Er det teknisk muligt at se om der er stil~
Fra : JL

Dato : 07-05-06 16:19

Ifbm. læsning af dette ( http://programmer.tv2.dk/article.php?id=4073271 -
Operation X - fup på fire hjul), kom jeg til at tænke på:

Er det teknisk muligt at se om der er blevet stillet på km-tælleren på en
bil?

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-05-06 17:15

JL wrote:
> [...]
> Operation X - fup på fire hjul), kom jeg til at tænke på:
>
> Er det teknisk muligt at se om der er blevet stillet på km-tælleren på en

På f.eks. en nyere bmw kan du så vidt jeg husker, aflæse kilometertallet
mange steder, så vidt jeg husker i nøglen, lygtestyring, motorstyring og
på km-tælleren.
Mon ikke det samme gør sig gældende for mange andre mærker?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-05-06 18:45

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det samme gør sig gældende for mange andre mærker?

Kun på nyere, ellers må man bruge sin sunde fornuft: Er sliddet på pedaler,
rat, gearknop mistænkeligt stort ifht. kmtallet, er det lavt ifht alderen,
virker gearskiftet, sæder slidte og udkne..et etc. etc.... .

Fra : ena

Dato : 07-05-06 19:07

"JL" <invalid@invalid.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Operation X - fup på fire hjul), kom jeg til at tænke på:
>
> Er det teknisk muligt at se om der er blevet stillet på km-tælleren på en

Som skrevet står så kan man på nyere BMWére (i hvert fald fra E46
produktionsstart i 1998) ikke uden vidre manipulere - km tallet står 4
steder og man kan hos BMW se hvad bilen i virkeligheden har gået - hvis man
skifter alt (motorstyring, lysmodul, kombiinstrument og nøgler) skal de
kodes før de kan bruges - og da km tallet indlæses og lagres i BMW`s
centrale server i Munchen så kan man aldrig indlæse lavere km end det der
var på bilen sidst den var i kontakt med servewren - så i praksis er det
umuligt at lave manipuæation, skifter man kun kombiinstrument og km tallet
ikke stemmer med det der er i de øvrige lagre så tændes en "manipulations
punkt" det er en prik i km tælleren som viser at noget er manipuleret.

Jeg vil tro at en del andre biler har dette system - men at manipulere km
tal er jo mest populært på de dyrere biler - at lave det på en Suzuki Swift
er nok ikke så populært - eller sagt med andre ord der er ikke så mange
penge i det.

Fra : MK

Dato : 07-05-06 20:55

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke stemmer med det der er i de øvrige lagre så tændes en "manipulations
> punkt" det er en prik i km tælleren som viser at noget er manipuleret.

Jep - det er meget smart. På min '03 BMW E39 fik jeg checket km-tallet hos
BMW i München. Værkføreren stak nøglen i en holder, tilsluttet PC'en, hvor-
efter bilens km-tal blev præsenteret på skærmen. Dette tal var det samme som
på speedometeret/km-tælleren og derved med 99,9 % sikkerhed sandt

Fra : Armand

Dato : 07-05-06 20:46

JL skrev:
> [...]
> Operation X - fup på fire hjul), kom jeg til at tænke på:
>
> Er det teknisk muligt at se om der er blevet stillet på km-tælleren på en

Teknisk?

Ved syn noteres kmtallet i synsrapporten, som du for Applus' vedkommende
(=tidl. SB) kan finde online med din registrerings-attest i hånden.

--
Armand.
(der under en tur til Kerteminde noterede sig en stor

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-05-06 21:29

Armand skrev:

> Ved syn noteres kmtallet i synsrapporten, som du for Applus' vedkommende
> (=tidl. SB) kan finde online med din registrerings-attest i hånden.

Vel ikke med kilometertal?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 07-05-06 22:55

Hvis nogle edb-nørder gider at rode med at cracke koder mm. til et lille
program der koster 100,- er det også sandsynligt at der er andre, der vil
bruge lidt tid på at bryde systemet i de nyere nøgler og div. andre systemer
i biler. Hvis der er prestige og penge i skidtet, kan man ikke vide sig 100%
sikker. Men en nedslidt speeder kan de jo trods alt ikke "trylle" bort

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 08-05-06 06:59

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
100%
> sikker. Men en nedslidt speeder kan de jo trods alt ikke "trylle" bort

Nyt pedalgummi kan da ikke koste meget.

Leif

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-05-06 07:31

> Nyt pedalgummi kan da ikke koste meget.

Nyt pedalgummi er jo også lige så suspekt som noget der er slidt for
meget...

Andreas m. Hansen

Fra : Leif Neland

Dato : 08-05-06 07:58

> Nyt pedalgummi er jo også lige så suspekt som noget der er slidt for
> meget...

Så sliw de', kære Jokum ...

Leif

Fra : ena

Dato : 08-05-06 16:45

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> "Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Tja - men fx. BMW`s server i München som opbavarer alle km tal og opdateres
hver gang bilen er i kontakt med en BMW computer kan de nok ikke lige uden
vidre cracke.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 08-05-06 22:26

> Tja - men fx. BMW`s server i München som opbavarer alle km tal og
> opdateres hver gang bilen er i kontakt med en BMW computer kan de nok ikke
> lige uden vidre cracke.

Det behøver de heller ikke.

1. det er jo ikke sikkert at bilen ved hvert service holder ind til BMW. Det
kunne nemt være Bosch?

2. Selv BMW´s computer, er jo bare en dum computer. Hvis bilen har kørt
97.000 sidste gang den var hos BMW, kan de herlige fyre jo bare stille bilen
/ nøglen til at den skal fortælle computeren, at den kun har kørt 5.000 km /
årligt, selv om den har rullet 40.000 om året.

Mvh

Jasper

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 00:17

Ib Jakobsen skrev:

> Vel ikke med kilometertal?.

Det skulle jeg mene.
Hvis det fremstår på den udleverede synsrapport, vil det vel også være
at finde on-line :-/

--
Armand.
(der, som det fremgår ikke har forsøgt sig selv)