jan@stevns.net wrote:
> Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev :
>
>> Du vil tabe den kamp med synsstedet.
>
> Tabe hvilken kamp ? Jeg syner meget tit biler, at kalde det en kamp,
> er imo noget vrøvl
Synet er (eller skal) ikke være en kamp hvis man kender sin bil og at
den rent faktisk ikke er ulovlig... men jeg henviste til (som jeg læste
det) at Hans ville tage en kamp med synsstedet hvis de dumper bilen (til
omsyn) på noget som ikke var fundet i oprindeligt syn.
>> Det er *kun* en stikprøve kontrol,
>
> Nope - de *skal* gennemgå de sikkerhedsmæssige ting, bremser,
> styretøj og lygter - ret grundigt - dernæst karossens tilstand
>
> Det kan godt være det føles som en stikprøve, men man kender jo
> svaghederne på de forskellige biler, og går selvklart efter de ting
Det kan godt være at de kan 'skære' hjørner hvis de kender svaghederne
på den model man stiller til syn, men hvis det ikke er en
stikprøvekontrol så *må* de jo ikke skære de hjørner. At der som regel
ikke er fejl et givent sted på en bil, er jo ikke en garanti for at der
ikke kan være en fejl på netop den bil du kommer med... Jeg mener stadig
ikke det er en minutiøs gennemgang af hele bilen med garanti for at den
er i tip-top stand når den forlader synsvirksomheden.
> det sjoveste er at komme med en bil de ikke kender ret godt, så kan et
> syn tage lang tid ;)
Det kunne jeg godt forestille mig
>> så selvom din bil har været igennem en stikprøve og de fx. ikke har
>> fundet en given rustfejl, så kan de meget vel opdage den til omsynet og
>> dumpe dig pga. denne...
>
> Kan - ja - men det er satme sjældent det sker - og dybest set er det
> jo ligemeget - hvis det er rust, der sikkerhedsmæssigt betyder noget,
> er det da bedre den dumper !
Ja! Jeg mener (vist som dig) at hvis en bil har sikkerhedsmæssige
problemer, så skal den ikke ud på vejen igen før disse er løst. Hvis det
er rust så kan det så meget vel betyde døden for bilen (pga.
omkostningerne ved at få det lavet)
>> Der er heller ikke nogen garanti for at de gennemføre hele synet hvis de
>> først har fundet en ting som bilen dumper på, fx. hvis den dumper
>> forureningen så vil den måske ikke blive checket igennem i undervognen.
>
> Er det da noget du har hørt ?
Havde en kammi der for nogle år siden (i de hedengangne SBI tider) blev
bedt om at smutte da bilen ikke kunne godkendes pga. forurening.
> hvis der er eklatante fejl, som nul bremser, ja, så kan de stoppe
> synet med det samme - er det ting, der kun er en omstiller, eller en
> betinget, plejer det at gennemgå det de kan nå - det er jo også det
> man betaler for ;)
Hvis det er betinget godkendelse, ja så er de nødt til at fortsætte synet.
Thomas