/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
må jeg køre med trailer
Fra : fagus


Dato : 01-05-06 09:16

jeg skal flytte en hest 30 km.
mit spørgsmål er må jeg det
har kun alm.kørekort.
bilen må højst trække 1100 kg med bremse
trailer har en egenvægt på 600 kg
og en totalvægt på 1200 kg.
hesten vejer ca.400 kg
fagus



 
 
Klaus D. Mikkelsen (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-06 09:17

fagus skriver:
>
> mit spørgsmål er må jeg det
> har kun alm.kørekort.

Hvad står der på dit kørekort ?

På mit står der at gruppe E er "påhængskøretøj over 750 kg".

> trailer har en egenvægt på 600 kg
> hesten vejer ca.400 kg

Altså 1 tons....


Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

Klaus D. Mikkelsen (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-06 09:18

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:
>
> Altså 1 tons....

Glemte lige:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm


Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

alexbo (01-05-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-05-06 09:24


"fagus" <fagus@mail.dk> skrev

> jeg skal flytte en hest 30 km.
> mit spørgsmål er må jeg det

Sandsynligvis, det afhænger af bilen.
På denne side kan du taste dine tal ind, og få den rigtige løsning.

http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

mvh
Alex Christensen



Møller (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 01-05-06 09:26


"fagus" <fagus@mail.dk> wrote in message
news:4455c3dd$0$873$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> jeg skal flytte en hest 30 km.
> mit spørgsmål er må jeg det
> har kun alm.kørekort.
> bilen må højst trække 1100 kg med bremse
> trailer har en egenvægt på 600 kg
> og en totalvægt på 1200 kg.
> hesten vejer ca.400 kg
> fagus
>

Jeg kan godt regne det ud for dig, men hvis du gør det selv her:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=53914

Så e du sikker på svaret

Møller



Ukendt (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-06 09:29

On Mon, 1 May 2006 10:16:29 +0200, "fagus" <fagus@mail.dk> wrote:

>jeg skal flytte en hest 30 km.
>mit spørgsmål er må jeg det
>har kun alm.kørekort.
>bilen må højst trække 1100 kg med bremse
>trailer har en egenvægt på 600 kg
>og en totalvægt på 1200 kg.
>hesten vejer ca.400 kg

Hvis du er sikker på, at trailerens totalvægt med hest er 1100 kg
eller derunder er der umiddelbart ikke noget problem, forudsat din bil
har en egenvægt på 1050 kg eller derover. Ellers kræver det B+E
kørekort.
Det bliver meget nemmere at finde ud af, når næste sæt bestemmelser om
kørekort slipper gennem EU, så skal man nemlig have B+E til alle
påhæng over 750 kg. (der bliver eddermaneme travlt hos kørelærerne,
når campisterne skal omskoles)
--
Ivan Madsen
med en OES i huset
brugsanvisning for OES: fodres i den hvide ende, samle
op bag den mørke ende

Ukendt (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-06 09:53

> Det bliver meget nemmere at finde ud af, når næste sæt bestemmelser om
> kørekort slipper gennem EU, så skal man nemlig have B+E til alle
> påhæng over 750 kg. (der bliver eddermaneme travlt hos kørelærerne,
> når campisterne skal omskoles)

Det ville være helt hul i hovedet at lave den slags.. tænk på hvor mange der
så kører ulovligt bare fordi de vil gøre reglerne nemmere.. Man må håbe at
de siger alle der får kørekort efter dd. af loven.

Mvh
Morten



Leif Neland (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 01-05-06 10:28


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:4455cc5b$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> > Det bliver meget nemmere at finde ud af, når næste sæt bestemmelser om
> > kørekort slipper gennem EU, så skal man nemlig have B+E til alle
> > påhæng over 750 kg. (der bliver eddermaneme travlt hos kørelærerne,
> > når campisterne skal omskoles)
>
> Det ville være helt hul i hovedet at lave den slags.. tænk på hvor mange
der
> så kører ulovligt bare fordi de vil gøre reglerne nemmere.. Man må håbe at
> de siger alle der får kørekort efter dd. af loven.
>

Sæt en betjent til at gå op og ned af opmarchbåsene ved færgen, så er der
god gevinst.

Så kan han samtidig give bøder til dem uden nationalitetsmærke.

Det giver nok lige så meget som en umotiveret fotovogn...

Leif




Ukendt (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-06 10:55

> Så kan han samtidig give bøder til dem uden nationalitetsmærke.

Er der lov om dette ??!?! jeg har ikke noget på min, de er så grimme !!!!

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-06 11:11

Juel skriver:
>
> Er der lov om dette ??!?! jeg har ikke noget på min, de er så grimme !!!!

Kun ved kørsel i udlandet.


Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html

Kurt B. Andersen (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 01-05-06 23:13


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:4455cc5b$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det bliver meget nemmere at finde ud af, når næste sæt bestemmelser om
>> kørekort slipper gennem EU, så skal man nemlig have B+E til alle
>> påhæng over 750 kg. (der bliver eddermaneme travlt hos kørelærerne,
>> når campisterne skal omskoles)
>
> Det ville være helt hul i hovedet at lave den slags.. tænk på hvor mange
> der så kører ulovligt bare fordi de vil gøre reglerne nemmere.. Man må
> håbe at de siger alle der får kørekort efter dd. af loven.
>
> Mvh
> Morten
>
Som Per Henneberg korrekt skriver, så vil det formentlig kun gælde for
fremtidige bilister.
Situatioen er p.t. at man i mange år i eu har arbejdet med forslag om
harmonisering af kørekortreglerne, men der er stadig ingen dato på, hvornår
man evt. vil fremsætte forslaget, hvis det nogensinde bliver til noget. Men
en del kørelærere ser en fordel i at få folk til at tro, at det er lige på
trapperne, samt at ændringerne vil gælde alle.
Men se her:
Linket til EU
http://europa.eu.int/comm/transport/home/drivinglicence/legislation/doc/2003_10_22_memo_drivinglicence_en.pdf
Se pkt. 4 på side 6.

Hvis forslaget altså fremsættes og vedtages. Men det er altså status p.t.

Kurt



Per Henneberg Kriste~ (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-05-06 12:31

Ivan Madsen wrote:

> Det bliver meget nemmere at finde ud af, når næste sæt bestemmelser om
> kørekort slipper gennem EU, så skal man nemlig have B+E til alle
> påhæng over 750 kg. (der bliver eddermaneme travlt hos kørelærerne,
> når campisterne skal omskoles)

Det gælder kun for nye bilister ..

--
Per, Esbjerg



Armand (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-06 17:50

Ivan Madsen skrev:
>
>
> Det bliver meget nemmere at finde ud af, når næste sæt bestemmelser om
> kørekort slipper gennem EU, så skal man nemlig have B+E til alle
> påhæng over 750 kg. (der bliver eddermaneme travlt hos kørelærerne,
> når campisterne skal omskoles)

Dét har de da haft tid nok til. Nuværende regelsæt var egentlig beregnet
som sådan men blev hurtigt udvandet til den praksis der gælder idag.

--
Armand.
(ikke campist, men i gang med at planlægge E til B)

Ukendt (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-06 09:29


"fagus" <fagus@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4455c3dd$0$873$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> jeg skal flytte en hest 30 km.
> mit spørgsmål er må jeg det
> har kun alm.kørekort.
> bilen må højst trække 1100 kg med bremse
> trailer har en egenvægt på 600 kg
> og en totalvægt på 1200 kg.
> hesten vejer ca.400 kg
> fagus


Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt + 50 kg,
som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om bilen så må trække
mere.



--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea Van TDi / DSG '05
BMW K1200 RS '99



Ulrich (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 01-05-06 12:18


"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:1733f$4455c6ed$55183f7d$15243@news.arrownet.dk...
>
> "fagus" <fagus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4455c3dd$0$873$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> jeg skal flytte en hest 30 km.
>> mit spørgsmål er må jeg det
>> har kun alm.kørekort.
>> bilen må højst trække 1100 kg med bremse
>> trailer har en egenvægt på 600 kg
>> og en totalvægt på 1200 kg.
>> hesten vejer ca.400 kg
>> fagus
>
>
> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt + 50 kg,
> som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om bilen så må
> trække mere.
>
>
Er du 100 på det?
Jeg har nemlig vejet min krog op,
den må trække 1200 mod 1000 før.
Det kræver så det omtalte B+E kort.

De 1000 er egenvægt + 50 kg.


--
Hygge Ulrich



blue (01-05-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 01-05-06 14:37

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:4455ee68$0$47085$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt + 50
>> kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om bilen så må
>> trække mere.

Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for det
lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks vægt på en
trailer"?



Ulrich (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 01-05-06 17:04


"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:44560f0b$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4455ee68$0$47085$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
>>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt + 50
>>> kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om bilen så
>>> må trække mere.
>
> Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for det
> lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks vægt på
> en trailer"?

Det var så Dennis der skrev det


--
Hygge Ulrich



blue (02-05-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 02-05-06 21:07

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:4456316c$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det var så Dennis der skrev det

Ja, sådan er det, når det går lidt for hurtigt.

Beklager



Finn Guldmann (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 01-05-06 17:23

blue skrev:
>>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt + 50
>>> kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om bilen så må
>>> trække mere.
> Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for det
> lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks vægt på en
> trailer"?
>
Nok det som mange render sur i, nemlig forskellen på TILLADT(total)vægt
og FAKTISK(total)vægt.

F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse.
Jeg må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400 kg
blot den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens
EGENvægt 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.

TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det den
vejer her-og-nu.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Solid Ground (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Solid Ground


Dato : 01-05-06 19:15

> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse. Jeg
> må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400 kg blot
> den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens EGENvægt
> 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>
> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det den
> vejer her-og-nu.
>
> --
> MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Ja det er så KUN hvis du har hænger kort.
Alle andre skal gå ud fra "Højest tilladte totalvægt"
Det fik vi forklaret da jeg tog CE

VH KHS



Finn Guldmann (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 01-05-06 20:19

Solid Ground skrev:
>> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse. Jeg
>> må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400 kg blot
>> den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens EGENvægt
>> 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det den
>> vejer her-og-nu.
> Ja det er så KUN hvis du har hænger kort.
> Alle andre skal gå ud fra "Højest tilladte totalvægt"
> Det fik vi forklaret da jeg tog CE
>
Hæng mig ikke op på det, men jeg har den opfattelse at man mest bruger
TILLADT når det handler om de store, mens man bruger FAKTISK når det
handler om de små.

(Var inde og kigge på Sikkertrafik, og der kunne de godt gøre det lidt
mere forståelig ved at bruge benævnelserne TILLADT og FAKTISK om
totalvægten flere steder.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Leonard (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 01-05-06 22:26

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hæng mig ikke op på det, men jeg har den opfattelse at man mest bruger
>TILLADT når det handler om de store, mens man bruger FAKTISK når det
>handler om de små.

Når det er kørekortreglerne er det altid de tilladte vægte, dem der
står på registreringsattesterne, mens når det er hvad bilen må trække,
så er det den faktiske vægt.

