|
| Skifte toppakning på Fiat Punto '96 1.2 60~ Fra : Studen |
Dato : 30-04-06 22:57 |
|
Så er den, utroligt nok, gal igen med den italienske køremaskine. Ohh så
mange glæder den bringer mig disse dage.
Lillebror kørte i går en tur, med det resultat at hvid damp væltede ud af
udstødningen, og "bilen" hakker afsted. En mekaniker var øjenvidende, og
udtalte at det måtte være toppakningen med vand i olien (cylindrene?) til
følge.
Hvad er arbejdsgangen? Skal jeg kompressionsteste, for at konstatere om
toppakningen vitterligt er gået? Er der andre måder at undersøge det på?
Da pjatten inden for det sidste ½år har kostet mere i reparationer, end jeg
håber at kunne videresælge den for, er der jo nok ikke andet for, end at
prøve at lave det selv (ja, det er en fæl tanke at bebyrde et andet menneske
med l*rten, men den skal ikke have "the easy way out"...;)
Er det et overkommeligt projekt, uden brug af alt meget specialværktøj? Man
er vel nødt til at få planslebet topstykke, eller er der måder at tjekke for
"skævhed"??
Tør I gætte på en værkstedpris sammenholdt med gør-det-selv prisen?
Jeg er bestemt ingen ørn til bilreparationer, men jeg har efterhånden en del
erfaring med at rode med motorcykler, og håber det har lidt til fælles!
På forhånd tak
Morten
--
Mvh
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Per Beer Hansen (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 01-05-06 08:12 |
|
Studen wrote:
> Så er den, utroligt nok, gal igen med den italienske køremaskine. Ohh
> så mange glæder den bringer mig disse dage.
>
> Lillebror kørte i går en tur, med det resultat at hvid damp væltede
> ud af udstødningen, og "bilen" hakker afsted. En mekaniker var
> øjenvidende, og udtalte at det måtte være toppakningen med vand i
> olien (cylindrene?) til følge.
>
> Hvad er arbejdsgangen? Skal jeg kompressionsteste, for at konstatere
> om toppakningen vitterligt er gået? Er der andre måder at undersøge
> det på?
Hvis den smider kølevandet ud gennem udstødningen, så behøver du ikke
kompressionsteste, da det enten er toppakningen eller et revnet topstykke
(eller noget meget værre) og det vil under alle omstændigheder være
nødvendigt med en adskillelse, for at finde fejlen.
>
> Da pjatten inden for det sidste ½år har kostet mere i reparationer,
> end jeg håber at kunne videresælge den for, er der jo nok ikke andet
> for, end at prøve at lave det selv (ja, det er en fæl tanke at
> bebyrde et andet menneske med l*rten, men den skal ikke have "the
> easy way out"...;)
Ja så må du jo bare smøge ærmerne op
>
> Er det et overkommeligt projekt, uden brug af alt meget
> specialværktøj?
Der skal bruges en momentnøgle og i værste fald vel lidt forskelligt torx
værktøj (ved ikke lige med sådan Fiat).
> Man er vel nødt til at få planslebet topstykke, eller
> er der måder at tjekke for "skævhed"??
Du kan tjekke topstykket med en retteskinne og hvis ikke det er skævt, så
ville jeg ikke få det planslebet.
>
> Tør I gætte på en værkstedpris sammenholdt med gør-det-selv prisen?
Den står i bogen til at skulle bruge ca. 2 timer og 20 min. til et
toppakningskifte.
Fiat plejer nu heller ikke at være de værste at skrue på.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Christopher Stein (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 01-05-06 09:46 |
|
> Fiat plejer nu heller ikke at være de værste at skrue på.
>
Med fare for at blive udskældt pga. spydig kommentar;
Det er vel bare et par fingerskruer på sådan en kasse.. :)
| |
Cyber. (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Cyber. |
Dato : 01-05-06 19:30 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
news:445532b4$0$46977$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Så er den, utroligt nok, gal igen med den italienske køremaskine. Ohh så
> mange glæder den bringer mig disse dage.
