2 dumme spørgsmål (måske lidt OT).
Fra : Niels

Dato : 24-04-06 19:59

2 dumme spørgsmål vedrørende trafikregler (jeg lærte ellers stoffet for et
kvart århundrede siden )

1. Hvad er forskellen på dobbelt optrukne midterstriber og enkelt optrukne
(fuldt optrukne, vel at mærke)? Man må vel ikke overskride i nogen af
tilfældene, så hvorfor forskellen?
2. Må man overskride striberne for at passere f.eks. en langsomtkørende
traktor ved enkelt eller dobbelt optrukne? Selvfølgelig med passende
iagtsomhed.

PS: Som det vel fremgår, tror jeg ikke på et positivt svar i spørgsmål 2,
men jeg kan jo tage fejl.

Fra : SB

Dato : 24-04-06 20:18

"Niels" <dn3ho0v02@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> iagtsomhed.
>
> PS: Som det vel fremgår, tror jeg ikke på et positivt svar i spørgsmål 2,

den der er fuldt optrukken i den ene side med ikke i den anden, den må
overskrides af de billister i hvis siden den ikke er fuldtoptrukket
en dobbet fuldt optrukket, må ikke overskrides af nogen køretøjer

Søren

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-04-06 20:44

SB wrote:

> en dobbet fuldt optrukket, må ikke overskrides af nogen køretøjer

Jo, hvis der f.eks. holder en bil parkeret og spærrer, så må man gerne,
eller hvis der f.eks. er vejarbejde eller lign.
Bare man passer nok på, så må man godt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-04-06 20:57

SB skrev:
> den der er fuldt optrukken i den ene side med ikke i den anden, den må
> overskrides af de billister i hvis siden den ikke er fuldtoptrukket
> en dobbet fuldt optrukket, må ikke overskrides af nogen køretøjer

Det kan selvfølgelig være lavet om, som så meget andet.

Men jeg mener at ved dobbelt optrukne streger må man overhale hvis
kørebanen i ens retning er bred nok til at man kan gøre det indenfor
stregerne.

Mens man ikke må det, selvom der er rigelig plads til det, hvis der er
enkelt optrukken i ens side.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Polioejer

Dato : 24-04-06 20:39

> 1. Hvad er forskellen på dobbelt optrukne midterstriber og enkelt optrukne
> (fuldt optrukne, vel at mærke)? Man må vel ikke overskride i nogen af
> tilfældene, så hvorfor forskellen?

Hvis der er dobbelt optrukne må ingen af de to kørselsretningner overhale.
Hvis det kun er den ene så side må den pågældende køreretning godt overhale.
Den sidstnævnt ses ofte før/efter bakker.

> 2. Må man overskride striberne for at passere f.eks. en langsomtkørende
> traktor ved enkelt eller dobbelt optrukne? Selvfølgelig med passende
> iagtsomhed.

Selvfølgelig - ellers kan man jo "sidde fast" der længe.

> PS: Som det vel fremgår, tror jeg ikke på et positivt svar i spørgsmål 2,
> men jeg kan jo tage fejl.

Det gjorde du så ;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-04-06 20:46

Polioejer wrote:

> Selvfølgelig - ellers kan man jo "sidde fast" der længe.

Det er ikke så længe siden det var oppe her i gruppen, hvor der var postet
et link til en video-strømer og han klippede lystigt i folks pap, hvis de
overhalede en normalt kørende traktor (ca. 20-30 km/t) ud over fuldt
optrukne linier, det måtte man kun hvis traktoren kørte ekstremt langsomt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Polioejer

Dato : 24-04-06 20:52

> [...]
> overhalede en normalt kørende traktor (ca. 20-30 km/t) ud over fuldt
> optrukne linier, det måtte man kun hvis traktoren kørte ekstremt langsomt.

Ok, det klip har jeg ikke lige set, men ofte trækker langsomme køretøjer
langt ud i siden for at gøre overhaling nemmere, så ser jeg ikke det store
problem i det. Synes også jeg lærte på køreskole at det var OK.

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-04-06 20:59

> Ok, det klip har jeg ikke lige set, men ofte trækker langsomme køretøjer
> langt ud i siden for at gøre overhaling nemmere, så ser jeg ikke det store
> problem i det. Synes også jeg lærte på køreskole at det var OK.

Hvis der er dobbelt optrukne linjer må de kun overskrides ved vejarbejde
eller ved et havareret køretøj.

Ikke fordi "nogen" kører langsomt.

Morgan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-04-06 21:41

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er dobbelt optrukne linjer må de kun overskrides ved vejarbejde
> eller ved et havareret køretøj.

> Ikke fordi "nogen" kører langsomt.

Det er forkert. En traktor der kører langsomt - den kunne f.eks. klippe
græsset i grøften eller hækken på den anden side af grøften - må godt
overhales uden at det koster et klip.

--
Per, Esbjerg

Fra : Esben Taersker

Dato : 24-04-06 22:35

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
>

> Det er forkert. En traktor der kører langsomt - den kunne f.eks. klippe
> græsset i grøften eller hækken på den anden side af grøften - må godt

Så arbejder den jo også = vejarbejde. Hvis det ellers er en af
kommunens/vejdirektoratets traktorer har den garanteret også påmonteret
et vejskilt bagpå med netop "Vejarbejde-piktogram".

Hvis den bare kører langsomt er det ønsketænkning at du må overhale...;)

/Esben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-04-06 23:40

"Esben Taersker" <esbenfjernes@essers.dk> skrev i en meddelelse

> Så arbejder den jo også = vejarbejde.

Jeg ville kalde det græsklipning. Vejarbejde foregår i eller på vejen i min
ordbog og er stort set stillestående. Du ser heller ingen skilte i den
forbindelse der melder vejarbejde ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Esben Taersker

Dato : 25-04-06 00:25

> [...]
> ordbog og er stort set stillestående. Du ser heller ingen skilte i den

Jeg skrev jo netop, at man ofte ser skiltet for vejarbejde påmonteret
bag på traktoren...! Men det saksede du behendigt ud...:)

/Esben

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-04-06 13:18

"Ok, det klip har jeg ikke lige set, men ofte trækker langsomme køretøjer
langt ud i siden for at gøre overhaling nemmere"

Det skal de gøre, hvis der er bred kantlinie og der ikke er cykelsti på den
anden side af linien. Langsomme køretøjer må ikke overskride den smalle
kantlinie.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-04-06 13:15

"Hvis der er dobbelt optrukne må ingen af de to kørselsretningner overhale."

Jo, hvis det kan gøres uden at overskride, så må du gerne.

"Hvis det kun er den ene så side må den pågældende køreretning godt
overhale"

Korrekt. Og der er overhalingsforbud i den anden siden, selvom der er plads
uden at overskride.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-04-06 20:40

Niels wrote:
> [...]
> optrukne (fuldt optrukne, vel at mærke)? Man må vel ikke overskride i
> nogen af tilfældene, så hvorfor forskellen?

Det kan være på grund af vejens bredde.

> 2. Må man overskride striberne for at passere f.eks. en
> langsomtkørende traktor ved enkelt eller dobbelt optrukne?
> Selvfølgelig med passende iagtsomhed.

Kun hvis den er meget langsomt kørende, f.eks. er 20-30 km/t ikke defineret
som værende langsomt nok, men kører der f.eks. en traktor og slår
græsrabatten eller lignende, så burde det være ok.
Det kunne også være en parkeret bil eller andet stillestående, som
nødvendiggjorde en overskridelse af linierne.

> PS: Som det vel fremgår, tror jeg ikke på et positivt svar i
> spørgsmål 2, men jeg kan jo tage fejl.

Selvfølgelig må man overskride enkelt/dobbelt optrukne linier (såfremt man
er agtpågivende nok), men altså ikke i alle tilfælde.
Husk på at det kan give klip i kortet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 06:46

> Det kan være på grund af vejens bredde.

De må ikke overskrides nogen af dem. Enkelt optrukne må du ikke overhale
under nogen omstændighed, ved dobbelt må du overhale hvis der er plads, uden
du overskrider.