Eksempel:
Bil, tilladt max. trailervægt: 1.200 kg, egenvægt 1.000 kg.
Her må jeg gerne køre med en trailer med tilladt totalvægt på 2.000
kg, bare den faktiske vægt ikke kommer over 1.200 kg, fordi jeg har
B/E.
En person uden B/E må ikke, da der er mere end 50 kg op til den
tilladte max trailervægt fra bilens egenvægt.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Jesper Hedegaard (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 02-05-06 00:19


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:1uuc52dq1065tki7m4fo8nuir3ng9i68u3@4ax.com...
> Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>
>>Hæng mig ikke op på det, men jeg har den opfattelse at man mest bruger
>>TILLADT når det handler om de store, mens man bruger FAKTISK når det
>>handler om de små.
>
> Når det er kørekortreglerne er det altid de tilladte vægte, dem der
> står på registreringsattesterne, mens når det er hvad bilen må trække,
> så er det den faktiske vægt.
>
> Eksempel:
> Bil, tilladt max. trailervægt: 1.200 kg, egenvægt 1.000 kg.
> Her må jeg gerne køre med en trailer med tilladt totalvægt på 2.000
> kg, bare den faktiske vægt ikke kommer over 1.200 kg, fordi jeg har
> B/E.
> En person uden B/E må ikke, da der er mere end 50 kg op til den
> tilladte max trailervægt fra bilens egenvægt.
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Prøv lige selv at sætte de nævnte tal ind her:
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80
De påstår at dette vogntog kan køres på B-kort - dog selvf forudsat at
anhængerens egenvægt ikke overstiger 1.150 kg (hvor du jo så ikke må lægge
så meget som en tændstik på ladet).

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Jesper Hedegaard (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 01-05-06 20:30


"Solid Ground" <asdfghjkl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ees5g.17628$ut7.2308@news.get2net.dk...
>> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse. Jeg
>> må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400 kg blot
>> den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens EGENvægt
>> 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>>
>> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det den
>> vejer her-og-nu.
>>
>> --
>> MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
>
> Ja det er så KUN hvis du har hænger kort.
> Alle andre skal gå ud fra "Højest tilladte totalvægt"
> Det fik vi forklaret da jeg tog CE
>
> VH KHS
>
Nej - det er ikke tilfældet !
Jeg har selv et praktisk eksempel; vores bil med egenvægt 1.100 kg må trække
1.200 kg med bremser. Vor campingvogn har en totalvægt på 1.200 kg - altså
stemmer bilens koblingsvægt fint overens med cv'ens totalvægt. Men
kørekort-regelen siger jo at jeg kun må trække bilens egenvægt + 50 kg på
B-kørekort - og cv'en har jo en totalvægt på 1.200 kg.
Altså en tur på motorkontoret og bad damen om lige at rette cv'ens totalvægt
ned med de 50 kg - så passer tingene jo sammen - ikk' ?
Nej - så let går det ikke umiddelbart, for damen siger at det kan hun ikke
gøre - jeg skal til syn med cv'en først. Men hun kan uden syn og uden gebyr
nedsætte bilens tilladte koblingsvægt med de samme 50 kg. Det kan jeg jo
ikke lige bruge til noget, tænker jeg. Men vel hjemme igen begynder jeg at
undre mig over hendes tilbud; hvorfor sagde hun det ? Jo - fordi at jeg ved
at nedsætte bilens koblingsvægt med 50 kg opnår at kunne trække de 1.200 kg
cv på B-kørekort - blot jeg ikke læsser cv'en til mere end 1.150 kg faktisk
totalvægt !
Og da vi har en vejeseddel, der siger 880 kg for cv'en (mod fabrikkens
opgivne 900 kg) syntes vi 3 at vi rigeligt har "råd" til at ofre de 50
kg.....
Selvf skal vi stadig holde os under de 3.500 kg tilladt totalvægt for
vogntoget - det blir nok heller ikke lige noget problem

Prøv selv at lege med tallene på: http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Bilens totalvægt er 1.600 kg.

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Per Henneberg Kriste~ (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-05-06 08:28

Jesper Hedegaard wrote:

> Og da vi har en vejeseddel, der siger 880 kg for cv'en (mod fabrikkens
> opgivne 900 kg) syntes vi 3 at vi rigeligt har "råd" til at ofre de 50
> kg.....

Nu er den campingvogn - og dermed vejningen - vel ikke alt for gammel?
Campingvogne har det lige som mennesker, de tager på i vægt og det meget
mere end os mennesker selv om det ikke kan ses på dem :) De suger fugt til
sig som en spædekalv drikker mælk fra moderen.

--
Per, Esbjerg



Jesper Hedegaard (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 02-05-06 19:19


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44570a05$0$27589$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jesper Hedegaard wrote:
>
>> Og da vi har en vejeseddel, der siger 880 kg for cv'en (mod fabrikkens
>> opgivne 900 kg) syntes vi 3 at vi rigeligt har "råd" til at ofre de 50
>> kg.....
>
> Nu er den campingvogn - og dermed vejningen - vel ikke alt for gammel?
> Campingvogne har det lige som mennesker, de tager på i vægt og det meget
> mere end os mennesker selv om det ikke kan ses på dem :) De suger fugt
> til sig som en spædekalv drikker mælk fra moderen.
>
> --
> Per, Esbjerg
>
Tak - men jeg kender godt den der med at de ka ta godt på. Men Hymer's vogne
er nok ikke de nemmeste at få til at drikke fugt; har du aldrig set den
opstilling, mange Hymer-fohandlere, har/har haft stående med et stort stykke
sidevæg stående på skrå, flere huller ind til skummet og så løber der
konstant vand ned over ?
På vores Future 480T'er er front, tag og hæk 4 helstøbte glasfiber-enheder.
Bunden er 70mm tyk - så de har faktisk næsten fået gemt akselen oppe i
bunden. Selv blandt klapvogne er den ret speciel - men som med de andre
klapvogne kræver den lidt tilvænning, hvis du ikke er glad for fartbøder;
selvf mærker du at der hænger en cv bagpå men der er slet ikke den
bremsefaldskærmseffekt som på traditionelle cv'er.

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Per Henneberg Kriste~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 03-05-06 10:07

Jesper Hedegaard wrote:

> Tak - men jeg kender godt den der med at de ka ta godt på. Men
> Hymer's vogne er nok ikke de nemmeste at få til at drikke fugt; har
> du aldrig set den opstilling, mange Hymer-fohandlere, har/har haft
> stående med et stort stykke sidevæg stående på skrå, flere huller ind
> til skummet og så løber der konstant vand ned over ?

Nej, den opstilling har jeg ikke set. Men der er alu-skelet i en Hymer mod
træ i andre cv, så den får måske nok lidt svært ved at tage på ;)

> På vores Future 480T'er er front, tag og hæk 4 helstøbte
> glasfiber-enheder. Bunden er 70mm tyk - så de har faktisk næsten fået
> gemt akselen oppe i bunden. Selv blandt klapvogne er den ret speciel
> - men som med de andre klapvogne kræver den lidt tilvænning, hvis du
> ikke er glad for fartbøder; selvf mærker du at der hænger en cv bagpå
> men der er slet ikke den bremsefaldskærmseffekt som på traditionelle
> cv'er.

Bremseeffekt?

Jeg kører TDI, du!

:)

--
Per, Esbjerg



Jesper Hedegaard (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 03-05-06 20:27


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:445872b9$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jesper Hedegaard wrote:
>
>> Tak - men jeg kender godt den der med at de ka ta godt på. Men
>> Hymer's vogne er nok ikke de nemmeste at få til at drikke fugt; har
>> du aldrig set den opstilling, mange Hymer-fohandlere, har/har haft
>> stående med et stort stykke sidevæg stående på skrå, flere huller ind
>> til skummet og så løber der konstant vand ned over ?
>
> Nej, den opstilling har jeg ikke set. Men der er alu-skelet i en Hymer mod
> træ i andre cv, så den får måske nok lidt svært ved at tage på ;)
>
>> På vores Future 480T'er er front, tag og hæk 4 helstøbte
>> glasfiber-enheder. Bunden er 70mm tyk - så de har faktisk næsten fået
>> gemt akselen oppe i bunden. Selv blandt klapvogne er den ret speciel
>> - men som med de andre klapvogne kræver den lidt tilvænning, hvis du
>> ikke er glad for fartbøder; selvf mærker du at der hænger en cv bagpå
>> men der er slet ikke den bremsefaldskærmseffekt som på traditionelle
>> cv'er.
>
> Bremseeffekt?
>
> Jeg kører TDI, du!
>
> :)
>
> --
> Per, Esbjerg
>

Der er ikke noget bærende skelet i Futuren - den er slet ikke bygget som
Touring-vognenen. Faktisk er den bygget som en ganske almindelig cv - bare
kun ca 210 høj og en helt anden aerodynamik - den støbte front (og hæk)
giver helt andre muligheder for en aerodynamisk form. En traditionel front
er svær at formgiver når det sådan set bare er en sidevæg, du sætter lidt på
skrå - den er svær at bukke i facon.
TDI - nah - såd'n Focus1,6 ka faktisk komme lidt over15 km/l på landervej,
såeh...


Jesper Hedegaard
Suzuki når vejret spiller
Ford når det spilder



Armand (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-06 17:53

Finn Guldmann skrev:
> blue skrev:
>>>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt +
>>>> 50 kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om
>>>> bilen så må trække mere.
>> Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for
>> det lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks
>> vægt på en trailer"?
> Nok det som mange render sur i, nemlig forskellen på TILLADT(total)vægt
> og FAKTISK(total)vægt.
>
> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse.
> Jeg må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400 kg
> blot den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens
> EGENvægt 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>
> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det den
> vejer her-og-nu.
>

Til gengæld vender gule plader helt op og ned på dén regel: For
gulpladebiler gælder den tilladte totalvægt for det samlede vogntog

--
Armand.

Finn Guldmann (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-05-06 17:57

Armand skrev:
>>>>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt +
>>>>> 50 kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om
>>>>> bilen så må trække mere.
>>> Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for
>>> det lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks
>>> vægt på en trailer"?
>> Nok det som mange render sur i, nemlig forskellen på
>> TILLADT(total)vægt og FAKTISK(total)vægt.
>> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse.
>> Jeg må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400
>> kg blot den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens
>> EGENvægt 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det
>> den vejer her-og-nu.
> Til gengæld vender gule plader helt op og ned på dén regel: For
> gulpladebiler gælder den tilladte totalvægt for det samlede vogntog
>
Den kan du vise os hvor står?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Jesper Hedegaard (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 02-05-06 19:26