>
> Lillebror kørte i går en tur, med det resultat at hvid damp væltede ud af
> udstødningen, og "bilen" hakker afsted. En mekaniker var øjenvidende, og
> udtalte at det måtte være toppakningen med vand i olien (cylindrene?) til
> følge.
>
> Hvad er arbejdsgangen? Skal jeg kompressionsteste, for at konstatere om
> toppakningen vitterligt er gået? Er der andre måder at undersøge det på?
>
> Da pjatten inden for det sidste ½år har kostet mere i reparationer, end
> jeg håber at kunne videresælge den for, er der jo nok ikke andet for, end
> at prøve at lave det selv (ja, det er en fæl tanke at bebyrde et andet
> menneske med l*rten, men den skal ikke have "the easy way out"...;)
>
> Er det et overkommeligt projekt, uden brug af alt meget specialværktøj?
> Man er vel nødt til at få planslebet topstykke, eller er der måder at
> tjekke for "skævhed"??
>
> Tør I gætte på en værkstedpris sammenholdt med gør-det-selv prisen?
>
> Jeg er bestemt ingen ørn til bilreparationer, men jeg har efterhånden en
> del erfaring med at rode med motorcykler, og håber det har lidt til
> fælles!
>
så bare vent til bagenden begynder at knage når du kører over bump,-det er
baghjuls ophængene, begge svingarme er svage i bøsningerne, hvilket kun kan
skiftes ved at pille hjul & nav af, selve skruen til bærearmen plejer at
være rustet fast så der skal en vinkelsliber til...
bundkarret er også dejligt rustent, samt køleren, den kan man jo passende
komme til at ramme,-når man alligevel piller bundkarret af, vent så til der
kommer en dejlig høj hyletone fra motoren, så er det remstrammer lejet til
tandremmen som er gået....
| |
John Sahl (01-05-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 01-05-06 19:43 |
|
Cyber. wrote:
> så bare vent til bagenden begynder at knage når du kører over
> bump,-det er baghjuls ophængene, begge svingarme er svage i
> bøsningerne, hvilket kun kan skiftes ved at pille hjul & nav af,
> selve skruen til bærearmen plejer at være rustet fast så der skal en
> vinkelsliber til...
> bundkarret er også dejligt rustent, samt køleren, den kan man jo
> passende komme til at ramme,-når man alligevel piller bundkarret af,
> vent så til der kommer en dejlig høj hyletone fra motoren, så er det
> remstrammer lejet til tandremmen som er gået....
Det lyder virkelig som om du har dummet dig og købt et "ikke
vedligeholdt" eksemplar, men derfor behøver andre jo ikke gøre
det samme, vel?
--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede
| |
TDN (01-05-2006)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 01-05-06 20:40 |
|
"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:445656c0$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Cyber. wrote:
>> så bare vent til bagenden begynder at knage når du kører over
>> bump,-det er baghjuls ophængene, begge svingarme er svage i
>> bøsningerne, hvilket kun kan skiftes ved at pille hjul & nav af,
>> selve skruen til bærearmen plejer at være rustet fast så der skal en
>> vinkelsliber til...
>> bundkarret er også dejligt rustent, samt køleren, den kan man jo
>> passende komme til at ramme,-når man alligevel piller bundkarret af,
>> vent så til der kommer en dejlig høj hyletone fra motoren, så er det
>> remstrammer lejet til tandremmen som er gået....
>
> Det lyder virkelig som om du har dummet dig og købt et "ikke
> vedligeholdt" eksemplar, men derfor behøver andre jo ikke gøre
> det samme, vel?
>
> --
> John Sahl,
> http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede
>
Hmm... det er nu almindeligt kendte fejl på Puntoen. Se f.eks her:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D3E74C40-8E11-4AA8-AC85-F95F2485C74C/0/058059.pdf
Mvh
Thomas
| |
John Sahl (01-05-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 01-05-06 20:52 |
|
TDN wrote:
> Hmm... det er nu almindeligt kendte fejl på Puntoen. Se f.eks her:
Ja, men derfor behøver man jo ikke købe en bil der har alle
sammen, det er jo trods alt ikke noget samlerobjekt, vel?
| |
Studen (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 01-05-06 20:46 |
|
"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote in message
news:445656c0$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det lyder virkelig som om du har dummet dig og købt et "ikke
> vedligeholdt" eksemplar, men derfor behøver andre jo ikke gøre
> det samme, vel?
>
Magen til usaglig "joke" skal man da lede længe efter.....
Stud
| |
John Sahl (01-05-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 01-05-06 21:07 |
|
Studen wrote:
> Magen til usaglig "joke" skal man da lede længe efter.....
Jeg kunne sagtens have skrevet det samme uden smiley.
--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede
| |
Studen (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 01-05-06 22:47 |
|
"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote in message
news:44566a40$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Jeg kunne sagtens have skrevet det samme uden smiley.
Det var det vel ikke blevet mindre usagligt af :)
--
Mvh
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
John Sahl (01-05-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 01-05-06 23:00 |
|
Studen wrote:
> "John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote in message
>> Jeg kunne sagtens have skrevet det samme uden smiley.
>
> Det var det vel ikke blevet mindre usagligt af :)
Det er skam ment helt sagligt.
Som bestyrelsesmedlem af Fiat Klub Danmark, kender jeg til temmelig mange
folk, der er meget tilfredse med deres Punto'er og som ikke oplever - alle -
de problemer du har gjort med din. Næsten ingen af dem er problemfri og de
fleste oplever - nogen - af de problemer du har oplistet, men generelt får
man temmelig meget bil for pengene i de fleste Punto'er.
--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede
| |
Cyber. (02-05-2006)
| Kommentar Fra : Cyber. |
Dato : 02-05-06 05:57 |
|
"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote in message
news:445656c0$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Cyber. wrote:
>> så bare vent til bagenden begynder at knage når du kører over
>> bump,-det er baghjuls ophængene, begge svingarme er svage i
>> bøsningerne, hvilket kun kan skiftes ved at pille hjul & nav af,
>> selve skruen til bærearmen plejer at være rustet fast så der skal en
>> vinkelsliber til...
>> bundkarret er også dejligt rustent, samt køleren, den kan man jo
>> passende komme til at ramme,-når man alligevel piller bundkarret af,
>> vent så til der kommer en dejlig høj hyletone fra motoren, så er det
>> remstrammer lejet til tandremmen som er gået....
>
> Det lyder virkelig som om du har dummet dig og købt et "ikke
> vedligeholdt" eksemplar, men derfor behøver andre jo ikke gøre
> det samme, vel?
>
HE HE...well jeg mener nu ikke punto'en er dårliger end andre, punto'en
sammenlignet med biler i samme klasse og alder er en af de bedre, tingene
nævnt ovenfor er jo bare 'standard' ting som går,og får man den billigt kan
man jo selv skifte tingene, så ved man jo det er nyt!...bremserørene kan
også være lavet om til flæskesvær.
| |
Studen (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 01-05-06 20:43 |
|
"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote in message
news:e35k2j$1ldt$1@newsbin.cybercity.dk...
> så bare vent til bagenden begynder at knage når du kører over bump,-det er
> baghjuls ophængene, begge svingarme er svage i bøsningerne, hvilket kun
> kan skiftes ved at pille hjul & nav af, selve skruen til bærearmen plejer
> at være rustet fast så der skal en vinkelsliber til...
Hehe. De er skam blevet skiftet for nogle år siden. De er bare gået igen, så
det skal også gøres (bare ikke af mig)
> bundkarret er også dejligt rustent, samt køleren, den kan man jo passende
> komme til at ramme,-når man alligevel piller bundkarret af, vent så til
> der kommer en dejlig høj hyletone fra motoren, så er det remstrammer lejet
> til tandremmen som er gået....
Ohhh skønne fiat. Man kan da kune ææælske den mere og mere. Jeg skiftede
olie forleden (selvom jeg næsten ikke nænnede at spilde frisk olie på den)
Bundkarret er godt rustent, men dog langtfra gennemtæret
Lejet til tandremmen har jeg til gode, men nu har den jo også lige fået ny
kobling, gearkasse, startermotor/relæ samt rep. af indsprøjtning. Sååå der
går vel lige et par uger inden de næste problemer melder sig ;)
Stud
| |
|
|