en dræber Trailer.. (lang)
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 22:51

Hejsa alle

Jeg har sat træk på min Galant E54a, fint nok, skal så ud og rulle med
traileren den anden dag, og efter lidt kørsel lyser min ABS lampe og ESP
slår fra.. Great tænkte jeg, nu skal jeg til at fejlsøge på abs´en.. men en
hurtig gennemgang resulterede i en sprunget sikring til bremselyset.. Der
kom en ny i, men efter som den ikke er født med anhængertræk, satte jeg en
20A i istedet for en 15A.. nå alt virkede igen, idag skulle jeg så bruge
traileren igen, vejeret var jo perfekt til at lufte gokarten )
Men efter 3 min med trailer på, dødede bremselyset igen.. denne gang var
sikringen ikke gået, og efter en gennemgang af systemet, fandt jeg ud af at
min bremselys kontant var sammensmeltet.. suk.. så kan man lære at sætte en
for stor sikring i sin bil..
Nå men bremsekontaktet er blevet reddet, med stumper fra en kuglebind
og det virker 100%..

Men hvad hulen skal man gøre ?

Bilens bremsepære har en sammenlagt modsatnd på 1Ohm og ved 12V er det 12A
og det kan jo lige gå.. men ved 13V når den lader er det 13A.. stadigt ok..

Trailerens bremsepære modstand er også på 1 Ohm.. og det giver jo et avs,
for de to er jo paralle, og det giver ½Ohm bremsemodstand i alt, dvs 24A ved
12v og 26A ved 13V, og så futter der sikringer og bremse af i mængder :o/

Hvad gør man i sådan en situation? noget med en stor modstand på traileren
?? er der andre der har prøvet noget ligende ??

Håber at i kan komme med en god ide..

Mvh
Morten
Galant - V6 24V Aut.
Allkart - Rotax Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 22:55

Skulle self stå kontakt, og kuglepind )

Mvh
Morten

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-05-06 23:12

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad hulen skal man gøre ?
Snip
> Håber at i kan komme med en god ide..

Lad dit nuværende bremselys trække et relæ´ til trailerens bremselys.

Mvh
Kent Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-05-06 00:53

> [...]
>
> Bilens bremsepære har en sammenlagt modsatnd på 1Ohm og ved 12V er det 12A
> og det kan jo lige gå.. men ved 13V når den lader er det 13A.. stadigt

En pæres modst. ændre sig når tråden bliver varm, lyser, brug det der står
på pæren, i instruktionsbogen ;). Den bliver typ. større, det du har målt er
opstarts modstanden. Men mener jeg har en 25A. til at sidde der, så er 15A
lidt, lidt - men hva' ved jeg om riskogere ;).

Fra : Basse

Dato : 07-05-06 05:36

Bremselyspærer er typisk på 21W, dem har du to af på bilen.
Det bliver 42W. 42W/12V=3.5A,
Så med en 15A sikring er der rigeligt at give af til en trailer.

Det er rigtigt at pærerne bruger en hel del mere strøm lige når
de tænder, men det opvejes af at sikringen har en træghed fordi
den skal varmes op før den smelter.

Jeg er ret sikker på at du skal på fejlsøgning i traileren eller
(mindre sandsynligt) i anhængerstikket på bilen.
Prøv at lægge ud med at skrue anhængerens stik fra hinanden.

Lad os høre hvordan det spænder af
Hygge,
Basse

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-06 06:19

Juel skriver:

> Men hvad hulen skal man gøre ?

Undlade at montere større sikringer.

> Bilens bremsepære har en sammenlagt modsatnd på 1Ohm og ved 12V er det 12A
> og det kan jo lige gå.. men ved 13V når den lader er det 13A.. stadigt ok..

En pærs modstand kan du ikek bruge til noget. Dine bremselys er på 21W,
dem har du 4 af med trailer på =84W) 12 volt x 15 ampere = 180 watt her
du til rådighed

> Trailerens bremsepære modstand er også på 1 Ohm..

Er du sikke rpå at den 1 ohm du måler ikke er en kortslutning ?

Der skal ikke være meget modstand i kablerne før du kan måle 1 ohm.

> Hvad gør man i sådan en situation? noget med en stor modstand på traileren
> ?? er der andre der har prøvet noget ligende ??

Fejlsøger på traileren med en løs 12 volts forsyning, eller bare
genenmgår hele kablingen.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : alexbo

Dato : 07-05-06 08:30

"Juel" skrev

> Bilens bremsepære har en sammenlagt modsatnd på 1Ohm og ved 12V er det 12A
> og det kan jo lige gå.. men ved 13V når den lader er det 13A.. stadigt
> ok..

Her er noget galt, en stoplygtepære er på 20w. d.v.s knap 2 A, og med to på
traileren og to på bilen og så måske et mindre forbrug på en tredie
midterlygte på bilen, har du et forbrug på under ti A.

Du har sikkert overgang i din trailer eller stik.

mvh
Alex Christensen

Fra : SB

Dato : 07-05-06 08:28

> [...]
>
> Hvad gør man i sådan en situation? noget med en stor modstand på traileren
> ?? er der andre der har prøvet noget ligende ??

MIn gjorde nøjagtig det samme da jeg fik trækket sat på, Fiat påstod at dem
der havde sat det på havde taget sat det forkert sammen, noget med de havde
taget strøm over noget de ikke skulle.
Fik det lavet på garantien, da det var en fejl fra deres side af.
på samme måde som at tågebaglyset konstant var tændt på campingvognen

Søren

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 07-05-06 12:05

On Sat, 6 May 2006 23:50:36 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>Hvad gør man i sådan en situation? noget med en stor modstand på traileren
>?? er der andre der har prøvet noget ligende ??

Du er sikker på at du ikke har fået spejlvendt et af stikkene? Jeg har
prøvet at køre med et stik der var så forknoklet at det kunne sættes
sammen, drejet 180 grader. Resultat, bilens ledning til bremselys
bliver forbundet med trailers stelledning og så er der forbindelse via
kuglekoblingen tilbage til bilens stel. Det kostede et par sikringer
inden jeg opdagede hvad der var galt.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-06 14:36

Tak for jeres mange gode svar..

Jeg glemte at fortælle at jeg har en flok dioder siddende parallelt som
køre/bremselys også, der er vist en 13 stykker med en modstand foran, mon
det er med til at gøre skaden værre ?? Traileren gav ikke nogle problemer på
min golf II sidste år, så det er lidt underligt, men jeg må jo prøve at
fejlsøge på traileren, det er jo ret nemt.. kan jo også prøve at slå diode
bremselyset fra engang, efter traileren er målt igennem..

Mvh
Morten

Fra : JimR

Dato : 07-05-06 20:18

> [...]

> fejlsøge på traileren, det er jo ret nemt.. kan jo også prøve at slå diode
> bremselyset fra engang, efter traileren er målt igennem..

.....husk også at slukke for neonlyset under traileren....

JimR

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 06:58

> ....husk også at slukke for neonlyset under traileren....

hehe det går ikke på bremselyset )

Mvh
Morten