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e38301$2p6p$1@newsbin.cybercity.dk...
> Armand skrev:
>>>>>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt +
>>>>>> 50 kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om
>>>>>> bilen så må trække mere.
>>>> Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for det
>>>> lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks vægt
>>>> på en trailer"?
>>> Nok det som mange render sur i, nemlig forskellen på TILLADT(total)vægt
>>> og FAKTISK(total)vægt.
>>> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse.
>>> Jeg må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400 kg
>>> blot den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens
>>> EGENvægt 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>>> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det den
>>> vejer her-og-nu.
>> Til gengæld vender gule plader helt op og ned på dén regel: For
>> gulpladebiler gælder den tilladte totalvægt for det samlede vogntog
>>
> Den kan du vise os hvor står?
>
> --
> MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Svjh erden store forskel at hvis f.eks.min bil var på gule plader (let - det
er en stc)så kunne jeg ikke nøjes med at veje bilens maks bremsede
anhængervægt ned med de 50 kg. For på gule plader må du IKKE trække mere end
bilen er godkendt til - uanset kørekort. Altså ville jeg være nødt til at
køre til syn med cv'en for at få vejet den 50 kg ned - eller tage /E-kortet
for at udnytte de sidste 50 kg af bilens tilladte trækvægt.
Hvor jeg altså med samme bil på hvide plader må trække afsted med en
anhænger på 2 t total (bare den ikke er læsset til mere end 1.150 faktisk
vægt) må samme bil på gule plader altså IKKE trække en anhænger på over
1.200 kg totalvægt - her er det altså kun de tilladte vægte, der gælder.

Ikke at jeg syntes det erhverken klogt, intelligent, indlysende, logisk,
forståeligt eller bare lidt fornuftigt - men jeg er jo heller ikke
politiker.Og det blir jeg mere og mere glad for som årene går....


--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Leonard (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-05-06 19:20

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Til gengæld vender gule plader helt op og ned på dén regel: For
>gulpladebiler gælder den tilladte totalvægt for det samlede vogntog

Øh, hvad for noget?
Om bilen har gule eller hvide plader gør da ingen forskel.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Bjarne (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 05-05-06 20:06

In article <445b7813$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
   Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Kurt B. Andersen skrev:
>> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
>> news:nunk529sm6cfrjvus18ob5r9afoti4klcq@4ax.com...
>>> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:
>>>
>>>> Tjah - Armand er da som altid åben for at han måske ikke ved det hele.
>>>> Gid du havde samme indstilling.
>>> Det er jeg faktisk også, det er derfor jeg beder ham fortælle om det
>>> når han ved det.
>>> Men indtil nu er der ingen der har påvist at der er forskel på
>>> reglerne om det er gule eller hvide plader, og indtil der føres bevis
>>> for andet holder jeg fast i at reglerne er ens for begge slags.
>>>
>> Det gør du klogt i, for der er ingen forskel. Det kan ikke bevises på anden
>> måde, end at hvis man læser reglerne, vil man konstatere, at der intet står
>> om, at der er forskel.
>
> Må du køre mit firmas lastbil på lille kørekort eftersom den har en
> tomvægt på under 3½tons? Nej vel?
Der er ikke noget der hedder "tomvægt". Det handler om registreret totalvægt
og hvis den er under 3500 kg, så jo. Og det har stadig ikke en pind med
gule plader at gøre. Det eneste der er relevant er registreret totalvægt.
Det er klart og tydeligt beskrevet i kørekortsbekendtgørelsen.

Hvad der måtte være af forsikringsmæssige/skattemæssige/fagforeningsmæssige
spidsfindigheder i dit firma er irrelevant i denne forbindelse.

> Må du køre med en bil på hvide plader og stor campingvogn der tilsammen
> overskrider 3½tons? Ja, ikke også!?
Ifølge kørekortsbekendtgørelsen : Nemlig.
Forvogn maks. 3500kg og hænger på maks 3500 kg = 7.000 kg. Kør forsigtigt,
med BE-kort forstås.
Uden BE-kort hedder det : forvogn maks 3500 kg + maks 750 kg hænger.
Alle vægte er registreret totalvægt.

Og det har så heller ikke en pind med gule/hvide plader at gøre.
Det er klart og tydeligt beskrevet i kørekortsbekendtgørelsen.

>
> Har jeg så hullet den stive påstand om at der ingen forskel er på gule
> og hvide plader, eller hva'?
Ifølge kørekortsbekendtgørelsen : nej.
Til gengæld ser det ud til at du blander forskellige ting sammen.

Har du læst kørekortsbekendtgørelsen ? Den er faktisk meget nem at læse.
Ellers kan du læse den relevante paragraf her :

"
Bekendtgørelse om kørekort
BEK nr 801 af 22/09/2003 (Gældende)

§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:
1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt
må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må
ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag.

5) Trehjulet motorcykel.

6) Traktor/motorredskab.

7) Registreringspligtig knallert.

Stk. 2. For ikke registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af
påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 3 og 4,
ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.
"

Bemærk, at der ingen steder nævnes noget om nummerpladernes farve.

mvh,
Bjarne



Kim (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 05-05-06 20:27

> Uden BE-kort hedder det : forvogn maks 3500 kg + maks 750 kg hænger.
> Alle vægte er registreret totalvægt.

Nu du selv har postet det, så nærlæs lige punkt 4 en gang til.
specielt disse linjer:
"Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må
ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg."

> 4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj
med en
> tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte
totalvægt
> må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt

> ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen
af
> vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
> totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets
registrerede
> totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
> registreringsgrundlag.



Bjarne (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 06-05-06 08:11

In article <445ba711$0$891$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
   "Kim" <no@spam.dk> writes:
>> Uden BE-kort hedder det : forvogn maks 3500 kg + maks 750 kg hænger.
>> Alle vægte er registreret totalvægt.
>
> Nu du selv har postet det, så nærlæs lige punkt 4 en gang til.
> specielt disse linjer:
> "Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
> tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må
> ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
> overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg."
>
Og din pointe er ?

