Støjdæmpning i bilen, men hvordan?
Fra : Kent

Dato : 27-04-06 21:53

Hej

Jeg har gået og spekuleret over, om jeg selv skulle forsøge
at støjdæmpe min bil lidt. Der er ikke meget støj i den
som original, men der er dog lidt hjulstøj og støj fra
bagagerummet, jeg gerne ville undvære.

Har læst lidt teori om asfalt-plader og skumplader
forskellige steder på nettet.

Det jeg savner er en gennemgang af, hvordan man gør
og hvad man skal passe på m.v.. Har ledt på nettet,
men synes ikke, jeg kan finde noget rigtigt godt.

Jeg håber, nogle her kan hjælpe mig . Fx med et
link til en side med fremgangsmåde + billeder.

Tak

Kent.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-04-06 22:07

> Jeg håber, nogle her kan hjælpe mig . Fx med et
> link til en side med fremgangsmåde + billeder.

En undervognsbehandlig med hulrumsbeskyttelse.

Det er dokumenteret mange gange, at det dæmper støj betragteligt.

Beklæd ellers bag- og forklap med asfaltstykker og skum-klæb.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kent

Dato : 27-04-06 22:22

> En undervognsbehandlig med hulrumsbeskyttelse.

Det har den allerede fået.

> Det er dokumenteret mange gange, at det dæmper støj betragteligt.
>
> Beklæd ellers bag- og forklap med asfaltstykker og skum-klæb.
>
> --
> /Jan W Nielsen

..... men tør jeg skum-klæb, som du kalder det? Tænker på
risikoen for at det kan suge fugt til sig og forårsage rust. Hvad
er din erfaring/mening?

Og med asfaltstykker - er det ikke rigtigt, at der kun skal nogle
baner på - altså at fx bagklap ikke skal dækkes helt?

Ved du hvor man billigst kan få fat i de nødvendige materialer?

Vh
Kent.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-04-06 22:48

> .... men tør jeg skum-klæb, som du kalder det? Tænker på
> risikoen for at det kan suge fugt til sig og forårsage rust. Hvad
> er din erfaring/mening?

Du har helt ret - det skal kun bruges nogle bestemte steder - hvor der ikke
er vand - ellers er det asfalt/tjæreplader, der skal til, og alt skal efter
min mening monteres i varmt og tørt vejr - evt. kan man efterbehandle med
rustbeskyttelse ovenpå asfaltpladerne et par dage efter.

Du kan få vejledning i butikken, hvor du køber det.

> Ved du hvor man billigst kan få fat i de nødvendige materialer?

Nej - men spørg i nogle bil-udstyrs-butikker - hvis ikke der er folk
herinde, der har overblikket over de gode tilbud.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 28-04-06 06:55

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nej - men spørg i nogle bil-udstyrs-butikker - hvis ikke der er folk
> herinde, der har overblikket over de gode tilbud.

Jeg brugte skumplader fra Biltema med god virkning på en gammel Polo.

Benny

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-04-06 07:17

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev :

>Jeg har gået og spekuleret over, om jeg selv skulle forsøge
>at støjdæmpe min bil lidt.

Det er du ikke ene om - man kan komme langt, ved at aflure en
luksusversion af sin egen bil ;)

>Der er ikke meget støj i den som original, men der er dog lidt
>hjulstøj og støj fra bagagerummet, jeg gerne ville undvære.

I praksis er der 2 typer støj, man søger mindsket - direkte støj, og
indstrålet støj (kalderjeg det) - motorstøj og hjulstøj er noget man
reducerer med lydabsorberende materialer

se f.eks disse plader (fra Biltema)
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1341&iItemId=83277

citat:
Lyddæmpningsplade
Til bil, båd, campingvogn m.m. Fremstillet af skumplast, forsynet med
et overfladelag af aluminiseret polyesterfolie og selvklæbende
bagside. Dæmper effektivt støj og varme fra motor, gearkasse og
chassis. Anvendelig i f.eks. motorrum, kabine, bagagerum osv. Tåler
temperaturer fra -30 °C til +120 °C. Testet og godkendt i henh. til
ISO 3795.

/citat

Hvilke tykkelser der skal bruges hvor, er nogen man må prøve sig frem
med .....

Jeg havde en gammel Granada 78'er - i laveste udstyrsversion - tog et
kig i en Ghia udgave, og gik så i krig

I forvejen larmer en v6'er ikke specielt meget, men efter turen, blev
den temmeligt bedre

så har vi vibrationsstøj, den æder man med tunge strimler af
asfaltplader - a'la bitumenplader / asfaltplader

man banker bilen gennem - og holder så en hånd på , og banker igen -
der hvor støjen bliver reduceret, når hånden trykker - planter man en
plade/strimmel af de tunge plader

> [...]
>men synes ikke, jeg kan finde noget rigtigt godt.

>Jeg håber, nogle her kan hjælpe mig . Fx med et
>link til en side med fremgangsmåde + billeder.

hmmmm .... det er da et emne til gruppens hjemmeside ;)

--
jan@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 07:54

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> I praksis er der 2 typer støj, man søger mindsket - direkte støj, og
> indstrålet støj (kalderjeg det) - motorstøj og hjulstøj er noget man
> reducerer med lydabsorberende materialer

Enten skal der laves en undergruppe, eller der er 3 typer: Resonansstøj.
Fjernes med asfalt/blygummi.

H.Nyborg er også et sted at handle:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1389&n=60100

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4394&n=60100

Foruden er der T.Hansen, men jeg kender ikke priserne.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-04-06 09:24

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :

>Enten skal der laves en undergruppe, eller der er 3 typer: Resonansstøj.
>Fjernes med asfalt/blygummi.

det har du ret i ;)