Original navi i tysk bil - dur det i DK?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-05-06 00:07

Davs.

Lige endnu et spørgsmål omkring bil importeret fra Tyskland;

Renaults originale navigationsanlæg i Laguna II, i en bil solgt fra ny
i Tyskland (ca. 2003) - dur det i Danmark? Jeg regner selvfølgelig med
at det *virker* i Danmark, men jeg tænker på kort, herunder
opdateringer, samt sprog (dansk eller engelsk er langt at foretrække
fremfor tysk, i mine øjne og ører ?

Hvordan opdaterer man i øvrigt sådan et navigationsanlæg (har kun
prøvet løse Garmin'er)? Køber man en ny CD hos Renault, og så stopper
den i CD-spillen eller hur?

Mvh
Steen

Fra : B.S.

Dato : 09-05-06 08:24

Steen Schmidt skrev:
> [...]
>
> Hvordan opdaterer man i øvrigt sådan et navigationsanlæg (har kun
> prøvet løse Garmin'er)? Køber man en ny CD hos Renault, og så stopper

Ja det foregår med en CD. På den CD ligger også kort. Jeg vil gå stærkt
ud fra det er en form for europa kort i bilen så DK vil være med.
Om det er lige til at skifte sprog ved jeg faktisk ikke. Men hvis du
køber en kort cd i DK er jeg 99% sikker på der er dansk. Ihvertfald
engelsk på.

Men en opringning til et aut. værksted kan nok give endeligt svar og pris.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Dinovo

Dato : 09-05-06 09:27

> Renaults originale navigationsanlæg i Laguna II, i en bil solgt fra ny
> i Tyskland (ca. 2003) - dur det i Danmark?

Har selv lige været med til at importere en Renault Laguna 2,0
Initiale fra Tyskland (årgang 2003) til Danmark. Der var selvfølgelig
også det hele i udstyr inkl. orginal Navigation. Med bilen fulgte der
kun et orginalt kort til Tyskland. Så ved hjemkomst bestilte vi en
software opdatering, nye kort til Skandinavien og en update af selve
bilens instrumenter. Sidstnævnte skal forståes på den måde at
computeren jo taler tysk når man fx ikke har nok benzin på, lavt
dæktryk, en åben dør osv osv. Dette fik vi "oversat" til engelsk
(findes ikke på Dk iflg forhandleren).
De orginale navi kort samt software kommer fra Siemens/VDO. (ihvertfald
til vores årgang).

En anden ting du skal være opmærksom på er det med kørelys - de
tyskere bruger det jo ikke, så derfor forspurgte vi på hvad det ville
koste at få lavet. Forhandleren i DK skulle have ca. 3000,- for en
sådan opdatering da det ville kræve en komplet udskiftning af et
eller andet (kan ikke huske hvad det præcist var). Ejeren af bilen
valgte ikke af ofre dette, da han jo mente at det kunne man da sagtens
huske at tænde og slukke når man var ude og køre. Men jeg ved da han
allerede er blevet stoppet af politiet med en venlig påmindelse om at
få tændt lyset
Så det kunne måske vise sig at være en OK investering alligevel.

/Dinovo

Fra : BJ

Dato : 09-05-06 09:43

"Dinovo" <lundable@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>sådan opdatering da det ville kræve en komplet udskiftning af et
>eller andet (kan ikke huske hvad det præcist var).

Min erfaring med Renault og deres priser på elektrisk grej er, de er
rablende dyre.

En ekstra nøgle med fjernbetjening til konens hedengangne Clio kostede en
bagatel af 1.700 kr. samt 3 mdr. ventetid.

Mon ikke blot potten skal på diagnose/programmeringssystemet og blot have at
vide, nu er der kørelys på potten.

Sådan er det i hvert fald på en (nyere) Volvo.

Jeg ville prøve at spørge i henholdsvis Tyskland eller Sverige, hvad en
sådan "opgradering" skal koste.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-05-06 15:13

Dinovo wrote:

> Har selv lige været med til at importere en Renault Laguna 2,0
> Initiale fra Tyskland (årgang 2003) til Danmark.

Det lyder jo mægtigt - det er en 1,9 dCi Initiale jeg er på kig efter.
Desværre er der flere 2,2'ere dernede end 1,9'ere :-/ Hvordan passede
det med afgiften? Kan man regne sådan ca. med www.bilpriser.dk?

> [...]
> (findes ikke på Dk iflg forhandleren).
> De orginale navi kort samt software kommer fra Siemens/VDO.

Hvad måtte I slippe for den opdatering?

> En anden ting du skal være opmærksom på er det med kørelys - de
> tyskere bruger det jo ikke, så derfor forspurgte vi på hvad det ville
> koste at få lavet.

Det er rigtigt - havde jeg ikke lige tænkt over. Mon ikke det er
billigere at få tyskerne til at lave det, inden man kører derfra med
bilen? Det forudsætter selvfølgelig at det er hos en forhandler med
værksted man henter bilen.

> Forhandleren i DK skulle have ca. 3000,- for en
> sådan opdatering da det ville kræve en komplet udskiftning af et
> eller andet (kan ikke huske hvad det præcist var).

Det var da også en slat.

> [...]
> huske at tænde og slukke når man var ude og køre. Men jeg ved da han
> allerede er blevet stoppet af politiet med en venlig påmindelse om at

Lol - ja, det ville nok også overgå mig

Mvh
Steen

Fra : AS

Dato : 09-05-06 17:57

"Dinovo" <lundable@gmail.com> wrote in message

> [...]
få tændt lyset
Så det kunne måske vise sig at være en OK investering alligevel.

Jeg har det lidt svætr at forstå, hvorfor man skal have lyset tændt midt om
dagen om someren, når solen skinner... Lige som hvorfor man skal betale min
x1,5 bilpris før registrering i DK kongeriget... OK, der er vist min
personlige tragedi...

Om investering i lyset tilbage. Hvor meget koster den slags påmindelsen med
regning? Er der ikke 500DKK? IMHO jeg vil vælge at huske selv, så har jeg en
reserve på 6 "påmindelser med regning" indtil der nås den samme pris på 3000
DKK. + jeg behøver ikke lyser i øjner til andre som idiot udenfor
kongeriget.

Fra : JS

Dato : 09-05-06 09:50

Steen Schmidt wrote:
> [...]
>
> Hvordan opdaterer man i øvrigt sådan et navigationsanlæg (har kun
> prøvet løse Garmin'er)? Køber man en ny CD hos Renault, og så stopper

Hvis du er den umoralsk anlagte type kan du være heldig at finde
opdateringer på nettet. I de nyere Renaulter hedder det CARMINAT og er
identisk med nissans BIRDVIEW. Jeg ved íkke om det er det samme som i 2003.

Fra : Dinovo

Dato : 09-05-06 10:00

> Mon ikke blot potten skal på diagnose/programmeringssystemet og blot have at
> vide, nu er der kørelys på potten.

Nu har jeg en god bekendt på det pågældende værksted som gjorde at
vi fik lidt rabat osv. Og han sagde netop at det ikke kunne klares med
den computer som de bare tilslutter og giver den nogle nye "komandoer".
Det var et eller andet der skulle fysisk udskiftes, og derfor den høje
pris.

/Dinovo

Fra : BJ

Dato : 09-05-06 10:19

"Dinovo" <lundable@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Det var et eller andet der skulle fysisk udskiftes, og derfor den høje
>pris.

O.k., jeg kan da heller ikke påstå med sikkerhed, det kan gøres med et
snuptag.

Jeg er blot yderst skeptisk og ville selv stå foran "programmøren" og se det
med egne øjne.

Specielt når der er tale om en (tysk) importeret bil. De plejer normalt ikke
at mangle noget.

Går du på http://www.renault.de koster komplet baksensor jo også kun 225 eur
= godt 1,700 kr.

Det er knageme billigt sammenlignet med mange andre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 09-05-06 20:38

BJ wrote:

> O.k., jeg kan da heller ikke påstå med sikkerhed, det kan gøres med et
> snuptag.

Bruger de kørelys i Frankrig ?

Hvis de ikke gør, kan det nok forklare forskellen.

/Brian

Fra : MK

Dato : 09-05-06 21:32

> Bruger de kørelys i Frankrig ?

Nope - dét gør man ikke. Om aftenen køres
der endda ofte med positionslys i byerne...

Fra : Brian

Dato : 11-05-06 21:54

MK wrote:

> Nope - dét gør man ikke. Om aftenen køres
> der endda ofte med positionslys i byerne...

Så har vi nu lært hvorfor en Volvo er forberedt til kørelys, og en Renault
ikke er

/Brian