Jeg gætter : du mener ikke man må køre med 3500+750 kg ?
I så fald, læs igen. Reglen med maks 3500kg gælder kun for påhængskøretøjer
der OVER 750 kg. Med B kort må man ALTID køre med OP TIL 750 kg.
Igen, registreret totalvægt.

Hvis ikke det var din pointe, må du lige forklare.

Og igen, dette har intet med gule/hvide plader at gøre, som den oprindelige
diskussion gik på.

mvh,
Bjarne


Per Henneberg Kriste~ (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-05-06 08:32

fagus wrote:
> jeg skal flytte en hest 30 km.
> mit spørgsmål er må jeg det
> har kun alm.kørekort.
> bilen må højst trække 1100 kg med bremse
> trailer har en egenvægt på 600 kg
> og en totalvægt på 1200 kg.
> hesten vejer ca.400 kg
> fagus

Forbandede kørekortregler. Underlige og uden logik, men masser af konsekvens
hvis man ikke tænker sig om.

Bil må trække 1.500 kg, og vejer selv 1.400 kg. Derfor må man kun trække med
med B/E kørekort. Men køber man en bil der er 50 kg tungere, så må man gerne
køre uden B/E. Hvorfor? Hvad er det man lærer ved at tage et kørekort, hvor
kørelæreren har en lille trailer ilagt nogle sten som belastning, så dem
måske når op på 600 kg?

Det er noget bavl!
--
Per, Esbjerg



Bjarne (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 02-05-06 19:44

In article <4457a44c$0$103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
   "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> writes:
>
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
> news:e38301$2p6p$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Armand skrev:
>>>>>>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt +
>>>>>>> 50 kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om
>>>>>>> bilen så må trække mere.
>>>>> Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for det
>>>>> lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks vægt
>>>>> på en trailer"?
>>>> Nok det som mange render sur i, nemlig forskellen på TILLADT(total)vægt
>>>> og FAKTISK(total)vægt.
>>>> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse.
>>>> Jeg må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400 kg
>>>> blot den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens
>>>> EGENvægt 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>>>> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det den
>>>> vejer her-og-nu.
>>> Til gengæld vender gule plader helt op og ned på dén regel: For
>>> gulpladebiler gælder den tilladte totalvægt for det samlede vogntog
>>>
>> Den kan du vise os hvor står?
>>
>> --
>> MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
>
> Svjh erden store forskel at hvis f.eks.min bil var på gule plader (let - det
> er en stc)så kunne jeg ikke nøjes med at veje bilens maks bremsede
> anhængervægt ned med de 50 kg. For på gule plader må du IKKE trække mere end
> bilen er godkendt til - uanset kørekort. Altså ville jeg være nødt til at
> køre til syn med cv'en for at få vejet den 50 kg ned - eller tage /E-kortet
> for at udnytte de sidste 50 kg af bilens tilladte trækvægt.
> Hvor jeg altså med samme bil på hvide plader må trække afsted med en
> anhænger på 2 t total (bare den ikke er læsset til mere end 1.150 faktisk
> vægt) må samme bil på gule plader altså IKKE trække en anhænger på over
> 1.200 kg totalvægt - her er det altså kun de tilladte vægte, der gælder.
>
> Ikke at jeg syntes det erhverken klogt, intelligent, indlysende, logisk,
> forståeligt eller bare lidt fornuftigt - men jeg er jo heller ikke
> politiker.Og det blir jeg mere og mere glad for som årene går....

Det er ikke alene ulogisk, det er også forkert. Ingen biler må trække mere
end de er godkendt til ifølge registreringsattesten.

Gulpladebiler er omfattet af nøjagtig de samme regler som hvidpladebiler hvad
påhængskøretøjer angår.

mvh,
Bjarne

Jesper Hedegaard (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 02-05-06 20:33


"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
news:4457a862$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In article <4457a44c$0$103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> writes:
>>
>> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:e38301$2p6p$1@newsbin.cybercity.dk...
>>> Armand skrev:
>>>>>>>> Hvis du "kun" har alm. kort, må du højst køre med bilens egenvægt +
>>>>>>>> 50 kg, som maks vægt på en trailer, og det er så ligemeget at/om
>>>>>>>> bilen så må trække mere.
>>>>>> Du bliver vist lige nødt til at forklare, hvilke tal du bruger, for
>>>>>> det
>>>>>> lyder ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Hvad mener du med "maks
>>>>>> vægt
>>>>>> på en trailer"?
>>>>> Nok det som mange render sur i, nemlig forskellen på
>>>>> TILLADT(total)vægt
>>>>> og FAKTISK(total)vægt.
>>>>> F.eks. har jeg et max på min bil der hedder 1200 kg med påløbsbremse.
>>>>> Jeg må godt køre med en trailer der har en TILLADT totalvægt på 4400
>>>>> kg
>>>>> blot den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 1200 kg. Er trailerens
>>>>> EGENvægt 1150 kg må jeg så kun have 50 kg gods på traileren.
>>>>> TILLADT er det der står på papirerne at den må veje. FAKTISK er det
>>>>> den
>>>>> vejer her-og-nu.
>>>> Til gengæld vender gule plader helt op og ned på dén regel: For
>>>> gulpladebiler gælder den tilladte totalvægt for det samlede vogntog
>>>>
>>> Den kan du vise os hvor står?
>>>
>>> --
>>> MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
>>
>> Svjh erden store forskel at hvis f.eks.min bil var på gule plader (let -
>> det
>> er en stc)så kunne jeg ikke nøjes med at veje bilens maks bremsede
>> anhængervægt ned med de 50 kg. For på gule plader må du IKKE trække mere
>> end
>> bilen er godkendt til - uanset kørekort. Altså ville jeg være nødt til at
>> køre til syn med cv'en for at få vejet den 50 kg ned - eller tage
>> /E-kortet
>> for at udnytte de sidste 50 kg af bilens tilladte trækvægt.
>> Hvor jeg altså med samme bil på hvide plader må trække afsted med en
>> anhænger på 2 t total (bare den ikke er læsset til mere end 1.150 faktisk
>> vægt) må samme bil på gule plader altså IKKE trække en anhænger på over
>> 1.200 kg totalvægt - her er det altså kun de tilladte vægte, der gælder.
>>
>> Ikke at jeg syntes det erhverken klogt, intelligent, indlysende, logisk,
>> forståeligt eller bare lidt fornuftigt - men jeg er jo heller ikke
>> politiker.Og det blir jeg mere og mere glad for som årene går....
>
> Det er ikke alene ulogisk, det er også forkert. Ingen biler må trække
> mere
> end de er godkendt til ifølge registreringsattesten.
>
> Gulpladebiler er omfattet af nøjagtig de samme regler som hvidpladebiler
> hvad
> påhængskøretøjer angår.
>
> mvh,
> Bjarne

