/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvordan køres de nye diesel biler?
Fra : Tom K.


Dato : 07-05-06 11:00

Hej

Hvordan "behandler" man de nye typer af dieselmotorer af common-rail typen
med turbo?
Jeg tænker på omdrejninger, gearskift og omfanget af sejtræk.

mvh
Tom




 
 
Kent Glerup (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 07-05-06 11:50

On Sun, 7 May 2006 12:00:08 +0200, "Tom K." <nospam@xx.xx> wrote:

>Hej
>
>Hvordan "behandler" man de nye typer af dieselmotorer af common-rail typen
>med turbo?
>Jeg tænker på omdrejninger, gearskift og omfanget af sejtræk.

Jeg kører min helt derned til hvor ladetrykket starter/motoren ikke
vibrerer. Jeg skifter derefter gear omkring 2000/2200 rpm ved rolig
kørsel, og omkring 3000/3500 når der skal ske noget.

/Kent Glerup

Armand (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-05-06 20:29

Kent Glerup skrev:
> On Sun, 7 May 2006 12:00:08 +0200, "Tom K." <nospam@xx.xx> wrote:
>
>> Hej
>>
>> Hvordan "behandler" man de nye typer af dieselmotorer af common-rail typen
>> med turbo?
>> Jeg tænker på omdrejninger, gearskift og omfanget af sejtræk.
>
> Jeg kører min helt derned til hvor ladetrykket starter/motoren ikke
> vibrerer. Jeg skifter derefter gear omkring 2000/2200 rpm ved rolig
> kørsel, og omkring 3000/3500 når der skal ske noget.

På min 1,4HDi'er synes jeg at der er en tydelig nedre grænse hvor
vibrationerne tiltager og kræfterne samtidig aftager i en grad så der
skal markant mere pedal til - Det er omkring 1250rpm!
Mine gearskift's foretager jeg derfor ved de ca. 1750rpm hvorved
omdrejningerne i det højere gear falder til nævnte 1250rpm!
Under betænkning af turboens indflydelse (á gratis mereffekt) har jeg
forsøgt at lade motoren rotere til over 2200rpm, hvor man kan mærke at
den bliver markant livligere (=turbotryk :-/ ); men uanset hvor blød
gasfod jeg benytter, har dét kun kostet på brændstoføkonomien

Ergo: Omdrejninger er den store dieselsluger; men som på alle andre
motorer er tung gas og sejgtræk (som af mig defineres som
"omdrejningsområde hvor mer-gas er (næsten) nytteløst" ikke gavnligt :-|

--
Armand.

Kent Glerup (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 07-05-06 20:48

On Sun, 07 May 2006 21:28:50 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Kent Glerup skrev:
>> On Sun, 7 May 2006 12:00:08 +0200, "Tom K." <nospam@xx.xx> wrote:
>>
>>> Hej
>>>
>>> Hvordan "behandler" man de nye typer af dieselmotorer af common-rail typen
>>> med turbo?
>>> Jeg tænker på omdrejninger, gearskift og omfanget af sejtræk.
>>
>> Jeg kører min helt derned til hvor ladetrykket starter/motoren ikke
>> vibrerer. Jeg skifter derefter gear omkring 2000/2200 rpm ved rolig
>> kørsel, og omkring 3000/3500 når der skal ske noget.
>
>På min 1,4HDi'er synes jeg at der er en tydelig nedre grænse hvor
>vibrationerne tiltager og kræfterne samtidig aftager i en grad så der
>skal markant mere pedal til - Det er omkring 1250rpm!

Det er dybest set det samme jeg gør. Min trækker bare først rigtig
rent fra ca. 1500 rpm.

>Mine gearskift's foretager jeg derfor ved de ca. 1750rpm hvorved
>omdrejningerne i det højere gear falder til nævnte 1250rpm!
>Under betænkning af turboens indflydelse (á gratis mereffekt) har jeg
>forsøgt at lade motoren rotere til over 2200rpm, hvor man kan mærke at
>den bliver markant livligere (=turbotryk :-/ ); men uanset hvor blød
>gasfod jeg benytter, har dét kun kostet på brændstoføkonomien

Det er også min opfattelse.

