> Hvad er valutaplader..? Jeg kender grænseplader, men har ikke hørt om
> valutaplader, og synes heller ikke Google er særlig meddelsom. For mig at
> se ligner det en bil på alm. danske plader.
Valutaplader er danske plader til folk som er valutaudlændinge (eller
udenlandsdanskere som det hedder i normal omtale). Dvs. folk som bor og er
er beskattet i udlandet. Valutaplader noget man ser på leasingbiler. Der er
en del firmaer der faciliterer valutaplader. Blandt andet MLA. Ordningen er
originalt tænkt sådan at udenlandsdanskere kunne lease biler uden afgift når
de var hjemme i DK.
Reelt set har markedet udviklet sig i 2 retninger. Den første "retning" er
at leasingselskabet står som ejer - men reelt set er det den samme person
som altid leaser bilen. Dvs. det er vedkommendes "egen" bil, rent
praktisk. - Det "må" man ikke - men er praksis i branchen.
Den anden retning er at der for indtil 4 år siden var ca. 4000 valutabiler i
danmark (hvoraf en % del naturligvis har været "på vej ud" eller "på vej
ind" i leasingflåderne). Nu er der 8000. Det syntes SKAT ikke er super
skægt. Derfor har politiet og SKAT bla. været på besøg hos MLA (og andre).
Det "smarte" ved valutaplader er at man igen steder kan se om bilen er en
"valutabil". Dvs. ikke på registrerings attesten eller i politiets registre.
Derfor er det en populær metode blandt folk med (moderat) indkomst at få en
bil på. ;) Ulempen er at det rent faktisk står i SKAT's registre om der er
afgift på bilen, og med den fokus der er på området idag er det en
overordentligt dårlig ide at fuske med det. :)
Jeg vil personligt garantere dig at 90% eller mere - af alle biler i danmark
der har en pris på mere end 2.0 mio DKK incl afgifter, er valutabiler.
Den sidste "finte" mht. dyre biler er jo at få en firma til at indkøbe dem
og lade dem står som blikfang/reklame. Det kræver dog at du har en temmelig
stor virksomhed før den går. Det er bla. en metode Carsten Ree benytter sig
af. (og det er jo i grunden fair nok)
Mvh Morgan :)
ps. Der er mig bekendt 3 Lamborghini Gallardo's i danmark som er betalt fuld
afgift af. Om det så er firma ejede kan jeg ikke umiddelbart sige. De koster
jo så også en hel del mindre end en Murcie.