FDM brugtbilstest.
Fra : Knud Hjørlund

Dato : 26-04-06 18:12

Hejsa.

Jeg har købt en Skoda Fabia Combi Comfor 1.4 16V 101hk fra 5/2003 (kørt
30kkm) fra en autoriseret Skoda forhandler. I forbindelse med jer skrev
under udfyldte (og underskrev) han også det forhandlertillæg man kan
downloade fra www.fdm.dk. Nu er jeg kommet i tvivl om jeg skal ofre de
2500,- på en brugtvognstest ?

Til slut skal det siges jeg først får bilen på tirsdag eller onsdag.

Gode råd/erfaringer er velkomne :)

Fra : Kent Glerup

Dato : 26-04-06 18:29

On Wed, 26 Apr 2006 19:11:53 +0200, "Knud Hjørlund"
<knud.hjoerlund@mail.dk> wrote:

> [...]
>30kkm) fra en autoriseret Skoda forhandler. I forbindelse med jer skrev
>under udfyldte (og underskrev) han også det forhandlertillæg man kan

Efter min mening nej. Det er vognen for ny til. FDM vil ikke finde
alvorlige rustangreb eller nedslidt mekanik.
Hvis ellers gearkassen skifter godt, og ikke har nogen mislyde under
kørsel, kan den ikke fejle det store.
Vær dog opmærksom på forhjulsophængene som godt kan gi' lidt lyde fra
sig, selv med kun 30kkm på bagen.

>Til slut skal det siges jeg først får bilen på tirsdag eller onsdag.

Glæd dig. Det er en skøn vogn, med lidt temperament i maskinhuset.

>Gode råd/erfaringer er velkomne :)

Motoren kan godt li' god olie. Min egen kører om sommeren på Castrol
RS 10W/60, hvilket den går seriøst godt på. (ja, ja, overkill, spild
af penge, racerolie på dagligdagsmotor osv....)
Derudover giver bagbremserne lidt hovedbrud om vinteren. De bagerste
skiver skal jævnligt "køres rene", enten med nogle seriøse
opbremsninger, eller med lidt "massage" med håndbremsen.

/Kent Glerup

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-06 18:40

> Derudover giver bagbremserne lidt hovedbrud om vinteren. De bagerste
> skiver skal jævnligt "køres rene", enten med nogle seriøse
> opbremsninger, eller med lidt "massage" med håndbremsen.

Kommer det ikke næsten af sig selv for erhvert stort legebarn - når først
vejen bliver lidt glat er håndbremsen jo fin til at få bagenden med rundt
Men måske det kommer af at den temmelig bovlam... Btw så har vores
tromler bag

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~40000km

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 26-04-06 18:51

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:25bv4258b68202hs8aa5v34pfkv2e7tjlv@4ax.com...

> [...]
> skiver skal jævnligt "køres rene", enten med nogle seriøse
> opbremsninger, eller med lidt "massage" med håndbremsen.

Okay, jeg dropper FDM synet og bruger pengene på noget undervognsbehandling
om et års tid istedet for (og noget god olie).

Jeg glæder mig som et lille barn til at få bilen, kan slet ikke vente. Den
kører super
godt og gearskiftet er som at skære i blødt smør :). Er glad for jeg valgte
1,4 101 hk
istedet for 1,2 / 1,4 68hk motor. Tror det havde været for lidt til mig. Har
ikke prøvet
1,4 75hk motoren så ved ikke hvordan den er.

Jeg vil være opmærksom på det med forhjulsophængene, men hvordan giver
mislydende sig ud i praksis?
Er det nogle klonklyde/hvinelyde eller? Hvordan vil mislyd fra gearkassen
lyde?
(hørte ikke nogle mislyde på de to ture jeg var ude på).

En af de ting forhandleren skulle ordne var netop bremserne fordi den havde
stået udenfor
et stykke tid. Der var noger rust på bremseskiverne som skulle slibes ned
inden vi kunne få den. Han
mente også bremseskiverusten var skyld i at bilen trak en lille smule til
højre når man slap rattet.

