Syn
Fra : Hanne

Dato : 26-04-06 20:42

Møj har lige fået brev om at bilen skal være synet og godkendt inden den
25. Maj SUk

SÅ køre bilen til Syn imorgen og så må vi jo finde ud af de mangler der
er og de som vi ikke kender til.

Kryds finger for mig at det ikke bliver alt for dyrt hos mekanikeren.

Ellers nogen som kender en god mekaniker i Odense.. =-}

Hanne
Opel Astra 1,6i NZ 3D '93

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-04-06 23:03

Hanne skrev:

> SÅ køre bilen til Syn imorgen og så må vi jo finde ud af de mangler der
> er og de som vi ikke kender til.

Du kan være sikker på synsmanden ser rødt hvis han "opdager" I bruger
ham som ledetråd...

:)

MVH

Fra : Martin Nielsen

Dato : 27-04-06 00:42

Ja sådan en Astra er ikke altid nem at få igennem ;)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-04-06 09:55

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse

> Du kan være sikker på synsmanden ser rødt hvis han "opdager" I bruger ham
> som ledetråd...

Det er der da ingen grund til, det er da hans arbejde, hvis synet ikke kan
klares på de estimerede 20 minutter kan han blot markere "godkendels
nægtet". Så er aben jo under alle omstændigheder tilbag på skulderen på
synsfremstiller.

Hvor svært kan det være.

MVH Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-06 10:25

Hans L. Jørgensen skrev:

> Hvor svært kan det være.

Det kan være svært når man tropper op igen og manden stadig ser rødt...

Men hva faen.. jeg er sq ligeglad :)

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 09:56

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse

> Du kan være sikker på synsmanden ser rødt hvis han "opdager" I bruger ham
> som ledetråd...

Det afhænger helt af hvem du kommer ind til. "Min" synsmand siger jeg bare
kan komme med mine biler. Som han siger "det er jo det vi er her for".
Hvis man er i tvivl om hvorvidt det kan betale sige at bruge penge på bilen,
kan det godt betale sig at få deres vurdering af tilstanden.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 10:44

"Jimmy_K" <jimmy_k76-SnabelA-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man er i tvivl om hvorvidt det kan betale sige at bruge penge på
> bilen, kan det godt betale sig at få deres vurdering af tilstanden.

Det kan kun blive en vurdering, for et syn er ikke en garanti for at bilen
er i lovlig stand. Det er en kontrol af de mest alm. fejl, ingen garanti, så
den kan godt dumpes på noget ved 2. fremstilling, som ikke blev opdaget ved
1. - især hvis det er noget med rust .

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-04-06 16:33

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så den kan godt dumpes på noget ved 2. fremstilling, som ikke blev opdaget
> ved 1. - især hvis det er noget med rust .

Så vil jeg - hvis du får den oplevelse med hensyn til rust gå i rette med
synsstedet, lige specielt rust er jo ikke noget der udvikler sig så drastisk
at i løbet at max. 33 dage (omsynsperiode), der skulle jo gerne være
kontrolleret at den med hensyn til rust at den kan køre nogenlunde igennem
til næste periodiske syn. Hvis du derimod tropper op med en revnet forrude
(i synsfeltet) til omsyn kan det give anledning til et nyt omsyn.

MVH Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-04-06 17:01

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> til næste periodiske syn. Hvis du derimod tropper op med en revnet forrude
> (i synsfeltet) til omsyn kan det give anledning til et nyt omsyn.

Du vil tabe den kamp med synsstedet. Det er *kun* en stikprøve kontrol,
så selvom din bil har været igennem en stikprøve og de fx. ikke har
fundet en given rustfejl, så kan de meget vel opdage den til omsynet og
dumpe dig pga. denne...

Der er heller ikke nogen garanti for at de gennemføre hele synet hvis de
først har fundet en ting som bilen dumper på, fx. hvis den dumper
forureningen så vil den måske ikke blive checket igennem i undervognen.
Dette er nok afhængig af synsstedet.

Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-04-06 17:12

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> given rustfejl, så kan de meget vel opdage den til omsynet og dumpe dig

Du er på lige fod med en del andre herinde "en dagdrømmer", og ligeledes
læser du ikke havd det er jeg skriver.

> [...]
> først har fundet en ting som bilen dumper på, fx. hvis den dumper
> forureningen så vil den måske ikke blive checket igennem i undervognen.

Til din orientering er der som standard afsat 20 minuter til et syn, de kan
og må under ingen omstændigheder sende dig til omsyn med en eller to fejl og
et køretøj som der ikke er brugt de bemeldte 20 minutter på,

Hvis de derimod ikke kan nå at checke det sikkerhedmæssige inden for den
afsatte tid kan de dømme "godkendelse nægtet" og i så fald er der ved
genfremstilling tale om et helt nyt syn med fuldt gebyr.

Hvis du har oplevelser som du beskriver og kan dokumentere disse vil du have
en sag.

MVH Hans

Fra : Hanne

Dato : 27-04-06 18:03

Nå men så kom vi næsten igennem synet..

Der er 4 fejl 3 af dem er på bremserne og self hornet som jeg jo selv
vidste ikke virkede.

Hvis de var blevet sure over at jeg ville have min bil synet det ene
sted ville jeg da bare køre hen til det andet sted. I Odense har vi
nogle stykker og mindst 2 med drive-in synshal (ski smart). Jeg tog self
den nærmeste.

Men nu skal jeg have de her ting rettet op på, og ind med den igen. I
princippet har jeg jo kun offeret 250 kr på det her syn, tilgengæld har
jeg fået et finger prej om hvad der skal laves. Havde fx. ikke selv
gættet den ville være galt med bremserne. Den bremser jo fint når jeg
skal stoppe =)

Og tænk jeg troede jeg skulle have en ny forrude, nu kan jeg vente lidt
med det og spare sammen puhaa.

Tak for jeres svar

Hanne
Opel Astra 1,6i NZ 3D '93

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-04-06 21:59

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev :

>Du vil tabe den kamp med synsstedet.

Tabe hvilken kamp ? Jeg syner meget tit biler, at kalde det en kamp,
er imo noget vrøvl

>Det er *kun* en stikprøve kontrol,

Nope - de *skal* gennemgå de sikkerhedsmæssige ting, bremser,
styretøj og lygter - ret grundigt - dernæst karossens tilstand

Det kan godt være det føles som en stikprøve, men man kender jo
svaghederne på de forskellige biler, og går selvklart efter de ting

det sjoveste er at komme med en bil de ikke kender ret godt, så kan et
syn tage lang tid ;)

>så selvom din bil har været igennem en stikprøve og de fx. ikke har
>fundet en given rustfejl, så kan de meget vel opdage den til omsynet og
>dumpe dig pga. denne...

Kan - ja - men det er satme sjældent det sker - og dybest set er det
jo ligemeget - hvis det er rust, der sikkerhedsmæssigt betyder noget,
er det da bedre den dumper !

>Der er heller ikke nogen garanti for at de gennemføre hele synet hvis de
>først har fundet en ting som bilen dumper på, fx. hvis den dumper
>forureningen så vil den måske ikke blive checket igennem i undervognen.

Er det da noget du har hørt ?

hvis der er eklatante fejl, som nul bremser, ja, så kan de stoppe
synet med det samme - er det ting, der kun er en omstiller, eller en
betinget, plejer det at gennemgå det de kan nå - det er jo også det
man betaler for ;)

>Dette er nok afhængig af synsstedet.

Forhåbenligt ikke.
--
jan@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-04-06 09:21

jan@stevns.net wrote:

> Tabe hvilken kamp ? Jeg syner meget tit biler, at kalde det en kamp,
> er imo noget vrøvl

Synet er (eller skal) ikke være en kamp hvis man kender sin bil og at
den rent faktisk ikke er ulovlig... men jeg henviste til (som jeg læste
det) at Hans ville tage en kamp med synsstedet hvis de dumper bilen (til
omsyn) på noget som ikke var fundet i oprindeligt syn.

> [...]
>
> Det kan godt være det føles som en stikprøve, men man kender jo
> svaghederne på de forskellige biler, og går selvklart efter de ting

Det kan godt være at de kan 'skære' hjørner hvis de kender svaghederne
på den model man stiller til syn, men hvis det ikke er en
stikprøvekontrol så *må* de jo ikke skære de hjørner. At der som regel
ikke er fejl et givent sted på en bil, er jo ikke en garanti for at der
ikke kan være en fejl på netop den bil du kommer med... Jeg mener stadig
ikke det er en minutiøs gennemgang af hele bilen med garanti for at den
er i tip-top stand når den forlader synsvirksomheden.

> det sjoveste er at komme med en bil de ikke kender ret godt, så kan et
> syn tage lang tid ;)

Det kunne jeg godt forestille mig

> Kan - ja - men det er satme sjældent det sker - og dybest set er det
> jo ligemeget - hvis det er rust, der sikkerhedsmæssigt betyder noget,
> er det da bedre den dumper !

Ja! Jeg mener (vist som dig) at hvis en bil har sikkerhedsmæssige
problemer, så skal den ikke ud på vejen igen før disse er løst. Hvis det
er rust så kan det så meget vel betyde døden for bilen (pga.
omkostningerne ved at få det lavet)

> Er det da noget du har hørt ?

Havde en kammi der for nogle år siden (i de hedengangne SBI tider) blev
bedt om at smutte da bilen ikke kunne godkendes pga. forurening.

> [...]
> synet med det samme - er det ting, der kun er en omstiller, eller en
> betinget, plejer det at gennemgå det de kan nå - det er jo også det

Hvis det er betinget godkendelse, ja så er de nødt til at fortsætte synet.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 09:42

> [...]

> ikke det er en minutiøs gennemgang af hele bilen med garanti for at den er
> i tip-top stand når den forlader synsvirksomheden.

Det er det heller ikke, det er en stikprøve på de mest alm. fejl, med deres
erfaring, at det så er tæt på 100% er noget andet ;). Det var ihvertfald at
læse på deres hs., dengang det hed SBI., jeg ved ikke om det er ændret? .

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-04-06 15:03

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev :

>... men jeg henviste til (som jeg læste
>det) at Hans ville tage en kamp med synsstedet hvis de dumper bilen (til
>omsyn) på noget som ikke var fundet i oprindeligt syn.

den kamp ville han så tabe med et brag - og måske godt det samme, hvem
ved ;)

>.....At der som regel ikke er fejl et givent sted på en bil, er jo ikke en garanti for at der
>ikke kan være en fejl på netop den bil du kommer med...

korrekt - jeg oplever som regel at de kontrollere de vanlige steder,
og så derefter lige skimmer resten.

de *er* blevet meget bedre i dag - også de gamle sure SBI folk - måske
de simpelthen har fået bedre arbejdsvilkår - og samtidigt fået fjernet
visse syndromer (konge .... etc.. ??) anyway - alle de gange jeg har
været til syn - har det været en ret positiv oplevelse , det var det
ikke i gamle dage - dengang gik der jo også lidt sport i at snyde dem
;)

>Jeg mener stadig ikke det er en minutiøs gennemgang af hele bilen med garanti for at den
>er i tip-top stand når den forlader synsvirksomheden.

Det kan du da heller ikke på den afsatte tid - men du kan kontrollere
om den er i lovmæssig stand - sålænge det er en kendt bil

Pontiac'en fik han en gris over - og Scorpioerne er de heller ikke
helt glade for - den har trods slægts-skabet ikke de samme dårligheder
som Sierra'erne. Sidst troede han det var en Sierra, indtil jeg
fortalte ham, at han nok lige skulle kigge på bagsmækken en gang til -
til stor morskab for os begge.

De er de samem folk der kommer "her" og de er jo mest vant til at se
mig med diverse Sierra'er , så han blev vel snydt lidt, af vanens magt
;)

>Havde en kammi der for nogle år siden (i de hedengangne SBI tider) blev
>bedt om at smutte da bilen ikke kunne godkendes pga. forurening.

oki - sådan noget hören-sagen kan vi jo ikke fæste megen lid til mere.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-04-06 17:56

> [...]
> at Hans ville tage en kamp med synsstedet hvis de dumper bilen (til omsyn)
> på noget som ikke var fundet i oprindeligt syn.

Vil du ikke når du referer til mit indlæg skrive hvad det var jeg skrev, jeg
mener ellers jeg var ret specifik med problemet jeg beskrev.
[kopi]
Så vil jeg - hvis du får den oplevelse med hensyn til rust gå i rette med
synsstedet, lige specielt rust er jo ikke noget der udvikler sig så drastisk
at i løbet at max. 33 dage (omsynsperiode),
[kopi slut]

Jeg omtalte ikke i generelle vendinger om at "dumpe", men derimod specifikt
om rustangreb.

Det kan da godt være at du ikke umiddelbart som fremstiller får noget ud af
en klage. Men - assistenten vil, hvis du formår at belyse/fremstille din
rustklage under alle omstændigheder, som minimum få en påtale, kender et
tilfælde hvor fremstiller fik gebyret for anden omstilling tilbagebetalt,
nøjagtigt fordi det var et punkt som skulle være fundet ved første
fremstilling, da udgangspunktet med hensyn til rust er at det jo vurderes af
assistenten om køretøjet sikkert kan køre til næste periodiske syn, hvad jeg
også tidligere har fremhævet.

MVH Hans

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 28-04-06 07:47

"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> wrote in message

> [...]
> at i løbet at max. 33 dage (omsynsperiode), der skulle jo gerne være
> kontrolleret at den med hensyn til rust at den kan køre nogenlunde igennem

Der er der noget du har misforstået. En bil kan godt være så dårlig at
synsmanden stopper midtvejs, og derved finder flere fejl ved omsyn. Jeg har
prøvet det i min lære tid.

Benny

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-04-06 13:05

"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er der noget du har misforstået.

Muligt - du siger det jo. Nu går jeg dagligt hvor der synes +50 køretøjer. I
hele virksomheden godt og vel det dobbelte. ;-/

> En bil kan godt være så dårlig at
> synsmanden stopper midtvejs,

Hvilket er en fejl i synsproceduren. Hvis han syner bilen og dømmer "omsyn"
er det fordi han har gennemgået køretøjet for fejl og mangler og afsluttet
synet.

Som tidligere skrevet, hvis køretøjet har så mange fejl at synet ikke kan
(forventes) afsluttet inden for de afsatte 20 minutter, kan der _aldrig_
dømmes "omsyn" men derimod "godkendelse nægtet" og så er der tale om et helt
nyt syn, og - med fuld synsgebyr.

> og derved finder flere fejl ved omsyn. Jeg har
> prøvet det i min lære tid.

Nu skrev jeg ikke at der ikke kunne forekomme nye fejl ved et omsyn som
giver anledning til endnu et omsyn.

Deimod skrev jeg at det absolut er en fejl begået af synsassistenen hvis der
ved omsyn konstateres rustangreb der er så alvorlige at disse giver
anledning til et nyt omsyn. Yderligere skrev jeg at lige netop ved rust er
der tale om rustangrebets karakter, der vurderes om det skal laves nu og
her, derfor en selektiv vurdering om køretøjet kan køre igennem til næste
periodiske syn med det eksisterende rust.

Ved fra min dagligdag at det oplyses over for kunden hvis der er f.eks. tale
om begyndende rust som det vil være nødvendig at udbedre/reparere til næste
syn, hvilket er en vurdering assistenten anlægger. At der så bagved ligger
retningslinier for hvad der kan og ikke kan godkendes er en for dig som
kunde en mindre væsentlig ting.

MVH Hans