Aircon mangler køling
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-04-06 12:54

Hej derude

Min ellers dejlige primera (har haft i ca. 1 måned) har jeg opdaget
egentlig ikke køler voldsomt meget (eller slet ikke) når jeg slår
aircon'en til. Jeg kan høre at kompressoren kobles ind osv. men luften
bliver ikke en døjt kold selvom jeg gør som brugsforvirringen
foreskriver (har også prøvet at koble recirkulering til).

Den skal sikkert serviceres eller lign. men hvem skal man lige have til
det (bor lidt nord for Århus) og hvad koster det typisk for sådan en
omgang? Håber ikke er det er en voldsom udgift :-|

Er der nogen der kan bekræfte at det kan være så simpelt som mangel på
kølemiddel på systemet? Eller kan der være noget værre galt?

Bilen er købt privat så der er ikke så meget at gøre end at finde min
egen pengepung frem, havde var svært at teste den da jeg købte den fordi
det var pisse koldt i forvejen.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 13:25

Thomas Rasmussen skriver:

> Er der nogen der kan bekræfte at det kan være så simpelt som mangel på
> kølemiddel på systemet?

Det er som regel det der er galt. Specielt når du ikke bruger den.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-04-06 14:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Thomas Rasmussen skriver:
>
> Det er som regel det der er galt. Specielt når du ikke bruger den.

OK, så er der nok ikke andet for end at kigge forbi et sted der kan lave
service på det :|

Den periode jeg har haft bilen har jeg slået det til med mellemrum (en
gang om ugen) men da det ikke har været varmt nok til egentlig at mærke
om det kølede, så er det først nu jeg har lagt mærke til det.

Men hvordan tidl. ejer har brugt (eller mangel på samme) er jo svært at
sige... det er dog også 10 år gammel så deet.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 16:48

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> pengepung frem, havde var svært at teste den da jeg købte den fordi det

Jep en fyldning koster omkring 1.000 Kr men det er sikkert ikke nok bare at
fylde den da den jo må være utæt et sted. Så find hellere de store sedler
frem, AC reservedele plejer at koste.
Næsten enhvert værksted bør efterhånden kunne reparere og fylde et anlæg

--
Tom

Fra : kim jensen

Dato : 25-04-06 18:09

> [...]
> sedler frem, AC reservedele plejer at koste.
> Næsten enhvert værksted bør efterhånden kunne reparere og fylde et anlæg

En fyldning kan nogle gange være nok, f.eks. på min Peugeot står der at
anlægget godt kan tabe
op til 5 % om året ved normalt brug.
Og kommer "gassen" under minimum, ja så kører og stopper pumpen i en korte
intervaller og køler altså ikke.

mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 18:25

"kim jensen" <kimfjerndette.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> op til 5 % om året ved normalt brug.
> Og kommer "gassen" under minimum, ja så kører og stopper pumpen i en korte

Tja, jeg siger det såmen kun for at man kan spare ca. 1.000 Kr hvis det
viser sig at den alligevel var utæt og så skal repareres og fyldes endnu en
gang.
Jeg fik nemlig selv fyldt mit anlæg 2 gange før kondensatoren blev skiftet
så de 1000 Kr 1. gang var lige til gråspurvene

--
Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-04-06 18:31

Tom wrote:

> [...]
> Jeg fik nemlig selv fyldt mit anlæg 2 gange før kondensatoren blev skiftet
> så de 1000 Kr 1. gang var lige til gråspurvene

Ja, men hvis ikke man kan få lavet en trykprøvning af anlægget for
fyldning, hvordan ville du så forestille dig at det skulle opdages at
det var utæt? Hvis anlægget virkelig kan "lække" op til 5% om året så
kan jeg godt se at de 10 år anlægget nu er, kan være årsag til at det
ikke fungere korrekt. Jeg syntes ikke det ville være så ultrafedt at
starte ud med at skifte kondensator eller lign. uden at have den mindste
ide til hvad der er galt.

Så jeg skal bare have fundet et sted omkring Århus der kan lave service
på sådan et anlæg, nogen der har et godt bud?

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 18:47

> Ja, men hvis ikke man kan få lavet en trykprøvning af anlægget for
> fyldning, hvordan ville du så forestille dig at det skulle opdages at det
> var utæt?

Et spormiddel i fyldemediet og derefter en GRUNDIG læksøgning med UV lys.
Det kan let være tale om mikroskopiske lækager således at læksøgningen skal
foretages indenfor i værkstedet og med lukket port og både oven og nedenfra.
Er den det mindste utæt så skal det hele tappes af igen så man sparer en del
af de 1000 Kr og fejlen laves.

> [...]
> Jeg syntes ikke det ville være så ultrafedt at starte ud med at skifte
> kondensator eller lign. uden at have den mindste ide til hvad der er galt.

Det er der heller ingen seriøse der bare starter med at skifte dele ud.

--
Tom

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 26-04-06 10:54

> [...]
>
>Så jeg skal bare have fundet et sted
>omkring Århus der kan lave service
>på sådan et anlæg, nogen der har et godt bud?

Superdæk service www.sds.dk køre en fastpris på 595 kr eksl
kølemiddel for AC service. Dette er vist en meget normal pris
jeg fik selv lavet et service på min forrige Octavia hos Skoda
for ca 1000 kr inkl kølemiddel.
Men sørg nu for alt i verden, ligesom de andre siger at få
tjekket hele system godt og grundi igennem. Det kan jo også være
kompressorens kobling der er stået af, det er ført set.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-04-06 16:00

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> det (bor lidt nord for Århus) og hvad koster det typisk for sådan en
> omgang? Håber ikke er det er en voldsom udgift :-|

Nå så kom den tilbage fra service, systemet blev trykprøvet og
serviceret for at være sikker på det var tæt, så blev der fyldt
kølemiddel på (det manglede der manglede iflg. værkstedet) samt tilsat
spormiddel i tilfælde af at det alligevel skulle være utæt.

Pris alt inkl. 1000kr hvilket lyder til at være prisen, så det kan man
jo ikke brokke sig over... det kan hvert fald også køle nu, dejligt, nu
kan den varme sommer bare komme

Thomas
(Til info var det Søften Auto der udførte servicen)