:)

Fra : Kent Glerup

Dato : 26-04-06 19:58

On Wed, 26 Apr 2006 19:50:35 +0200, "Knud Hjørlund"
<knud.hjoerlund@mail.dk> wrote:

>Okay, jeg dropper FDM synet og bruger pengene på noget undervognsbehandling
>om et års tid istedet for (og noget god olie).

Vores får også sin første behandling inden næste vinter.

> [...]
>kører super
>godt og gearskiftet er som at skære i blødt smør :). Er glad for jeg valgte

Jep! Det gearskifte går bare kanon godt!

>Jeg vil være opmærksom på det med forhjulsophængene, men hvordan giver
>mislydende sig ud i praksis?

Klonk/"boing" lyde når man kører over ujævnheder. Vores skal repareres
for det ved næste service.

>Er det nogle klonklyde/hvinelyde eller? Hvordan vil mislyd fra gearkassen
>lyde?

F.eks. som en vedvarende hyletone i et eller flere gear. Der går nogle
historier om at den pågælden gearkasse er relativt svag. Om der er
hold i det aner jeg ikke. Det kan selvfølgelig være et gammelt
problem, som der nu er taget hånd om. Vores har gået 80kkm og har ikke
den mindste antydning af hylen.

>(hørte ikke nogle mislyde på de to ture jeg var ude på).

Fint :)

>Han
>mente også bremseskiverusten var skyld i at bilen trak en lille smule til
>højre når man slap rattet.

Tjahh.. muligt. Bare den ikke gør det når i får den, så er alt jo
skønt

/Kent Glerup

Fra : Cyber.

Dato : 26-04-06 20:54

> Klonk/"boing" lyde når man kører over ujævnheder. Vores skal repareres
> for det ved næste service.

et kendt problem, men der er vist lavet lidt om på dem (bedre kvalitet), nu
er mit svenske ikke så godt men læs

http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=7694&ForumID=1#topp

Fra : Kent Glerup

Dato : 26-04-06 20:57

On Wed, 26 Apr 2006 21:53:37 +0200, "Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk>
wrote:

>et kendt problem, men der er vist lavet lidt om på dem (bedre kvalitet), nu
>er mit svenske ikke så godt men læs

Det havde jeg også hørt.. Men forhjulsophænget i vores 03'er er
desværre ikke blevet informeret :(

/Kent Glerup

Fra : mohr

Dato : 27-04-06 10:31

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Okay, jeg dropper FDM synet og bruger pengene på noget
> undervognsbehandling
> om et års tid istedet for (og noget god olie).

Fint - om end jeg ikke ville vente med undervognsbehandlingen (med mindre
den har fået indenfor de seneste to år). Jf. Teknologisk Institut, er det en
fordel at få den undervognsbehandlet i forårsmånederne, da der er lav
luftfugtighed. Husk at ikke alle undervognsbehandlingsmærker er godkendte,
bl.a. dinitrol er godkendt sammen med to andre mærker (fremgår af bilen
manual).

> Jeg glæder mig som et lille barn til at få bilen, kan slet ikke vente. Den
> kører super
> godt og gearskiftet er som at skære i blødt smør :).

Gearskiftet er helt sikkert dejlig fast og med kun minimalt slør. Bliver det
lidt trægt, hjælper en smøring. Der kan være en lille hvinelyd fra
gearkassen i 4. gear (typiske ved fx jævn kørsel på 60-80km/t). Det er
normalt for gearkassen, og går igen i VW Polo mv., og skulle ikke være et
tegn på slidtage.

> Jeg vil være opmærksom på det med forhjulsophængene, men hvordan giver
> mislydende sig ud i praksis?

Jeg har ikke oplevet nogle problemer med forhjulsophængene/
stabilisatorforbindelserne på nogle af mine Fabia, men den nuværende har
også kun gået ca. 60.000km. Jf. den FDM brugtbilstest af Fabia jeg sendte
dig, lider den af svage stabilisatorforbindelser, og FDM skriver at Skoda
betaler hvis det opdages inden bilen har kørt 36.000km - måske det var værd
at få nærmere undersøgt.

> [...]
> inden vi kunne få den. Han
> mente også bremseskiverusten var skyld i at bilen trak en lille smule til

Tvivler nu på at det er bremseskiverusten der er skyld i at bilen trækker
til højre.. Kunne det måske være de omtalte stabilisatorforbindelser?

Jeg har ikke oplevet problemer med bag-skivebremserne. Et par solide
opbremsninger gør dem typisk helt rene for rust - og netop bremse, gør den
klart bedre med skivebremser i bag, end med tromlebremser (har haft Fabia
Combi 1.9TDI med begge dele).

\Morten

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 27-04-06 16:13

"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bl.a. dinitrol er godkendt sammen med to andre mærker (fremgår af bilen

Jeg er ret sikker på den ikke er undervognsbehandlet inden for de sidste to
år
så det får jeg gjort. Måske de også kunne overtales til at behandle
bagsmækken
som jo skulle være et ømt punkt mht rust.

> [...]
> gearkassen i 4. gear (typiske ved fx jævn kørsel på 60-80km/t). Det er
> normalt for gearkassen, og går igen i VW Polo mv., og skulle ikke være et

Okay, kanon. Rart at vide :)

> [...]
> dig, lider den af svage stabilisatorforbindelser, og FDM skriver at Skoda
> betaler hvis det opdages inden bilen har kørt 36.000km - måske det var

Det vil jeg helt sikkert få undersøgt, skal jeg ringe ned til forhandleren
der sælger os
den og bede ham om at gøre det?

> [...]
> klart bedre med skivebremser i bag, end med tromlebremser (har haft Fabia

En anden ting jeg lagde mærke til når man bremser er at den gør det i små
ryk. Forhandleren
sagde at det skyldtes rusten på skivebremserne, men kan det nu også passe?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-04-06 16:35

Knud Hjørlund wrote:
> Måske de også kunne overtales til at behandle
> bagsmækken
> som jo skulle være et ømt punkt mht rust.

Tjek også på ydersiden af bagklappen, rundt om bagruden (især i bunden af
ruden), da nogle af Skoda'erne har haft problemer med fejlmonterede ruder,
som så har "gnavet" hul i lakken.
Skoda plejer dog at udbedre skaden uden problemer.

> En anden ting jeg lagde mærke til når man bremser er at den gør det i
> små ryk. Forhandleren
> sagde at det skyldtes rusten på skivebremserne, men kan det nu også
> passe?

Det kan sagtens passe, hvis bilen har stået stille i lidt tid, så dannes der
overfladerust på skiverne, som så lige skal bremses af igen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : /Bluch

Dato : 27-04-06 18:22

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> [...]
>
> Det kan sagtens passe, hvis bilen har stået stille i lidt tid, så
> dannes der overfladerust på skiverne, som så lige skal bremses af

Jeg ville nu ofre både en FDM test og en undervognsbehandling. Testen
skulle så foretages 1 måneds tid før de 6 mdr. "garanti" udløber, så der
er tid til at sende en kopi af resultatet anbefalet. Du får altså ikke
lavet ret meget for 2500 kr hos en forhandler.
Testen omfatter jo også unormalt slid, lakskader og kontrol af tidligere
skader. Har bilen haft en stor skade tidligere, kan det jo komme skidt
tilbage. FDM har en juridisk afdeling til at diskutere med forhandleren,
så du ikke bliver snøret af en veltalende værkfører(den er jo brugt,
hvad forventer du for de penge, det er normalt slid, find selv på mere).
Kontroller i øvrigt at km-tallet på slutsedlen stemmer overens med
spedometeret. Det er et yndet sted at snyde.

/Bluch