/Kent Glerup

Jasper Norman Ahrens~ (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Jasper Norman Ahrens~


Dato : 07-05-06 23:07

>>Mine gearskift's foretager jeg derfor ved de ca. 1750rpm hvorved
>>omdrejningerne i det højere gear falder til nævnte 1250rpm!
>>Under betænkning af turboens indflydelse (á gratis mereffekt) har jeg
>>forsøgt at lade motoren rotere til over 2200rpm, hvor man kan mærke at
>>den bliver markant livligere (=turbotryk :-/ ); men uanset hvor blød
>>gasfod jeg benytter, har dét kun kostet på brændstoføkonomien

Hvis jeg kører normal i min bil (MB E220CDi) med aut. gear, skifter den
først ved 25-2900 i de lavere gear. Dette falder til ca. 18-2200 fra 4-5
gear.

Jeg véd ikke om man kan "lære" noget af aut. gear, men man skulle tro, at MB
har lavet det sådan, at det er bedst for bilen. Det er muligt at der er lidt
diesel sparet ved at "fedte" lidt med gaspedalen, men på den anden side,
kører jeg stadig 100 km på 6.1 liter diesel. Så det er sikkert begrænset.

Jeg ved ikke om man kan skære alle common rail motorer over een kam? Eller
om en peu. skal køre anderledes end en MB?

Mvh

Jasper



Ukendt (08-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-06 03:00

Jeg ved bare at , jeg altid har haft BENZ i blodet og ja nu købte jeg den
nye Toyota Corrolla 2,2 Diesel turbo med 177 hk
Og NØJ hvor den kører og trækker helt vild når den rammer 2000 omd. og jeg
er ellers rimeligt vandt til Hk
Nu har den kørt 200 km og så må jeg se

Privat har jeg en Corrolla T.Sport med 192 hk men kun ca 100 hk ved 6000 omd
og så sker det vilde alså når den rammer 6200 omd hehe , men det virker alså
Kan køres helt normal og med god økonomi , når Bestemor er med :)

PE





"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:445e6f99$0$38646$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>Mine gearskift's foretager jeg derfor ved de ca. 1750rpm hvorved
>>>omdrejningerne i det højere gear falder til nævnte 1250rpm!
>>>Under betænkning af turboens indflydelse (á gratis mereffekt) har jeg
>>>forsøgt at lade motoren rotere til over 2200rpm, hvor man kan mærke at
>>>den bliver markant livligere (=turbotryk :-/ ); men uanset hvor blød
>>>gasfod jeg benytter, har dét kun kostet på brændstoføkonomien
>
> Hvis jeg kører normal i min bil (MB E220CDi) med aut. gear, skifter den
> først ved 25-2900 i de lavere gear. Dette falder til ca. 18-2200 fra 4-5
> gear.
>
> Jeg véd ikke om man kan "lære" noget af aut. gear, men man skulle tro, at
> MB har lavet det sådan, at det er bedst for bilen. Det er muligt at der er
> lidt diesel sparet ved at "fedte" lidt med gaspedalen, men på den anden
> side, kører jeg stadig 100 km på 6.1 liter diesel. Så det er sikkert
> begrænset.
>
> Jeg ved ikke om man kan skære alle common rail motorer over een kam? Eller
> om en peu. skal køre anderledes end en MB?
>
> Mvh
>
> Jasper
>



Per Henneberg Kriste~ (08-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 08-05-06 06:13

Tom K. wrote:
> Hej

> Hvordan "behandler" man de nye typer af dieselmotorer af common-rail
> typen med turbo?

> Jeg tænker på omdrejninger, gearskift og omfanget af sejtræk.

Jeg skifter til højere gear ved 1.800 rpm. Det svarer til 80 km/t i højeste
gear.

Bilen er en 110HK Golf III.

--
Per, Esbjerg



MK (08-05-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 08-05-06 19:00


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:445ed363$0$27573$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg skifter til højere gear ved 1.800 rpm. Det svarer til 80 km/t i
> højeste gear. Bilen er en 110HK Golf III.

Dine Golfmæssige angivelser i denne NG "indtager" nye urealistiske højder.
Eller er bilens gearkasse blevet ombygget?



Brian (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-05-06 19:48

MK wrote:

> Dine Golfmæssige angivelser i denne NG "indtager" nye urealistiske
> højder. Eller er bilens gearkasse blevet ombygget?

Hvad i Per's udtalelse mener du er urealistisk ?

/Brian



MK (09-05-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 09-05-06 19:57


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4460e3ad$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad i Per's udtalelse mener du er urealistisk ?

Pråv at læse min posting igen - og læs "gerne" hvad jeg har
citeret af Pers skriverier. Det er den måde, NG'en virker



Brian (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-05-06 20:31

MK wrote:

> Pråv at læse min posting igen - og læs "gerne" hvad jeg har
> citeret af Pers skriverier. Det er den måde, NG'en virker

Jojo, ved skam godt hvordan flowet er i gruppen

Det undrede mig bare at du åbenbart mener 1800 rpm og 80km/t
ikke er realistisk...

/Brian



Brian Fisker [8900] (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian Fisker [8900]


Dato : 09-05-06 19:53

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:fGL7g.56332$d5.210656@newsb.telia.net...
> Dine Golfmæssige angivelser i denne NG "indtager" nye urealistiske højder.
> Eller er bilens gearkasse blevet ombygget?

50 km/t v. 1.000 omdr er da på ingen måde unormalt for en diesel, eller har
jeg misforstået noget? (Alfaen triller ca. 50 km/t ved 1.000 omdr. i
femte).

\Mandal



MK (09-05-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 09-05-06 20:09


"Brian Fisker [8900]" <Mandal@edbFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:4460e526$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> 50 km/t v. 1.000 omdr er da på ingen måde unormalt for en diesel, eller
> har jeg misforstået noget? (Alfaen triller ca. 50 km/t ved 1.000 omdr. i
> femte).

Nej sikkert ikke. Som man kan læse af min citatteknik, har jeg
læst det anderledes (80 km/t ved 1.000 omdr).



Klaus D. Mikkelsen (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-05-06 19:57

MK skriver:
>
> Dine Golfmæssige angivelser i denne NG "indtager" nye urealistiske højder.
> Eller er bilens gearkasse blevet ombygget?

Du mener idet den er så lavt gearet ?

Klaus - Golf V - 80km/t = 1600 rpm
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

Ukendt (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-05-06 20:01

On Mon, 08 May 2006 17:59:39 GMT, "MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk>
wrote:

>
>"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>news:445ed363$0$27573$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Jeg skifter til højere gear ved 1.800 rpm. Det svarer til 80 km/t i
>> højeste gear. Bilen er en 110HK Golf III.
>
>Dine Golfmæssige angivelser i denne NG "indtager" nye urealistiske højder.
>Eller er bilens gearkasse blevet ombygget?
>

Og hvor er det lige, det går galt? Min Xsara løber også 1800 o/min ved
80 km/t i højgear - ifølge fabrikken 44.8 km/h ved 1000 o/min. At jeg
så skifter ved 2000-2200 er så forskellen på Pers og min kørestil!
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
kun hunden er chippet

Per Henneberg Kriste~ (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 09-05-06 20:41

MK wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:445ed363$0$27573$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Jeg skifter til højere gear ved 1.800 rpm. Det svarer til 80 km/t i
>> højeste gear. Bilen er en 110HK Golf III.

> Dine Golfmæssige angivelser i denne NG "indtager" nye urealistiske
> højder. Eller er bilens gearkasse blevet ombygget?

Det er standard gearing. Og de 80 km/t er ægte hastighed. Omdrejningstallet
er en lille smule lavere når man måler på motoren med VAGCOM.

Hvilken bil har du da? :)

PS: Golf V 140HK kører 1.850 rpm ved 100 km/t .. :)
--
Per, Esbjerg



MK (09-05-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 09-05-06 20:52


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4460f03c$0$27620$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er standard gearing. Og de 80 km/t er ægte hastighed.
> Omdrejningstallet er en lille smule lavere når man måler på motoren med
> VAGCOM.

OK

> Hvilken bil har du da?

Jeg har en '03 BMW 530 Touring steptronic - den kører
+52 km/t ved 1.000 omdr... (kender det ikke præcist)

> PS: Golf V 140HK kører 1.850 rpm ved 100 km/t

Jep - jeg læste dit skriveri/angivelse som hastighed ved 1.000 omdr



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste