/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
E85 vs Blyfri 95.
Fra : H3nrik V!


Dato : 27-04-06 22:10

Halløj!

Var en tur i Sverige i dag i Vectra'en og kunne ikke helt modstå fristelsen
til at tanke en sjat E85. Nærmere bestem tankede jeg 15 liter i en tank, der
i forvejen var godt og vel 30 liter i. Jeg _måtte_ bare prøve, når nu
brændstoffet kun kostede 7,99kr/l - svenske kr vel at mærke. Umiddelbart var
der ingen forskel på motorgang mm. Dog bemærkede jeg at den drak en anelse
mere brændstof - men det kan jo også være modvind, tungere speederfod og alt
det dér.

Nu har jeg så lige en række spørgsmål...

1. Kan en gammel Vectra ('95) V6 rent faktisk køre på "ren" E85?
2. Ødelægger jeg noget ved det?
3. Har jeg ret i, at det er mere bankefast end 95 oktan benzin?
4. Hvorfor får vi det ikke i .dk? (Det ved jeg jo godt - jeg måtte bare
stille dét spørgsmål)

--
mvh H3nrik!

http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471



 
 
Ukendt (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-06 22:48

E85 er 85 % etanol og 15 % benzin men du må ikke køre på det før bilen er
dyset om til det , og det vil sige den skal bruge ca 20 % extra for at yde
det samme , det er også derfor at det er 20% billiger
Og det gode ved det ved TUNET motor er at man kan hæve komp forhold helt op
til 16-1 uden tænningsbanken og med turbo køler etanol meget

Per Emborg
www.kvikteam..dk
som gerne vil køre med E85 på sin Turbo mc , men må ikke :(




"H3nrik V!" <NO_vernerbo_SPAM@hotmail_PLEASE.com> skrev i en meddelelse
news:44513316$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Halløj!
>
> Var en tur i Sverige i dag i Vectra'en og kunne ikke helt modstå
> fristelsen til at tanke en sjat E85. Nærmere bestem tankede jeg 15 liter i
> en tank, der i forvejen var godt og vel 30 liter i. Jeg _måtte_ bare
> prøve, når nu brændstoffet kun kostede 7,99kr/l - svenske kr vel at mærke.
> Umiddelbart var der ingen forskel på motorgang mm. Dog bemærkede jeg at
> den drak en anelse mere brændstof - men det kan jo også være modvind,
> tungere speederfod og alt det dér.
>
> Nu har jeg så lige en række spørgsmål...
>
> 1. Kan en gammel Vectra ('95) V6 rent faktisk køre på "ren" E85?
> 2. Ødelægger jeg noget ved det?
> 3. Har jeg ret i, at det er mere bankefast end 95 oktan benzin?
> 4. Hvorfor får vi det ikke i .dk? (Det ved jeg jo godt - jeg måtte bare
> stille dét spørgsmål)
>
> --
> mvh H3nrik!
>
> http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471
>



H3nrik V! (28-04-2006)
Kommentar
Fra : H3nrik V!


Dato : 28-04-06 10:14

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
news:44513c0d$0$892$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> E85 er 85 % etanol og 15 % benzin men du må ikke køre på det før
> bilen er dyset om til det , og det vil sige den skal bruge ca 20 %
> extra for at yde det samme , det er også derfor at det er 20% billiger
> Og det gode ved det ved TUNET motor er at man kan hæve komp forhold
> helt op til 16-1 uden tænningsbanken og med turbo køler etanol meget

OK, så i worst case kunne jeg ende ud i at brænde huller i stemplerne, fordi
den kører for magert? Jeg var bare af den opfattelse at en motorstyring med
lambdasonde selv kunne kompensere for dette?

I øvrigt har den også 2x bankesensor til at styre tændingstidspunkt - mon
ikke det giver lidt?

> som gerne vil køre med E85 på sin Turbo mc , men må ikke :(

Hmmm.... Turbo MC. Det lyder som om det kan være rigelig sjovt bare på alm
95 oktan? ;)

Jeg har i øvrigt siden fyldt efter med 20 liter 95 oktan, så mon ikke der er
tilpas lidt etanol tilbage til at det går godt?

--
mvh H3nrik!

http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471



Thomas J. (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 28-04-06 15:49

Den Thu, 27 Apr 2006 23:48:01 +0200 sendte "Per Emborg"
<x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> følgende røgsignaler:

>E85 er 85 % etanol og 15 % benzin men du må ikke køre på det før bilen er
>dyset om til det , og det vil sige den skal bruge ca 20 % extra for at yde
>det samme , det er også derfor at det er 20% billiger

20% ?
Så er man vist også optimistisk.
Jeg mener at de officielle tal siger 30-35% større brændstofforbrug
ved E85 contra 95 BF.

Så økonomisk set kan det ikke svare sig.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

Lars Knudsen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-04-06 15:59

On Fri, 28 Apr 2006 16:49:06 +0200, Thomas J.
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:

>
>>E85 er 85 % etanol og 15 % benzin men du må ikke køre på det før bilen er
>>dyset om til det , og det vil sige den skal bruge ca 20 % extra for at yde
>>det samme , det er også derfor at det er 20% billiger
>20% ?
>Så er man vist også optimistisk.
>Jeg mener at de officielle tal siger 30-35% større brændstofforbrug
>ved E85 contra 95 BF.
>
>Så økonomisk set kan det ikke svare sig.

Ikke hvis man kun ser på brændstoffet måske, men der "lokkes" med
andre ting her i det svenske som gratis parkering i en del byer og
inden trængselsskat i Stockholm for miljøbiler. Så vidt jeg ved er
alle E85 biler klassificeret som miljøbiler heroppe. Desuden beskattes
de lavere som firmabil end en ikke-miljøbil.

Det varierer hvor meget mere forbruget er

"Den första generationens Ford Focus FlexiFuel (med 1,6 lit motor som
såldes fram till våren 2005) drog vid blandad körning enligt
bränsledeklarationen 6,9 lit per 100 km vid bensindrift och 8,8 lit
vid E85-drift. Skillnaden var c:a 25 procent, alltså betydligt mindre
än de förväntade 40 procenten." men så "I en jämförelse mellan Saabs
bensindrivna 9-5 med en etanoldriven BioPower i tidningen Vi Bilägare
drog E85-varianten 40% mer bränsle (VI Bilägare nr 11, 22 aug 2005)."

http://www.miljofordon.se/latta/index.asp?sTemplate=main.asp&iMenuID=542&iParentMenuID=407

** Lars


Eg Egemarke (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 28-04-06 23:18

Jeg kører ren etanol i min Saab 9000 den går ca 10 km på en liter med etanol
og ca 12 med alm bensin...
Eller er bilen lidt sløvere at køre i ellers er den ganske ligeglad med hvad
der er i bare det ikke er diesel
Og det har jeg faktisk gjort lææææænge nu uden bøvl eller problemer.
I kan læse mere på www.etanol.nu
Vil jeg have den fulde effekt i bilen, som hvis der var almindelig benzin på
den, kan jeg bytte dyserne ig sætte i fra en Turbo.... så nemt er det
egentlig, bilen te´r sig ganske normalt, dog kan den være lidt træg at
starte når/hvis det er rigtigt koldt

--
--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk


H3nrik V! (30-04-2006)
Kommentar
Fra : H3nrik V!


Dato : 30-04-06 10:34

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4452948b$0$15788$14726298@news.sunsite.dk

> I kan læse mere på www.etanol.nu

Interessant!

> Vil jeg have den fulde effekt i bilen, som hvis der var almindelig
> benzin på den, kan jeg bytte dyserne ig sætte i fra en Turbo.... så
> nemt er det egentlig, bilen te´r sig ganske normalt, dog kan den være
> lidt træg at starte når/hvis det er rigtigt koldt

Hmmmm... Iflg diverse sites kan mine dyser kun lige akkurat gi' hvad der er
nødvendigt til motorens ydelse. Kunne være man skulle hæve trykket ½ bar
under alle omstændigheder... Det _burde_ den vel kunne kompensere for med
lambda sonden?

--
mvh H3nrik!

http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste