Bremser på Hyundai Elantra 2.0 stc Lang t~
Fra : Carsten

Dato : 07-05-06 15:42

Hej alle sammen

Jeg er den ellers glade ejer af en

Hyundai Elantra 2.0 stc. årg. 2000

MEN

I Lang tid har det været muligt at træde Bremsepedalen helt i bund med 5-6
sekunders træderi op og ned. Den bremser ellers fint og det hele.

Den skal til syn og derfor har den gennemgået en tur hos min normale
mekaniker, og han siger efter en tur på bremsestanden at det "nok" ikke
betyder noget da den bremsr fint nok. Også efter udluftning flere gange
hjemme i indkørslen er det det samme.

Derfor søger jeg erfaringer fra andre med denne model og mærke.

Jeg har før stødt på biler hvor samme fænomen er acceptereret af
myndighederne.

Håber på hurtig respons fra nogle med ægte erfaringer med hyundai.

Vi enormt gerne høre fra en anden med samme bil og hvordan jeres pedal
opfører sig.

hilsen Carsten

--
- "Meld dig som bloddonor - gør en forskel".
Blodbanken i Nykøbing F. kan kontaktes på telefon 54 88 57 20.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-05-06 16:27

Carsten skrev:

> I Lang tid har det været muligt at træde Bremsepedalen helt i bund med 5-6
> sekunders træderi op og ned. Den bremser ellers fint og det hele.

"Helt i bund". Altså så pedalen rammer måtten i bunden?. Hvor mange
kilometer?, og hvornår har den sidst fået adskilt og efterset bremser?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Carsten

Dato : 07-05-06 20:37

Alle skiver og klodser både for og bag skal skiftes i løbet af ugen og jeg
hååber på at det kan afhjælpe problemet.

Det skal siges at der IKKE forsvinder væske eller noget.

Jeg har godt nok købt rep-sæt til hovedbremsecylinderne men det var bare at
jeg studsede over at mekken mente at det måske ikke var nødvendigt.

Alt hvad man kan teste af bremseri i stand og på vej fejler på ingen måde.
langvaring nedbremsning og katastrofe alt virker uden at bremsen synker.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-05-06 21:21

Carsten skrev:
> Alle skiver og klodser både for og bag skal skiftes i løbet af ugen og jeg
> hååber på at det kan afhjælpe problemet.

Bagbremserne på dem er noget lort. De holder ikke ret længe. De ruster
Ryster den forresten i rattet når du bremser?.

> Jeg har godt nok købt rep-sæt til hovedbremsecylinderne men det var bare at
> jeg studsede over at mekken mente at det måske ikke var nødvendigt.

Det har jeg heller ikke hørt skulle være et problem på dem. Men man skal
aldrig sige aldrig.

> Alt hvad man kan teste af bremseri i stand og på vej fejler på ingen måde.
> langvaring nedbremsning og katastrofe alt virker uden at bremsen synker.

Men andre ord. Den går ikke i bund. Den har bare lang vandring?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Carsten

Dato : 08-05-06 20:27

ja du har ret med hensyn til bagbremserne, meen ombytterkalibre kan
erhverves hos budweg til yderst fordelagtige priser.

Det er fordi håndbremsen er integreret i kaliberne og ikke sådan lige kan
håndrenoveres.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-06 23:14

Carsten skrev:
> ja du har ret med hensyn til bagbremserne, meen ombytterkalibre kan
> erhverves hos budweg til yderst fordelagtige priser.

Nærmer det sig ikke et par tusinde for et sæt?.

> Det er fordi håndbremsen er integreret i kaliberne og ikke sådan lige kan
> håndrenoveres.

Kender dem godt. Tror kun jeg har skiftet et enkelt sæt på dem. De skal
bare grundjusteres godt. Eller er håndbremsen ikke god nok.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Carsten

Dato : 09-05-06 13:47

Joo det var vist noget i den retning, meen i forhold til 3-4000 originalt
ombytter såå syntes det er fint nok. mine hold da 150.000 km før de skulle
skiftes. men de blev også jævntligt smurt godt især ved hådnbremsearmen.

Og nej den ryster ikke ved nedbremsning og har aldrig gjort det.

har du en selv eller er du mekker eller noget?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-05-06 19:42

Carsten skrev:
> Joo det var vist noget i den retning, meen i forhold til 3-4000 originalt
> ombytter

Og så vidt jeg husker er det så også Budweg de leverer.

> Og nej den ryster ikke ved nedbremsning og har aldrig gjort det.

Ok. Det kan nemlig også godt give lidt længere frigang.

> har du en selv eller er du mekker eller noget?

Jeg har arbejdet med Hyundai i mange år. Lige fra de kom til landet.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Carsten

Dato : 09-05-06 20:13

Ok, lyder godt.

ikke at jeg skal udnytte dig eller noget men må man i en nødsituation maile
dig direkte? du kan jo altid sige NEJ

Vores elantra er ellers en herlig bil med 192.000km og fra 2000 har den da
kørt sit.

Kender du forresten til problematikken med larmende ventilløftere på disse
modeller når de er kolde?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-05-06 23:00

Carsten skrev:

> ikke at jeg skal udnytte dig eller noget men må man i en nødsituation maile
> dig direkte? du kan jo altid sige NEJ

Kast du spørgsmålene ud her, så skal vi se om de ikke kan løses.

> Vores elantra er ellers en herlig bil med 192.000km og fra 2000 har den da
> kørt sit.

Den er slet ikke så tosset. Til at have med at gøre.

> Kender du forresten til problematikken med larmende ventilløftere på disse
> modeller når de er kolde?

Ja, der var lidt bøvl med dem. Det er der på mange andre mærker også.
Især hvis man kører langt mellem olieskift eller bruger den billige olie
fra supermarkedet. Mener du kan få løftere uoriginalt til den også. Til
et par hundrede stykket.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-05-06 17:10

On Sun, 7 May 2006 16:41:48 +0200, "Carsten" <cc.palm@c.dk> wrote:

> [...]
>
>I Lang tid har det været muligt at træde Bremsepedalen helt i bund med 5-6
>sekunders træderi op og ned. Den bremser ellers fint og det hele.

Såfremt du kan træde pedalen helt ned til måtten, så fatter jeg ikke
at du kører i den!

> [...]
>mekaniker, og han siger efter en tur på bremsestanden at det "nok" ikke
>betyder noget da den bremsr fint nok. Også efter udluftning flere gange

Såfremt den kan trædes helt ned, ville jeg finde en anden mekker.

/Kent Glerup

Fra : alexbo

Dato : 07-05-06 20:52

"Carsten" skrev i

> I Lang tid har det været muligt at træde Bremsepedalen helt i bund med 5-6
> sekunders træderi op og ned. Den bremser ellers fint og det hele.
Det lyder som hovedcylinderen, man kan luske pedalen i bund ved at skiftevis
træde og slække lidt.
Jeg formoder den ikke mister bremsvæske

Jeg har før stødt på biler hvor samme fænomen er acceptereret af
> myndighederne.
Næppe, men de har måske ikke opdaget det.

mvh
Alex Christensen