bil i ydersporet og en bil i
indersporet, hvor bilen i ydersporet sænker hastigheden så må du
ikke overhale.

Men jeg er ikke 100% sikker.
>
> --
> Mvh Brian
> www.fotob.dk
> Venimus Conglaciati Vicimus
> 76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W


Klaus D. Mikkelsen (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-05-06 08:54

Jens skriver:
>
> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
> indenom, uanset hastighed.

Man må ikke overhale indenom, men forbikørsel er tilladt.


Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

Henrik Stidsen (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-05-06 10:02

Jens wrote:
> B.S. skrev:
> > Jens skrev:
> > > Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
> > > indenom, uanset hastighed.

> > Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
> > tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.

> Ja det er jeg med på, men så tror jeg at der skal være mere end en
> bil. Hvis det nu drejer sig om 1 bil i ydersporet og en bil i
> indersporet, hvor bilen i ydersporet sænker hastigheden så må du
> ikke overhale.

Fæl § 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en
hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som
overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i
en anden vognbane.

Hvis der kun er to biler på vejen er færdslen vist ikke at anse som
tæt - og så må bilen i venstre vognbane sandsynligvis ikke køre der
og bilen i højre bane må ikke køre forbi. Jeg har aldrig hørt om
nogen der har fået bøde for det.

Min kørelærer sagde at hvis man kom kørende på en tresporet
motorvejen og mødte en enlig bil der lå i midten skulle man trække
ud i 3. spor og overhale for derefter at trække ind i 1. spor igen.
Det får vist som regel folk til at overveje hvorfor det er de ligger i
midtersporet når de bliver udsat for sådan en overhaling :)


JS (09-05-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-05-06 10:24

Henrik Stidsen wrote:

> Min kørelærer sagde at hvis man kom kørende på en tresporet
> motorvejen og mødte en enlig bil der lå i midten skulle man trække
> ud i 3. spor og overhale for derefter at trække ind i 1. spor igen.
> Det får vist som regel folk til at overveje hvorfor det er de ligger i
> midtersporet når de bliver udsat for sådan en overhaling :)

Ja, det burde det gøre, men det sker sjældent. Og af en eller anden grund er
det ofte kvinder der ligger og hygger sig i midtersporet.



Kent Oldhøj (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 09-05-06 13:41

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in
news:1147165301.600061.216790@v46g2000cwv.googlegroups.com:

> Min kørelærer sagde at hvis man kom kørende på en tresporet
> motorvejen og mødte en enlig bil der lå i midten skulle man trække
> ud i 3. spor og overhale for derefter at trække ind i 1. spor igen.
> Det får vist som regel folk til at overveje hvorfor det er de ligger i
> midtersporet når de bliver udsat for sådan en overhaling :)

Og hvis midterbane egoisten ikke forstår det første gang, så sænk farten og
lad ham overhale dig, mens du ivrigt vinker og smiler til ham. Sidstnævnte
er vigtigt da jeg engang kom til at skræmme en kvindelig billist ved min
adfærd. Hun følte sig tydeligt truet.

Træk ud bagved ham og overhal igen gerne meget langsomt. Husk at vinke og
smile. Gentag efter lyst og behov.

Ukendt (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-05-06 13:50

On 09 May 2006 12:41:12 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com>
wrote:

>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in
>news:1147165301.600061.216790@v46g2000cwv.googlegroups.com:
>
>> Min kørelærer sagde at hvis man kom kørende på en tresporet
>> motorvejen og mødte en enlig bil der lå i midten skulle man trække
>> ud i 3. spor og overhale for derefter at trække ind i 1. spor igen.
>> Det får vist som regel folk til at overveje hvorfor det er de ligger i
>> midtersporet når de bliver udsat for sådan en overhaling :)
>
>Og hvis midterbane egoisten ikke forstår det første gang, så sænk farten og
>lad ham overhale dig, mens du ivrigt vinker og smiler til ham. Sidstnævnte
>er vigtigt da jeg engang kom til at skræmme en kvindelig billist ved min
>adfærd. Hun følte sig tydeligt truet.
>
>Træk ud bagved ham og overhal igen gerne meget langsomt. Husk at vinke og
>smile. Gentag efter lyst og behov.

Du glemmer den ulovlige - kom til næsten at overhale indenom, så fald
tilbage - ud i tredie spor, køre forbi og træk ind igen. Jeg kom ved
en fejlvurdering af midterbanevognens hastighed til at lave det nummer
en gang - gad ikke klodse bremserne, fordi vedkommende kun kørte 80,
men det virkede, den trak ind
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
kun hunden er chippet

Per Henneberg Kriste~ (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 09-05-06 10:14

JS wrote:

> Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde
> det... Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på
> motorvej?
> Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken pludselig klumper
> sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud i ydersporet og
> deltage i slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække ud ved
> evt. møde med en lastbil, campingvogn etc. ?

Situationen sker rigtig tit, hvis du kører med campingvogn. Du kører lystigt
derud af med 90 km/t, mens slangen til venstre overhaler dig langsomt. Så
går slangen lidt i stå fordi der er for mange biler i venstre spor, og jeg
indhenter lastbilen, elt imens jeg underhaler på livet løs. Min underhaling
kan sagtens starte 3-500 meter før jeg reelt indhenter lastbilen, og køen
til venstre kan - eller kan ikke, det er forskelligt - være der stadig eller
være forsvundet ud i horisonten i mellemtiden.

Jeg underhaler, men jeg plejer at vente med at overhale lastbilen til
slangen i venstre spor er væk. Med mindre jeg skønner jeg har mere travlt
med at komme til destinationen end slangen har med at holde passende (lille)
afstand :)

--
Per, Esbjerg



Christian B. Andrese~ (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-05-06 13:20


Finn Guldmann wrote:
> B.S. skrev:
> >> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
> >> indenom, uanset hastighed.
> > Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
> > tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.
> >
> Forbikørsel, højre om, kan kun forekomme i tæt trafik. Og på motorvejene
> er det vist kun ved Kbhstrup, og visse andre steder morgen og aften, det
> forekommer.

Og omkring Randers, og omkring Hadsten, og omkring Århus..........find
selv på flere

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Finn Guldmann (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-05-06 15:34

Christian B. Andresen skrev:

>>>> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
>>>> indenom, uanset hastighed.
>>> Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
>>> tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.
>> Forbikørsel, højre om, kan kun forekomme i tæt trafik. Og på motorvejene
>> er det vist kun ved Kbhstrup, og visse andre steder morgen og aften, det
>> forekommer.
> Og omkring Randers, og omkring Hadsten, og omkring Århus..........find
> selv på flere
>
Det er dem jeg mener med "og visse andre steder morgen og aften".

Du kan tage Vejle og Vestfyn med der også.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Ebbe Kristensen (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-05-06 14:26

JS wrote:
> Det er vist blevet diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde det...
> Hvornår er der tale om en underhaling hhv. en forbikørsel på motorvej?
>
> Hvis man ligger i inderste spor med 110 og trafikken pludselig klumper
> sammen i ydersporet, skal jeg så også trække ud i ydersporet og deltage i
> slangelegen eller må jeg forstætte indenom og trække ud ved evt. møde med en
> lastbil, campingvogn etc. ?

Det blev diskuteret for cirka en måneds tid siden. I den forbindelse
stillede jeg politiets færdselsafdeling følgende spørgsmål:

==================================
Ifølge færdselslovens §24 må man kun køre højre om hvis fædslen
er tæt "og fremføres i flere rækker med en hastighed, der bestemmes
af de foran kørende". Et eksempel fra det virkelige liv:

Om morgenen på vej mod Kalvebod-broen med retning mod Amager, ser jeg
ofte at trafikken glider fint i første vognbane mens den går noget
mere trægt i anden og tredie vognbane. Eftersom jeg skal ind over
Sjællandsbroen, ligger jeg som regel i første vognbane så her laver
jeg relativt ofte en forbikørsel.

Men det sker også jævnligt at dem foran mig drejer fra ved en
afkørsel. Herved bliver der nu frit foran mig, dvs. min fart er ikke
længere bestemt af de foran kørende. Hvis jeg skal følge lovens
bogstav skal jeg nu sænke min fart, således at den matcher farten i
anden vognbane, en adfærd, jeg er ret sikker på vil overraske de
bagved liggende billister betydeligt.

Så hvordan skal §24 fortolkes når første vognbane er fri mens der
er fyldt op i anden (og tredie) vognbane?

Ja, jeg er klar over at man ifølge §15 skal trække ind i første
vognbane, når det er muligt. Men det er ikke noget man oplever særlig
ofte i det virkelige liv
==================================

Det fik jeg følgende svar på:

==================================
Hermed fremsendes svar på Deres henvendelse.

Kørsel som beskrevet anses som forbikørsel, idet hastigheden i f.eks.
vognbane 2 bestemmes af forankørende indtil man når det forreste
køretøj i vognbane 1, hvorefter der ikke er tale om forbikørsel
længere. Ved en fortsættelse vil der være tale om ulovlig overhaling
højre om.

De er velkommen til at kontakte undertegnede på tlf. 33 910 910
(indvalg) lokal 5131 for en eventuel uddybning af emnet.

Med venlig hilsen

Finn Andreasen
politiassistent
==================================

Svaret er ikke lysende klart men jeg forstår det således at sålænge
der til venstre for dig er en række biler hvis hastighed bestemmes af
den forankørende, er der tale om forbikørsel. Men når du når til
den forreste i rækken, bliver der tale om en overhaling højre om. Det
må man ikke så nu skal du sænke farten således at den matcher den
forreste bil i rækken.

I praksis er har jeg ikke mødt en "forreste bil i rækken" i
Københavnsk myldretidstrafik endnu.

Ebbe

Ebbe


Finn Guldmann (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-05-06 15:36

Ebbe Kristensen skrev:
> Svaret er ikke lysende klart men jeg forstår det således at sålænge
> der til venstre for dig er en række biler hvis hastighed bestemmes af
> den forankørende, er der tale om forbikørsel. Men når du når til
> den forreste i rækken, bliver der tale om en overhaling højre om. Det
> må man ikke så nu skal du sænke farten således at den matcher den
> forreste bil i rækken.
> I praksis er har jeg ikke mødt en "forreste bil i rækken" i
> Københavnsk myldretidstrafik endnu.
>
"Den forankørende" er den der kører foran dig i det spor du kører i.
Drejer denne fra har du naturligvis ikke "forankørende" mere, og så kan
"forbikørsel" ikke holde.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Christian B. Andrese~ (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-05-06 07:28


Finn Guldmann wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> >>>> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
> >>>> indenom, uanset hastighed.
> >>> Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
> >>> tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.
> >> Forbikørsel, højre om, kan kun forekomme i tæt trafik. Og på motorvejene
> >> er det vist kun ved Kbhstrup, og visse andre steder morgen og aften, det
> >> forekommer.
> > Og omkring Randers, og omkring Hadsten, og omkring Århus..........find
> > selv på flere
> >
> Det er dem jeg mener med "og visse andre steder morgen og aften".



> Du kan tage Vejle og Vestfyn med der også.

Vestfyn ved jeg ikke så meget om, men Vejle er sikkert rigtigt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Per O. (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 10-05-06 09:34

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1147242452.814204.48460@v46g2000cwv.googlegroups.com...

Finn Guldmann wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> >>>> Jeg tror faktisk reglen er ret konsekvent.. Man må aldrig overhale
> >>>> indenom, uanset hastighed.
> >>> Nej det er derfor du har reglen, Forbikørsel. Den er netop til disse
> >>> tilfælde hvor trafikken i indersporet går hurtigere end ydersporet.
> >> Forbikørsel, højre om, kan kun forekomme i tæt trafik. Og på
> >> motorvejene
> >> er det vist kun ved Kbhstrup, og visse andre steder morgen og aften,
> >> det
> >> forekommer.
> > Og omkring Randers, og omkring Hadsten, og omkring Århus..........find
> > selv på flere
> >
> Det er dem jeg mener med "og visse andre steder morgen og aften".



> Du kan tage Vejle og Vestfyn med der også.


Ifølge udsendelserne med færdelspolitiet på TV Syd har man blandt andet når
men kommer nordfra og kommer til sammen feltningen mellem motorvejen nordfra
og motorvejen østfra en sammenfletning af de to motorvejen i sydgående
retning. Umiddelbare efter bliver det yderste spor i højre side til en
frakørselsbane, og de to resterende spor fortsætter sydpå som almindelig
motorvej. Her var det ifølge politiassistenten helt ok at folk i det yderste
højre spor kørte indenom al færdslen i de to venstrespor, hvis de skulle
dreje af længere fremme. Som han argumenterede, så var der ingen fornuftig
grund til at man skulle trække to baner til venstre, og så to baner til
højre igen, for at overhale en lastbil. Så i det tilfælde at man ikke agter
at skifte bane igen, men gør klar til at forlade motorvejen, er dette altså
også ok.

Per O.
www.billedsnedkeren.dk



Finn Guldmann (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-05-06 13:47

Christian B. Andresen skrev:
>> Du kan tage Vejle og Vestfyn med der også.
> Vestfyn ved jeg ikke så meget om, men Vejle er sikkert rigtigt.
>
Det der kan undre er at det er mellem Odense og Middelfart problemerne
er. Ikke så meget omkring Odense.

Hvad alle de biler vil der aner jeg ikke. Der er jo ikke noget specielt
at komme der efter.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,
kørt igennem en hæk og kørt op bag i 2 biler. Det burde fandeme være
forbudt for de kællinger at bevæge sig i trafikken i så lidt tøj. :-@

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste