|
| Køler i VW polo 1.3 1985 Fra : Michael Kristensen |
Dato : 08-05-06 14:28 |
|
Min blæser i Poloen starter aldrig. Hvis jeg kortslutter de 2 ledninger, der
går ned på termostat, starter blæseren fint. Desværre kan denne termostat
ikke skiftes uden at tømme alt kølervandet ud
Termometeren inde i instrumentpanel går fra "klokken 11 til klokken 13" Fra
klokken 11 til 11.15 er idealområdet. Klokken 13 er "rødt" område. Normalt
står den mellem 11.45 til 12.30
Er det et problem? Slider det på motoren ? Påvirker det benzinøkonomien ?
Overvejer at sætte kontakt på blæseren, så kan kan manuelt tænde den på
varme dage/ture.
mvh
Michael Kristensen
| |
Christopher Stein (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 08-05-06 14:43 |
|
Michael Kristensen skrev:
> Min blæser i Poloen starter aldrig. Hvis jeg kortslutter de 2 ledninger, der
> går ned på termostat, starter blæseren fint. Desværre kan denne termostat
> ikke skiftes uden at tømme alt kølervandet ud
>
> Termometeren inde i instrumentpanel går fra "klokken 11 til klokken 13" Fra
> klokken 11 til 11.15 er idealområdet. Klokken 13 er "rødt" område. Normalt
> står den mellem 11.45 til 12.30
>
> Er det et problem? Slider det på motoren ? Påvirker det benzinøkonomien ?
>
> Overvejer at sætte kontakt på blæseren, så kan kan manuelt tænde den på
> varme dage/ture.
>
> mvh
> Michael Kristensen
>
>
kender en der havde samme problem på sin corolla.. satte kontakt på fra
kabinen.. langt det nemmeste..
høj temperatur giver også en god benzinøkonomi, frem for kold motor
| |
Michael Kristensen (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 08-05-06 15:00 |
|
> høj temperatur giver også en god benzinøkonomi, frem for kold motor
Er den bedste benzinøkonomi ikke i det interval som fabrikanten har angivet
som idealtemperaturen, dvs. i mit tilfælde mellem kl 11 og 11.15 ?
| |
alexbo (08-05-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 08-05-06 14:46 |
|
"Michael Kristensen" skrev
> Min blæser i Poloen starter aldrig. Hvis jeg kortslutter de 2 ledninger,
> der
> går ned på termostat, starter blæseren fint. Desværre kan denne termostat
> ikke skiftes uden at tømme alt kølervandet ud
Du skal da heller ikke skifte den, før du ved om den fejler noget.
> Termometeren inde i instrumentpanel går fra "klokken 11 til klokken 13"
> Fra
> klokken 11 til 11.15 er idealområdet. Klokken 13 er "rødt" område. Normalt
> står den mellem 11.45 til 12.30
Det lyder mærkeligt at idealområdet starter fra nul.
Hvis området går fra 11 til 13, vil 11-11.15 være for kold evt blå, 12.45-13
for varm evt.rød, og feltet omkring12 normal.
Lad motoren gå tomgang stille og roligt, så vil varmemåleren kravle op af
skalaen, lige før rødt felt bør blæseren starte.
mvh
Alex Christensen
| |
Michael Kristensen (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 08-05-06 15:43 |
|
> Det lyder mærkeligt at idealområdet starter fra nul.
Temperaturen "starter" længere nede udenfor stregen ved ca. kl. 9.
> Hvis området går fra 11 til 13, vil 11-11.15 være for kold evt blå,
12.45-13
> for varm evt.rød, og feltet omkring12 normal.
I følge manualen er idealtemperaturen mellem stregen ved kl. 11 og stregen
ved kl. 11.15
>
> Lad motoren gå tomgang stille og roligt, så vil varmemåleren kravle op af
> skalaen, lige før rødt felt bør blæseren starte.
Har oplevet efter længere motorvejstur, at den gik forbi den sidste streg
ved kl. 13 og forsatte. Har aldrig set/hørt blæseren starte => termostaten
er defekt.
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-05-06 16:20 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Har aldrig set/hørt blæseren starte => termostaten
> er defekt.
>
Skift den termostat, under alle omstændighed burde kølevæsken vær skiftet
for længst.... en 4-5 gange siden -85 ;).
| |
Michael Kristensen (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 08-05-06 17:23 |
|
> Har aldrig set/hørt blæseren starte => termostaten
> > er defekt.
> >
> Skift den termostat, under alle omstændighed burde kølevæsken vær skiftet
> for længst.... en 4-5 gange siden -85 ;).
hæhæ. Har kun haft bilen siden 2001. Det bliver nok for dyrt at gøre den
klar til syn næste sommer, så jeg er nok ikke intereseret i at smide for
mange penge i ikke sikkerhedsrelateret forberinger.
| |
alexbo (08-05-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 08-05-06 18:10 |
|
"Michael Kristensen" skrev
> Har oplevet efter længere motorvejstur, at den gik forbi den sidste streg
> ved kl. 13 og forsatte. Har aldrig set/hørt blæseren starte => termostaten
> er defekt.
Hvis den bliver for varm ved motorvejskørsel er det ikke blæserens skyld,
den hjælper ingenting når man kører almindeligt,
den er der kun for at forhindre at motoren bliver for varm ved langsom
kørsel, den skal erstatte fartvinden.
Enten er termostaten defekt, det er den ventil der styrer kølevandet fra
motor til køler, eller mere sandsynligt køleren er forstoppet.
Derfor kan føleren til blæseren da godt være defekt, den kan skiftes uden
videre ved at skrue den gamle ud, og sætte den nye i nærmest samtidig, så
mistes der næsten intet vand.
mvh
Alex Christensen
| |
Michael Kristensen (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 08-05-06 21:47 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:445f7b7f$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Michael Kristensen" skrev
>
> > Har oplevet efter længere motorvejstur, at den gik forbi den sidste
streg
> > ved kl. 13 og forsatte. Har aldrig set/hørt blæseren starte =>
termostaten
> > er defekt.
>
> Hvis den bliver for varm ved motorvejskørsel er det ikke blæserens skyld,
> den hjælper ingenting når man kører almindeligt,
> den er der kun for at forhindre at motoren bliver for varm ved langsom
> kørsel, den skal erstatte fartvinden.
Det er efter motorvejskørsel den bliver varm.
| |
Per Henneberg Kriste~ (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 10-05-06 13:35 |
|
Michael Kristensen wrote:
> Det er efter motorvejskørsel den bliver varm.
Gør nu som en skriver - lad den gå i tomgang. Starter termostaten duer den.
En temperaturmåler er ikke et præcisionsværktøj. Den kan sagtens vise
forkert i forhold til det man forventer uden at der er noget i vejen med
bilen.
Men din bil har også sådan en alder at køleren kan være stoppet til. Så får
du for lidt køling ved motorvejsfart.
--
Per, Esbjerg
| |
|
|