"kørsel iflg. statens takst" hvor meget er~
Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-04-06 14:06

Ok, det har ikke meget med fritid at gøre, snare tværtimod ;): Hvis man
ifbm. med et job, hvor man skal ligge bil til, får honorar som subj., hvor
meget er det i kr/km. ?. Da det ikke er skattefrit, kan man fradrage for det
samtidig???. For "den gode forretning" afha. af ens øvrige indkomstforhold/
fradrag, svjks kan det ende op med at man selv betaler, hvis man "tipper
over" og kommer til at betale topskat som flg. af honoraret :(.

Fra : kristensenrune@hotma~

Dato : 29-04-06 14:12

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> fradrag, svjks kan det ende op med at man selv betaler, hvis man "tipper
> over" og kommer til at betale topskat som flg. af honoraret :(.

Hvis det er kørselsgodtgørelse du tænker på, så er taksten for
2006 3,3 kr/km, dvs at din arbejdsplads må udbetale op til 3,3... Og
det er skattefrit :)
Du kan se alle tallene på http://www.hlb.dk/publikat/beloeb/2006.htm

Du kan desuden finde en masse nyttig viden om det du spørger om på:
http://www.hlb.dk/skat/index.htm

Mvh Rune

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-06 14:10

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Ok, det har ikke meget med fritid at gøre, snare tværtimod ;): Hvis man
> ifbm. med et job, hvor man skal ligge bil til, får honorar som subj., hvor
> meget er det i kr/km. ?.

3,10 kr for de første 20kkm og derefter 1,68/km

http://www.dlf34a.dk/page.php?pID=85

> Da det ikke er skattefrit

Det er skattefrit.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : kristensenrune@hotma~

Dato : 29-04-06 14:15

Du har næsten ret Klaus.

De tal du oplyser gælder for 2005. Hvorimod tallene for 2006 er 3,3
for de første 20kkm og 1,78 derefter...

Fra : hans

Dato : 29-04-06 15:42

De første 20.000 km. du kører i din egen bil for et firma du arbejder for, er
skattefrit.Altså ingen skat af disse kørerpenge.
""kørsel iflg. statens takst" hvor meget er det...?"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.197.34.99)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-04-06 16:46

hans wrote:

> De første 20.000 km. du kører i din egen bil for et firma du
> arbejder for, er skattefrit.Altså ingen skat af disse kørerpenge.

Hvis man kører over 20.000 km falder taksten til ca. det halve - men det er
stadig skattefri.

Ovenstående gælder pr. firma. Arbejder man for 2 firmaer, kan man i teorien
nå op på 40.000 km før man ryger på halv takst.

Såhh man skal nok satse på at arbejde for 3 firmaer :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-04-06 16:29

> [...]
> indkomstforhold/ fradrag, svjks kan det ende op med at man selv betaler,
> hvis man "tipper over" og kommer til at betale topskat som flg. af

Tallene Rune nævner er korekte, dog skal du være opmærksom på at det skal
være 3,30 kr. og 1,78 kr., disse er ufravigelige størrelser.

[kopi start]
2.4. Udbetaling af befordringsgodtgørelse med en højere sats
Hvis arbejdsgiveren udbetaler befordringsgodtgørelse med en sats, der er
højere end de af SKAT fastsatte satser, beskattes hele den udbetalte
godtgørelse som personlig indkomst, og der kan alene foretages sædvanligt
befordringsfradrag med begrænset fradragsværdi, jf. afsnit 5.1.

Hvis der ønskes udbetalt mere til lønmodtageren, anbefaler vi derfor, at det
sker i form af et ekstra skattepligtigt tillæg, hvorved skattefriheden for
den godtgørelse, der svarer til SKAT´s satser, opretholdes.

2.5. Udbetaling af befordringsgodtgørelse med en lavere sats
Selv om en lønmodtager kun får udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse med
en sats, der er mindre end den af SKAT fastsatte sats, kan der ikke
foretages nogen former for fradrag for den kørsel, der er udbetalt
godtgørelse for.

Der kan derimod foretages sædvanligt befordringsfradrag med begrænset
fradragsværdi, jf. afsnit 5.1., for kørsel, der ikke er udbetalt skattefri
godtgørelse for.

[kopi slut]

MVH Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-04-06 17:49

"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Tallene Rune nævner er korekte, dog skal du være opmærksom på at det skal
> være 3,30 kr. og 1,78 kr., disse er ufravigelige størrelser.

Ok, det undre mig bare at staten er så rundhåndet, derfor troede jeg det
blev beskattet. For så passer "pengene", er det ikke 1,20-1,50kr. FDM siger
en kørt km. koster?.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-04-06 19:17

news:445398e0$0$2111> Ok, det undre mig bare at staten er så rundhåndet,
derfor troede jeg det
> blev beskattet. For så passer "pengene", er det ikke 1,20-1,50kr. FDM
> siger en kørt km. koster?.

Det kommer meget an på hvilken bil du kører i - jo højere/hurtigere værditab
på din bil, jo dyrere bliver det pr. km.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-04-06 21:55

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kommer meget an på hvilken bil du kører i - jo højere/hurtigere
> værditab på din bil, jo dyrere bliver det pr. km.

Det er der vist ikke nogen der kan klare.

For 3-4 år siden læste jeg en undersøgelse der sagde at Toyota Yaris var den
med laveste omkostninger per kørt km 1.83 kr.. Husker dog ikke om det var
FDM der lavede undersøgelsen.

MVH Hans

Fra : Brian

Dato : 29-04-06 22:09

Hans L. Jørgensen wrote:

> For 3-4 år siden læste jeg en undersøgelse der sagde at Toyota Yaris
> var den med laveste omkostninger per kørt km 1.83 kr.. Husker dog
> ikke om det var FDM der lavede undersøgelsen.

Det er jo for en helt ny bil.

/Brian

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-04-06 05:18

> Det er der vist ikke nogen der kan klare.

Jo - det gælder vel for samtlige bíler, der er vist ingen undtagelser her

Fra : Brian

Dato : 29-04-06 19:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Ok, det undre mig bare at staten er så rundhåndet, derfor troede jeg
> det blev beskattet.

Gudskelov ikke, ellers var der ikke meget fidus i at lægge bil til selv.

> For så passer "pengene", er det ikke 1,20-1,50kr.
> FDM siger en kørt km. koster?.

Kommer nok an på bilen - hvis man regner afskrivning med på en nyere bil,
er det vel noget mere. Hvis man kører en halvgammel bil som jeg gør, er
det et godt supplement til den alm. løn. Afskrivningen regner jeg ikke
for noget, da jeg jo har bilen i forvejen, og ikke pga. arbejdet.

/Brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-04-06 20:53

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Ok, det undre mig bare at staten er så rundhåndet, derfor troede jeg det
> blev beskattet. For så passer "pengene", er det ikke 1,20-1,50kr. FDM
> siger en kørt km. koster?.

Det er skat selv der siger at tallet er udregnet for hvad en bil koster at
haave/køre i. og det er baseret på en benzinpris på vistnok 9kr. deromkring.
men den er jo steget noget på det sidste ':-/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-04-06 21:58

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Det er skat selv der siger at tallet er udregnet for hvad en bil koster at
> haave/køre i. og det er baseret på en benzinpris på vistnok 9kr.
> deromkring. men den er jo steget noget på det sidste ':-/

Prisstigningen på de 20 øre er et udtryk for brændstofprisernes store
stigning i 2005 indtil medio november.

MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-06 19:34

kristensenrune@hotmail.com skriver:

> De tal du oplyser gælder for 2005. Hvorimod tallene for 2006 er 3,3
> for de første 20kkm og 1,78 derefter...

Tak

Klaus
--