OK - måske har jeg udtrykt mig lidt uklart; men det står fast at jeg med min
bil ogde førnævnte forudsætninger godt må trække en anhænger på 2 t
totalvægt - bare den ikke vejer mere end 1.150 kg incl læs når jeg trækker
den, som jeg skrev.

Og reglerne for gule plader er ændret siden jeg sidst kiggede på dem:
Vogntog bestående af almindelig personbil (højst otte siddepladser foruden
førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg) eller varebil
(tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg) og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på over 750 kg kan tillige føres på grundlag af et
kørekort til kategori B, såfremt vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke
overstiger 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger
bilens egenvægt med tillæg af 50 kg, jf. bekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr.
4. "

Fra: http://www.politi.dk/da/aktuelt/folketingspoergsmaal/trailer_211105.htm


--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Leonard (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-05-06 20:44

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>Og reglerne for gule plader er ændret siden jeg sidst kiggede på dem:
>Vogntog bestående af almindelig personbil (højst otte siddepladser foruden
>førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg) eller varebil
>(tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg) og et påhængskøretøj med en
>tilladt totalvægt på over 750 kg kan tillige føres på grundlag af et
>kørekort til kategori B, såfremt vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke
>overstiger 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger
>bilens egenvægt med tillæg af 50 kg, jf. bekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr.
>4. "

Altså er der ingen forskel på gule og hvide plader.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Jesper Hedegaard (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 02-05-06 20:45


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:6jdf529v3q7bsmk2q5ukf9iac7crfqp78r@4ax.com...
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:
>
>>Og reglerne for gule plader er ændret siden jeg sidst kiggede på dem:
>>Vogntog bestående af almindelig personbil (højst otte siddepladser foruden
>>førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg) eller
>>varebil
>>(tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg) og et påhængskøretøj med en
>>tilladt totalvægt på over 750 kg kan tillige føres på grundlag af et
>>kørekort til kategori B, såfremt vogntogets samlede tilladte totalvægt
>>ikke
>>overstiger 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke
>>overstiger
>>bilens egenvægt med tillæg af 50 kg, jf. bekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr.
>>4. "
>
> Altså er der ingen forskel på gule og hvide plader.
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Som jeg skrev: "reglerne er ændrede siden sidst jeg undersøgtedet.."

Men jeg må stadig køre med 2 t totalvægt på slæb...

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Armand (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-06 22:44

Leonard skrev:
>
> Altså er der ingen forskel på gule og hvide plader.
>

Jo!
Gule plader er trods folks egentlige brug, IKKE til privat kørsel, men
derimod erhvervskørsel (prøv at kigge i reg.attesten til din givne
gulpladebil!)

Nu er min opfattelse helt alene min sålænge jeg ikke levere håndfaste
paragraffer eller domsudskrifter, men den fremstår efter grundig snak
med indtil flere kompetente personer (hvoraf en betjent nok var den der
vidste mindst konkret!), og den går på:
Kommer (typisk)firehjulstrækkeren på gule plader og på'ningsvognen op på
over 3500kg rækker det lille kørekort ikke længere, og i tilgift ser man
strikst på anhængervægten (á 750kr's grænsen) når kørslen kræver stort
kørekort!
For erhvervsbiler er det tillige totalvægten der bestemmer om man skal
have stort eller lille kørekort endsige hængerkort, hvorimod man som
privat på hvide plader godt kan køre med en effektiv vægt over 3.500kg
uden at man nødvendigvis forbryder sig :-|

Anyhow: Jeg begynder på E til B på mandag, så jeg skal nok korrigere
evt. fejlopfattelser der bliver klarlagt ved dén lejlighed!!

--
Armand.

Leonard (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 04-05-06 09:55

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Anyhow: Jeg begynder på E til B på mandag, så jeg skal nok korrigere
>evt. fejlopfattelser der bliver klarlagt ved dén lejlighed!!

Ja, lad os høre om de rigtige regler når du har lært dem.
God weekend indtil da.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Jesper Hedegaard (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 04-05-06 20:40


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:sagj52ph3ip0l734qaktrm1ocm903o7i4s@4ax.com...
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>>Anyhow: Jeg begynder på E til B på mandag, så jeg skal nok korrigere
>>evt. fejlopfattelser der bliver klarlagt ved dén lejlighed!!
>
> Ja, lad os høre om de rigtige regler når du har lært dem.
> God weekend indtil da.
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Tjah - Armand er da som altid åben for at han måske ikke ved det hele.
Gid du havde samme indstilling.
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Leonard (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 04-05-06 21:14

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>Tjah - Armand er da som altid åben for at han måske ikke ved det hele.
>Gid du havde samme indstilling.

Det er jeg faktisk også, det er derfor jeg beder ham fortælle om det
når han ved det.
Men indtil nu er der ingen der har påvist at der er forskel på
reglerne om det er gule eller hvide plader, og indtil der føres bevis
for andet holder jeg fast i at reglerne er ens for begge slags.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Kurt B. Andersen (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 04-05-06 21:27


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:nunk529sm6cfrjvus18ob5r9afoti4klcq@4ax.com...
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:
>
>>Tjah - Armand er da som altid åben for at han måske ikke ved det hele.
>>Gid du havde samme indstilling.
>
> Det er jeg faktisk også, det er derfor jeg beder ham fortælle om det
> når han ved det.
> Men indtil nu er der ingen der har påvist at der er forskel på
> reglerne om det er gule eller hvide plader, og indtil der føres bevis
> for andet holder jeg fast i at reglerne er ens for begge slags.
>
> --
> Leonard

Det gør du klogt i, for der er ingen forskel. Det kan ikke bevises på anden
måde, end at hvis man læser reglerne, vil man konstatere, at der intet står
om, at der er forskel.

Kurt



Armand (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-05-06 17:07

Kurt B. Andersen skrev:
> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> news:nunk529sm6cfrjvus18ob5r9afoti4klcq@4ax.com...
>> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:
>>
>>> Tjah - Armand er da som altid åben for at han måske ikke ved det hele.
>>> Gid du havde samme indstilling.
>> Det er jeg faktisk også, det er derfor jeg beder ham fortælle om det
>> når han ved det.
>> Men indtil nu er der ingen der har påvist at der er forskel på
>> reglerne om det er gule eller hvide plader, og indtil der føres bevis
>> for andet holder jeg fast i at reglerne er ens for begge slags.
>>
> Det gør du klogt i, for der er ingen forskel. Det kan ikke bevises på anden
> måde, end at hvis man læser reglerne, vil man konstatere, at der intet står
> om, at der er forskel.

Må du køre mit firmas lastbil på lille kørekort eftersom den har en
tomvægt på under 3½tons? Nej vel?
Må du køre med en bil på hvide plader og stor campingvogn der tilsammen
overskrider 3½tons? Ja, ikke også!?

Har jeg så hullet den stive påstand om at der ingen forskel er på gule
og hvide plader, eller hva'?

--
Armand.
(lidt stivnakket regelrytter, der ærgrer sig over at man ikke udnyttede
E-kortets muligheder helt ud fra starten)

Kurt B. Andersen (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 07-05-06 00:29


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:445b7813$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Kurt B. Andersen skrev:
>> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
>> news:nunk529sm6cfrjvus18ob5r9afoti4klcq@4ax.com...
>>> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:
>>>
>>>> Tjah - Armand er da som altid åben for at han måske ikke ved det hele.
>>>> Gid du havde samme indstilling.
>>> Det er jeg faktisk også, det er derfor jeg beder ham fortælle om det
>>> når han ved det.
>>> Men indtil nu er der ingen der har påvist at der er forskel på
>>> reglerne om det er gule eller hvide plader, og indtil der føres bevis
>>> for andet holder jeg fast i at reglerne er ens for begge slags.
>>>
>> Det gør du klogt i, for der er ingen forskel. Det kan ikke bevises på
>> anden måde, end at hvis man læser reglerne, vil man konstatere, at der
>> intet står om, at der er forskel.
>
> Må du køre mit firmas lastbil på lille kørekort eftersom den har en
> tomvægt på under 3½tons? Nej vel?
> Må du køre med en bil på hvide plader og stor campingvogn der tilsammen
> overskrider 3½tons? Ja, ikke også!?
>
> Har jeg så hullet den stive påstand om at der ingen forskel er på gule og
> hvide plader, eller hva'?
>
> --
> Armand.

Overhovedet ikke.
Du snakker om tomvægt, som ikke findes som begreb i færdselsloven. Det er
nok det vi andre kalder for egenvægt. Men du nævner også, at det er en
lastbil, og det har jo intet med problematikken gulpladebil contra hvide
plader, da det jo er personbiler contra varebiler.
Du roder simpelthen rundt i begreberne. Dit firmas lastbil har intet at gøre
med, om man må køre med trailer eller ej med en personbil på hvide plader
eller en varebil på gule plader.
At du så sammenligner kørsel med en tom lastbil med en personbil med
campingvogn bagefter, gør kun det hele endnu mere forvirrende og grotesk.

Kurt



Leonard (08-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-05-06 22:41

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Anyhow: Jeg begynder på E til B på mandag, så jeg skal nok korrigere
>evt. fejlopfattelser der bliver klarlagt ved dén lejlighed!!

Venter spændt på svaret ...

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Armand (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-06 01:00

Leonard skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>> Anyhow: Jeg begynder på E til B på mandag, så jeg skal nok korrigere
>> evt. fejlopfattelser der bliver klarlagt ved dén lejlighed!!
>
> Venter spændt på svaret ...

Hæ!
Man kan hurtigt blive hængt op på sine indlæg
Det blev dog ikke mere end til et par (skræmme) teori-prøver overfor
alle os der ikke har oplevet dén metode =

Skal nok vende tilbage med mere!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408824
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste