Backup løsning
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-01 09:52

Hejsa derude :)

Jeg skal ha noget backup op at køre. Jeg har tre mac'er og tre pc'er (i
øjeblikket, måske lidt flere hen af vejen) som skal backes up. Mac'erne
og den ene pc bruges til grafisk arbjede d.v.s. store filer, de andre to
til kontor opgaver. Hvad skal jeg investere i ?

Jeg har en mac som står som server i forvejen. Fil server, FileMaker
m.m. og det vil nok være den jeg vil bruge til backup også. Spørgsmålet
er så hvilken kombination af drev (DAT, DLT etc.) og software ?

input ønskes :)

mvh

Thomas von Hassel

Fra : Henrik

Dato : 05-01-01 12:20

Hej Thomas von Hassel,

> [...]
> m.m. og det vil nok være den jeg vil bruge til backup også. Spørgsmålet
> er så hvilken kombination af drev (DAT, DLT etc.) og software ?

Mht. software er der kun én spiller i mine øjne: Retrospect! Det er det
suverænt bedste backupsoftware jeg kender (uanset platform) og du kan tage
backup af både mac og wintel clienter (og snart også unix).

Mht. hardware er det nok mere et spørgsmål om pengepungen. Jeg synes man for
god price/performance udnyttelse af AIT drev.

Men du bør seriøst overveje at opsætte en selvstændig backup-server - brug
evt. en ældre PPC, Retrospect er ikke så krævende, men der er kendte
problemer hvis f.eks. AppleShare kører på samme maskine. Desuden er det bare
rart at backup'en tages uforstyrret af om nu lige filserveren er ned eller
ej. Det er også langt mere fleksibelt i tilfælde af brand, hvor du skal have
genskabt f.eks. filserveren - så er det alt andet lige nemmere at boote fra
Retrospect-CD'en på den craschede maskine og derefter koble på den fra
backupserveren og genskabe disken...

Håber du finder en løsning der passer dig.

Henrik.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-01 09:52

Henrik <I.dont@like.spam> wrote:

> [...]
> suverænt bedste backupsoftware jeg kender (uanset platform) og du kan tage
> backup af både mac og wintel clienter (og snart også unix).

er det sikkert ? kunne ikke finde noget om de planer på deres
hjemmeside ?

Hvem forhandler Retrospect i dk ?

> Mht. hardware er det nok mere et spørgsmål om pengepungen. Jeg synes man for
> god price/performance udnyttelse af AIT drev.

Har du en URL og eller forhandler ?

> [...]
> backupserveren og genskabe disken...
>
> Håber du finder en løsning der passer dig.

/thomas

Fra : Henrik

Dato : 08-01-01 16:57

Hej Thomas von Hassel,

> er det sikkert ? kunne ikke finde noget om de planer på deres
> hjemmeside ?

(jeg går ud fra du spørger til unix-klienten?) Det står der et sted (i en
eller anden FAQ tror jeg) - det er et stykke tid siden jeg så det så jeg kan
ikke huske hvor.

Check også Dantz's anbefalinger af backup-hardware afh. af dine behov:
http://www.dantz.com/index.php3?SCREEN=drives

Dantz (som laver Retrospect), demoer i øvrigt Restrospect på Mac OS X på
MacWorld som starter i morgen...

> Hvem forhandler Retrospect i dk ?

Jeg mener det er Mikrograf (http://www.mikrograf.dk/). Du kan købe
Retrospect hos de fleste... Bundles ofte med backuphardware.

> Har du en URL og eller forhandler ?

Du kan prøve os http://www.lacie.dk/ men der er sikkert flere andre der
bruger denne teknologi...

Henrik.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 08-01-01 17:48

In article <B67FA1BF.44CF%I.dont@like.spam>, Henrik <I.dont@like.spam>
wrote:

> Jeg mener det er Mikrograf (http://www.mikrograf.dk/). Du kan købe
> Retrospect hos de fleste... Bundles ofte med backuphardware.

Retrospect forhandles af de fleste, men det _distribueres_ af Supply
Service.

//Peter

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 05-01-01 23:10

Thomas von Hassel <t@NOSPAMgarbage.dk> wrote:

> [...]
> m.m. og det vil nok være den jeg vil bruge til backup også. Spørgsmålet
> er så hvilken kombination af drev (DAT, DLT etc.) og software ?

Der er vist kun en løsning

Ecrix VXA-1 Tape Drive

Jeg "vedhæfter" en anmeldelse af VXA-1 drevet nedenfor. Den er fra
"Macintosh Weekly Journal 26/08 2000". Beklager jeg ikke kan lave en
URL, men det er er "subscription only".

Men det korte af det lange er, at pris/ydelse er KANON hvis man køber et
VXA-1 drev. Man fristes næsten til at sige, at det er "det eneste
rigtige valg", men det tør jeg nu ikke sige her

Her er også et par links fra TidBITS:

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=06209>
<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tlktxt=ecrix>

==================== FRA MWJ 20000826 ===========================
**The Ecrix VXA[tm]-1 Tape Drive**

We've been using one of these beasties for a little over two
months now, and it's just about as trouble-free as backup gets.

Dozens of writers have made the case for backup software over the
years, especially the folks at _TidBITS_, who devoted all of issue
#70 [57] ("published 477 weeks ago") to the Macintosh's standard
backup program, Retrospect, way back in 1991. More recently,
_TidBITS_ published a _six-part_ series on backing up your
Macintosh [58], and this from a newsletter that until recently had
a 32K limit per issue. We recommend a pragmatic approach. Our
computers have irreplaceable files on them - subscription
information, all our back issues, all the production tools we've
created - in addition to the traditional collection of software,
documents, downloads, logs, bookkeeping, scheduling, and other
information found on nearly any personal computer.

[57] <http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbiss=70>
[58] <http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbser=1041>

Losing even one day's worth of this information could be
catastrophic, as even if we could recreate it, it could take an
entire day. For example, while we can easily get copies of issues
we've distributed, no one else has our source files or bookkeeping
records. What's more, since we occasionally live on the bleeding
edge of technology, we sometimes find corruption in our common
files. Once, a few years back, we opened our database to enter
that day's new subscriptions and changes, only to have FileMaker
Pro tell us that - for reasons that still escape us - the database
was damaged beyond repair. It had worked fine earlier that
morning, and no one had touched it in the interim.

But we didn't panic - we turned to our daily backups and
resurrected the most recent copy of the database. Fortunately, it
was intact. If it wasn't, we'd have gone back one day at a time
until we found one that worked, and try to reconstruct the changes
from other data that hadn't been corrupted - distribution logs,
receipts, and so on. It wouldn't have been fast, but it would
have worked. Without a recent backup, we would have been
completely hosed. (One of the things we've learned over the years
is that subscribers get _really_ annoyed if we don't keep perfect
track of when we charged their credit cards and try to do it again
and again.)

Daily backups - after publishing each issue - have been part of
our regimen since before MDJ_'s original beta-test in August 1996.
Our initial setup included a DAT tape drive with what, at the
time, seemed like limitless capacity - 1GB per tape without
com